Migratie, Vluchtelingen en Asiel

Waarom sleur je er die mensen uit Aleppo bij? Dat zijn vluchtelingen, ik dacht dat we die niet als pure migrant beschouwden?
Omdat iedereen hier constant alles door elkaar gebruikt! Bernie heeft het over vluchtelingen en noemt migranten asielzoekers...
Vluchtelingen zijn ook gewoon migranten, maar onder speciale voorwaarden. En nee, dat zijn geen economische migranten, dus is niet quasi iedereen die naar België migreert een economische migrant. Net zo min als dat economische migratie niet zou bestaan. Dat zijn allebei stellingen die totaal onwaar zijn en op geen enkele manier met feiten te staven zijn. Misschien helpt het om iets minder in extremen te denken, denk dat we dan dichter bij de waarheid zouden uitkomen.
 
Omdat het mij niet duidelijk was dat je het daar niet over had wanneer je zei:



Nu, het punt blijft hetzelfde hoor. Zelfs een zuiver economische migrant uit "veilige" landen in Afrika gaat enkel kijken naar de economie en veiligheid. Het VK zal nog altijd populairder zijn, maar ja als je hier eindigt zal het hier moeten gebeuren.
EN nogmaals die kan niet om economische redenen naar België migreren. Belgie aanvaard die simpelweg niet.

EN ja met ene rijke amerikaan of Nederlander heeft België geen probleem dat die zich hier komt vestigen maar daarbuiten van zowat heel Afrika gaat het om louter humanitaire redenen of zaken zoals studenten en gezinsherenigingen.
 
EN nogmaals die kan niet om economische redenen naar België migreren. Belgie aanvaard die simpelweg niet.

EN ja met ene rijke amerikaan of Nederlander heeft België geen probleem dat die zich hier komt vestigen maar daarbuiten van zowat heel Afrika gaat het om louter humanitaire redenen of zaken zoals studenten en gezinsherenigingen.

Dus een Afrikaans student die hier aan onze universiteiten een ingenieursdiploma komt halen om vervolgens terug naar Afrika te gaan en daar geld te gaan verdienen, doet dit niet uit economische overwegingen?

Die gezinsherenigingen zijn toch ook een gevolg van economische migratie. Als een Italiaanse gastarbeider beslist van hier te blijven omdat hij hier goed geld verdient, en vervolgens zijn hele gezin laat overkomen, dan is dit voor mij toch ook economische migratie.
 
Dus een Afrikaans student die hier aan onze universiteiten een ingenieursdiploma komt halen om vervolgens terug naar Afrika te gaan en daar geld te gaan verdienen, doet dit niet uit economische overwegingen?

Die gezinsherenigingen zijn toch ook een gevolg van economische migratie. Als een Italiaanse gastarbeider beslist van hier te blijven omdat hij hier goed geld verdient, en vervolgens zijn hele gezin laat overkomen, dan is dit voor mij toch ook economische migratie.
Lees toch nu eens wat ik schrijf.
Neen een student is hier onder een tijdelijke studentenvisum, dat is geen migratie.

Gezinshereniging is ook geen economische migratie dat is een gezinshereniging. En Italiaans gastarbeider? Misschien je terminologie wat updaten? In de EU is er gewoon vrijheid van beweging en diensten. Het ging hier niet over een Antwerpenaar die naar Limburg migreert he het ging over buiten de EU migranten die naar hier komen waarbij de typische uiterst rechtse verzinsels van "open grenzen beleid" "op de kap leven van de belgen" "vluchtelingen/asielzoeker=economische migranten",...
 
Oei, idd, klopt, ik bedoelde detachering. Bedankt voor de rechtzetting.
Nu detacheringen zijn in se niet zo'n groot probleem, toch niet als alle regels correct gevolgd worden.

