Mentaal Welzijn

Welke diagnose heb jij?

  • Depressie

    Stemmen: 58 33,0%
  • Angst- en/of paniekstoornis

    Stemmen: 63 35,8%
  • AD(H)D

    Stemmen: 28 15,9%
  • Autisme

    Stemmen: 31 17,6%
  • OCD - obsessief compulsieve stoornis

    Stemmen: 11 6,3%
  • PTSS - posttraumatisch stresssyndroom

    Stemmen: 17 9,7%
  • Borderline

    Stemmen: 6 3,4%
  • Bipolair

    Stemmen: 6 3,4%
  • Schizofrenie

    Stemmen: 4 2,3%
  • Eetstoornis

    Stemmen: 18 10,2%
  • Verslaving

    Stemmen: 22 12,5%
  • Burn-out

    Stemmen: 29 16,5%
  • Ander

    Stemmen: 21 11,9%

  • Totaal aantal stemmers
    176
Sinds ik een tweetal jaar geleden een schizoïde, narcistische pschyopaat ben tegengekomen via een datesite ben ik me gaan verdiepen in psychopathie en narcisme. De beste uitleg over persoonlijkheidstoornissen op internet is zonder twijfel Dr. Sam Vaknin op YouTube. Ik lees ook elk boek dat ik erover kan vinden. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik als tiener een narcistische persoonlijkheidsstoornis had (en ligt nog altijd "slapend" in mijn persoonlijkheid want je geneest er nooit van) en dat mijn ouders allebei de narcistische persoonlijkheidsstoornis hebben maar dat uit zich bij allebei op een andere manier. Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik op mijn tenen moest lopen voor mijn ouders en dat ik mijzelf totaal niet kan zijn bij hen en nu begrijp ik eindelijk de interne processen in hun geest en hoe ze geworden zijn zoals ze zijn.
 
Eigenlijk maakt dit weer net eens te meer duidelijk wat ik momenteel mis, verloren ben, etc. Ik vond het plezanter toen het een maand geleden nog om 18u donker was en het de hele dag grijs was en koud. Dan is het makkelijker voor mij dan wanneer de zon schijnt en het 20 graden is.
Er zijn genoeg zelfontwikkelingsboeken om u meer inzichten te doen krijgen over een bepaald onderwerp. Dat wilt uiteraard niet zeggen dat je een professor bent op dat vlak he.
 
Er zijn genoeg zelfontwikkelingsboeken om u meer inzichten te doen krijgen over een bepaald onderwerp. Dat wilt uiteraard niet zeggen dat je een professor bent op dat vlak he.
Ik gok dat je de verkeerde post hebt gequote. Het geeft inderdaad een inzicht, maar om uzelf en uw ouders de diagnose van narcist te geven is toch wel iets meer nodig.
 
Ik gok dat je de verkeerde post hebt gequote. Het geeft inderdaad een inzicht, maar om uzelf en uw ouders de diagnose van narcist te geven is toch wel iets meer nodig.
oops inderdaad. Goh hij/zij zal wel bepaalde zaken herkend hebben. Het is geen professioneel analyse uiteraard. Als ik terugblik naar het begin van m'n huwelijk herken ik ook bepaalde patronen, zaken die nu een "red flag" zouden zijn. Je probeert dat te omkaderen, te omschrijven, te benamen en boeken of youtubefilmpjes kunnen daarbij helpen. Wat die persoon doet is doodnormaal. Dat is gewoon een manier om alles te verwerken.
 
Waarom bestaan er dan nog psychiaters wanneer we zelf de diagnose kunnen stellen op basis van wikipedia?
Omdat we gewoon mensen zijn en over zaken willen praten. Als je een professional moet zijn op elk onderwerp om daarover te praten, kunnen we bijna over niks meer praten.
 
Omdat we gewoon mensen zijn en over zaken willen praten. Als je een professional moet zijn op elk onderwerp om daarover te praten, kunnen we bijna over niks meer praten.
Je hebt deels wel gelijk natuurlijk, en dat is iets dat ik zelf ook vaak zeg online want anders kan je inderdaad over niets praten. Maar een zelfdiagnose maken over een toch redelijk complexe mentale stoornis (en dan ook nog eens anderen een diagnose geven) is natuurlijk wel nog iets anders dan praten over iets waar je geen expert in bent. Temeer omdat de symptomen van NPD redelijk gemakkelijk kunnen worden toegeschreven aan mensen met perfect 'normale karaktereigenschappen'. Het is bijvoorbeeld niet omdat iemand veel aandacht nodig heeft en een enorm ego heeft (en/of eventueel zelfs een regelrechte klootzak is) dat die persoon klinisch gezien een narcist is.

