Literaire prijzen

coldplayke

Supermoderator
Crowdfunder FE
Gekopieerd uit de algemene boekenthread. Hier kunnen we het hebben over boeken/auteurs die (inter)nationaal in de prijzen zijn gevallen - of juist net naast het podium zijn gevallen. Welke winnaars zijn (on)verdiend? Aan welke prijzen hechten jullie het meeste waarde?

Shuggie Bain - Douglas Stuart

Douglas Stuart zijn debuut kreeg goede kritieken en won zelfs de booker prize 2020, genoeg om mij benieuwd te krijgen naar dit 'nieuwe wonder' van de literatuur. Het boek gaat over het jongetje Hughes 'Shuggie' Bain die opgroeit in armoede, zonder vaderfiguur en enkel een alcoholische moeder en een puberende broer. Shuggie merkt al vroeg dat hij 'anders' is qua geaardheid en dat is natuurlijk een big nono in de jaren '80 in de arme wijken van Glasgow.

Om met de deur in huis te vallen, ik ben er niet warm van gelopen, had over de gehele lijn weinig voeling met geen enkel karakter en precies of Stuart zich enkel maar op het negatieve kon richten. Enkel op het einde is het precies of er eens een 'leuk' moment in zat, En oké, opgroeien in die situatie is geen feest, maar het uitganspunt is hier het kind en hoe die het meemaakt, en ik had meer de indruk dat het hier de herinneringen zijn van Stuart die we kregen zoals hij het zich wil herinneren, dan de daadwerkelijke leefwereld van Shuggie. Voor een debuut zeker niet mis maar de prijzen toch niet waard.
Welke winnaars van de booker prize heb je nog gelezen?
 
Laatst bewerkt:
Welke winnaars van de booker prize heb je nog gelezen?

Hilary Mantel (top), Roddy Doyle (grappig voor 1 keer, zoals al zen boeken imo) & Margarat Atwood (2x, was niet mijn ding).

Ik weet niet hoeveel keer het voorkomt dat een debuut de man booker prize wint, maar lijkt me straf dat een debuut een toch wel grote prijs direct wint? Misschien had ik gewoon te veel verwachtingen.
 
Ik moet zeggen dat ik meestal wel volg wie de Man Booker en de Pulitzer voor fictie winnen. Ik denk dat ik 15 of 16 Man Booker winnaars heb van de laatste 20 jaar, waarvan ik er 10-11 al gelezen heb. Meestal bevallen de winnaars me goed, maar er zit ook al eens een “moeilijker” boek tussen zoals The Sellout van Paul Beatty (dat ik wel goed vond maar veel mensen niet zal liggen) en Girl, Woman, Other van Bernadine Evaristo (zelf nog niet gelezen maar m’n zus, die meer leest dan ik, is er vroegtijdig mee gestopt). Shuggie Bain heb ik nog niet gelezen.

Een paar die ik echt zeer goed vond:
Wolf Hall en Het Boek Henry van Hilary Mantel
The Sense of an Ending van Julian Barnes
True History of the Kelly Gang van Peter Carey
Een Korte Geschiedenis van Zeven Moorden van Marlon James
 
Ik volg doorgaans het nieuw rond de Man Booker Prize redelijk kort op. Ik was eens door mijn bibliotheek gegaan en ik heb toch relatief veel van de winnaars al gelezen (20 in totaal, meer dan ik zelf had gedacht).

JaarAuteurBoek
2016​
Paul BeattyThe Sellout
2014​
Richard FlanaganThe Narrow Road to the Deep North
2013​
Eleanor CattonThe Luminaries
2012​
Hilary MantelBring up the Bodies
2011​
Julian BarnesThe sense of an ending
2009​
Hilary MantelWolf Hall
2008​
Aravind AdigaThe White Tiger
2007​
Anne EnrightThe Gathering
2005​
John BanvilleThe Sea
2003​
D.B.C. PierreVernon God Little
2002​
Yann MartelLife of Pi
2000​
Margaret AtwoodThe Blind Assassin
1999​
John Maxwell CoetzeeDisgrace
1997​
Arundhati RoyThe God of Small Things
1996​
Graham SwiftLast Orders
1991​
Ben OkriThe Famished Road
1990​
Antonia Susan ByattPossession
1989​
Kazuo IshiguroThe Remains of the Day
1981​
Salman RushdieMidnight's Children
1978​
Iris MurdochThe Sea the Sea

Absolute toppers waren voor mij The Blind Assassin (sorry TSD!), Wolf Hall & The Sense of an Ending.

Buiten The Famished Road zit er geen enkel boek tussen dat ik vreselijk vond. 1991 moet een enorm zwak jaar geweest zijn dat niemand dit wtf-ben-ik-nu-eigenlijk-aan-het-lezen-boek de loef kon afsteken. Ik heb het sowieso al niet voor al te veel spiritualiteit of folklore in romans, wat meteen ook de reden is dat ik een andere winnaar van 2017 - Lincoln in The Bardo van George Saunders - nog geen kans heb willen geven, hoewel ik wel grote fan van ben Saunders' kortverhalen.
 
Van die lijst enkel Wolf Hall van Hilary Mantel vastgenomen, maar ik geraakte maar tot in de helft en haakte af. Ik volg niet per sé literaire prijzen, maar als een boek wordt geprezen dat me wel interessant lijkt probeer ik die vroeg of laat wel te pakken te krijgen. Hetzelfde met hypes. Soms is de hype de moeite waard.
 