Sinds vorig jaar moeten hun loon-en arbeidsvoorwaarden quasi gelijk zijn aan die van eenzelfde lokale werknemer. Hun belastingen moeten in principe ook in België betaald worden, enkel de socialezekerheidsbijdragen kunnen tot maximum 5 jaar nog in het thuisland betaald worden (mits daar een werkgever zit die hen naar hier stuurt).

Probleem zit hem natuurlijk in de malafide werkgevers die een postbusfirma oprichten in een goedkoop land, dan naar hier sturen en dus nauwelijks RSZ betalen en dan nog eens de volledige arbeidswetgeving negeren ook (te lage lonen, te lange uren ...).
 

De Denen hebben precies een beter migratiemodel dan het onze.
Dat het anders kan, bewijzen zoveel andere landen, ook Europese.
Hier zit je met onwil gedreven door politieke correctheid, vervreemd van de realiteit.
 
Dus ik denk dat dit best wel weer in de actualiteit zal komen.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210818_92024720

Merkel is nu wel iets genuanceerder in haar uitspraken. De 'wir schaffen das' is nog niet helemaal verteerd.
De Duitse bondskanselier Angela Merkel heeft dan weer gezegd open te staan voor de “gecontroleerde” opvang van “bijzonder kwetsbare” Afghaanse vluchtelingen die de taliban ontvluchten, maar ze heeft tegelijkertijd toegegeven dat het moeilijk wordt daarover een akkoord te vinden met haar Europese partners.
Het wordt weer een enorm moeilijk vraagstuk wat we gaan doen met de nieuwe toestroom van vluchtelingen.
Polen Hongarije e.d. gaan het vertikken om 1 vluchteling op te nemen en de landen die het wel doen gaan hoogstwss hun kiesvee weer een stukje naar rechts zien verschuiven.
 
Het tragische is natuurlijk dat tenzij we zéér selectief zouden zijn met wélke vluchtelingen die we opnemen, dat elke vluchteling die we opnemen uit die regio, Europa langzaam maar zeker meer dreigt af te glijden: enerzijds meer Islamisering van Europa, absoluut ongewenst wat mij betreft, want de gematigd is vaak relatief ten opzichte van fundamentalisten en de kiembodem voor nieuw extremisme blijft, en anderzijds inderdaad als tegenbeweging een opmars van extreemrechts waar altijd al een ranzig randje aan gezeten heeft.

Je kan Oost-Europese landen een gebrek aan solidariteit verwijten, maar je moet toch ook wel vaststellen dat terwijl je wel Madrid, Brussel (en zelfs Luik, Den Haag, Berlijn, Londen, Parijs etc. in dit lijstje terugvindt, welke steden zie ik niet in dat lijstje? Warschau, Boedapest, ...

Haal gerust alle Syrische christenen maar naar Europa, en ja ook mensen in Afghanistan die ons geholpen hebben want dat zijn we hen moreel schuldig, maar misschien ook eens overwegen om die mensen verplicht een cursus religiegeschiedenis/filosofie te geven om hen te tonen dat er andere opties zijn.

Maar spontane migratiestromen vangt men best op in de regio met een "verwante" cultuur: Saudi-Arabië of Qatar (geld genoeg voor megalomane voetbaltempels in de woestijn, denk ik dan) of in Pakistan, die zijn nog in belangrijke mate verantwoordelijk voor de wederopstanding van de Taliban. Zo jammer dat dat laatste land een "bondgenoot" is en erger nog een kernmacht.
 
Het tragische is natuurlijk dat tenzij we zéér selectief zouden zijn met wélke vluchtelingen die we opnemen, dat elke vluchteling die we opnemen uit die regio, Europa langzaam maar zeker meer dreigt af te glijden: enerzijds meer Islamisering van Europa, absoluut ongewenst wat mij betreft, want de gematigd is vaak relatief ten opzichte van fundamentalisten en de kiembodem voor nieuw extremisme blijft, en anderzijds inderdaad als tegenbeweging een opmars van extreemrechts waar altijd al een ranzig randje aan gezeten heeft.