Personen die graag alles op orde hebben of graag alles gepland zien kan je dan ook gemakkelijk OCD aanschrijven, of zelfs een autismespectrumstoornis, terwijl dat ook karaktereigenschappen zijn die perfect kunnen voorkomen in 'normale mensen'. Ik wil daarmee niet zeggen dat die persoon per se fout zit, maar zulke zaken zelf een diagnose geven is toch echt doorgaans niet aan te raden vind ik.
 
Misschien uw informatie toch op een betrouwbaardere bron halen. De persoon die je noemt is een zuivere charlatan. 0 formele opleiding, 0 geloofwaardigheid. Serieuze psychologen/psychiaters/mental health professionals gebruiken geen youtube als voornaamste medium.

Het enige wat zo'n types doen is vertellen wat goedgelovige mensen willen horen om wat views te genereren en dan vervolgens geld uit diezelfde mensen hun zakken te slaan door een paar boeken te schrijven die nergens op gebaseerd zijn.

Geloof voor mijn part wat je wil maar verspreid die onzin dan toch liever niet.

Vaknin is een professor psychologie in Israël. Heb je ooit een van zijn You Tube videos gezien? Die zijn bij momenten echt steengoed en spot-on. Ik ken niemand anders die zo accuraat narcistisch en psychopatisch gedrag kan beschrijven. Enorm herkenbaar als je met deze persoonlijkheden geconfronteerd wordt in het dagelijks leven.
 
9/10 is dat gewoon het Barnum-effect.
Diagnoses stellen is voorbehouden aan een dokter, en met goede reden.
Er zijn idd wel wat mensen actief op youtube die niet weten waar ze het over hebben maar bij Vaknin is dat duidelijk wel het geval. Ik heb in ieder geval enorm veel inzicht gekregen door hem. En hij wordt beter met de maanden. Deze video bijvoorbeeld beschrijft exact wat ik heb meegemaakt heb met een psychopaat. Hoe hij mij "groomde" in een traumaband. Een eye-opener voor mij om te zien dat zijn type van grooming wees op seksueel sadisme.
Latere video's die hierop voortbouwen en voor mij enorm tot the point zijn:
 
Er zijn idd wel wat mensen actief op youtube die niet weten waar ze het over hebben maar bij Vaknin is dat duidelijk wel het geval. Ik heb in ieder geval enorm veel inzicht gekregen door hem. En hij wordt beter met de maanden. Deze video bijvoorbeeld beschrijft exact wat ik heb meegemaakt heb met een psychopaat. Hoe hij mij "groomde" in een traumaband. Een eye-opener voor mij om te zien dat zijn type van grooming wees op seksueel sadisme.
Ik ben gewoon nieuwsgierig: maar heeft die persoon tegen jou verteld dat dat een psychopaat was?
 
Het heeft nog lang geduurd dat deze thread vrij was van quatsch youtubefilmpjes...
 
Er zijn idd wel wat mensen actief op youtube die niet weten waar ze het over hebben maar bij Vaknin is dat duidelijk wel het geval.
No offense, maar dat is voor iedereen anders. Ik vind die filmpjes van Vaknin ook maar de zoveelste in een dozijn van matige youtube filmpjes, hoewel ze voor jou gerust wel kunnen helpen. Ik zou hier nu niet in de thread de youtube filmpjes gaan plaatsen die jou geholpen hebben, als iedereen dat gaat doen is het overzicht hier zoek.
 
Ja in verdoken termen. Hij vergeleek zichzelf ook met Adolf Hitler.
'In verdoken termen' is wel niet hetzelfde als rechtuit. Het lijkt me toch echt gevaarlijk om zomaar mensen uit je omgeving te gaan diagnosticeren met zulke zware psychiatrische termen als psychopathie/sociopathie en NPD. Psychiaters moeten daar vijf jaar voor studeren, bovenop hun basisopleiding geneeskunde.

Ik wil hier geen rekeningen maken of dingen minimaliseren (ik ken jouw situatie en leven helemaal niet, dus het kan best zijn dat jij te pas en te onpas met halve gekken in contact komt) maar er is wel een reden dat die studies zo zwaar zijn. Je kan die dingen echt niet zelf gaan vaststellen na het zien van wat YouTube filmpjes en het lezen van enkele boeken.
 
No offense, maar dat is voor iedereen anders. Ik vind die filmpjes van Vaknin ook maar de zoveelste in een dozijn van matige youtube filmpjes, hoewel ze voor jou gerust wel kunnen helpen. Ik zou hier nu niet in de thread de youtube filmpjes gaan plaatsen die jou geholpen hebben, als iedereen dat gaat doen is het overzicht hier zoek.

