Mobiliteit

Kas de Kalebas

Well-known member
Crowdfunder FE
In februari begin ik met een nieuwe job in Anderlecht. Mijn eerste ervaring met Brussel buiten dagtripjes en optredens. Ik moet denken aan de hele discussie over de stadstol die wordt geïntroduceerd.

Er is echt geen haar aan mijn hoofd dat er aan denkt om mijn woon-werkverplaatsing met de auto gaan doen. Ik ga liever de trein nemen ook al moet ik eerst nog 5km de fiets nemen naar het dichtste station. Dagelijks met de auto Brussel inrijden lijkt me een regelrechte nachtmerrie dat ik me effectief afvraagt wat voor soort mensen er geen graten inziet om elke dag een uur stil te staan, maar dan wel afgeschrikt wordt door de bedragen.

Als je het moet doen voor je werk omdat je bvb met een bestelwagen rijdt, denk ik dat je dit alleen maar kan toejuichen. In dat geval neemt de firma toch de kost voor zich en zal per dag quasi nihil zijn vergeleken met je brutoloon. Bovendien, als de maatregel dan effectief mensen ontmoedigt kun je veel sneller de stad in.

Ben ik te naief?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In februari begin ik met een nieuwe job in Anderlecht. Mijn eerste ervaring met Brussel buiten dagtripjes en optredens. Ik moet denken aan de hele discussie over de stadstol die wordt geïntroduceerd.

Er is echt geen haar aan mijn hoofd dat er aan denkt om mijn woon-werkverplaatsing met de auto gaan doen. Ik ga liever de trein nemen ook al moet ik eerst nog 5km de fiets nemen naar het dichtste station. Dagelijks met de auto Brussel inrijden lijkt me een regelrechte nachtmerrie dat ik me effectief afvraagt wat voor soort mensen er geen graten inziet om elke dag een uur stil te staan, maar dan wel afgeschrikt wordt door de bedragen.

Als je het moet doen voor je werk omdat je bvb met een bestelwagen rijdt, denk ik dat je dit alleen maar kan toejuichen. In dat geval neemt de firma toch de kost voor zich en zal per dag quasi nihil zijn vergeleken met je brutoloon. Bovendien, als de maatregel dan effectief mensen ontmoedigt kun je veel sneller de stad in.

Ben ik te naief?
Hangt er wat van af hoe praktisch deur tot deur is natuurlijk. Voor veel mensen is het comfort om in te stappen thuis, en uit te stappen voor de deur van het werk nu eenmaal veel tijd en geld waard. Maar het kan ook, ondanks het verkeer, sneller zijn. In mijn geval zijn trein en wagen qua duur aan elkaar gewaagd eigenlijk, dus buiten de spits wint de wagen.

Met een plooifiets kan je al veel oplossen, maar in Brussel fietsen is iets voor de liefhebbers :)

Als je vlakbij een metro-, tram-, treinstation werkt is het waarschijnlijk een no-brainer.
 
Er is echt geen haar aan mijn hoofd dat er aan denkt om mijn woon-werkverplaatsing met de auto gaan doen. Ik ga liever de trein nemen ook al moet ik eerst nog 5km de fiets nemen naar het dichtste station. Dagelijks met de auto Brussel inrijden lijkt me een regelrechte nachtmerrie dat ik me effectief afvraagt wat voor soort mensen er geen graten inziet om elke dag een uur stil te staan, maar dan wel afgeschrikt wordt door de bedragen.
Ik heb het grootste deel van mijn carrière dagelijks de wagen genomen naar Brussel. Niets geen uur stilstaan - wel om 6u vertrekken om om 7u te parkeren, en om 16u terug naar huis om doorgaans rond 17u thuis te zijn.

Met het OV zou ik daar dagelijks een uur commute mogen bijgeteld hebben. Dus nope.

Maar met het soort bedragen dat vernoemd wordt zou ik er inderdaad toch nog een tweede keer over denken om dat nog te doen indien dat uit eigen zak zou moeten gekomen hebben (toen ik nog WN was).
 