Je kan Oost-Europese landen een gebrek aan solidariteit verwijten, maar je moet toch ook wel vaststellen dat terwijl je wel Madrid, Brussel (en zelfs Luik, Den Haag, Berlijn, Londen, Parijs etc. in dit lijstje terugvindt, welke steden zie ik niet in dat lijstje? Warschau, Boedapest, ...
Dit vind ik wel een heel dualistische kijk... Ik denk dat mensen die echt om hun leven moeten vrezen omdat er een regimeverandering is, wel degelijk echte vluchtelingen zijn, toch? Oorlogsvluchtelingen in dit geval?

Enerzijds, omdat je niet wilt dat extreemrechts hier zou opkomen, wil je "zéér selectief" zijn met wie je binnenlaat. Maar anderzijds, als voorbeeld neem je dan Boedapest, waar dat extreemrechtse overduidelijk de plak zwaait. Zij hebben weinig moslims in hun steden. Dus om zeker niet te worden zoals zij, zou je preventief al willen worden zoals zij?

Haal gerust alle Syrische christenen maar naar Europa, en ja ook mensen in Afghanistan die ons geholpen hebben want dat zijn we hen moreel schuldig, maar misschien ook eens overwegen om die mensen verplicht een cursus religiegeschiedenis/filosofie te geven om hen te tonen dat er andere opties zijn.

Maar spontane migratiestromen vangt men best op in de regio met een "verwante" cultuur: Saudi-Arabië of Qatar (geld genoeg voor megalomane voetbaltempels in de woestijn, denk ik dan) of in Pakistan, die zijn nog in belangrijke mate verantwoordelijk voor de wederopstanding van de Taliban. Zo jammer dat dat laatste land een "bondgenoot" is en erger nog een kernmacht.
Je wilt mensen helpen puur op basis van of je ze leuk genoeg vindt. De status van oorlogsvluchtelingen laten afhangen van of ze zich bekeren of niet? Maar vindt wel dat er een ranzig kantje zit aan extreemrechts dat je hier wilt buitenhouden, en klaagt het gebrek aan solidariteit van andere landen aan. Nog los van het feit dat we het zelfs niet eens raken over wat hier "verwante" culturen zijn (herinner je je de discussie over de Europese cultuur, die plots niet leek te bestaan, dat was pure logica), laat staan dat we dat voor anderen kunnen bepalen. Jij bedoelt gewoon hetzelfde geloof, want dat is de enige gemene deler, toch?
 
Laatst bewerkt:
Dit vind ik wel een heel dualistische kijk... Ik denk dat mensen die echt om hun leven moeten vrezen omdat er een regimeverandering is, wel degelijk echte vluchtelingen zijn, toch? Oorlogsvluchtelingen in dit geval?

Je bent een oorlogsvluchteling tot je in het eerste veilige land aankomt, als je vandaar verder vlucht naar een regio waar je nog beter af zou zijn - wat begrijpelijk is in hun situatie uiteraard - dan ben je al minstens deels een economische vluchteling.
Opvang van oorlogsvluchtelingen dient dan ook bij voorkeur in de eigen regio en in gelijkaardige culturen te gebeuren.

Enerzijds, omdat je niet wilt dat extreemrechts hier zou opkomen, wil je "zéér selectief" zijn met wie je binnenlaat. Maar anderzijds, als voorbeeld neem je dan Boedapest, waar dat extreemrechtse overduidelijk de plak zwaait. Zij hebben weinig moslims in hun steden. Dus om zeker niet te worden zoals zij, zou je preventief al willen worden zoals zij?

