macOS Monterey/Ventura

Online archief activeren voor de mailboxen?

Of anders shared mailboxen aanmaken en de data naar daar kopieren.

Het online archief vereist een extra licentie, shared mailboxen zijn gratis dacht ik.
 
Online archief activeren voor de mailboxen?

Of anders shared mailboxen aanmaken en de data naar daar kopieren.

Het online archief vereist een extra licentie, shared mailboxen zijn gratis dacht ik.
Online archief is een optie, maar is een maandelijkse kost aan verbonden en verschuift het probleem gewoon (binnen een paar jaar zijn die weer vol en moet het terug uitgebreid worden, en intussen blijft de rommel zich opstapelen)

Shared mailbox is enkel interessant voor een volledige account die niet langer gebruikt wordt, maar hier gaat het om actieve users (onder andere chefs die dagelijks regelmatig+100mails te verwerken krijgen, vaak met een hoop bijlages). Alles wordt binnen outlook mooi per project bijgehouden, maar eens afgelopen, zou het interessant zijn om die data te exporteren uit outlook en toe te voegen aan het projectarchief voor alles in cold storage gaat (contractueel moeten we alles steeds 10jaar bijhouden). En daar wringt het schoentje, op mac zijn die tools gewoon heel beperkt of onbestaande.

Meest realistische optie die ik momenteel zie, is een remote desktop/vm voorzien met windows (hebben we sowieso staan voor een aantal applicaties), waar user tijdelijk kan inloggen op outlook, heel z'n account syncen, archiveren via bovenstaande tool, en nadien userdata terug deleten. Absurde workaround, maar in verhouding tot de manuren die het anders kost om een project lead dit allemaal manueel te laten doen, het meest haalbare.
 
Welke licenties gebruiken jullie nu?

Bij elke licentie zit trouwens standaard 50GB archiefruimte, En vanaf Office 365 Enterprise E3 (~€20/maand) is dit onbeperkt. Kan mij moeilijk voorstellen dat je dit goedkoper kan bekomen door allerlei bricolage te gaan bedenken (en waar ook nog eens tijd gaat inkruipen).

Wat betreft intern mailverkeer, mensen heropvoeden en leren om te linken naar Onedrive/Sharepoint ipv bestandjes rond te sturen. Dan krijg je nooit of the nimmer die 50GB mailbox vol.
 
Welke licenties gebruiken jullie nu?

Bij elke licentie zit trouwens standaard 50GB archiefruimte, En vanaf Office 365 Enterprise E3 (~€20/maand) is dit onbeperkt. Kan mij moeilijk voorstellen dat je dit goedkoper kan bekomen door allerlei bricolage te gaan bedenken (en waar ook nog eens tijd gaat inkruipen).
Nu is het een MS 365 Business Standaard (basispakket met volledige office) waar de limiet van 50GB bijna bereikt is, die gaan upgraden naar een E3 loopt snel op en veel extra functionaliteit halen we er niet uit (intune op mac's zou fantastisch zijn, maar ik zie dit niet direct vlot samenwerken). Enkel het archief uitbreiden kan ook (€2,5 per maand), maar dit schuift het probleem gewoon op de lange baan.
Wat betreft intern mailverkeer, mensen heropvoeden en leren om te linken naar Onedrive/Sharepoint ipv bestandjes rond te sturen. Dan krijg je nooit of the nimmer die 50GB mailbox vol.
Absoluut akkoord, maar niemand die daar tijd in wil steken. We hebben ooit eens geprobeerd om de maximale grootte van een bijlage te beperken, binnen de week waren we teruggefloten... Idealiter moeten relevante mails ook per project bewaard worden, en niet in de mailbox van de gebruiker zelf (we proberen dit nu op te lossen via 1groep emailadres per project, maar als deze niet consequent in cc gezet wordt, lost dat ook niks op).

Kortom: fix het, maar het mag mij geen tijd, geld of moeite kosten.
 
