Migratie, Vluchtelingen en Asiel

nixie

Well-known member
Crowdfunder FE
Een nieuw forum, een frisse start.
Iemand die aflevering over vluchtelingen gezien gisteren?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een nieuw forum, een frisse start.
Iemand die aflevering over vluchtelingen gezien gisteren?
Gezien en van dichtbij meegemaakt. Mohammed is een kind van ons op school, zit nu in het laatste jaar. ook de andere kinderen zitten/zaten bij ons op school. De helft van de pannekoeken is ook op school verkocht, denk ik :p.

En zowel mezelf, vriendin als dochter komen in beeld :p
 
Gezien en van dichtbij meegemaakt. Mohammed is een kind van ons op school, zit nu in het laatste jaar. ook de andere kinderen zitten/zaten bij ons op school. De helft van de pannekoeken is ook op school verkocht, denk ik :p.

En zowel mezelf, vriendin als dochter komen in beeld :p

Moet ik es zien dan. Ik gok dat gij een shirt van Ché Guevara ofzo aan hebt dan? :unsure:
 
Moet ik es zien dan. Ik gok dat gij een shirt van Ché Guevara ofzo aan hebt dan? :unsure:
lol :D. Ik heb geen enkele "linkse" t-shirt liggen behalve die t-shirts die ik gebruik om te schilderen.

Ik ben een kinderbedje aan het installeren, mijn vrouw geeft les :).
 
I don't get this reference :(
Duidelijk een P&A ancien gij amai. Maar wees welgekomen!

Gtnot+wanting+state+of+decay+2+_d5b69e99147bfacc669f783cbdcaa7b3.jpg
 
Dat moeten de mods geweest zijn. :(
Maar daarmee zijt ge wel meteen helemaal mee met hoe we de dingen hier doen!
 

Drie op de tien Limburgers zijn van buitenlandse herkomst

In twintig jaar is het percentage inwoners van buitenlandse herkomst in Limburg gestegen van 17,9 tot 29 procent. Limburg heeft daarmee het hoogste aandeel allochtone inwoners van alle Vlaamse provincies.
(https://www.hbvl.be/cnt/dmf20201210_97428493)

Spijtig dat ik niet het volledige artikel kan lezen, want met die kleurindeling is precies iets misgelopen, of wordt niet toegelicht in de weinige leesbare tekst.

In heel wat gemeentes maken Nederlanders natuurlijk een groot deel uit van de allochtonen. En hoewel je niet alles onder de mat kan vegen, ben ik wel blij dat Limburg redelijk gespaard blijft van de grootstedelijke problematiek, deels bij gebrek aan grote steden, maar volgens mij ook deels door voldoende vermenging van verschillende nationaliteiten waardoor men in de toenmalige cités bijna verplicht was tot een gemeenschappelijk cité-taaltje.
 
Gisteren zag ik door de reactie van een fb-kennis de volgende post van Theo Francken:

