Zuid-Frankrijk

Ik heb nooit begrepen dat zoveel mensen absoluut in een weekend willen vertrekken. Ik ben al meermaals naar Frankrijk op vakantie geweest (ook in Juli/Augustus), maar vertrek gewoon in de week.

Ik begrijp dat logementen in frankrijk vaak van zaterdag tem. zaterdag zijn, maar dan neem ik gewoon een B&B/airbnb of hotelletje voor enkele dagen in een andere regio redelijk in de buurt (100 à 300km rijden). Ik heb dus nog nooit file gehad op de Franse snelwegen.

Verder altijd VISA kaart aan de Péage.
De aankomst/vertrektijden maakt voor ons niet uit, maar ik maximaliseer graag mijn tijd daar. Dus beginnen en eindigen met een weekend om met het verlof zo lang mogelijk achter elkaar weg te zijn.

Volgend jaar valt 21/7 op een vrijdag en 15/8 op een dinsdag (met wellicht brugdag op maandag). Dat wordt bijna 4 weken Frankrijk 🤘
 
Ik heb nooit begrepen dat zoveel mensen absoluut in een weekend willen vertrekken. Ik ben al meermaals naar Frankrijk op vakantie geweest (ook in Juli/Augustus), maar vertrek gewoon in de week.

Ik begrijp dat logementen in frankrijk vaak van zaterdag tem. zaterdag zijn, maar dan neem ik gewoon een B&B/airbnb of hotelletje voor enkele dagen in een andere regio redelijk in de buurt (100 à 300km rijden). Ik heb dus nog nooit file gehad op de Franse snelwegen.

Verder altijd VISA kaart aan de Péage.
Sommige mensen zijn ook beperkt kwa vakantieduur en proberen dan ook het maximum uit hun beschikbaar verlof te halen. Voor mensen die bijvoorbeeld max 1 of 2 weken verlof mogen nemen in de zomer kan ik het toch goed begrijpen dat men van weekend tot weekend boekt.
 
Wij vertrekken binnenkort ook richting het zuiden van Frankrijk. Ik wil nu online dat milieuvignet al aankopen. Zijn er nog zaken die ik best vooraf kan aanvragen?

Wij gaan op roadtrip en zullen afwisselend op campings en airbnb's overnachten. Wij zijn hier nog nooit geweest dus alles is nieuw voor ons. Voorlopig staan onderstaande zaken op de planning:

- Montpellier
- Marseille
- Fréjus
- Gorges du Verdon
- Antibes
- éze

Nog aanraders? Afraders?

We hebben ongeveer 15 dagen de tijd. We twijfelen nog om in Frankrijk te blijven of na een week nog een stuk van Italië te bezoeken.
 
Wij vertrekken binnenkort ook richting het zuiden van Frankrijk. Ik wil nu online dat milieuvignet al aankopen. Zijn er nog zaken die ik best vooraf kan aanvragen?

Wij gaan op roadtrip en zullen afwisselend op campings en airbnb's overnachten. Wij zijn hier nog nooit geweest dus alles is nieuw voor ons. Voorlopig staan onderstaande zaken op de planning:

- Montpellier
- Marseille
- Fréjus
- Gorges du Verdon
- Antibes
- éze

Nog aanraders? Afraders?

We hebben ongeveer 15 dagen de tijd. We twijfelen nog om in Frankrijk te blijven of na een week nog een stuk van Italië te bezoeken.

Op die tijdspanne met die grote steden erbij zou ik Italië laten voor wat het is. Dat wordt allemaal nogal veel imo.

Je zou in die regio wel nog een dagje Avignon, Nîmes, Arles, Aix-en-Provence kunnen doen. De Camargue bezoeken (daar passeer je). Martigues vond ik charmant. Aigues-Mortes. Uzès.

Als ik u was zou ik me concentreren tussen Montpellier en Marseille en alles wat daar rechts van ligt (incl. Italië) voor een volgende reis sparen. Of omgekeerd.

Zoveel te doen daar :).
 
Op die tijdspanne met die grote steden erbij zou ik Italië laten voor wat het is. Dat wordt allemaal nogal veel imo.

Je zou in die regio wel nog een dagje Avignon, Nîmes, Arles, Aix-en-Provence kunnen doen. De Camargue bezoeken (daar passeer je). Martigues vond ik charmant. Aigues-Mortes. Uzès.

Als ik u was zou ik me concentreren tussen Montpellier en Marseille en alles wat daar rechts van ligt (incl. Italië) voor een volgende reis sparen. Of omgekeerd.

Zoveel te doen daar :).
Avignon is de moeite, maar ik vond persoonlijk Nîmes leuker! Uzès is ook wel tof.
 
Iemand die nog een leuke tussenstop weet tussen avignon en Nice , om even de beentjes te strekken
(kleine wandeling , Leuk park (eventueel met speeltuin) , Leuk dorpje, ... )

Zonder een al te grote ommeweg te doen van de A8
 
Morgenavond vertrekken we en hebben voor 3 dagen Bijgeboekt 🥳.

Nog 1 vraagje:

Die carpoolstroken mogen we als gezin van 5 gewoon gebruiken e?
 
