Via welk medium lees jij het liefste?

  • E-reader

    Stemmen: 27 34,2%
  • Tablet/smartphone

    Stemmen: 1 1,3%
  • Hardback

    Stemmen: 16 20,3%
  • Paperback

    Stemmen: 34 43,0%
  • Audioboeken

    Stemmen: 1 1,3%

  • Totaal aantal stemmers
    79

Aprella

Well-known member
Boeken komen in alle maten en soorten. Bovendien zijn er mensen die graag boeken herlezen terwijl er andere zijn die nooit een boek herlezen, maar niet hoe goed het boek was. De ene leest graag met muziek op de achtergrond terwijl iemand anders complete stilte wenst. Ook heb ik al een hoop verschillende manieren gezien om bij te houden wat je gelezen hebt. Van apps, naar excel lijsten tot handgeschreven lijsten in een notitieboekje.
Ik ben nieuwsgierig wat jullie leesgewoontes zijn!



Om te beginnen zal ik mijn leesgewoontes eens delen:

  • Hoewel ik een e-reader erg handig vind, lees ik het liefst fysieke boeken. Hoewel ik hardbacks mooi vind, lees ik het liefste paperbacks omdat die goedkoper zijn en gemakkelijker mee te nemen zijn (kleiner, wegen minder). Ik durf ook wel eens de kindle app op mijn gsm te gebruiken als ik onverwacht ergens moet wachten en ik heb geen boek bij.
  • Ik lees overal behalve de auto of bus omdat ik dan ziek wordt, maar het liefste in een comfortabele zetel of mijn bed. Ik lees ook graag in bad. .
  • Ik koop veel te veel boeken. Ik denk dat ik gemakkelijk tegen de 100 ongelezen boeken heb. Daarom herlees ik niet veel boeken, maar af en toe doe ik dit wel.
  • Ik lees zelden meerdere boeken uit een serie achter elkaar. Dat zorgt er spijtig genoeg wel voor dat ik soms vergeten ben wat er in het vorige boek is gebeurt als ik verder wil met een serie en ik de serie dus vaak niet aflees.
  • Ik lees elk genre, zolang het boek mij wel leuk lijkt. Mijn favoriete genre is sci-fi/fantasy en ik lees met regelmaat een thriller/misdaad boek.
  • Ik gebruik goodreads om bij te houden welke boeken ik wil lezen, maar voor mijn gelezen boeken gebruikt ik sinds kort een soort leesdagboek gemaakt in een lege notitieboek
  • Ik lees bijna exclusief in het Engels
  • Ik heb veel te veel bladwijzers, mede dankzij The Book Depository die altijd bladwijzers mee verzend
  • Als ik op vakantie ga, wil ik altijd minstens een boek mee terug nemen indien mogelijk. Mijn laatste vakantiebestemming bracht me helaas niet in de geburen van een boekenwinkel.
 
We zitten met gelijkaardige voorkeuren!
Quasi overal echt hetzelfde.

Paperback is het handigst, maar zou niet meer zonder e reader kunnen. Enkel en alleen voor het licht erin. Al vind ik dat voor Fantasy net minder handig. Zo eventjes snel naar de maps of namenlijst kijken is toch veel leuker in een boek.

Boeken opnieuw lezen doe ik nooit, dat geeft me stress om tijd te verliezen om nieuwe boeken te lezen. Misschien dat ik hiermee leuke rereads van fantasy reeksen mis, maar ik kan mij daar echt niet aan zetten om duizenden pagina's opnieuw te lezen als er nog zoveel boeken te lezen zijn...

Goodreads is ook hier continu in gebruik. Als ik mijn data daar zou verliezen, ween ik haha
 
Ik lees het liefst paperbacks, omdat die het meest flexibel zijn en minder wegen dan hardbacks. Bij mij gaat het lezen met z'n ups en downs (momenteel zit ik in een periode waarin ik minder lees). Voor mijn job moet ik bij momenten heel veel lezen en dan heb ik 's avonds geen zin meer om nog als ontspanning te lezen.

Ik lees niet via e-reader en zie het me ook nooit doen. Ik heb het liefst een boek in de hand en hou er ook van als die slijtage vertoont door het te lezen en overal mee te sleuren. Ik zie er zeker de voordelen van in, maar de wereld is al zo gedigitaliseerd, dat ik blij ben dat ik nog iets analoog kan houden. ;) Ik hou dus ook niet bij welke boeken ik heb en welke ik reeds gelezen heb (à la Goodreads). Ooit wel aan begonnen, maar ik zag er het nut niet van in.

Ik lees vooral 's avonds en het liefst al liggend. Onderweg heb ik meestal ook een boek bij, als ik dan ergens wat tijd over heb, lees ik dan ook (bvb. in een wachtzaal, terwijl ik op iemand wacht, ...).

