Lente en Zomer 2026

Er komt precies weer 30° aan?
Ik zie een mogelijke verbetering naar wat droger weer en temperaturen rond of iets boven de normaal vanaf de tweede helft van de maand - dus toch nog wel een week wachten. Mits nog wat geluk kan het komende weekend er ook al wat van meepikken.

Hoogste dat KMI gaat voor Ukkel is 27 graden - met een onzekerheid tussen 30 graden en 21 graden, maar dat zou daarna snel gevolgd worden door opnieuw afkoeling. Maar goed, da's allemaal voorzien voor het einde van de termijn (21 juni) - dus dat zal nog wel een aantal keer veranderen.

Ik zie een mogelijke verbetering naar wat droger weer en temperaturen rond of iets boven de normaal vanaf de tweede helft van de maand - dus toch nog wel een week wachten. Mits nog wat geluk kan het komende weekend er ook al wat van meepikken.

Hoogste dat KMI gaat voor Ukkel is 27 graden - met een onzekerheid tussen 30 graden en 21 graden, maar dat zou daarna snel gevolgd worden door opnieuw afkoeling. Maar goed, da's allemaal voorzien voor het einde van de termijn (21 juni) - dus dat zal nog wel een aantal keer veranderen.
Dan moet je dat ook niet vermelden.

Screenshot 2026-06-08 at 15.51.47.png
Screenshot 2026-06-08 at 15.50.02.png

Waar zie je afkoeling (bovenste is Kortrijk en onderste Ukkel)? Waar zie je rond de normaal, ik zie vanaf Zaterdag 10 dagen boven de normaal. En zaterdag is een week wachten? Altijd maar dat gefocus op het negatieve ipv blij te zijn dat we al zeker 10 dagen boven in de voorspelling hebben :sop:

6a266db90478e.png

Ik zie het verder ook niet.

Kijk naar gemiddelde trouwens (gisterenavond was een uitbijter aan warme kant). Maar het gemiddelde is wat telt en dat gaat echt wel naar 25°C. Ik zie nergens ook afkoeling, integendeel zelfs.

Ik zie toch weer gelijkenissen met eind mei, want het is opnieuw op die manier gekanteld dat het in het Verenigd Koninkrijk warmer is dan in Duitsland (wat toch vrij atypisch is). En opnieuw weer vanuit Spanje, Marokko die opstuw van warme lucht met het hogedrukgebied dicht bij ons. En opnieuw vrij plots en snel dat de omslag plaatsvindt na een slechter eerste deel v/d maand. Alleen wordt het bij GFS en ECMWF weer vrij snel onder druk gezet waardoor het vervolg een beetje onzeker is met een vrij grote spreiding in temperatuurverwachting. Dan kan het dus nog gewoon warm ofwel zeer heet worden afhankelijk van of die echt zware hitte ons kan bereiken.

Ik ben eigenlijk wel best tevreden met dit weer, al zijn enkele zonnigere dagen uiteraard welkom. Voor de landbouw, de tuinen en de natuur is het in ieder geval prima, en ook de mol in onze gazon krijgt er duidelijk vleugels van.

Want het slechte weer ben ik nu wel beu. Het zijn de langste dagen van het jaar en je kan 's avonds niet buiten zitten.
Dat is doodnormaal voor de tijd van het jaar in België... Zowel qua temperatuur als kans op regen. Als je het normale Belgische weer beu bent, is verhuizen de enige keuze. En dan nog heb je nergens garantie op wat je wilt.
We hebben 1 vroege, uitzonderlijke, hoog bovengemiddelde week gehad en dan klagen sommige mensen over de terugkeer naar het normale weer voor deze tijd van het jaar...

We zullen zien eens de maand om is, maar afgaand op de voorbije dagen in juni + de huidige voorspellingen; is mijn voorspelling dat we met een bovengemiddelde maand juni gaan eindigen.

Ja, volledig mee akkoord. Want het slechte weer ben ik nu wel beu. Het zijn de langste dagen van het jaar en je kan 's avonds niet buiten zitten.
Die "het zijn de langste dagen van het jaar" zijn op dit vlak toch ook overroepen, niet?
Vandaag gaat de zon onder om 22u02.
Op de nationale feestdag (dus eind juli) gaat de zon onder om 21u50.
Da's ocharme een dikke 10 minuten dat de zon rapper ondergaat eind juli t.o.v. vandaag. Dat zal het verschil nu ook niet gaan maken qua "'s avonds buiten zitten" :p

Die "het zijn de langste dagen van het jaar" zijn op dit vlak toch ook overroepen, niet?
Vandaag gaat de zon onder om 22u02.
Op de nationale feestdag (dus eind juli) gaat de zon onder om 21u50.
Da's ocharme een dikke 10 minuten dat de zon rapper ondergaat eind juli t.o.v. vandaag. Dat zal het verschil nu ook niet gaan maken qua "'s avonds buiten zitten" :p
21 juni: 05:14-22:04
21 juli: 05:40-21:46
(Volgens buienraader)

26 minuten 's ochtends verschil, 18 minuten 's avonds
44 minuten op 16u49 ofwel iets meer dan 4% verschil

Voor de meesten maakt dat in de ochtend natuurlijk niet zo uit. En 18minuten gaat ook niet het verschil maken qua beleving, daar heeft het weer meer invloed op. Maar eenmaal terug augustus wordt dat wel meer merkbaar.

21 juni: 05:14-22:04
21 juli: 05:40-21:46
(Volgens buienraader)

26 minuten 's ochtends verschil, 18 minuten 's avonds
44 minuten op 16u49 ofwel iets meer dan 4% verschil

Voor de meesten maakt dat in de ochtend natuurlijk niet zo uit. En 18minuten gaat ook niet het verschil maken qua beleving, daar heeft het weer meer invloed op. Maar eenmaal terug augustus wordt dat wel meer merkbaar.
Wanneer de zon onder is heb je nog wel een hele tijd schemering natuurlijk. Ik vind het een beetje overroepen, iedereen die op vakantie gaat naar "een zonnige bestemming" doet dat doorgaans dichter bij de evenaar, waar het vroeger donker is.

Wanneer de zon onder is heb je nog wel een hele tijd schemering natuurlijk. Ik vind het een beetje overroepen, iedereen die op vakantie gaat naar "een zonnige bestemming" doet dat doorgaans dichter bij de evenaar, waar het vroeger donker is.

Amen, dat is toch echt een reden om niet te ver naar het Zuiden te gaan. Zo een heerlijk, lange zomeravond in eigen contreien is toch een ongeëvenaard (pun intended) gevoel.

Amen, dat is toch echt een reden om niet te ver naar het Zuiden te gaan. Zo een heerlijk, lange zomeravond in eigen contreien is toch een ongeëvenaard (pun intended) gevoel.
En dat wordt hier nog eens versterkt omdat we eigenlijk in de verkeerde tijdzone zitten. En natuurlijk het zomeruur, maar dat heb je wel in meerdere landen.

Zonder zomeruur en in de juiste tijdzone zou het hier 2 u vroeger donker zijn.

Mensen van dichter bij de evenaar vinden dat ook gewoon heel vreemd dat het bij wijze van spreken 16u lijkt maar eigenlijk al 22u is. Enfin, net zoals wij moesten we naar Tromsø verhuizen waarschijnlijk.

Terug
Bovenaan