Iemand die nog een leuke tussenstop weet tussen avignon en Nice , om even de beentjes te strekken
(kleine wandeling , Leuk park (eventueel met speeltuin) , Leuk dorpje, ... )

Zonder een al te grote ommeweg te doen van de A8
Enige dat ik op die route echt ken is Aix-en-Provence, dat is een leuke stad maar wel vrij groot dus misschien niet echt wat je zoekt.
 
Tijdens de voorbije twee covid jaren reden we in één keer naar appartement van de schoonouders in Zuid-Spanje (Murcia - +/- 2.000km) met twee kinderen (nu 6 en 8) op de achterbank.
Vertrokken dan steeds rond 19u 's avonds vanuit regio Gent, zodat de kinderen sliepen tegen dat we over Parijs waren
Vanaf dan is het doorrijden aan hoge snelheid en om de 4u afwisselen van chauffeur. De laatste 500km zijn wel moordend
Ondanks dat het al bij al nog te doen was, zijn we daar vanaf de terugreis vorig jaar nu wel mee gestopt

Dit jaar doen we meerdaagse tussenstops in Avignon en Barcelona
 
Telepeage via Mango is momenteel zonder kosten (heb die van mij al binnen).
De crit'air sticker doet er even over om aan te komen (je krijgt via mail wel een soort tijdelijk vignet na betaling).
Wanneer krijg je een klantnummer/paswoord? Hier 10min geleden aangevraagd en nog geen mail ontvangen (tenzij die van de domiciliering van APRR)
 
Als er dan toch een topic is vol met experts over het reizen naar het zuiden.. :smile:
Wij vertrekken woensdagnamiddag rond 16:00 naar Nice. We hebben voorlopig een hotel geboekt in Macon om te overnachten, in theorie zouden we daar dan rond 23:00 aankomen. Volgende dag rond 06:00 uur vertrekken om dan hopelijk tegen de middag in Nice aan te komen.

Iemand nog tips? 😀
 
Tijdens de voorbije twee covid jaren reden we in één keer naar appartement van de schoonouders in Zuid-Spanje (Murcia - +/- 2.000km) met twee kinderen (nu 6 en 8) op de achterbank.
Vertrokken dan steeds rond 19u 's avonds vanuit regio Gent, zodat de kinderen sliepen tegen dat we over Parijs waren
Vanaf dan is het doorrijden aan hoge snelheid en om de 4u afwisselen van chauffeur. De laatste 500km zijn wel moordend
Ondanks dat het al bij al nog te doen was, zijn we daar vanaf de terugreis vorig jaar nu wel mee gestopt

Dit jaar doen we meerdaagse tussenstops in Avignon en Barcelona

Vermoeidheid is ongetwijfeld de hoofdoorzaak van zware ongevallen van reizigers. Realiteit is dat uw beeldspraak veel dichter bij de realiteit ligt dan we zelf som inschatten.

Nu, ik rij zelf ook altijd grote stukken dus maak er me zelf even schuldig aan. Is dus eerder een algemene opmerking.
 
Zaterdag de 23e vertrekken wij richting Fayence. Huisje gehuurd vanaf de zondag, vorig jaar zijn we in 1 x doorgereden en dat viel wel mee (snachts vertrokken rond 2u vanuit W-Vl en praktisch geen file gehad). Dit jaar gaan we wel een tussenstop doen in Bourg en Valence (over Lyon).

Welk uur vertrekken we best de zondag? Had gedacht rond 8 a 9u.
 
tijdelijke actie van gratis tolbadge(De aanschafkosten en verzendkosten zijn nu gratis.) , interessant voor degene die nog geen hadden:

let wel op, zoals gepost in de thread, dat je administratiekosten moet betalen als je deze 2 jaar niet gebruikt en ook boete als je ze zou kwijtraken.
Maar voor mij wel het gemak waard :)
 
Ik heb, net als vele anderen hier blijkbaar, zo'n tolbadge besteld via Mango.
Ik geraak echter niet ingelogd op de klantenzone, nog mensen met dit probleem?
 
Geen probleem mee gehad, wel kijken dat je de juiste code overneemt veronderstel ik? Als ik me herinner moet je nadien een wachtwoord aanmaken waarmee je op de klantenzone kunt?

Volgende week eerste keer met die telepeage op trot. Mezelf kennende gaat dat weer een beetje stressen zijn de eerste keer "gaat dat spel hier wel marcheren of ga ik als een idioot achteruit moeten laveren" en eenmaal er vlot voorbij ga ik dan een half uur mijn vrouw irriteren met de melding "dat hebbe ik toch goed gedaan hé, vind je niet, é é é... ge moet er toch maar aan denken" om dan aan elke péage waar er meer dan 5 auto's staan te wachten luidop te roepen "haha, moet ze daar keer zien staan" om dan iedere keer we er voorbij zijn weer mijn vrouw te ambeteren met mijn genialiteit.
 
Aan de peage kan je nu ook contactloos betalen met maestro trouwens.
Nu voel ik nog minder de noodzaak om zo'n tolbadge te kopen. Zoveel in de file hebben wij eigenlijk nog niet gestaan aan de peage..
 
Terug
Bovenaan