Absoluut akkoord, maar niemand die daar tijd in wil steken. We hebben ooit eens geprobeerd om de maximale grootte van een bijlage te beperken, binnen de week waren we teruggefloten... Idealiter moeten relevante mails ook per project bewaard worden, en niet in de mailbox van de gebruiker zelf (we proberen dit nu op te lossen via 1groep emailadres per project, maar als deze niet consequent in cc gezet wordt, lost dat ook niks op).
Misschien toch eens wat tijd insteken. Outlook (op Windows) vraagt tegenwoordig standaard of je het bestand wil versturen of een link ernaar wanneer je een bijlage vanuit Onedrive/Sharepoint toevoegt.
Kortom: fix het, maar het mag mij geen tijd, geld of moeite kosten.
Die Windows VM optuigen kost tijd en geld, die heeft ook storage nodig, je moet er een (offsite) backup van hebben, mensen moet er telkens tijd in steken voor elke archiveringsoperatie, etc. Dat is toch ook niet gratis?

Ik weet niet precies wat je rol is binnen het bedrijf maar als de oplossing van jou moet komen dan moet je wel een eerlijke vergelijking maken tussen de verschillende mogelijkheden. Uiteindelijk kan je toch ook niet toveren hè?
 
Misschien toch eens wat tijd insteken. Outlook (op Windows) vraagt tegenwoordig standaard of je het bestand wil versturen of een link ernaar wanneer je een bijlage vanuit Onedrive/Sharepoint toevoegt.
Allemaal al gedaan, maar als de chefs niet willen luisteren, kunt ge daar weinig aan doen.
Die Windows VM optuigen kost tijd en geld, die heeft ook storage nodig, je moet er een (offsite) backup van hebben, mensen moet er telkens tijd in steken voor elke archiveringsoperatie, etc. Dat is toch ook niet gratis?

Ik weet niet precies wat je rol is binnen het bedrijf maar als de oplossing van jou moet komen dan moet je wel een eerlijke vergelijking maken tussen de verschillende mogelijkheden. Uiteindelijk kan je toch ook niet toveren hè?
Windows VM hebben we staan voor een andere applicatie, dus het is enkel office 365 erbij zetten. Doel zou zijn: inloggen, syncen, export naar servermappen waar de mailarchieven moeten staan per project (dit moet gebeuren, maar niemand doet het), en bij uitloggen gebruikersprofiel weer wissen (wat nu al geval is).

Probleem is dat ze geen fan zijn van abonnement toestanden, het is elk jaar opnieuw al een gedoe om office 365 te verantwoorden ('ik heb dat 1 keer gekocht, en da blijft gewoon werken, waarom kan da met de rest ook niet...').
 
Ik ben zelf geen Mac-gebruiker en vind niet meteen een degelijke uitleg hoe het kan, maar ken wel iemand die met deze vraag zit.
En aangezien ik graag oplossingen aanreik, zou ik dat nu ook weer willen doen :)

Als je in Numbers een spreadsheet hebt, hoe kan je die dan makkelijk opslaan als een 1-pagina pdf?
Als ze nu opslaat, komt er telkens een kolom op een 2de pagina. Zelfs na het versmallen van de kolommen.

In Excel is dat ontzettend makkelijk, maar aangezien ik Numbers niet gebruik en dus ook niet ken, kan ik zelf geen oplossing bieden.

Print to pdf, bestaat dat in Numbers? (waarbij je dan kan selecteren dat alles op 1 pagina moet komen)
Of beter nog, kan je gewoon opslaan/exporteren als pdf en ergens aanvinken dat het allemaal op 1 pagina moet komen?

Ik heb o.a. deze uitleg gevonden: https://www.macobserver.com/tmo/article/numbers-fitting-your-content-to-a-printed-page
Maar dat is om te printen en ik weet dus niet of je daar een mogelijkheid hebt tot "print as pdf".

Alvast bedankt!
 
Net Safari geüpdatet naar Versie 15.
Geen enkele site wilt laden… :wtf:

Dacht dat het aan een extensie lag, maar na uitschakeling werkt het nog niet. :thinking:
 
Eens aan het prutsen met Siri uit verveling, is dat alleen bij mij dat die geen gesproken feedback geeft?
Heb alles aangevinkt, maar bij ‘siri-stem:’ staat niks, en kan ook niks downloaden van stem ofzo, dus vermoed dat het probleem daar ligt.

Zit op de laatste MacOS Monterey versie.

Edit: moest gewoon eens ff een random taal aanklikken en teruggaan, t’is in orde, al is het nu wel een Nederlands accent geworden ipv het Vlaamse. :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan