NAS of recyclering van oude computer als NAS

videast

Active member
Een vraagje: ik heb zo'n 12-13 TB aan data zitten in mijn video editing computer. Mijn video bronmateriaal staat op ouderwetse HD's, en ik heb naast een 1TB SSD systeemschijf, ook een 1TB SSD editing schijf waar de montages op staan waar ik op dat moment aan werk. Op regelmatige basis (als ik eraan denk) wordt die editing schijf naar de ingebouwde HDs gekopieerd zodat ik van de projecten een recente backup copy heb mocht de SSD plots falen. Ook van de C schijf wordt af en toe een image weggeschreven naar de HDs.
Ik heb van alle data op die HDs een offline copy als backup, dmv oudere 4TB schijven die ik tijdelijk aankoppel (sata) om de data te backuppen. Beetje omslachtig, maar het werkt.

Nu denk ik aan een betere methode met backups via mijn netwerk: ofwel een NAS ofwel een oudere config recycleren als NAS. De oude config is een i7-4770K met SSD en GTX760.
Mijn afwegingen:
1) die oude config zal meer verbruiken, maar die zou maar draaien tijdens het maken van de backups, dus verbruik is niet zo relevant
2) een nieuwe 4-bay NAS nieuw kopen is al rap >600 euro (zonder de schijven)
3) mijn oude config kost mij niks en zou wss maximaal 200-250-300 euro opbrengen, denk ik, mocht ik die willen verkopen. De GTX760 die daarin zit zou ik zowiezo kunnen verkopen en de onboard videokaart gebruiken.
4) mijn oude config heeft een marvell raid controller
5) ik heb mij een tijdje terug eens een 2de hands QNAP gekocht, maar die vertoonde kort nadien een welgekende fout (helft van de disken valt uit), maar dat toestel heb ik gelukkig mogen teruggeven aan de verkoper. Ook Synology blijkt hardware matig niet zo super betrouwbaar te zijn na een aantal jaar heb ik gelezen.
6) die oude config heeft een GB netwerk kaart, en ik heb een Gigabit netwerk, dus mijn transfer speed zal zowiezo niet veel meer dan 100-120 MB/s zijn, zelfs al kocht ik een NAS die hogere snelheden kan. Alles upgraden naar een 2.5GB netwerk alleen daarvoor lijkt mij er een beetje over.

Mis ik belangrijke overwegingen ???

Ik neig dus op dit moment naar het recycleren van mijn oude 4770K, mijn 4T schijven daarin monteren, ze opzetten in een raid config, en die gebruiken om naar te backuppen (config is een 7 jaar oud, maar functioneert nog perfect... en als iets kapot gaat, dan kan dat onderdeel makkelijk vervangen worden). Is die keuze volgens jullie de beste keuze ? En doe ik dat gewoon onder het windows OS die er nu opstaat, of maak ik beter gebruik van specifieke NAS software als Freenas of dergelijke (noot: ik heb geen ervaring met dergelijke specifieke NAS software, maar dat kan niet onoverkomelijk zijn denk ik... ik installeer al sinds 1990 mijn configuraties zelf...). Ik verwacht geen uitgebreide, automatische en uitgebreide backup functionaliteit (trouwens, dan zou die config constant moeten aanstaan), maar eerder gewoon zelf triggeren wanneer nodig.

Jullie advies ?
 
Is dat een discrete pcie raid controller of een onboard? In dat 2e geval loop je je het risico dat je bij een defect mobo een exacte controller moet sourcen om de disken terug uit te kunnen lezen. Niet ideaal. Een 4770K gebaseerd systeem heeft sowieso een stuk meer power dan quasi elke off the shelve NAS box van QNAP of Synology.

Als je wat overweg kan met Unraid of FreeNAS zal je bijna zeker een beter performing NAS kunnen bouwen dan een appliance je geeft, voor een veel lagere kost. Wat je met een appliance hebt is betere compatibiliteit met andere hardware en dus meer besdrijfszekerheid ALS je een hardware failure hebt... De vraag is of performance uitmaakt in een single editor, gigabit netwerk, lokale storage setup. Ik veronderstel dat je professioneel video-edit? Dan is volgens mij bedrijfszekerheid > performance.

Als je vanaf de NAS wil editen met meerdere users op een 10Gbe connectie is performance van je NAS wel een topic om mee rekening te houden, puur als archive voor je main systeem not so much.

