Nature, you scary

Lifen

Well-known member
Crowdfunder FE
Na het lezen van een artikel over de gympie-gympie (een plant) dacht ik enerzijds oei, die moet ik vermijden, en anderzijds wat voor vreselijke dingen heeft moeder natuur nog in petto voor ons? Ongetwijfeld een heleboel!

Dus waarom geen thread over alle dingen die we liever niet wisten/kenden/tegen kunnen komen van en in de natuur?
 
Er zijn er veel denk ik, waardoor je meestal dankbaar bent dat je hier in België aan weinig van dat soort risico's wordt blootgesteld. Je kan hier de Reuzenberenklauw tegenkomen (https://nl.wikipedia.org/wiki/Reuzenberenklauw), als dat sap op je huid terechtkomt veroorzaakt het onder invloed van de zon brandwonden. Ook is er het risico om in onze kustwaters op de Kleine Pieterman te stappen (https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleine_pieterman).

Dat valt allemaal nog wel mee in vergelijking met zaken zoals de Irukandjikwallen in Australië:
Irukanji syndrome is produced by a small amount of venom and induces excruciating muscle cramps in the arms and legs, severe pain in the back and kidneys, a burning sensation of the skin and face, headaches, nausea, restlessness, sweating, vomiting, an increase in heart rate and blood pressure, and psychological phenomena such as the feeling of impending doom.[19] The syndrome is in part caused by release of catecholamines.[13] The venom contains a sodium channel modulator.[13]

The sting is moderately irritating; the severe syndrome is delayed for 5–120 minutes (30 minutes on average). The symptoms last from hours to weeks, and victims usually require hospitalisation.
 
Een beet van de kogelmier blijkt ook verschrikkelijk pijnlijk te zijn. Bij bepaalde stammen is er een ritueel waarbij jongens hun handen in handschoenen met kogelmieren moeten stekken om "man" te worden.
 
Ik denk ook plots aan de alligatorschildpad (https://nl.wikipedia.org/wiki/Alligatorschildpad):
Net zoals de 'echte' bijtschildpad (Chelydra serpentina) behoren deze dieren met recht tot de familie bijtschildpadden; ze zijn zeker in volwassen vorm ronduit gevaarlijk. De beet die ze kunnen toedienen kan leiden tot ernstige (slagaderlijke) bloedingen. De schildpad kan met gemak een vinger afbijten. De nek van de schildpad kan in een reflex behoorlijk ver worden uitgestoken om een beet toe te dienen. In de streken waar ze voorkomen zit er soms eentje op de bodem van natuurzwembaden en recreatieplassen, en hoewel er vaak speciaal op de aanwezigheid van deze dieren wordt gewezen worden badgasten soms gebeten.
rawImage-houstonchronicle.jpg
 
Niet echt gevaarlijk maar ook niet echt aangenaam: kakkerlakken. Uiteraard hebben we die hier ook als ongedierte, maar hier zijn dat kleine insecten. In meer tropische landen, zo ook vanwaar mijn vrouw afkomstig is, spreken we over serieus uit de kluiten gewassen beesten die ook beginnen rond te vliegen in bepaalde situaties.
Mijn vrouw heeft daar trauma's van, een kakkerlak willen doden die dan doodgewoon naar je toe vliegt om zich ergens op jouw lichaam vast te maken. Youtube staat vol van dat soort video's.
 
Socotra verbaasde me ook toen ik er voor het eerst over las.

Dat is een eiland die al geologisch gezien langere tijd is afgescheiden is van Noord-Afrika, maar daarbij een vrij extreem klimaat kent. Redelijk droog klimaat, met af en toe extreme infrequente neerslag (orkanen kunnen daar soms geraken, maar niet frequent, alsook instabiel en niet betrouwbaar moessonseizoen). Door de lange tijd v. isolatie is de natuur er beginnen apart evolueren, waardoor het met momenten "alienachtig" eruitziet.

11341D17-2E2F-462F-9B96-B70618C3D598.jpg


socotratree.jpg


1952_06-dragons-blood-forest-devoid-of-seeds.jpg
 
Weet iemand wat dit wit is bij deze dode spin? Eerste keer dat ik zoiets zag bij een dooie (die je toch wel vaak ergens bij het opruimen tegenkomt in garages en zolders) semi mummified!

