Zuid-Frankrijk

polar bear

Well-known member
Deze zomer een huisje geboekt naar de steek rond de mont Ventoux van zaterdag 23 tot 30juli.
We mogen om 14u arriveren op onze bestemming.
Het is de eerste keer ooit dat ik op een zwarte zaterdag naar het zuiden rijd en zou graag niet te veel file hebben zoals iedereen. Wie heeft ervaring en tips over wanneer best aanzetten? Wat zijn de opties?
Nu lijkt mij de beste optie om de vrijdagmorgen thuis te vertrekken en 750km te rijden tot net over Lyon (tot over het grootste pijnpunt) daar een f1 hotel of dergelijke te boeken voor 75€ voor 4 man en de zaterdagmorgen dan de resterende 200km afleggen. Zo lijkt mij dat we het minste file zullen tegenkomen en al bij al Stressloos op onze bestemming zullen toekomen.

Optie 2: vrijdagavond vertrekken en de nacht doorrijden maar volgens mijn broer heb je voor Lyon dan gegarandeerd file ook al ben je daar al rond 4a5u in de morgen en je komt zeer moe aan op je bestemming.

Optie 3: zaterdagmiddag pas vertrekken dan ben je pas zaterdagnacht op je bestemming maar volgens mijn broer zul je dan nergens file gehad hebben. Nadeel is ook opnieuw een deel in de nacht rijden en meer 'vakantieverlies'.
 
Goeie topic, ik heb ook nog wat vragen.

Ik heb al vaak op een zwarte zaterdag tot het zuiden gereden (Provence of Gard). 's Nachts rijden is een optie maar je moet inderdaad opletten dat je wakker genoeg bent want dat is best zwaar. Ik raad het zelf af.

Wij vertrokken altijd rond 4-5u in België die zaterdag om wat voorsprong te nemen maar stopten dan ergens tussen Beaune en Macon voor een overnachting. Op zondag waren we dan weer snel weg en dan viel dat allemaal goed mee. Nu, dan verlies je wel een dag in jouw geval dus dat is niet echt aan te raden.

Dan zou ik optie 4 voorstellen: vertrek vrijdagavond al zo snel mogelijk (bv. 16-17u) en rij bv. al ergens tot rond Nancy. Dan heb je 3 uur voorsprong. Als je daar dan zaterdag goed op tijd vertrekt (bv. rond 7u) ben je normaal gezien wel voor de grote files weg.
 
Als ik de topic een beetje mag kapen (maar @anderen: geef eerst antwoord aan polar bear).

Wij gaan voor een eerste keer eens niet over de klassieke A6/A7 naar de Gard maar een eerste weekje door de Loire. Route en stops zijn rond Orléans, Tours, vervolgens naar Montluçon en Puy-en-Velay en dan naar bestemming.

Alle tips en leuke dingen voor op die route en in die stadjes mogen ook gedeeld worden (kasteel van Chambord is er al bij). :)
 
Dat onderweg ergens een cheap hotel boeken om te slapen klinkt goed, maar ik heb het 1 keer gedaan en doe het nooit meer.
Nu doen wij het als volgt:

Donderdag: vertrekken naar onze eerste stop waar we 2 nachten blijven (dorpje dicht bij Nîmes)
Zaterdag: rustig in de voormiddag vertrekken naar onze volgende bestemming waar we een week blijven (Rosas)

Daarna normaal naar huis, maar we rijden dan nog voor een paar nachten naar familie rond Annecy.

Die 2 extra nachten doen wij gewoon in een regio die we leuk vinden, waar iets te zien is en in dit geval in een B&B met zwembad :coolbrows: .
Ook hier met 4 trouwens (wij met onze 2 kinderen).
 
Dat onderweg ergens een cheap hotel boeken om te slapen klinkt goed, maar ik heb het 1 keer gedaan en doe het nooit meer.
Nu doen wij het als volgt:

Donderdag: vertrekken naar onze eerste stop waar we 2 nachten blijven (dorpje dicht bij Nîmes)
Zaterdag: rustig in de voormiddag vertrekken naar onze volgende bestemming waar we een week blijven (Rosas)

Daarna normaal naar huis, maar we rijden dan nog voor een paar nachten naar familie rond Annecy.

Die 2 extra nachten doen wij gewoon in een regio die we leuk vinden, waar iets te zien is en in dit geval in een B&B met zwembad :coolbrows: .
Ook hier met 4 trouwens (wij met onze 2 kinderen).

Da's zeker ook een optie maar dat heeft gevolgen op het budget waar niet iedereen altijd bereid toe is ;).
Wij kiezen ook wel hotels uit die ons iets meer aanstaan. Zelfs al is het maar voor 1 nacht. Maar bon ja dat is duurder he.
 
Da's zeker ook een optie maar dat heeft gevolgen op het budget waar niet iedereen altijd bereid toe is ;).
Wij kiezen ook wel hotels uit die ons iets meer aanstaan. Zelfs al is het maar voor 1 nacht. Maar bon ja dat is duurder he.
Klopt, maar zo'n Campanile doe ik nooit meer.
 
's Nachts rijden is zeker te doen als je met een groepje bent om elkaar geregeld af te wisselen. Hebben we destijds vaker gedaan met een groep vrienden naar een buitenverblijf ergens halfweg tussen Aix-en-provence en Cannes. Als je niet kan afwisselen of maar met 2 bent (wij zorgden dat zowel chauffeur als passagier vanvoor altijd wakker bleven just in case) zou ik dat eerder afraden voor zulke lange afstanden. Is uiteindelijk ook vrij vermoeiend dus aan de eerste dag heb je meestal ook niet veel meer.

Dagje op voorhand vertrekken en ergens halfweg a 3/4 weg stoppen en nog wat van die regio meepikken kan ook. Al zal dat in dit geval er waarschijnlijk voor zorgen dat je zaterdag voormiddag eerst nog wat dingen bezoekt en daarna kan aanschuiven in de file.
 
Als je voor optie 1 kiest, wat imo de beste/minst slecht van de 3 gegeven opties is: doe jezelf dan een plezier en kies minstens voor een Ibis Budget en vermijd die F1's. Het is nog gene vette maar die F1's das al helemaal niks.

Als je niet té kieskeurig bent met waar je exact overnacht kan dat vaak ook nog wel wat schelen, soms kan een afrit of 2 verder ook al schelen. Wij hebben een paar weken geleden in een Ibis in de buurt van Parijs overnacht voor de prijs van een Ibis Budget 20 minuten verder op.
 
Ik heb familie wonen in zuiden van Frankrijk (in buurt van Cassis) nu al twee keer als enige bestuurder op 1 dag naar daar gereden, en dat was telkens in juli, buiten wat file in Lyon viel dat al bij al goed mee. zou er dan op zo'n zwarte zaterdag zo veel meer file zijn?

Nooit begrepen dat mensen die route opdelen in twee etappes, is imo veel vermoeiender. gohja F1 ook ooit verbleven is budget, maar hier slaapt iedereen precies enkel in vijfsterrenhotels.
 
+1

Lang geleden als beginnend koppeltje ooit zoiets gegaan voor de cheap, maar je merkt ook wel dat het cheap is...
Zelfde insteek hier toen. Ik ben blij dat we dat toen gedaan hebben, zodat ik weet dat ik het nooit meer ga doen en al zeker niet met kinderen.

Ik heb familie wonen in zuiden van Frankrijk (in buurt van Cassis) nu al twee keer als enige bestuurder op 1 dag naar daar gereden, en dat was telkens in juli, buiten wat file in Lyon viel dat al bij al goed mee. zou er dan op zo'n zwarte zaterdag zo veel meer file zijn?