Vervreemding in eigen land is een trieste realiteit. Wat ruimte voor diversiteit is prima, maar wij hebben het véél te ver laten komen, in bepaalde delen van Brussel waan je je niet eens meer in België, en dan heb ik het niet over één straat zoals in Antwerpen de Chinese wijk.
Boekarest is het andere extreem misschien als ik jouw visie erop volg, al vraag ik me af of extreemrechts in dit geval op z'n plaats is. Ook geen grote fan van Victor Orban (o.a. wat z'n visie op LGBT betreft), maar Fidesz lijkt mij geen extreemrechtse partij te zijn, eerder gewoon rechts-populistisch/conservatief.

Fidesz is currently considered a national conservative party favouring interventionist policies on economic issues like handling of banks, and a strong conservative stance on social issues and European integration.[86][87][88] In the late 2010s, the party has increasingly been described as far-right;[89] its ruling style has also been variously described as "soft fascism",[41][42] "soft dictatorship",[90] and "soft autocracy".[91] The Fidesz party has denied such accusations and distanced itself from the extreme right,[92] criticising such accusations as politically motivated opposition to its anti-immigrant policies and pursuit of illiberal democracy.[93][94][95]

Bron: Wikipedia: Fidesz

Maar goed, tegen (massa)migratie zijn levert je bij sommigen al snel het brandmerk extreemrechts op ongeacht welke andere visies je er op andere vlakken op nahoudt, kwestie van geen deftig debat te moeten aangaan maar mensen in een verdomhoekje te kunnen duwen.

Noem het wat je wilt, daar zijn geen tientallen nodeloze doden gevallen bij terreuraanslagen die je in West-Europa wel hebt, kan je niet rond wandelen in een straat en door de opschriften gaan denken dat je je niet langer in Europa bevindt of op het openbaar vervoer meer vreemde (lees: niet-Europese talen) horen dan iets anders.

Je wilt mensen helpen puur op basis van of je ze leuk genoeg vindt. De status van oorlogsvluchtelingen laten afhangen van of ze zich bekeren of niet? Maar vindt wel dat er een ranzig kantje zit aan extreemrechts dat je hier wilt buitenhouden, en klaagt het gebrek aan solidariteit van andere landen aan. Nog los van het feit dat we het zelfs niet eens raken over wat hier "verwante" culturen zijn (herinner je je de discussie over de Europese cultuur, die plots niet leek te bestaan, dat was pure logica), laat staan dat we dat voor anderen kunnen bepalen. Jij bedoelt gewoon hetzelfde geloof, want dat is de enige gemene deler, toch?

Ik bedoel inderdaad één specifiek geloof waarvan je in de actualiteit en de recente geschiedenis perfect het reële gevaar perfect kan aanwijzen.
Een metafoor: je kan drenkelingen willen helpen door ze aan boord van jouw schip te hijsen, maar als je daardoor op termijn zelf dreigt te zinken, niet alleen omdat jouw schip geen onbeperkte draagkracht heeft maar ook omdat sommige drenkelingen dreigen gaten in jouw schip slaan, dan denk je soms best een keertje beter na.

Vrijheid van religie zoals dat in onze streken ontstaan is, is duidelijk niet gemaakt om te functioneren met een religie/ideologie zoals de Islam die ook politieke en juridische ambities erop na blijft houdt, die de scheiding van kerk en staat (die hier overigens ook moeizaam verworven is) onvoldoende of niet erkent. Hoeveel Islamitische landen zijn er waar je als religieuze minderheid of als ongelovige niet moet vrezen voor je leven? Waarom is het nation-builden in Afghanistan zo hard gefaald? Minstens deels omwille van die religie.
 
Boekarest is het andere extreem misschien als ik jouw visie erop volg, al vraag ik me af of extreemrechts in dit geval op z'n plaats is. Ook geen grote fan van Victor Orban (o.a. wat z'n visie op LGBT betreft), maar Fidesz lijkt mij geen extreemrechtse partij te zijn, eerder gewoon rechts-populistisch/conservatief.

