macOS Monterey/Ventura

D

Deleted member 14

Guest
1024px-MacOS_logo.svg.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
11.1 is ook uit trouwens

macOS Big Sur 11.1 Update 11.1

macOS Big Sur 11.1 biedt ondersteuning voor de AirPods Max, verbeteringen in de TV-app en privacyinformatie in de App Store. Deze versie bevat ook probleemoplossingen voor je Mac.

AirPods Max

  • Ondersteuning voor de AirPods Max, nieuwe over-ear-koptelefoon
  • Hifi-audio voor een rijk geluid
  • Adaptieve equalizer past geluid in realtime aan de persoonlijke pasvorm van de oorkussens aan
  • Actieve ruisonderdrukking om omgevingsgeluid buiten te sluiten
  • Transparantiemodus om de omgeving om je heen te horen
  • Ruimtelijke audio met dynamische hoofdtracking voor een theaterachtige luisterervaring
Apple TV

  • Het nieuwe tabblad ‘Apple TV+’ maakt het gemakkelijk om Apple Original-shows en -films te ontdekken en te bekijken
  • Verbeterde zoekfunctie, zodat je op categorie, zoals genre, kunt bladeren en recente zoekopdrachten en suggesties kunt zien terwijl je typt
  • Bij de beste resultaten worden de meest relevante resultaten voor films, tv-programma’s, cast, kanalen en sport weergegeven
App Store

  • Nieuw gedeelte met privacy-informatie op App Store-pagina’s met een van de ontwikkelaar afkomstige samenvatting van de manier waarop de app het privacybeleid toepast
  • Dashboard binnen Arcade-games met aanbevelingen voor nieuwe Arcade-games die je kunt spelen
iPhone- en iPad-apps op Macs met M1

  • Met nieuwe vensteropties voor iPhone- en iPad-apps kun je schakelen tussen de liggende en de staande weergave of een venster uitvouwen om het hele scherm te vullen
Foto’s

  • Apple ProRAW-foto’s kunnen worden bewerkt in de Foto’s-app
Safari

  • Optie voor de zoekmachine Ecosia in Safari
Luchtkwaliteit

  • Beschikbaar in Kaarten en Siri voor locaties op het Chinese vasteland
  • Gezondheidsaanbevelingen zijn beschikbaar in Siri voor de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, India en Mexico bij bepaalde luchtkwaliteitsniveaus
Deze versie verhelpt ook de volgende problemen:

  • QuickTime Player werd na een upgrade vanaf macOS Catalina mogelijk afgesloten bij het openen van een film met een tijdcodespoor
  • Bluetooth-verbindingsstatus werd niet weergegeven in het bedieningspaneel
  • Betrouwbaarheid van het automatisch ontgrendelen van je Mac met je Apple Watch
  • Scrolsnelheid met het trackpad was mogelijk sneller dan verwacht op MacBook Pro-modellen
  • LG UltraFine 5K-scherm gebruikte ten onrechte de 4K-resolutie op Macs met M1
 
Big Sur heeft hier de BT problemen van de vorige release verholpen, ik ben zeer tevreden van Big Sur op beide mijn Intel MacBook als de M1.
Veel vlotter dan Catalina en veel minder rariteiten.

Big Sur lijkt me ook weer een trap hoger in stabiliteit etc, het enige waar ik nog aan moet wennen zijn de icoontjes. Ik blijf ze iets minder vinden dan ervoor, maar waarschijnlijk moet ik nog wennen.
 
Batterij lijkt me toch ook een stuk beter op het eerste zicht! Of Parallels heeft ergens veel verbetering gemaakt in 16 (maar alleszins niet qua performance).
 
Ik zou willen upgraden maar zit in een examenperiode waar ik het niet durf riskeren. Als er iets fout loopt ben ik gezien.
 
Op mijn air van 2014 is het nogal tegengevallen helaas.
Ik heb wel een upgrade gedaan dus geen clean install. Geen idee of het daaraan ligt, maar ik heb de volgende issues:

- als ik de laptop in slaapstand doe 's morgens is 's avonds de batterij zo goed als leeg en dit met een batterij die nog in topstaat is.
- zeer traag opstarten ten opzichte van Catalina

Ik heb alles geprobeerd wat ik maar kon vinden van tips, maar als ik zowat alles moet gaan uitschakelen of uitvinken lijkt mij dat toch ook een beetje absurd.