Jep, 1 keer op een zwarte zaterdag met onze oudste zoon (was toen 3 maanden) naar de Provence gereden, 16u onderweg geweest en dat was géén leuke rit.
 
Ik heb familie wonen in zuiden van Frankrijk (in buurt van Cassis) nu al twee keer als enige bestuurder op 1 dag naar daar gereden, en dat was telkens in juli, buiten wat file in Lyon viel dat al bij al goed mee. zou er dan op zo'n zwarte zaterdag zo veel meer file zijn?

Nooit begrepen dat mensen die route opdelen in twee etappes, is imo veel vermoeiender. gohja F1 ook ooit verbleven is budget, maar hier slaapt iedereen precies enkel in vijfsterrenhotels.
Probleem is dat er op het stuk voorbij Lyon wel elke keer een of andere pipo tegen iemand anders knalt en ge dan een zeer lange files hebt daar. Zijn ook wel al eens op de nationales beginnen rijden maar dat doet dan ook pakweg 25% van dat verkeer en met al die lichten onderweg zijt ge zo even lang onderweg. Het uitzicht is wel mooier, dat wel.

Soms ook gewoon (dankzij google maps) rond Lyon gereden (langs rechts) als het probleem zich daar situeerde, dat is dan 50 km langer maar wel min of meer filevrij.

De kinderen zijn wel op een leeftijd aan 't komen dat in 1 ruk doorrijden wel kan als de files meevallen.
 
Zelfde insteek hier toen. Ik ben blij dat we dat toen gedaan hebben, zodat ik weet dat ik het nooit meer ga doen en al zeker niet met kinderen.

Zo'n F1-hotel ook wel eens een keer gedaan en da's plastiek he. Laatste jaren ook wat kieskeuriger. Ik betaal liever 50 euro meer om zeker te zijn dat de lakens proper zijn enzo. Ontbijt interesseert me dan weer niet, desnoods stoppen we vlug bij een bakker.

Maar je kan dan nog wel wat betaalbare dingen vinden, Ibis Budget zoals hier gezegd is al bij al nog wel ok bv.
 
Menig ervaring met rijden naar Frankrijk en Italie. Altijd fantastisch begin van de reis, recht naar beneden naar de zon sjezen.

- Italie doen we op twee dagen (rijden tot rond milaan, wat al redelijk pittig is met wat "kritieke stukken" zoals de Gothard-tunnel)
- Frankrijk op 1 dag. Wij vertrekken rond 02.00 'snachts ( vertrek westen van het land weliswaar (scheel met "de limburg") , via lille/reims) en rijden dan gewoon door het zuiden (regio Mont Ventoux). Nog nooit dramatische omstandigheden Tegen de middag zijn we er meestal en doen we een terrasje tot we in het huisje mogen.
- met kleine kinderen ook nog rond 08.00 's avonds vertrokken. Wreed vlot rijden maar dan sta je daar wel tegen een uur of 05.00 te koekeloeren, dat was nu ook niet alles.

Protip: télépeage (https://www.mango-mobilitesbyaprr.com/nl/france-espagne-portugal of andere aanbieders)
* Eenmalig 10 euro opstart/verzendkosten
* eerste 12 maanden geen beheersvergoeding (anders 1.7 euro indien gebruik)
* reële kost peage
* niet (of beperkt) wachten :)
 
Menig ervaring met rijden naar Frankrijk en Italie. Altijd fantastisch begin van de reis, recht naar beneden naar de zon sjezen.

- Italie doen we op twee dagen (rijden tot rond milaan, wat al redelijk pittig is met wat "kritieke stukken" zoals de Gothard-tunnel)
- Frankrijk op 1 dag. Wij vertrekken rond 02.00 'snachts ( vertrek westen van het land weliswaar (scheel met "de limburg") , via lille/reims) en rijden dan gewoon door het zuiden (regio Mont Ventoux). Nog nooit dramatische omstandigheden Tegen de middag zijn we er meestal en doen we een terrasje tot we in het huisje mogen.
- met kleine kinderen ook nog rond 08.00 's avonds vertrokken. Wreed vlot rijden maar dan sta je daar wel tegen een uur of 05.00 te koekeloeren, dat was nu ook niet alles.