Of is dit gewoon een french poodle spider?

 
Weet iemand wat dit wit is bij deze dode spin? Eerste keer dat ik zoiets zag bij een dooie (die je toch wel vaak ergens bij het opruimen tegenkomt in garages en zolders) semi mummified!

Of is dit gewoon een french poodle spider?

Toen ik in mijn kruipkelder beneden bezig was om oude leidingen weg te slijpen en de nieuwe leidingen te voorzien van isolatie zag ik heel veel dode spinnekoppen met zo'n witte schimmel.
 
Toen ik vroeger heel vaak vroeg in het veld zat om insecten te zoeken kwam ik ook heel vaak zulke insectenzombies tegen. Wat nog het meest spooky is, is dat die schimmel het slachtoffer manipuleert om hoog op een stengel te kruipen zodat de sporen beter verspreid worden door de wind.

Het vaakst vond ik vliegen als slachtoffers, maar ook ooit eens een sprinkhaan, erg luguber :)

Het concept van gedragsmanipulatie door een parasiet is trouwens ook elders beschreven, bij toxoplasma. Die doet z'n slachtoffers roekeloos gedrag vertonen zodat ze makkelijker gepakt worden door een roofdier die dan de volgende gastheer wordt.


Brain parasite may strip away rodents' fear of predators—not just of cats​

 
Toen ik vroeger heel vaak vroeg in het veld zat om insecten te zoeken kwam ik ook heel vaak zulke insectenzombies tegen. Wat nog het meest spooky is, is dat die schimmel het slachtoffer manipuleert om hoog op een stengel te kruipen zodat de sporen beter verspreid worden door de wind.

Het vaakst vond ik vliegen als slachtoffers, maar ook ooit eens een sprinkhaan, erg luguber :)

Het concept van gedragsmanipulatie door een parasiet is trouwens ook elders beschreven, bij toxoplasma. Die doet z'n slachtoffers roekeloos gedrag vertonen zodat ze makkelijker gepakt worden door een roofdier die dan de volgende gastheer wordt.

Zouden die parasieten ooit mensen kunnen manipuleren of zijn we daar te complex voor?
 
Het volgende ligt in het noorden van Ethiopie. In wat één van de warmste plaatsen is ter wereld, is een soort Death Valley door een vulkanisch riftvallei veranderd in een alienlandschap. Het zout vermengt zich er met de sulfur, wat voor de verkleuringen zorgt. En met Erta Ale heb je "ook in de buurt" een van de weinige permanente lavameren ter Aarde. De regio noemt verder Dallolvallei.

5251109852_2415635943_b.jpg


dallol.jpg


hottest-inhabited-place-earth.jpg


I0000MPjR0pvu4K4.jpg


6621906249_cfd09bde3d_b.jpg


c109fc91ab3117e6190e03212108ef13.jpg


Lake-Dallol-and-its-sulphur-springs-is-the-hottest-place-on-Earth,-with-average-temperature-around-95-Fahrenheit.jpg


The_hydrothermal_system_of_Dallol%2C_Ethiopia.png


26348346034_3d235ba400_b.jpg


dallol-geothermal-area-danakil-depression-ethiopia,1040617.jpg


20190218193234_sistema-hidrotermal-dallol-etiopia-foto-olivier-grunewald_foto610x342.jpg
 
Ooit eens een artikel gelezen in National Geographic over wat parasieten allemaal kunnen uitspoken, vrij geschift, en ook één van de meest interessante artikels die ik ooit in dat boekje heb gelezen. Van mieren die op grassprietjes gaan zitten om gemakkelijker opgegeten te worden door vogels omdat de parasiet enkel evolueert in het darmstelsel van bepaalde vogels tot sluipwespen en lieveheersbeestjes die zich als zombies gaan gedragen om dezelfde reden. En het hele verhaal rond toxoplasmose (of welke het ook was) die ervoor zorgt dat mensen zich risicovoller gaan gedragen omdat die parasiet pas naar zijn volgend ontwikkelingsstadium kan gaan in een lijk.
 
Terug
Bovenaan