Bijna alle genres, fictie en non-fictie, passeren hier, voornamelijk in het Nederlands en het Engels. Enkel thrillers lees ik absoluut niet graag (mits enkele uitzonderingen). Ik heb jarenlang een grote backlog aan boeken gehad, maar heb deze weggewerkt. Ik lees één boek per keer en heb meestal nog een boek of 2-3 liggen die ik wil starten. Aan dit tempo koop ik ook boeken aan, ik heb geen zin om opnieuw een backlog van 50+ boeken te hebben. :D Boeken herlezen doe ik nooit. Nochtans ben ik iemand die de inhoud van boeken niet onthoudt, dus eigenlijk zou ik met een boek of 5 regelmatig herlezen genoeg hebben. :D
 
Geen e-reader hier, ik lees exclusief op papier. Vroeger had ik een onverklaarbare haat voor hardcover, hoewel ik me daar wel wat over gezet heb, lees ik 90% van de tijd paperbacks omdat ze goedkoper zijn en ik ze handiger vind om te lezen.

In Japan hebben ze een mooi woord voor het kopen van boeken zonder ze meteen te lezen waardoor de stapel alleen maar groeit: tsundoku. Ik heb daar ook lang last van gehad, tot ik de kaap van 100 ongelezen boeken had, toen heb ik mezelf de regel opgelegd dat ik pas een boek koop als ik er 2 of 3 uit de collectie gelezen heb. Momenteel heb ik op die manier de ongelezen stapel terug gedrongen tot ongeveer 50. Maar uiteindelijk is dat geen al te strenge regel. Als ik tussendoor een boek echt wil of toevallig in een boekhandel kom, koop ik het gewoon.

Ik lees ook een beetje altijd en overal. Ik werk lange dagen dus meestal lees ik een stukje bij het ontbijt, even tijdens mijn middagpauze en dan ‘s avonds wat langer. Zo kom ik afhankelijk van het boek door de week dagelijks toch aan 30 à 50 bladzijden. Heb wel afgeleerd van in bed te lezen omdat dat wat invloed kan hebben op het slapen.

Ik lees zowel in het Nederlands als in het Engels, de laatste tijd meer Engels. De boeken die ik lees zullen onder ’literaire romans’ vallen, wat nogal een holle, nietszeggende titel is. Ik vind zelf dat ik iets te gericht was op Amerikaanse en Engelse boeken, dus nu begin ik ook wat literatuur daarbuiten te zoeken. Ook andere genres begin ik nu wat te verkennen. Fantasy en science fiction las ik zo goed als nooit maar ik ben nu eens met de Dune trilogie bezig en ik heb vanop dit forum nog wat aanraders genoteerd om me ooit eens aan te wagen. Non-fictie lees ik wel al wat meer.

Ik heb geen goodreads, is dat zo’n gemak? Mijn hele collectie staat in een excelfile, daar kan ik makkelijk zien wat ik nog moet lezen. En wat ik op een jaar lees, houd ik bij in mijn standaard lijstjesapp, OneNote.
 
Ik lees niet via e-reader en zie het me ook nooit doen. Ik heb het liefst een boek in de hand en hou er ook van als die slijtage vertoont door het te lezen en overal mee te sleuren. Ik zie er zeker de voordelen van in, maar de wereld is al zo gedigitaliseerd, dat ik blij ben dat ik nog iets analoog kan houden. ;) Ik hou dus ook niet bij welke boeken ik heb en welke ik reeds gelezen heb (à la Goodreads). Ooit wel aan begonnen, maar ik zag er het nut niet van in.
Ik ook ja, al ben ik iets minder blij met de slijtage. Mijn Malazan paperbacks vallen bijna uiteen en mijn hardcover kopie van Oathbringer is verwoest door een wilde kat die op mijn schoot sprong en mijn glas cola omver stootte. En toen ik op vakantie ging, nam ik een aparte zak met een tiental boeken mee omdat ik niet kon kiezen :tongue: Misschien toch eens een e-reader overwegen.
 