Bron: Wikipedia: Fidesz

Maar goed, tegen (massa)migratie zijn levert je bij sommigen al snel het brandmerk extreemrechts op ongeacht welke andere visies je er op andere vlakken op nahoudt, kwestie van geen deftig debat te moeten aangaan maar mensen in een verdomhoekje te kunnen duwen.

Noem het wat je wilt, daar zijn geen tientallen nodeloze doden gevallen bij terreuraanslagen die je in West-Europa wel hebt, kan je niet rond wandelen in een straat en door de opschriften gaan denken dat je je niet langer in Europa bevindt of op het openbaar vervoer meer vreemde (lees: niet-Europese talen) horen dan iets anders.
Bij Fidesz gaat het wel om meer dan 'tegen (massa)migratie zijn' en de partij voert een programma uit dat sterk leunt op autoritaire maatregelen (bv. centralisatie media, limiteren politiek pluralisme, uitbreiden executieve machten) enerzijds en ethno-nationalistisch gedachtegoed anderzijds waarbij vaak religie aangegrepen wordt om bepaalde minderheden (bv. Roma, LGBT en moslims) uit te sluiten van de Hongaarse nationale identiteit. Nee, Fidesz kan je vrij gemakkelijk als extreem-rechts catalogeren.
 
Ik bedoel inderdaad één specifiek geloof waarvan je in de actualiteit en de recente geschiedenis

Keyword: recente geschiedenis. Je hebt wel een heel erg beperkte blik op wat de Islam is en extrapoleert verschillende, vooral huidige, situaties en weeft daar dan een narrative mee: Islamitisch geloof maakt je inherent destructief.

Bijna alle zaken waar je je visie op stoelt zijn een heel erg oppervlakkige analyse hoor en als je iets dieper graaft dan zit er vaak een veel complexere verklaring achter.

Bijvoorbeeld:

- Problemen met moslim-jongeren hier in België komt:
Het moslim zijn is maar een aspect dat beïnvloed wordt door de socio-economische status van een migrantengroep die coincidentally moslim is. Dat het moslim zijn misschien een rol speelt in het afkeren van de maatschappij komt niet zozeer door wat de Islam is, maar omdat het moslim zijn een gezamenlijke identiteit geeft voor deze groep. Niet thuis voelend in eigen land grijpen die dan naar een houvast om een identiteit te behouden in een maatschappij waar ze zich niet thuisvoelen en niet gewenst voelen.

- Het Islamisme in landen zoals Afghanistan en Iran:
548x331_afghan_women_1970s_via_twitter-3.jpg

DS4aBaqW0AIrps3.jpg

Indien we aannemen dat inderdaad, het is inherent aan de Islam om vrouw-onderdrukkend te zijn dan zou dit soort situaties toch nooit bestaan hebben. Het is niet dat die landen in die periode niet Islamitisch waren, het is dat in die Islamitische landen politieke en sociale revoluties zijn gebeurd die hardcore Islamisten aan de macht hebben gebracht en die machthebbers proberen hun land om te vormen naar een zeer specifieke interpretatie van de Islam.

Deze is bijvoorbeeld een interessante video over het ontstaan van de Taliban.

Dat extremistische Islam daar aan de macht is geraakt is een samenloop van verschillende omstandigheden, geen inherent karakteristiek van de Islam zelf.

Dat er problemen zijn met bepaalde moslims in België en problemen zijn in bepaalde moslim-landen ga ik niet ontkennen, maar om dat te herleiden naar 'Islam = barbaars' op basis van enkele gebeurtenissen en plaatsen gedurende de laatste 50 jaar is even kort door de bocht als stellen dat het Christendom een geweldadige religie is op basis van de Europese geschiedenis van de jaren 500-1500. Dat kwam niet door het Christendom, dat waren de politieke en sociale omstandigheden in een Christelijk werelddeel. Het heeft Europa 1000 jaar gekost na de val van Rome om zich van ultra-religieus, oorlogsvoerend backwater waar mensen op de brandstapel werden gezet terug op te werken. Dat het Midden-Oosten nu een achtergesteld gebied is komt niet door de Islam, dat was al zo. Dat geeft echter wel een voedingsbodem voor extreme vormen. Net zoals de katholieke kerk ook erg extreem was toen Europa een achtergesteld gebied was.
 