Vrienden, even een blogje over de manier waarmee Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Sammy Mahdi zijn terugkeercijfers wil opsmukken, namelijk met truken van de foor en op kap van de belastingbetaler. Lees even mee:
Op donderdag 12 november liet Staatssecretaris Mahdi zichzelf uitgebreid in beeld brengen in de vertrekhal van de luchthaven van Zaventem, mooi op tijd voor de middagjournaals. Aanleiding: hij had een vliegtuig gecharterd om 79 mensen vrijwillig naar huis te brengen. Ecologisch en financieel kun je daar vragen bij stellen, want de vlieger zat nog niet halfvol, maar de meeste vragen riep toch de bestemming op: El Salvador.
Waarom in godsnaam El Salvador? De illegale immigratie vanuit dat kleine christelijke land in Centraal-Amerika bedraagt maar een fractie van de veel grotere aantallen uit de moslimwereld en Sub-Saharisch Afrika. In de criminaliteitsstatistieken komen ze al helemaal niet voor. Om die redenen hebben de onderdanen van dat land niet eens een visum nodig om de Schengenzone te betreden. Ze kunnen gewoon een vlucht boeken naar Brussel en op vertoon van hun internationaal paspoort de grenscontrole passeren.
Helemaal te gek wordt het als je bekijkt hoe Staatssecretaris Mahdi de 79 Salvadorianen overtuigde om op zijn gecharterd vliegtuig te stappen: door hen 700 euro cadeau te doen per volwassene en 350 per kind. Dit is de zogenaamde ‘reïntegratiepremie’, een zak geld om opnieuw te integreren in hun geboorteland dat ze vrijwillig verlieten. Voor een gezin met twee kinderen loopt dat op tot een aardige 2100(!) euro, een lekkere bonus bovenop een gratis vlucht voor wat mogelijks niet meer is dan een vrijblijvend bezoekje aan de familie thuis.
Want, en hier komt de pointe van de slechte grap, er werd aan die mensen géén ‘inreisverbod’ opgelegd, hoewel dat perfect mogelijk was binnen het Schengensysteem. Lees: ze kunnen de volgende dag al meteen een ticket terug naar Brussel boeken, niemand kan hen tegenhouden. Wie zou nu niet ingaan op zo’n riant aanbod?
Mogelijks is een deel van die “terug gebrachte” mensen vandaag alweer in ons land. Anderen komen eens de kerstdagen en oudejaarsfeesten achter de rug zijn. Maar een deel zal zeker terugkomen, want de redenen waarom ze naar België trokken zijn immers onveranderd: ze kunnen meer geld verdienen met zwartwerk hier (in de bouw, als poetshulp en nanny,...) dan met wit werk in eigen land. Dit fenomeen bestaat al jaren oa met de illegale Brazilianen.
Om het plaatje compleet te maken: we gaan nooit weten hoeveel van die 79 mensen al opnieuw in ons land zijn, want hun terugkeer wordt niet eens geregistreerd bij de luchthavenpolitie. Ziedaar dus hoe Staatssecretaris Mahdi zijn terugkeerstatistieken opsmukt: met truken van de foor en op kosten van de belastingbetaler. Truken die hij in de toekomst zou kunnen herhalen door deze gratis vluchten en 700 euro ook ter beschikking te stellen aan andere niet-visumplichtige nationaliteiten, zoals Brazilianen en Albanezen, twee landen die samen veel meer zwartwerkers in ons land tellen dan El Salvador. Zo is het natuurlijk niet moeilijk om de terugkeercijfers op te drijven. Ik schafte door dit manifeste misbruik die riante premiesystemen naar visumvrije landen net af. Ik nam er de daling van mijn terugkeercijfers bij. Ons chartervliegtuig zat wel vol en ging naar Irak, een visumplichtig land in het Midden-Oosten.
Dit is niet voor herhaling vatbaar. Daarom vragen wij met N-VA met aandrang dat terugkeerpremies enkel nog uitgekeerd mogen worden aan mensen uit visumplichtige landen en enkel wanneer hen tegelijk een inreisverbod wordt opgelegd. Belastinggeld verdient meer respect.
Ik zal hiertoe een wetgevend initiatief in de Kamer nemen. Ik houd jullie op de hoogte.
Prettige werkdag, deel gerust, de waarheid heeft haar rechten.
Theo Francken
Wat ik mij dan altijd afvraag bij zo'n uitspraken, die toch wel wijzen op truken die in mijn ogen kiezers moeten bedriegen, klopt dat nu allemaal? En vooral, waarom hoor ik daar niet meer verontwaardiging over buiten de echokamer van fb?

Trouwens verre van een fan van Francken, maar hij heeft toch nog het fatsoen om zelf deze reactie te plaatsen:
De enkelingen die vinden dat Sammy Mahdi zelf moet terugkeren. Doe even normaal aub. Hij is geboren en getogen Belg.
🙄
 
Het past wel in de spilzucht en Sinterklaasfilosofie van de coalitie, maar ik zou toch ook graag een fact-check hebben hiervan.
Op z'n minst hoop ik toch dat iemand zo 'n premie maar één keer kan ontvangen. Anders kan je blijven over en weer vliegen.
 