Dan maar terug naar Catalina gegaan en alles is weer opgelost.
De batterij gaat een hele dag mee bij gebruik en opstarten is weer supersnel.

Nog iemand deze dingen voor? Ik ga toch even wachten voor ik terug naar Big Sur ga.
Misschien eens een volledige clean install als ik nog eens tijd en goesting heb :)
 
Heb 3 oude Mac 20 inch van een kennis staan die zouden moeten herinstalled worden daar de wachtwoorden niet meer gekend zijn voor admin, door bootcamp geraak ik ook niet meer op de recovery menu door command + R te duwen, met option in te houden bij booten zie ik ook geen recovery partitie staan :(

Zou deze volledig moeten opnieuw installeren maar heb geen CD er van en blijkbaar is een USB bootdisk maken vanuit windows nagenoeg onmogelijk :(
iemand dit toevallig al gedaan die me kan helpen ermee?

iemand hulp?
 
De Mac 20 inch is net iets voor ik Mac actief ben beginnen gebruiken. Maar zou je niet kunnen proberen om een opstartbare DVD aan te maken? Bij de Macs van nu kan je gewoon connecten via internet en installeren maar ik vrees dat dit op die oudere mac's nog niet van toepassing is.
 
die combo van keys heb ik idd ook gezien maar zie ik jammer genoeg niet staan :(
nog niet gedacht aan de DVD, ergens een distri waar die te krijgen is?
 
Van welk jaar is ie? Ik zou eerder 10.6 Snow Leopard (vlotter dan Leopard) of de laatst mogelijk versie die je iMac kan draaien aanraden.

Mijn 24" iMac uit 2008 kan opstarten van USB om macOS te installeren en macOS 10.11 El Capitan draait verrassend vlotjes (wel upgrade naar 4GB ram gedaan).
 
Ik heb ondertussen gevonden hoe ik het admin pass kan veranderen (CMD + S bij boot) en staat nu ook naar MAC os, heb de bootcamp partitie verwijderd maar de recovery partitie stond er nergens op jammer genoeg...
kan ik dit op een of andere manier herstellen?
Enig aanraden hoe 10.6 op bootable USB stick te krijgen?
 
Ik heb ondertussen gevonden hoe ik het admin pass kan veranderen (CMD + S bij boot) en staat nu ook naar MAC os, heb de bootcamp partitie verwijderd maar de recovery partitie stond er nergens op jammer genoeg...
kan ik dit op een of andere manier herstellen?
Enig aanraden hoe 10.6 op bootable USB stick te krijgen?


De stap met de disc kan je ook met een image doen, maar ik zou niet weten hoe je aan zo’n Snow Leopard .dmg kan geraken want via een torrent mag dat natuurlijk niet.
 
heb 10.6 erop geinstalleerd nu en werkt, enkel precies kan hij sommige sites ( zoals onderandere beyondgaming) niet benaderen in safari omdat hij geen verbinding kan maken met de beveiligde server??
 
Situatie: kantoor met 30-40 medewerkers, iedereen heeft een iMac, Microsoft 365 voor email (zei iemand daar water en vuur?). Na x-aantal jaar begint bij een aantal gebruikers de mailbox vol te raken, dus moet er gearchiveerd worden, bij voorkeur per project. De meesten hebben in hun outlook een mooie mappenstructuur per project, maar afgesloten projecten in batch exporteren is niet mogelijk tenzij in .mbox (en dan worden submappen niet meegenomen, deze achteraf terug open in outlook is ook niet evident). Op windows bestaan hiervoor legio tools, bv: https://www.outlookfreeware.com/en/products/all/OutlookMessagesExportEML (volledige versie dan, die neemt heel de mappenstructuur mee), maar voor mac kon ik niet direct een optie vinden.

Iemand die weet of er iets vergelijkbaar bestaat voor mac (of rechtsreeks via OWA/exchange online)?

Achtergrondinfo: we hebben sowieso een onsite lokale backup van alle e-mails, maar het doel hier is eerder om en vrac mails voor 1 specifiek project te kunnen archiveren bij de andere projectfiles op de documentenserver.
 
Terug
Bovenaan