  • Als ik de keuze heb tussen paperback & hardback, zal ik altijd paperback kiezen. Niet alleen omdat ze goedkoper zijn en comfortabeler om liggend in te lezen (bij de hardback port die kaft altijd in mij), maar ook omdat ze qua formaat een stuk uniformer zijn en beter in de boekenkast passen. De boeken die te groot zijn voor onze leggers zijn quasi allemaal hardbacks.
  • Ik heb een e-reader maar die gebruik ik enkel voor boeken in het publieke domein die gratis te downloaden zijn. Als ik in mijn to-read stapel eventjes niets vind dat er meteen uitspringt om in te beginnen, zet ik wel eens een kortere klassieker op mijn e-reader waar ik niet per se een fysieke kopie van wil hebben.
  • Ik heb 2 grote leesblokken op een dag: 's ochtends een half uur vlak na het opstaan en 's avonds een half uur voor het slapengaan. Daartussen vul ik momentjes op met lezen (bv. als ik 10 minuten moet vullen) & zorg ik dat ik op verplaatsing ook altijd een roman meeheb.
  • Ik vind wel dat ik voor veel afwisseling zorg (genoeg variëteit in man/vrouw, taal (Engels-Duits-Nederlands), periode, genre, ...) maar over het algemeen neig ik wel naar de Literatuur met een grote L zoals dat zo elitair heet. De populaire moderne romans spreken mij minder aan.
  • Voorliefde voor fictie. Non-fictie moet al wat poëtischer geschreven zijn om mijn hartje te kunnen veroveren.
  • Grote fan van goodreads hier. Ik vind dat wel een meerwaarde tegenover zelf een excel bijhouden. Niet alleen om je to-read/read lijsten up-to-date te houden, maar ook om nieuwe boeken te ontdekken. Via de recommendations heb ik al veel schrijvers en werken ontdekt die nu tot mijn favorieten behoren.
  • Mijn digitale to-read stapel in goodreads is gigantisch (bijna 300 boeken), maar het aantal ongelezen boeken in mijn fysieke boekenkasten valt wel mee (rond de 15). Ik deel de boekenkasten wel met mijn vriend, maar zijn boeken tel ik niet bij mijn "ongelezen" boeken. :p
 
Laatst bewerkt:
Leuke thread!

  • Zelf lees ik -als één van de weinige- wel graag hardcovers. Dan heb ik het gevoel een dik lijvig boek in mijn handen te hebben. Het weegt wat meer maar omdat ik 90% toch thuis lees stoort dat me niet. Het enige wat ik vaak jammer vind is dat ze er altijd een papieren kaftje rond doen tegenwoordig, meestal vind ik gewoon een uniforme kaft met mooi lettertype mooier dan al die tralalie.
  • Zoals hierboven al gezegd: ik lees vaak thuis, als ik ergens heen moet waar ik moet wachten neem ik wel altijd een boek mee, ook op het openbaar vervoer maar dat neem ik zelden tot nooit alleen. Meestal lees ik in de avond een uurtje of minder. In de winter neem ik graag eens een lekker warm bad en dan ook een goed boek erbij, of in bed, al val ik dan altijd rap in slaap en weet ik de dag erna niet meer wat ik gelezen heb :unsure: .
  • Ik koop om de zoveel tijd boeken en lees die meestal eigenlijk altijd voor ik nieuwe koop. Mijn niet gelezen stapel is nooit langer dan 5 boeken ofzo. Als er toevallig iets uitkomt wat ik echt wil lezen -of ik krijg een steengoede aanrader- dan koop ik het wel bij en lees ik het gewoon eerst. Vind het altijd wat nutteloos om een hele kast vol boeken te hebben die je niet of nooit gaat lezen.
  • Qua genres lees ik veel en sta open voor veel. Vaak zijn het romans maar evengoed Fantasy, thrillers, waar gebeurde dingen, biografieën...Als ge me iets aanraadt en ge kunt me er warm voor maken dan lees ik het waarschijnlijk ooit. Wel ben ik fan van een leuke, mooie of poëtische schrijfstijl, ik kan gewoon enorm genieten van een mooie of leuke zin.
  • Goodreads gebruik ik ook. Vind het een handige app die ik om de zoveel tijd eens update. Als ik in de boekenwinkel sta of in de bib ga ik rap eens mijn "to-read" lijst bekijken. Daar staan vaak dingen op die ik vergeet, reviews die ik ooit las of aanraders die hier voorbij komen.

Ik ook ja, al ben ik iets minder blij met de slijtage. Mijn Malazan paperbacks vallen bijna uiteen en mijn hardcover kopie van Oathbringer is verwoest door een wilde kat die op mijn schoot sprong en mijn glas cola omver stootte.