'In verdoken termen' is wel niet hetzelfde als rechtuit. Het lijkt me toch echt gevaarlijk om zomaar mensen uit je omgeving te gaan diagnosticeren met zulke zware psychiatrische termen als psychopathie/sociopathie en NPD. Psychiaters moeten daar vijf jaar voor studeren, bovenop hun basisopleiding geneeskunde.

Ik wil hier geen rekeningen maken of dingen minimaliseren (ik ken jouw situatie en leven helemaal niet, dus het kan best zijn dat jij te pas en te onpas met halve gekken in contact komt) maar er is wel een reden dat die studies zo zwaar zijn. Je kan die dingen echt niet zelf gaan vaststellen na het zien van wat YouTube filmpjes en het lezen van enkele boeken.
Wie zegt dat ik mensen een diagnose geef? Ik hou mijn mening/idee over iemand voor mij. Geloof me die ontmoeting met die psychopaat zal ik nooit meer vergeten. Die was echt knettergek en had me op een paar uur tijd volledig in zijn greep door middel van hypnose. Hij hoeft voor mijn part niet onder te doen voor Hannibal Lector. Maar ik begrijp wel dat het ongeloofwaardig kan overkomen voor iemand die nog nooit in contact gekomen is met een psychopaat. Als je veel over narcisme leest ga je automatisch bepaalde gedragingen herkennen van mensen rondom je. Zo kent iedereen wel een typische bullebak met een opgeblazen ego en haat voor vrouwen. Vrouwen kunnen ook narcistisch zijn maar dat is meestal subtieler en uit zich door denigrerende uitspraken, snel een oordeel klaarhebben over andere mensen en persoonlijke uithalen naar mensen toe bij een kwetsing van hun ego. Deze narcisten beseffen meestal totaal niet hoe erg ze andere mensen kwetsen met hun uitspraken.
 
Wie zegt dat ik mensen een diagnose geef? Ik hou mijn mening/idee over iemand voor mij.
Euh...
Sinds ik een tweetal jaar geleden een schizoïde, narcistische pschyopaat ben tegengekomen via een datesite ben ik me gaan verdiepen in psychopathie en narcisme. De beste uitleg over persoonlijkheidstoornissen op internet is zonder twijfel Dr. Sam Vaknin op YouTube. Ik lees ook elk boek dat ik erover kan vinden. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik als tiener een narcistische persoonlijkheidsstoornis had (en ligt nog altijd "slapend" in mijn persoonlijkheid want je geneest er nooit van) en dat mijn ouders allebei de narcistische persoonlijkheidsstoornis hebben maar dat uit zich bij allebei op een andere manier. Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik op mijn tenen moest lopen voor mijn ouders en dat ik mijzelf totaal niet kan zijn bij hen en nu begrijp ik eindelijk de interne processen in hun geest en hoe ze geworden zijn zoals ze zijn.
🤷‍♂️

Als je veel over narcisme leest ga je automatisch bepaalde gedragingen herkennen van mensen rondom je. Zo kent iedereen wel een typische bullebak met een opgeblazen ego en haat voor vrouwen. Vrouwen kunnen ook narcistisch zijn maar dat is meestal subtieler en uit zich door denigrerende uitspraken, snel een oordeel klaarhebben over andere mensen en persoonlijke uithalen naar mensen toe bij een kwetsing van hun ego. Deze narcisten beseffen meestal totaal niet hoe erg ze andere mensen kwetsen met hun uitspraken.
Ja, en dat zijn daarom geen mensen met narcissistic personality disorder. Vrouwenhaat is daar trouwens niet eens een symptoom van. Die 'symptomen' die je daar boven haalt over vrouwen duiden ook totaal niet op NPD, of zijn toch alvast absoluut niet genoeg om een NPD vast te stellen.

Dat is dus wat ik bedoel met dat het gevaarlijk is om zelf diagnoses te stellen. Een persoon die graag alles op orde zet heeft niet automatisch OCD, een persoon die panikeert wanneer iets niet volgens plan verloopt heeft niet automatisch een ASS, ...

'k Ga het hier bij laten (dat van hypnotiserende 'psychopaten' die ook nog eens een schizoïde-persoonlijkheidsstoornis hebben laat ik maar helemaal zo) want het dwaalt off topic en je lijkt me nogal zeker van je zaak dus dit is nutteloos, maar ik zou er toch maar mee opletten hoor...
 
Terug
Bovenaan