Dit is toch echt zo tenenkrullend ergerlijk. Zoveel mensen die daar onbewust doorrijden, maar Watteeuw blijft als een volleerd schoolmeester met het vingertje in de lucht zijn gelijk verdedigen.

Ziet die nu echt niet dat dat éénrichtingsbord enorm verwarrend is, dat dat lijkt alsof je die straat gewoon in mag rijden? En het verbodsbord is een klein bord helemaal bovenaan, tegen dat je dat hebt gezien wanneer je van de kouter komt ben je er al voorbij. En de rode knip op straat ligt dan ook nog eens 10m verder en niet aan het begin van de straat.

Maar nee, "het voetpad loopt daar door, dat zie je normaal niet bij een kruispunt...". Echt, wanneer beleidsmakers dergelijke onzin als argumenten beginnen te gebruiken, dan weet je dat er gewoon onwil is om naar argumenten te luisteren.

Ik ben niet tegen het circulatieplan, integendeel (al vind ik dat er wel onlogische en onnodige zaken inzitten), maar dit is gewoon geldklopperij van de bovenste plank.
 
Het Gentse stadsbestuur blinkt nu niet echt uit in luisteren naar de burger maar gewoon doorzetten, overtuigd van het eigen gelijk, cfr. het Gravensteen ook.
 
Ik vraag me echt af hoe die zogezegde liberaal "aan het hoofd" van de stad hier allemaal kan in meegaan. Toont toch echt hoe die zijn broek heeft moeten afsteken om toch maar burgemeester te kunnen worden.

Liberaal zijn betekent dat je luistert naar het volk en als bestuur je terughoudend opstelt, iets waar Groen nu net niet in uitblinkt. Integendeel, die weten het meestal zogezegd gewoon beter en zullen hun standpunten doordrijven zelfs tegen de publieke opinie in, vaak om gewoon maar een kleine groep of de eigen achterban te plezieren, zie nu ook de circulatieplannen in de randgemeenten en de knip van Gentbruggebrug. Dat De Clercq als liberaal daar allemaal in meegaat, begrijp ik echt niet.
 
Ik vraag me echt af hoe die zogezegde liberaal "aan het hoofd" van de stad hier allemaal kan in meegaan. Toont toch echt hoe die zijn broek heeft moeten afsteken om toch maar burgemeester te kunnen worden.

Liberaal zijn betekent dat je luistert naar het volk en als bestuur je terughoudend opstelt, iets waar Groen nu net niet in uitblinkt. Integendeel, die weten het meestal zogezegd gewoon beter en zullen hun standpunten doordrijven zelfs tegen de publieke opinie in, vaak om gewoon maar een kleine groep of de eigen achterban te plezieren, zie nu ook de circulatieplannen in de randgemeenten en de knip van Gentbruggebrug. Dat De Clercq als liberaal daar allemaal in meegaat, begrijp ik echt niet.
Heb jij de liberalen al eens bezig gezien de laatste jaren?
Zien intussen donkerblauw van overal tegen te lopen.

Zie ook de saga van deze week.
 
Inderdaad slechte signalisatie.
Maar wat is er liberaal aan het achternalopen van een (weliswaar vocale) minderheid die zeurt bij elke bijkomende maatregel. In Leuven kennen ze er ook wat van.
Ruimtelijke ordening (want daar gaat het tenslotte over) is bij uitstek een onderwerp waar een overheid afstand moet nemen van alle particuliere meningen en nimby gedrag. Wel consistent, rationeel, evidence based beleid voeren en hopen dat je je bevolking meekrijgt bij verkiezingen.
 

Dit is toch echt zo tenenkrullend ergerlijk. Zoveel mensen die daar onbewust doorrijden, maar Watteeuw blijft als een volleerd schoolmeester met het vingertje in de lucht zijn gelijk verdedigen.