Een nieuw forum, een frisse start.
Iemand die aflevering over vluchtelingen gezien gisteren?

Intussen de hele serie gezien via VRT NU.
Enkele bedenkingen.
  • Deze serie brengt migratie op een vrij positieve manier in beeld, op zichzelf is daar niets mis mee want ze brengt geen onwaarheden in beeld, de mensen waar ze op focust zijn vnl. échte oorlogsvluchtelingen (veel Syriërs en de oorlog in Syrië is een goede 5 jaar geleden begonnen), voorbeelden van hoe integratie wél zou moeten. Ik heb zelf vroeger (intussen vele jaren geleden) nog vrijwilligerswerk gedaan in een lokaal asielcentrum, dit is zeker geen onrealistisch beeld van hoe het er aan toe kan gaan.
    • Nu ja, een kniesoor zou kunnen opmerken dat een kind op de wereld zetten voor je bent afgestudeerd en nauwelijks 19 bent, dan wel weer niet ideaal is, ook alweer op kosten van een samenleving die niet alleen jou, maar via gezinshereniging je hele uitgebreide familie met (stief)broertjes/zusjes, moeder en stiefvader opvangt en van levensonderhoud voorziet.
    • Ik zou ook opmerken dat er helaas ook wat minder voorbeeldige mensen tussen kunnen zitten, men volgt hier voorbeeldfiguren, maar goed ook daar is niet per se iets mis mee, zelfs ik geloof ook nog dat de meeste vluchtelingen goede mensen zijn, en de rotte appels een minderheid, waarbij die laatsten overigens waarschijnlijk ook liever niet gefilmd zullen worden.
  • Het problematische is echter wanneer je de bedenking maakt dat deze reeks en bij uitbrending de overheidszenders VRT en Canvas de keerzijde van de medaille van migratie wél al te vaak onbelicht laat of met eufemismen toedekt.
    • Wat met de vele economische migranten, die géén oorlogsvluchtelingen zijn? Die niet hoogopgeleid zijn? Die niet voorbeeldig integreren? Mij lijkt de "sample" aan migranten op dit vlak alvast niet representatief.
      Idem met de verhouding mannen/vrouwen.
    • Wat met de migranten wiens verhaaltje na 5 jaar één is van uitwijzingsbevel gekregen, maar het land niet verlaten en hier leven in de illegaliteit van best case scenario zwart werk, worst case scenario criminaliteit (zwart werk is eigenlijk ook een vorm van criminaliteit natuurlijk). Vijf jaar hier maar dan zonder dat het mag is immers ook iets wat kan.
    • En wat met onze samenleving? Wat met de draagkracht en economische gevolgen van deze migratie voor onze samenleving? welke prijs betalen wij daarvoor?
    • Wat met de culturele gevolgen van migratie?
    • Zelfs de milieu gevolgen: nog meer bevolking in één van de meest dicht bevolkte regio's ter wereld.
Het is een goede reeks, ik wens de mensen in de reeks niets dan het beste toe en niemand de ellende die sommigen onder hen hebben meegemaakt, en ik twijfel zelfs niet aan de "oprechtheid" van de makers. Maar ik kan me toch niet van het idee ontdoen dat dit geen correcte weergave is van wat de migratiedruk op onze samenleving inhoudt en er ontbreekt een kritischer tegenbeeld, in die mate dat ik vind dat dit neigt naar propaganda. Ik zou graag op de VRT ook eens graag stevige migratie-kritische stemmen aan het woord horen komen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een Douglas Murray. Diens boek: "The Strange Death of Europe" is zonder meer een aanrader, hoewel ik zelf nog een tikkeltje meer optimistisch ben en hoop dat hij ongelijk krijgt. Maar men gaat migratie-kritiek liever zoeken bij mensen van wie men gemakkelijk een karikatuur kan maken en/of erger nog: ze in een extreemrechts verdomhoekje duwen.