Protip: télépeage (https://www.mango-mobilitesbyaprr.com/nl/france-espagne-portugal of andere aanbieders)
* Eenmalig 10 euro opstart/verzendkosten
* eerste 12 maanden geen beheersvergoeding (anders 1.7 euro indien gebruik)
* reële kost peage
* niet (of beperkt) wachten :)
Ik vertrek ook uit het Westen. Ik hoor links en rechts als je om 2uur 's nachts vertrekt dat je dan gegarandeerd in de file rijdt in Lyon. Jij zegt van niet/weinig?
Die telepeage zal ik aanvragen. Hopelijk is hij binnen tegen de 23ste.
 
Als je voor optie 1 kiest, wat imo de beste/minst slecht van de 3 gegeven opties is: doe jezelf dan een plezier en kies minstens voor een Ibis Budget en vermijd die F1's. Het is nog gene vette maar die F1's das al helemaal niks.

Als je niet té kieskeurig bent met waar je exact overnacht kan dat vaak ook nog wel wat schelen, soms kan een afrit of 2 verder ook al schelen. Wij hebben een paar weken geleden in een Ibis in de buurt van Parijs overnacht voor de prijs van een Ibis Budget 20 minuten verder op.

Inderdaad, 1x zo een F1 hotel gehad en had beter gewoon doorgereden. Had beter uitgerust aangekomen op bestemming denk ik.
Niet echt proper, lawaai op de gangen,....

Van Ibis budget nog nooit geen klagen gehad. Simpel, maar in orde.

Leuke anekdote van een paar jaar geleden.
Kijken voor een overnachting in de buurt van Valence.
Vond een Ibis en Ibis Budget. (scheelde iets van een 30euro denk ik en het is toch maar voor te 1 nacht slapen en een douchke, dus de budget gekozen)

Kom ter plaatse, rij de parking op en ga naar de ingang.
Mevrouw aan receptie: ah nee meneer, Budget is hier niet, even buiten gaan en aan de andere kant van gebouw binnengaan.

Ok dan, ik volg de instructies, ga aan de andere kant binnen en sta aan een onbemande receptie.
Druk op het belletje en enkele seconden later gaat er een schuifdeur achter de toog open en komt dezelfde vrouw mij helpen. 😂

Niet spontaan, ze vroeg eerst nog "je peut t'aider monsieur?"

Dacht even dat ik een een candid-programma zat of glitch van de Matrix.🤔
 
Ik vertrek ook uit het Westen. Ik hoor links en rechts als je om 2uur 's nachts vertrekt dat je dan gegarandeerd in de file rijdt in Lyon. Jij zegt van niet/weinig?
Die telepeage zal ik aanvragen. Hopelijk is hij binnen tegen de 23ste.
vorig jaar op vrijdag tot Lyon gereden om de dag erna naar Malaucene door te rijden en de file was gigantisch. Waze heeft ons dan via de N-wegen naar onze bestemming gebracht en hoewel we meer km's hebben gereden, hebben we gewoon kunnen rijden en is het qua zicht veel leuker. Maar hoe verder over Lyon je geraakt hoe beter zou'k zeggen.
 
Wij rijden gewoon altijd zonder péage naar Zuid-Frankrijk. 's Avonds rond een uur of 8 vertrekken, dan ben je tegen de volgende ochtend daar. Je rijdt voornamelijk 's nachts, dus amper verkeer waardoor je overal goed kunt doorrijden.
 
Telepeage via Mango is momenteel zonder kosten (heb die van mij al binnen).
De crit'air sticker doet er even over om aan te komen (je krijgt via mail wel een soort tijdelijk vignet na betaling).
 
  • Leuk
Waarderingen: derp
Terug
Bovenaan