Mijn workflow is ingest op lokale interne SSD, secundaire kopie op Samsung T5 SSD en copy van alle footage naar een Synology box (DS720+ zonder SSD caching) die naar Backblaze B2 repliceert. Eens ik klaar ben met een edit, save ik de export en de project files op de NAS, wacht ik tot de replicatie voltooid is naar de cloud en dan wis ik alle footage en soms ook de export vanop mijn lokale PC en/of mac. Ik heb maar 2TB / 1TB respectievelijk lokale SSD, en 3.4TB storage op de NAS, maar ik edit dan ook maar beperkt video en meer foto...

Ik zou als ik morgen tientallen TB's video zou moeten editen of voor een syno met cloud replicatie blijven gaan. Als ik lokaal op de NAS zou willen / moeten werken voor de edit zelf en over 10Gbe zou beschikken zou ik een custom server grade hardware setup bouwen en me in Unraid of FreeNAS verdiepen om daar de vinger aan de pols te kunnen houden...

my 2 cents:

Als je ghetto wil werken en de ervaring waardevol vindt, kan je ook je NAS bouwen met je 4770k hardware en de off-site stap daarna gewoon heel degelijk maken en wat meer lokale storage voorzien op je pc. ALS de NAS dan crasht, heb je een paar weken respijt op local storage, en heb je off-site nog een kopie van je archief... (weet wel, storen in niet duur in de cloud, restoren wel!).

Succes!
P.S.: wat gebruik je als main rig en software om mee te editen?
 
Dank je, Zephir, voor je response. Neen, niet professioneel (althans als je bedoelt "om den brode"), het is puur hobby... maar dan wel met de drive om het zo professioneel mogelijk te doen. Die 12 TB video sources zijn een archief van vele jaren, dat gaat terug tot 1989 (ik gooi zelden mijn bronbeelden weg, zelfs al is een montage gemaakt). Maar met het 4K beeldmateriaal groeit dat tegenwoordig sneller dan vroeger. Ik gebruik vooral Premiere, en ben recentelijk mij beginnen verdiepen in Davinci Resolve.

Het is een onboard raid controller (helaas) in die 4770k machine, en dus idd een risico mocht dat mobo het begeven. Mogelijks zou ik ervoor kiezen geen raid te maken... het gigabit netwerk is toch de limiting factor, en het is single user (op een occasionele backup van een telefoon, laptop of ipad daargelaten). Mijn huidige editing machine heeft een 2.5GB netwerk connectie, maar de rest van mijn netwerk is dat niet. Het is niet de bedoeling om te gaan editen met bronmateriaal op de NAS, die is enkel bedoeld als backup, vandaar dat top-speed niet echt een ding is.

Mijn huidige config is een Ryzen9 3950 (16 core) op een MSI x570 Tomahawk mobo, en een GTX1070 (recuperatie, tot de GTX 3xxx of 4xxx weer normaal geprijst zijn). Bedoeling is om die 3950 te vervangen door een 5950, alhoewel ik moet zeggen dat die 3950 dat prima doet. Opslag: 1TB SSD voor systeem, 1 TB SSD als editing/cache/export/audio/picture/... disk, 12GB hard disk. Meestal blijven de clips op die 12GB disk staan, tenzij ik echt veel lagen tegelijk gebruik, dan trekt de HD het niet, en verzet ik ze naar de SSD (of even dat stukje renderen). Schermen: 2x 27" 2660x1440 + 1x 1920x1080 monitor. Focusright Sapphire USB XLR ingangen, M-Audio AV40 near field monitors.

Ik zal mij eens wat inlezen in FreeNas of Unraid...
 
Hardware raid is sowieso iets wat je niet wil gebruiken dus misschien is het nu wel tijd om de stap te zetten naar iets op basis van ZFS?
 
Ah mooie setup. Ik gebruik een 3900x gebaseerd systeem met een 1080Ti, eveneens in afwachting van het afkoelen van de GPU markt en daar zal ooit wel eens een 5900x of 5950x in komen. Ik ben er ook super tevreden van. Ik heb ook 2.5Gbe op mijn mobo maar gebruik momenteel alleen mijn 2e Intel Gbe LAN interface omdat ik ook geen 2.5Gbe netwerk heb liggen.

Ik gebruik Audioengine A5+ near fields (geen flat response, ik doe geen kritische editing) en een Shure MV-5 of Rode Wireless GO II als USB input, geen XLR.

Als scherm gebruik ik een LG 3440x1440p (PC) of een Dell U25145H 2560x1140p (MBP), beide geen super high end editing schermen, maar wel wide gamut en relatief precies. Ik ben er tevreden mee.