Het is géén toeval dat ze in De Zevende Dag iemand hebben laten komen die quasi de ideale (en ook nog eens christelijke) schoonzoon uit Syrië is, moeder met universitair diploma, vader die juwelier was, zelf begonnen aan universitaire studies, voelt zich eenzaam, hield van zijn oude land ... en die intussen héél goed de taal heeft geleerd. Aan dat laatste kunnen sommige autochtonen immers nog en voorbeeld aan nemen, met name bepaalde ministers van Ecolo wiens Nederlands (en Engels waarschijnlijk ook) na zelfs in dit land geboren te zijn, en een veelvoud aan jaren in het onderwijs, nog niet dat niveau haalt.

Het probleem met migratie is, behalve voor diehard racisten, echter niet de individuele voorbeeldige asielzoeker noch het voorbeeldige gezin.
De problemen zijn de economische migranten, de illegalen die uitgewezen worden dit toch blijven, de draagkracht van onze samenleving (zelfs inclusief voor asielzoekers helaas), niet alleen economisch, maar ook maatschappelijk: te grote groepen migranten die getto's vormen integreren niet meer en je samenleving raakt meer en meer ontwricht. Zelfs vluchtelingen in de serie hadden het door: ze trokken bewust weg uit de grootstad (Brussel dacht ik) omdat ze daar nooit Nederlands zouden leren, want iedereen in de buurt sprak er Arabisch...

And last but certainly not least to top it all off: the clash of cultures: de islamisering van Europa blijft helaas niet zonder gevolgen. In ons buurland in het zuiden waar de grote filosofen van de verlichting de dominantie van autoritaire, dogmatische godsdienst in Europa een halt toegeroepen hebben, worden nu helaas leerkrachten onthoofd omdat ze een cartoon tonen die de de profeet van een bepaalde religie beledigt. Ook dat is helaas een gevolg van neveneffecten van migratie en het is verre van het enige. Zelfs in de schaduw van deze pandemie zijn er nog dodelijke terreuraanslagen geweest, in Nice en in Wenen voor wie het zich niet meer herinnert. Ook hier zouden maatregelen tegen genomen kunnen en moeten worden, die net zoals de maatregelen tegen corona ook misschien niet altijd eerlijk zijn, maar die wél levens zouden redden.
 
lol :D. Ik heb geen enkele "linkse" t-shirt liggen behalve die t-shirts die ik gebruik om te schilderen.

Ik ben een kinderbedje aan het installeren, mijn vrouw geeft les :).
Ik was al vrijwel zeker, nu helemaal. :unsure:
Groeten aan Valentijn. :D
 
[*]Wat met de vele economische migranten, die géén oorlogsvluchtelingen zijn? Die niet hoogopgeleid zijn? Die niet voorbeeldig integreren? Mij lijkt de "sample" aan migranten op dit vlak alvast niet representatief.
Idem met de verhouding mannen/vrouwen.
[*]Wat met de migranten wiens verhaaltje na 5 jaar één is van uitwijzingsbevel gekregen, maar het land niet verlaten en hier leven in de illegaliteit van best case scenario zwart werk, worst case scenario criminaliteit (zwart werk is eigenlijk ook een vorm van criminaliteit natuurlijk). Vijf jaar hier maar dan zonder dat het mag is immers ook iets wat kan.
Als je over representativiteit wil spreken:
EU-15: 34%
13 nieuwe EU-lidstaten: 25%
Europa buiten EU: 6%
West-Azië: 12% (Syrië, Irak, ...)
Oost-Azië: 4%
Noord-Afrika: 5%
Sub-Sahara-Afrika: 7% (Congo, ...)
Noord-Amerika: 2%
Latijns-Amerika en de Caraïben 4%
Oceanië & andere: 1%

Ik denk niet dat je dit bedoelde met dat men 2/3e Europeanen ging moeten tonen?