Dat het Midden-Oosten nu een achtergesteld gebied is komt niet door de Islam, dat was al zo. Dat geeft echter wel een voedingsbodem voor extreme vormen. Net zoals de katholieke kerk ook erg extreem was toen Europa een achtergesteld gebied was.

Nochtans was het Midden Oosten 1000 jaar geleden meer ontwikkeld dan Europa, net omdat men progressiever omging met hun religie en zich meer toespitste op wetenschap en ontwikkeling. Men is zich achteraf op religieus vlak conservatiever gaan gedragen en is afgegleden naar religieus tribalisme en een complete achterstand op quasi elk vlak. Er waren elke x-jaren wel uitzonderingen (bepaalde Ottomaanse keizers, bepaalde Mughal sultans/keizers) maar een echte ommekeer hebben die nooit kunnen bewerkstelligen.
 
Je bent een oorlogsvluchteling tot je in het eerste veilige land aankomt, als je vandaar verder vlucht naar een regio waar je nog beter af zou zijn - wat begrijpelijk is in hun situatie uiteraard - dan ben je al minstens deels een economische vluchteling.
Opvang van oorlogsvluchtelingen dient dan ook bij voorkeur in de eigen regio en in gelijkaardige culturen te gebeuren.

+1.
Ik snap hoegenaamd niet waarom je naar Europa zou komen als "een veilige toekomst" je enige beweegreden is. Vanuit Afghanistan ben je heel snel in Oezbekistan en van daaruit in Kazakhstan. 2 grote, veilige landen met een overwegend Moslim-bevolking. Ook Rusland is voor hun een veilig land, vergeleken met de situatie thuis. Dat Putin naar onze normen geen fraaie dingen doet, klopt, maar voor Afghanen zal het hun toch worst wezen of LGBT-rechten of kritiek op de overheid niet gevrijwaard zijn van represailles. Daar heerst ook vrijheid van religie en zijn heeldere deelrepublieken (Tatarstan) gewoon Moslim met prachtige moskeeen e.d. Daar kan je toch perfect heengaan en een veilige toekomst opbouwen? En het is niet zo dat Oezbekistan/Kazakhstan of Rusland economisch achtergestelde gebieden zijn.

Neen, volgens mij gaan we uiteindelijk weer uitkomen bij dat hele "mensenhandel"-gebeuren. Voor een paar 1.000 dollars beloven ze een trip naar Europa waar ze kunnen leven in gouden paleizen en gratis geld krijgen. Eenmaal daar, kan men zonder problemen ervoor zorgen dat de familie kan overkomen naar het beloofde land want papieren worden gratis uitgedeeld.
Realiteit is een pak anders, en ze moeten hier jarenlang ploeteren om zelfs maar matig succesvol te zijn. Een grote hoop zal dat niet kunnen opbrengen en zal hier in de armoede blijven en uit "socio-economische noodzaak" zich gedwongen zien het criminele pad te bewandelen.
Armoede importeren, daar komt weinig goeds van in huis.
 