Als je pc en NAS op dezelfde switch hangen, en die is 2.5Gbe compatible, dan kan je ook met link aggregation (LAG) werken: 2 Gbe NIC's op de NAS samen bonden op de switch, dan haal je in de praktijk 1.8Gbe of zo. Niet de volle 2.5, maar toch een stuk meer dan gewone Gbe. Er zijn al een paar 2.5Gbe switchen waar je geen nier voor moet verkopen... Verwacht wordt ook dat de volgende generatie Access Points (standaard 6E) ook 2.5Gbe NIC's zullen hebben dus stilaan zal dat wel makkelijker worden om betaalbaar te installeren thuis. Echt editen van de NAS vergt wel 10Gbe denk ik, en natuurlijk een NAS die dat ook kan trekken...

FreeNAS gebruikt ZFS geloof ik. Ik ben geen expert maar ik geloof dat ZFS nogal veel schijven vergt om te starten, en je moet ze volgens mij ook telkens in paren uitbreiden. Hands on ervaring heb ik er niet mee...
 
FreeNAS gebruikt ZFS geloof ik. Ik ben geen expert maar ik geloof dat ZFS nogal veel schijven vergt om te starten, en je moet ze volgens mij ook telkens in paren uitbreiden. Hands on ervaring heb ik er niet mee...
FreeNAS gebruikt inderdaad ZFS. Het heet tegenwoordig trouwens TrueNAS. Ik heb hier al een 6 jaar of zo een TrueNAS server draaien, en dat draait eigenlijk altijd prima. Het aantal schijven hangt ervan af hoeveel redundancy je wil. En hoeveel data uiteraard. Hier steken er 6 schijven in, waarvan 2 redundante: dat wil zeggen dat er op elk moment 2 willekeurige schijven defect mogen gaan zonder dataverlies te lijden. Upgraden heb ik 2 en een half jaar geleden gedaan door elke schijf één voor één te vervangen door een met een hogere capaciteit, maar da’s natuurlijk een redelijk kostbare zaak.

Men is bezig met ZFS uitbreidbaar te maken door er een nieuwe schijf bij te kunnen steken, maar ik weet niet of ZFS dat intussen al kan. En wanneer het naar TrueNAS gaat komen. Ik vermoed dat dat geen jaren meer gaat duren, dus je zou eventueel de gok kunnen nemen om er nu mee te starten met de mogelijkheid om over een paar jaar uit te breiden.

Een alternatief voor TrueNAS is OpenMediaVault, al heet dat tegenwoordig anders dacht ik. Dat laatste was vroeger meer gefocust op pure storage, terwijl TrueNAS redelijk wat mogelijkheden biedt om plug-ins, jails of VM’s te draaien. Er zijn ook nog alternatieven die niet op ZFS draaien, maar daar weet ik eigenlijk amper iets over.

Ik zou wel ook aanraden om van hardware raid weg te blijven. Dat kan iets zijn voor toepassingen waarbij performantie heel belangrijk is, maar voor huis-en tuin backups raad ik dat af.
 
Welke hardware gebruik je voor jouw server?
Merci om te delen, boeiend wel...
1​
Fractal Design Define R5 - Towermodel - ATX - ge..
1​
Intel Xeon E3-1240V5 - 3.5 GHz - 4 cores - 8 dra..
1​
Supermicro X11SSH-LN4F - Moederbord - Intel - So..
1​
Kingston ValueRAM - DDR4 - 32 GB : 2 x 16 GB - D..
3​
Seagate NAS HDD ST4000VN000 - Vaste schijf - 4 T..
3​
WD Red WD40EFRX - Vaste schijf - 4 TB - intern -..
1​
Sea Sonic S12II-520 Bronze - Voeding ( intern ) ..
1​
Kingston HyperX FURY - USB-flashstation - 32 GB ..

Intussen zijn de harde schijven vervangen door 6x Seagate Exos 16TB schijven. Het is waarschijnlijk een gigantische overkill waarvoor ik het gebruik, maar ik wilde wat ruimte hebben voor in de toekomst (ik wil er bijvoorbeeld nog Nextcloud op gaan draaien), en liefst redelijk lang met de hardware doen (om niet na 5 jaar een herinstallatie aan de broek te hebben). Ahja, die USB stick is dus voor het operating system, al moet je opletten dat je de logs daar niet naar schrijft. Anders is dat ding binnen de kortste keren kapot.
 
Terug
Bovenaan