En klagen dat men illegalen niet 5 jaar lang kan volgen, tjah...
 
Dergelijke statistieken zijn geen goede maatstaf voor de representativiteit van de problematiek rond migratie.
De Nederlander die van Nederlands Limburg naar Belgisch Limburg verhuist of de Fransman die van Lille naar Charleroi verhuisd is zelden een groot probleem. Dat zijn overigens ook niet het type migranten die illegaal migreren.
Die logica kan je uitbreiden naar de hele EU-15 en eigenlijk ook naar significante delen van de EU-28 of landen als Noorwegen en Zwitserland. Misschien kan je nog zeggen dat er problemen zijn met bepaalde Roemenen die oververtegenwoordigd zijn in onze gevangenissen, maar dat ligt dan ook weer aan specifieke rondtrekkende bendes.

Dat soort tactieken past men natuurlijk graag toe om de problemen te verdunnen. Men berekent de kost van migratie door zowel de hoogopgeleide expat uit een land als Zwitserland die al één van de landstalen of Engels vlot beheerst als hetzelfde type migrant te beschouwen als de enkel Arabisch sprekende economische gelukszoeker uit Marokko. Dit terwijl verstandige landen zoals Canada of Australië veel strikter zijn qua wat voor migratie ze toelaten, met een stevige focus op die eersten en een beperkt quotum asielzoekers.

Relevanter lijken mij cijfers als percentages leefloon die naar niet-Belgen gaan, vreemde nationaliteiten in onze gevangenissen, participatie in de arbeidsmarkt en hoger onderwijs van migranten, kost/bijdrage aan de staatskast over de hele levensduur (recent nog een studie van de nationale bank over geweest, maar met natuurlijk weer de nodige mankementen zoals niet corrigeren voor leeftijdsstructuur), de zwarte economie in je grootsteden. Of cynischer nog: vaststellen dat het niveau van je (lager) onderwijs aan het kelderen is, maar tegelijkertijd ook dat "ewa drerrie" kinderwoord van het jaar is.

Klagen dat men illegalen 5 jaar lang niet volgt lijkt op het eerste zicht misschien absurd, maar binnen een bredere klacht dat men bij de VRT veel minder aandacht heeft voor het rationele, kritische migratie-discours. Men is er binnen het kader van corona wél in geslaagd om een illegale zwartwerkster te interviewen, onmogelijk is het dus blijkbaar niet, al zal het blijven volgen misschien minder evident zijn.

En negeren dat de VRT in deze duidelijk een eenzijdige beeldvorming nastreeft en dat trachten te weerleggen met niet-relevante cijfers, tjah...
 
En negeren dat de VRT in deze duidelijk een eenzijdige beeldvorming nastreeft en dat trachten te weerleggen met niet-relevante cijfers, tjah...
Tbh: ergens is het logisch dat dat programma eenzijdige beeldvorming geeft? Die mensen moeten hun medewerking verlenen, iemand die hier wil profiteren of zo snel mogelijk verder wil naar het Verenigd Koninkrijk gaat niet zo snel ja zeggen op de vraag om hen eens te volgen.
 
Tbh: ergens is het logisch dat dat programma eenzijdige beeldvorming geeft? Die mensen moeten hun medewerking verlenen, iemand die hier wil profiteren of zo snel mogelijk verder wil naar het Verenigd Koninkrijk gaat niet zo snel ja zeggen op de vraag om hen eens te volgen.
Lees mijn eerdere post: alle begrip voor dat dat ene specifieke programma van de VRT een eenzijdig beeld geeft. Niet elk programma kan elk aspect van een thema belichten, zeker niet persoonlijke documentaires.

Het gaat om het bredere plaatje rond de problematiek rond migratie.
 
Terug
Bovenaan