Ziet die nu echt niet dat dat éénrichtingsbord enorm verwarrend is, dat dat lijkt alsof je die straat gewoon in mag rijden? En het verbodsbord is een klein bord helemaal bovenaan, tegen dat je dat hebt gezien wanneer je van de kouter komt ben je er al voorbij. En de rode knip op straat ligt dan ook nog eens 10m verder en niet aan het begin van de straat.

Maar nee, "het voetpad loopt daar door, dat zie je normaal niet bij een kruispunt...". Echt, wanneer beleidsmakers dergelijke onzin als argumenten beginnen te gebruiken, dan weet je dat er gewoon onwil is om naar argumenten te luisteren.

Ik ben niet tegen het circulatieplan, integendeel (al vind ik dat er wel onlogische en onnodige zaken inzitten), maar dit is gewoon geldklopperij van de bovenste plank.
Je moet toch al echt je ongelijk niet kunnen toegeven om zo'n signalisatie te verdedigen. Iedereen die niet vaak in Gent komt zal dat initieel interpreteren als éénrichtingsverkeer en dus toegelaten. Ja, er hangt nog iets boven, maar als zoekende chauffeur in een stad die je niet gewoon bent kan ik geloven dat mensen daarin rijden.
 

Dit is toch echt zo tenenkrullend ergerlijk. Zoveel mensen die daar onbewust doorrijden, maar Watteeuw blijft als een volleerd schoolmeester met het vingertje in de lucht zijn gelijk verdedigen.

Ziet die nu echt niet dat dat éénrichtingsbord enorm verwarrend is, dat dat lijkt alsof je die straat gewoon in mag rijden? En het verbodsbord is een klein bord helemaal bovenaan, tegen dat je dat hebt gezien wanneer je van de kouter komt ben je er al voorbij. En de rode knip op straat ligt dan ook nog eens 10m verder en niet aan het begin van de straat.

Maar nee, "het voetpad loopt daar door, dat zie je normaal niet bij een kruispunt...". Echt, wanneer beleidsmakers dergelijke onzin als argumenten beginnen te gebruiken, dan weet je dat er gewoon onwil is om naar argumenten te luisteren.

Ik ben niet tegen het circulatieplan, integendeel (al vind ik dat er wel onlogische en onnodige zaken inzitten), maar dit is gewoon geldklopperij van de bovenste plank.
Zielig van die Watteeuw. Gewoon weigeren om een extra bord voor de afslag te hangen, dat toont dat het verboden is om die weg in te slaan.

Nee, mensen moeten erin rijden, dan meters hoog een mini-bordje opmerken, en dan achteruit manoeuvreren van waar ze komen.
Ik ben redelijk groot en rij in een berline, als ik zo'n afslag doe, dan valt zo'n hoog bord waarschijnlijk gewoon buiten mijn gezichtveld.
 
Inderdaad slechte signalisatie.
Maar wat is er liberaal aan het achternalopen van een (weliswaar vocale) minderheid die zeurt bij elke bijkomende maatregel. In Leuven kennen ze er ook wat van.
Ruimtelijke ordening (want daar gaat het tenslotte over) is bij uitstek een onderwerp waar een overheid afstand moet nemen van alle particuliere meningen en nimby gedrag. Wel consistent, rationeel, evidence based beleid voeren en hopen dat je je bevolking meekrijgt bij verkiezingen.
het toevoegen van een bord "niet rechts afslaan" lijkt me nu ook niet meteen een titanenwerk. Nu zie je die signalisatie pas als je de bocht reeds hebt ingezet. Ook niet het moment om dan snel te beginnen lezen wat daar allemaal staat.
 
Inderdaad slechte signalisatie.
Maar wat is er liberaal aan het achternalopen van een (weliswaar vocale) minderheid die zeurt bij elke bijkomende maatregel. In Leuven kennen ze er ook wat van.
Ruimtelijke ordening (want daar gaat het tenslotte over) is bij uitstek een onderwerp waar een overheid afstand moet nemen van alle particuliere meningen en nimby gedrag. Wel consistent, rationeel, evidence based beleid voeren en hopen dat je je bevolking meekrijgt bij verkiezingen.
Het feit dat je het een minderheid noemt is buikgevoel hé, net zoals mijn buikgevoel zegt dat de gemiddelde man in de straat het met veel van die zaken net niet eens is.

