Midrange smartphone: niet te groot, goeie camera, goede batterij, lang updates

rubenvb

Well-known member
Het is nogal een moeilijke vraag, maar ik zie de laatste jaren echt de bomen door het bos niet meer.
Op tweakers krijg ik voor mijn, naar wat ik inschat, bescheiden vereisten alleen maar dure dingen terug die me de prijs echt niet waard lijken.
Ofwel is de inflatie en de ontwaarding van de euro zo reeel dat ik mijn prijsrange significant moet bijstellen...

Mijn laatste aankoop is een Nokia 7.1, nadat de vriendin een 7 plus had aangeschaft en die beviel enorm.
Pluspunten voor mij waren de prijs, Android One, en op zich degelijke specs (camera is maar "gewoontjes").
Deze was aangeschaft voor een 199 euro. Meer dan 300 euro vind ik compleet van de pot gerukt voor een gsm.

Daarvoor enorm van van de Sony Xperia Z3 Compact, totdat de drie exemplaren in mijn omgeving allemaal hun touch screens begonnen kapot te gaan.
Uiteindelijk bleek die camera ook niet al te geweldig en was het ergens wel een miskoop, maar heb altijd met plezier die telefoon gebruikt.
Deze had ik tweedehands aangekocht voor 100 euro, en eerst ter reparatie opgestuurd (wat dan na 2 keer gelukt is).
Handig dat ie waterdicht was, en magnetic charging vond ik wel leuk, hoewel die bij andere exemplaren na een tijd even hard kapot ging als een gewone USB connector...
De aparte twee-traps cameraknop ga ik voor eeuwig en altijd moeten missen vrees ik, hoe leuk was dat wel niet om te hebben.

Nu vind ik alleen maar gigantische telefoons, en de meesten rond de 6,5 inch schermgrootte.
Ik zou hem graag nog in mijn broekzak steken, maar het lijkt alsof je een smartphone tegenwoordig aan je hand moet plakken in plaats van in je broekzak steken.
Dat fietst alleen zo ongemakkelijk.
Een meer dan 720p scherm vind ik heden ten dage toch ook wel een vereiste, want de 200 euro price range is blijkbaar besparingscentral geworden...

Apple heb ik niets mee, en zie het niet zitten om in dat ecosysteem te moeten investeren om mijn dingen te kunnen doen. De iPad die hier ligt erger ik me nog steeds dood aan dat bepaalde handelingen gewoonweg onmogelijk blijken te zijn, dus dat wil ik op een telefoon toch zeker vermijden.
Samsung heb ik ook niet echt iets mee, heb liever strakke plain ol' Android skins zonder de frills.
Lang (security) updates krijgen vind ik wel belangrijk, aangezien heel veel prive zaken (banken, maaltjidcheques, home automation) hier allemaal samenkomen.

Alle input welkom!
 
Ik ben een grote fan van Xiaomi en betaal normaal rond de 200 euro voor mijn smartphones.
Ik had de revieuws van Xiaomi (de 9 en de 10) naast die van OPPO (A53S) gelegd en besloten de OPPO die beter scoorde, aan te schaffen. Paar maand later hier terug een Xiaomi kunnen aanschaffen die weinig gebruikt was voor de helft van de prijs en het verschil vind ik groot, vooral wat foto's betreft is er een hemelsbreed verschil tussen die 2.
 
Prijsrange bijstellen en ergens nog een Google Pixel 4a op de kop proberen te tikken die niet aan een woekerprijs wordt verkocht. Als je security echt belangrijk vindt, dan blijf je werk van de Chinezen met hun bloatware.
 
Broekzak kunnen steken betekent diepe zakken hebben. Enkel Apple heeft denk ik echt leuke modellen. Maar dan verloochent ge u wel aan den duivel.

Bang 4 buck Xiaomi of Samsung.

Xiaomi Poco 3 paar maand terug voor net geen 200eur op de kop kunnen tikken via amazon.de

Met beschermglas en hoes +-240

Tis meer een tablet dan een gsm, maar presteert best wel goed. En kan wel tegen stootje :unsure:
 
Is die Poco reeks niet meer gericht naar gamers toe?
In welke zin trekt dat meer op een tablet?
Ik heb nu al bijna 3 jaar een Xiaomi Redmi Note 8 Pro en ik draai elke app ook de zwaardere. Ben er zeer tevreden over.
 
Ik kom ook van een Nokia 7.1. Compact was voor mij het belangirjkst, < 300 euro en lange security updates. Ik ben niet veeleisend, enkel sms'en, bellen, mails, Maps, browsen...
Uiteindelijk geëindigd bij een Xcover 5. Een downgrade (zeker het scherm) als je van de 7.1 komt, maar anders moet je voor een compacte telefoon inderdaad richting iPhone en dan betaal je snel twee maal zo veel. Voor 250 euro, robuust, en 4 jaar security updates na release. Intussen is deze al enige tijd uit, ik dacht dat er binnenkort een nieuwe versie komt.
 
De Xcover kwam ook naar boven in mijn zoekresultaten, maar wat een tankgracht is dat zeg 😅.

Ik hoop dat er terug een trend naar in-broekzak-passen komt, en snel…
 
Ik vrees ervoor, de trend is in de andere richting. Dus wachten heeft ook weinig zin vermoedelijk. Mijn vriendin kocht begin 2021 een nieuwe smartphone en toen was er nog enig aanbod van 6-6.2in smartphones, maar die zijn het voorbije jaar allemaal opgevolgd door grotere exemplaren (6.5in+).
Tijdens mijn zoektocht kwam ik ook nog de Samsung M22 tegen, iets kleiner dan de meeste modellen dacht ik. Geen idee of die nog te verkrijgen is.

De Xcover was wat aanpassen maar uiteindelijk word je die ook snel gewoon en ben ik vooral blij dat die makkelijk in mijn broekzak past en het geen kwaad kan als die eens valt. Achterkant van mijn 7.1 was redelijk snel gebarsten.
 
Terug
Bovenaan