Dat er problemen zijn met bepaalde moslims in België en problemen zijn in bepaalde moslim-landen ga ik niet ontkennen, maar om dat te herleiden naar 'Islam = barbaars' op basis van enkele gebeurtenissen en plaatsen gedurende de laatste 50 jaar is even kort door de bocht als stellen dat het Christendom een geweldadige religie is op basis van de Europese geschiedenis van de jaren 500-1500. Dat kwam niet door het Christendom, dat waren de politieke en sociale omstandigheden in een Christelijk werelddeel. Het heeft Europa 1000 jaar gekost na de val van Rome om zich van ultra-religieus, oorlogsvoerend backwater waar mensen op de brandstapel werden gezet terug op te werken. Dat het Midden-Oosten nu een achtergesteld gebied is komt niet door de Islam, dat was al zo. Dat geeft echter wel een voedingsbodem voor extreme vormen. Net zoals de katholieke kerk ook erg extreem was toen Europa een achtergesteld gebied was.
Ik denk dat de technologische, wetenschappelijke en filosofische achterstand van het Midden-Oosten wel voor een groot deel het gevolg is van het Asharisme (Soennietische stroming) dat na de 10de eeuw uitgroeide tot de dominante strekking in de Islamitische wereld.

Asharisme stelt dat de Koran het letterlijke woord van God is en de wil van God is wet. Zij zeggen dat gebeurtenissen in de natuur geen causaal verloop kennen maar individueel door God worden veroorzaakt (occasionalisme en Al-Ghazali). Een appel die van de boom naar beneden valt, wordt dus niet veroorzaakt door een onveranderlijke fysieke wet maar simpelweg omdat het de wil van God is. Gewoonlijk vallen appels naar beneden maar er is niets dat uitsluit dat morgen een appel naar boven kan vallen indien God het zo wil. Ik denk dat je wel ziet hoe deze metafysische aanpak niet stimulerend werkt voor wetenschappelijk onderzoek en leidt tot dogmatisch denken.

Daarvoor had je Islamitische stromingen die sterk geïnspireerd waren door Hellenistische invloeden, vnl. Aristoteles en zijn inductieve en deductieve methodes om tot wetenschappelijke inzichten te komen. Zeer verschillend van de dogmatische aanpak van het Asharisme dus. En je hebt ook nog andere oorzaken zoals bv. de invasie van de Mongolen en de verwoesting van Baghdad.
 
Artikel van 2017.
Wordt straks opnieuw relevanter dan ooit...

Akkoord met Zantas hierboven.
Oezbekistan, Kazakhstan, Tajikistan, Turkmenistan, Kyrgistan, etc.
Voldoende min of meer stabiele/veilige landen in dezelfde regio, met eveneens een Soennitische moslimmeerderheid, waar Afghanen terecht zouden kunnen.

Dat er nu opnieuw een enorme migrantenstroom op gang komt die per se all the way tot in Europa moet geraken, gaat er bij mij niet in. Hopelijk hebben de Europese bureaucraten iets geleerd van het fiasco van 2014-2015. Dit is van existentieel belang op lange termijn.
Maar ik vrees dat het weer een gevalletje van pure onwil is, in plaats van onkunde (of combinatie van).
 
Artikel van 2017.
Wordt straks opnieuw relevanter dan ooit...

Akkoord met Zantas hierboven.
Oezbekistan, Kazakhstan, Tajikistan, Turkmenistan, Kyrgistan, etc.
Voldoende min of meer stabiele/veilige landen in dezelfde regio, met eveneens een Soennitische moslimmeerderheid, waar Afghanen terecht zouden kunnen.

Dat er nu opnieuw een enorme migrantenstroom op gang komt die per se all the way tot in Europa moet geraken, gaat er bij mij niet in. Hopelijk hebben de Europese bureaucraten iets geleerd van het fiasco van 2014-2015. Dit is van existentieel belang op lange termijn.
Maar ik vrees dat het weer een gevalletje van pure onwil is, in plaats van onkunde (of combinatie van).
Die andere "stans" moeten het dan ook wel willen , daar vrees ik dan weer voor :(
 
Er is een groot land dat heel veel geld wilt pompen in Afghanistan, nl. China. Ik stel voor dat de vluchtelingen naar daar gaan. Dat is ook een stuk korter bij voor hun.

“Chinese regering bereid honderden miljoenen in Afghanistan te steken” :
 
Terug
Bovenaan