Je moet maar eens luisteren naar de gemiddelde winkel- of horecauitbater uit de binnenstad. En dan bedoel ik wel pré-coronatijd hé, want dat doet er uiteraard ook geen goed aan.

Uiteraard is de Gentse binnenstad nu een zaligheid voor wandelaars en fietsers. En de grootste achterban van het progressieve bestuur zijn vnl de jongeren en de links-groen progressieven. Maar laten dat nu net niet echt groepen zijn die veel en vaak gaan eten, drinken of shoppen in de binnenstad. Integendeel, de jongeren gaan goedkope drank gaan halen in de Aldi om dit dan te gaan opdrinken aan de graslei of in het Baudelopark. Heel erg leuk hé, maar daar help je de gemiddelde middenstand in de stad niet mee. En die gemiddelde middenstander is normaal de liberale kiezer, die bij de volgende verkiezingen volgens mij De Clercq niet meer gaat steunen. Die is wel immens populair bij die groep jongeren, maar dat geeft imo echt een vertekend beeld over de algemene teneur bij de gemiddelde Gentenaar.
 
Nee hoor, er zijn verkiezingen geweest en Gent voert elke drie jaar een mobiliteitssurvey uit met o.a. vragen over de circulatieplannen. Geen buikgevoel maar cijfers. ;)
 
Uiteraard is de Gentse binnenstad nu een zaligheid voor wandelaars en fietsers. En de grootste achterban van het progressieve bestuur zijn vnl de jongeren en de links-groen progressieven. Maar laten dat nu net niet echt groepen zijn die veel en vaak gaan eten, drinken of shoppen in de binnenstad. Integendeel, de jongeren gaan goedkope drank gaan halen in de Aldi om dit dan te gaan opdrinken aan de graslei of in het Baudelopark. Heel erg leuk hé, maar daar help je de gemiddelde middenstand in de stad niet mee. En die gemiddelde middenstander is normaal de liberale kiezer, die bij de volgende verkiezingen volgens mij De Clercq niet meer gaat steunen. Die is wel immens populair bij die groep jongeren, maar dat geeft imo echt een vertekend beeld over de algemene teneur bij de gemiddelde Gentenaar.

Is de middenstander dan de gemiddelde Gentenaar?
Inderdaad veel weerstand in die groep wegens het perceptieprobleem. En akkoord dat dat traditionele VLD kiezers zijn die ze allicht verliezen. Als je bedoelde dat "OpenVLD'er zijn" normaal betekent dat je dit soort belangengroepen volgt en verdedigt, akkoord. Maar met ideologisch liberalisme heeft dat bitter weinig te maken. Integendeel als je het mij vraagt.
 
Nee hoor, er zijn verkiezingen geweest en Gent voert elke drie jaar een mobiliteitssurvey uit met o.a. vragen over de circulatieplannen. Geen buikgevoel maar cijfers. ;)
Dat mobiliteitsonderzoek gaat vnl om een bevraging naar het verplaatsingsgedrag van de inwoners van Gent. Daarmee ga je in elk geval niet de grieven en bemerkingen van de gemiddelde handelaar of uitbater in Gent te weten komen. Daarnaast lijken mij de vragen daarin nogal selffulfilling.



Allé ja, ik denk nu niet dat de antwoorden op bovenstaande vragen erg gaan verrassen, wanneer er in de ganse binnenstad quasi geen auto of vrachtwagen meer te bespeuren is. Dan kunnen ze zich natuurlijk op de borst kloppen dat ze fantastisch bezig zijn en dat de Gentenaar dat ook vindt.

Ik ben vnl benieuwd wat de gemiddelde Gentenaar van zijn stad gaat vinden wanneer de helft van de horeca- en handelszaken leeg staan en staan te verkrotten en daarmee het straatbeeld verpesten. Want dat is al een tijdje aan het gebeuren, nu heel erg versneld door corona, maar die trend was daarvoor al ingezet.