Ook eens precies gekeken welke boeken ik heb en welke ik gelezen heb:

Gelezen (en praktisch ook altijd dus een exemplaar in mijn boekenkast)
- Marlon James - A Brief History of Seven Killings
- Paul Beatty - The Sellout
- Richard Flanagan - The Narrow Road to the Deep North
- Hilary Mantel - Bring Up The Bodies
- Julian Barnes - The Sense of an Ending
- Howard Jacobson - The Finkler Question
- Hilary Mantel - Wolf Hall
- Aravind Adiga - The White Tiger
- Yann Martel - The Life of Pi
- DBC Pierre - Vernon God Little
- Peter Carey - True History of the Kelly Gang
- JM Coetzee - Disgrace
- Ian McEwan - Amsterdam
- Arundathi Roy - The God of Small Things
- Michael Ondaatje - The English Patient (gelezen maar heb ik niet)
- Kazuo Ishiguro - The Remains of the Day (gelezen maar heb ik niet)
- Salman Rushdie - Midnight's Children

Toppers had ik hierboven al gezegd, maar Midnight's Children zou ik er ook nog bij zetten. Die wil ik graag nog eens herlezen. Het enige boek dat me wat tegen viel was The White Tiger van Adiga. Disgrace van Coetzee zou ik eens moeten herlezen want ik was toen vrij jong.

Gekocht maar nog niet gelezen
- Bernadine Evaristo - Girl, Woman, Other
- Anna Burns - Milkman
- Eleanor Catton - The Luminaries
- Alan Hollinghurst - The Line of Beauty

Lincoln In The Bardo ook geskipt omdat het onderwerp me niet zo aansprak. Ook al omdat de film Lincoln van Spielberg me nogal tegenviel. Ik snap dat Wolf Hall niet iedereen ligt. Ik heb normaal weinig met dat soort historische fictie, maar deze vond ik zo goed geschreven en meeslepend dat ik dat vrij lijvige boek op een viertal avonden uitgelezen had. Ook aangeraden aan mijn zus, die na een 150-tal bladzijden gestopt is wegens "te saai". Is het raar dat ik door het commentaar van @coldplayke net zin krijg om The Famished Road eens te lezen? Ik ben nu ergens benieuwd hoé slecht het dan is :unsure:
 

Absolute toppers waren voor mij The Blind Assassin (sorry TSD!), Wolf Hall & The Sense of an Ending.
Dit vergeef ik u nooit!

Nee, ik zeg niet dat het een slecht boek is hoor, was gewoon nooit echt aan haar schrijfstijl en dat weerhield me wat. Misschien geef ik ze een nieuwe kans en neem eens een boek van haar mee op reis.

Ik ga sowieso eens wat meer boeken van die lijst lezen, wrs beginnen met a brief history of seven killings & The sense of an ending. Wou White Tiger ook lezen, wat vond je er slecht aan @FlyingHorseman?

@Avondland: ik meen te herinneren dat je Wolf Hall aan de kant gelegd hebt wegens tijdsgebrek met je dochter? Zeker 2de kans geven anders!
 
Ik ga sowieso eens wat meer boeken van die lijst lezen, wrs beginnen met a brief history of seven killings & The sense of an ending. Wou White Tiger ook lezen, wat vond je er slecht aan @FlyingHorseman?
Het is verre van een slecht boek en geeft een kritische blik op India, dus als zoiets je interesseert zou ik het wel lezen. Het is al heel lang geleden sinds ik het gelezen heb, maar ik geloof dat heel het boek opgebouwd was als één lange brief van het hoofdpersonage naar een politicus ofzo en dat kwam me nogal gekunsteld over. Het was toen allemaal een beetje te veel tongue in cheek voor mij.
 
@Avondland: ik meen te herinneren dat je Wolf Hall aan de kant gelegd hebt wegens tijdsgebrek met je dochter? Zeker 2de kans geven anders!
Ik ga het zeker een tweede kans geven, maar het was een web van intriges en ik kon mijn focus er niet altijd bijhouden. Op den duur was ik mijn weg kwijt en vond het onzinnig om verder te lezen.

Maar dat zal nog niet voor meteen zijn.
 
Het is verre van een slecht boek en geeft een kritische blik op India, dus als zoiets je interesseert zou ik het wel lezen. Het is al heel lang geleden sinds ik het gelezen heb, maar ik geloof dat heel het boek opgebouwd was als één lange brief van het hoofdpersonage naar een politicus ofzo en dat kwam me nogal gekunsteld over. Het was toen allemaal een beetje te veel tongue in cheek voor mij.
The White Tiger blijft voor mij toch een van de meest grappige boeken die ik al heb gelezen.
 
Ik had het volledig gemist, maar Client. E. Busken van Jeroen Brouwers heeft de Libris Literatuurprijs 2021 gewonnen. Zelf nog niet gelezen maar mijn pa was er alvast redelijk lovend over.

De boeken die genomineerd waren voor de shortlist, en ik wel gelezen heb zijn De Onbevlekte (Mortier) & Mijn Lieve Gunsteling (Rijneveld), dus Brouwers had fameuze concurrentie, 2 boeken waar ik enorm van genoten heb.
 
De longlist van de Man Booker Prize is bekend:


Elk jaar probeer ik op basis van de korte inhoud te gokken wie zal winnen. Dat is me nog maar 1x gelukt (met The Sellout).

En toch blijf ik proberen!

Mijn gok voor dit jaar is: Second Place - Rachel Cusk
 
  • Leuk
Waarderingen: TsD
Terug
Bovenaan