Je spreekt van een perceptieprobleem, maar dat krijg je echt niet uitgelegd aan de gemiddelde handelaar in Gent dat zijn alsmaar slinkende omzet een perceptieprobleem is. Als er al een perceptieprobleem is, dan ligt dit bij de mensen van buiten de stad die er nu niet meer komen of geraken. Maar met grafiekjes zoals onderstaande is het natuurlijk niet te verwonderen dat er een perceptieprobleem is.

 
Dat mobiliteitsonderzoek gaat vnl om een bevraging naar het verplaatsingsgedrag van de inwoners van Gent. Daarmee ga je in elk geval niet de grieven en bemerkingen van de gemiddelde handelaar of uitbater in Gent te weten komen. Daarnaast lijken mij de vragen daarin nogal selffulfilling.



Allé ja, ik denk nu niet dat de antwoorden op bovenstaande vragen erg gaan verrassen, wanneer er in de ganse binnenstad quasi geen auto of vrachtwagen meer te bespeuren is. Dan kunnen ze zich natuurlijk op de borst kloppen dat ze fantastisch bezig zijn en dat de Gentenaar dat ook vindt.

Ik ben vnl benieuwd wat de gemiddelde Gentenaar van zijn stad gaat vinden wanneer de helft van de horeca- en handelszaken leeg staan en staan te verkrotten en daarmee het straatbeeld verpesten. Want dat is al een tijdje aan het gebeuren, nu heel erg versneld door corona, maar die trend was daarvoor al ingezet.

Je spreekt van een perceptieprobleem, maar dat krijg je echt niet uitgelegd aan de gemiddelde handelaar in Gent dat zijn alsmaar slinkende omzet een perceptieprobleem is. Als er al een perceptieprobleem is, dan ligt dit bij de mensen van buiten de stad die er nu niet meer komen of geraken. Maar met grafiekjes zoals onderstaande is het natuurlijk niet te verwonderen dat er een perceptieprobleem is.

En onderzoek wijst aan dat een dergelijke daling in omzet slechts een tijdelijk fenomeen is waarna er een serieuze stijging is voor handelaars.

Eindelijk eens een politieke beslissing die op lange termijn rendeert. Gelieve deze dan niet af te breken enkel omdat het op korte termijn even een aanpassing vergt.
 
Laatst bewerkt:
En alle onderzoek wijst aan dat een dergelijke daling in omzet slechts een tijdelijk fenomeen is waarna er een serieuze stijging is voor handelaars.

Eindelijk eens een politieke beslissing die op lange termijn rendeert. Gelieve deze dan niet af te breken enkel omdat het op korte termijn even een aanpassing vergt.
Even een aanpassing? Leg dat uit aan de handelaars die hun zaak mogen opdoeken, die zijn daar vet mee. Ik wil wel graag geloven dat het op lange termijn beter zou zijn, maar vraag me toch echt af welk onderzoek dat specifiek voor Gent aantoont?

Zoals gezegd, ik geloof echt best dat het een perceptieprobleem is, en dan vnl naar mensen toe van buiten de stad, mensen die vroeger vaak naar de stad kwamen voor inkopen en what not. Maar de gemiddelde teneur is bij die mensen dat Gent wel elke auto uit de stad wil weren. En eerlijk, ik vind het zelf nog best gemakkelijk om met de auto naar de stad te gaan, ik parkeer mij in één van de ondergrondse parkings en klaar. Maar de perceptie naar buiten toe kom er echt vnl door hoe het stadsbestuur die mobiliteit brengt. De mensen denken echt dat ze hun auto ergens buiten de stad moeten zetten en dan met de fiets of tram moeten komen, en de stad doet daar eigenlijk te weinig aan om dat te weerleggen, integendeel, ze moedigen dat ook echt aan. En dat gaat echt niet werken.
 
En onderzoek wijst aan dat een dergelijke daling in omzet slechts een tijdelijk fenomeen is waarna er een serieuze stijging is voor handelaars.

Eindelijk eens een politieke beslissing die op lange termijn rendeert. Gelieve deze dan niet af te breken enkel omdat het op korte termijn even een aanpassing vergt.
Kvraag me vooral af hoe men inzet op minder mobiele mensen. Ik ben ook niet persé van de mening dat "elken gehandicapten voor de deur moet kunnen worden afgezet" zoals zovelen in Leuven ook klagen. Maar een hele binnenstad autovrij... stoch iets anders.
 
Daar kan ik volledig inkomen stungunner. :)
Het is inderdaad ook zeker niet voor iedereen een "win". Heel simplistisch voorbeeld : Een matrassenwinkel, of eender welke andere winkel, waar je grote dingen moet vervoeren, zal minder aantrekkelijk zijn in het centrum van een stad. En zo zullen er ook nog wel zaken zijn die minder obvious zijn.

Ik kan er volledig inkomen dat verschillende personen hier ook slechter door af zijn en dat er hierdoor zaken sluiten. En dat is ook heel jammer. Maar er zijn netto meer voordelen uit te halen, en dan vind ik niet dat het alleen hierom niet moet uitgevoerd worden.

Kvraag me vooral af hoe men inzet op minder mobiele mensen. Ik ben ook niet persé van de mening dat "elken gehandicapten voor de deur moet kunnen worden afgezet" zoals zovelen in Leuven ook klagen. Maar een hele binnenstad autovrij... stoch iets anders.
Volledig autovrij is Gent ook niet, en moet dat ook niet worden. Er zijn in het buitenland veel voorbeelden te vinden van steden die door de manier waarop de infrastructuur is opgebouwd het gebruik van de auto vooral sterk ontraden. Traag verkeer, lussen van éénrichtingsverkeer, duurder langparkeren, voorrang voor openbaar vervoer/fietsers, ... Er zijn heel veel manieren om dit aan te pakken.

Ik geloof dat het Utrecht was waar ik 2 jaar terug eens 2 dagen/één nacht geweest ben. Hier werd dit ook duidelijk ontraden, zag je vrij weinig verkeer in de stad, maar was het tegelijkertijd wel mogelijk om te kiezen uit een aantal parkeergarages om te gaan staan dicht bij het hotel waar ik zat.

Ik ga er dus mee akkoord dat een totaal verbod een heel slecht idee is. :)
 
Even een aanpassing? Leg dat uit aan de handelaars die hun zaak mogen opdoeken, die zijn daar vet mee. Ik wil wel graag geloven dat het op lange termijn beter zou zijn, maar vraag me toch echt af welk onderzoek dat specifiek voor Gent aantoont?

Zoals gezegd, ik geloof echt best dat het een perceptieprobleem is, en dan vnl naar mensen toe van buiten de stad, mensen die vroeger vaak naar de stad kwamen voor inkopen en what not. Maar de gemiddelde teneur is bij die mensen dat Gent wel elke auto uit de stad wil weren. En eerlijk, ik vind het zelf nog best gemakkelijk om met de auto naar de stad te gaan, ik parkeer mij in één van de ondergrondse parkings en klaar. Maar de perceptie naar buiten toe kom er echt vnl door hoe het stadsbestuur die mobiliteit brengt. De mensen denken echt dat ze hun auto ergens buiten de stad moeten zetten en dan met de fiets of tram moeten komen, en de stad doet daar eigenlijk te weinig aan om dat te weerleggen, integendeel, ze moedigen dat ook echt aan. En dat gaat echt niet werken.
Als alle handelaars continue zagen dat ze niet meer bereikbaar zijn, wordt dat op de duur ook een self fulfilling prophecy. Er zijn van stad Gent al meerdere initiatieven geweest om hun mobiliteitsbeleid te promoten, maar als er elke keer gekankerd wordt op het deel park en ride, is dat ook het deel dat blijft hangen bij de mensen natuurlijk...
 
Terug
Bovenaan