Ik heb hier nog een boek van Bolano liggen die ik heb laten vallen in het zwembad op reis, telkens mijn oog langs dat 'verfomfaaid' boek valt moet ik opnieuw denken aan die vakantie.:smile:
 
Ik verkies paperback, hardcover is duurder, zwaarder, onhandiger en ik heb de (slechte) gewoonte van mijn boeken open te leggen ipv een bladwijzer ofzo en hardbacks zien daar echt wel van af.
Ik lees ongeveer alles als de cover, titel of korte inhoud mij aanspreekt maar voornamelijk fantasy. Bij voorkeur Engels of Nederlands, Engels wegens meestal originele taal en indien meestal betere vertaling dan NL.
Tot enkele jaren terug kocht ik bijna alleen 2de hands en zo die geur van oud papier hoort toch wel bij de belevenis. E-reader spreekt mij dus ook niet aan, ik zou ook het ritueel missen. De bladzijden omslaan, terugbladeren om iets te herlezen, ff spieken hoe lang een hoofdstuk nog is,....
Ik ben wel een grote herlezer, vooral reeksen dan. Oudere/volledige reeksen lees ik wel graag back2back maar bij "hedendaagse" uitgaven is dat moeilijk hoewel ik bijna een nieuw deel wel de volledige reeks probeer te herlezen.
 
Na een intense boekenlezer geweest te zijn in mijn jeugd (paperbacks) ben ik dan stilgevallen wegens beginnen werken, huisje, gezin, kindjes,.... De aankoop van een Kindle (een 10-tal jaar terug of zo) was de "kickstarter" om weer volop te gaan lezen. Zonder die Kindle was ik nooit weer gaan lezen... vooral omdat ik die periode veel op korte business trip was, en dan is zo'n Kindle toch o zo licht, klein en handig in handluggage travel. 100% Kindle dus.
 
Om te beginnen zal ik mijn leesgewoontes eens delen:

  • Ik koop veel te veel boeken. Ik denk dat ik gemakkelijk tegen de 100 ongelezen boeken heb. Daarom herlees ik niet veel boeken, maar af en toe doe ik dit wel.

Ik heb net mijn Goodreads-pagina doorlopen en van de 550 boeken die genoteerd staan (een handvol boeken heb ik dubbel), zijn er 263 ongelezen. Ik koop ook meer boeken per jaar dat ik er lees.

Ik lees het liefst hardcover, maar het grotendeel van de boeken die ik heb zijn paperbacks. Ik lees niet via een e-reader of andere applicaties. Zonder een boek in de hand, voel ik mij niet zo op mijn gemak als ik lees.
Ik lees zo goed als voornamelijk sci-fi, fantasy, thrillers en mysteries en nu en dan wat avontuur. Af en toe een Engelse -en sinds kort ook Franse- klassieker(s). Heel weinig non-fictie.

Het merendeel van de boeken zijn in het Engels, de rest in het Nederlands. Sinds een paar jaar ook begonnen in het Frans te lezen.
Ik lees zo goed als overal, en ik heb (bijna) altijd een boek mee.

Vroeger las ik hele series na elkaar, maar sinds een paar jaar aan een zelfopgelegde leeslijst begonnen, om vooral een paar schrijvers en reeksen weg te werken. Af en toe worden er boeken herlezen, soms enkel maar een paar passages.

De huidige leeslijst omvat het volgende:
  • Discworld-reeks van Pratchett (volgende is boek 29)
  • iets van Alastair Reynolds
  • Dresden Files (volgende is boek 12)
  • Jack Reacher (bezig in boek 8)
  • Invisible Library (volgende is boek 6)
  • een boek naar keuze, ongeacht het van een reeks is of losstaand
Tijdens de zomermaanden komt hier wel nog minstens een klassiek(er) werk bij.
 
  • Iets meer voorstander van hardbacks dan paperbacks, maar wat me nog meer met plezier doet lezen is een passend lettertype en lettergrootte, hoe de pagina's aanvoelen en soms ook de geur van een boek, al is dat vooral van toepassing bij tweedehandswerken van enkele decennia geleden.
  • Ik lees voornamelijk Engels en Nederlands. Frans zou ik héél graag beter kunnen lezen, maar het niveau is niet goed genoeg om een Flaubert of Céline uit te zitten. Zelfs met de laatste Sylvain Tesson vond ik de herlezing van De Sneeuwpanther in het Nederlands een signaal dat ik te weinig heb opgevangen van het Franstalige origineel. Wat ik wél eerder doe met Franse én Duitse literatuur zijn dagboekaantekeningen en aforismen lezen in de brontaal. Zo heb ik de naoorlogse dagboeken van Ernst Jünger, wat ettelijke honderden pagina's zijn in een vijftal boeken verdeeld, in het Duits en dat is nog wel doenbaar, ook al heb ik nooit Duits in hoger onderwijs genoten.
  • Een e-reader ... niet mijn ding, al begrijp ik zéker de aantrekkingskracht.
  • Mijn favoriete bezigheid is rondsnuisteren in fijne tweedehandszaken, zoals Demian in Antwerpen. Daar kan je met geluk een zeldzame parel op de kop tikken en soms is het fijn om een babbeltje te slaan met de uitbater of met een andere klant over boeken. Niet dat ik de sociaalste ben, maar als het over boeken gaat is dat toch wel anders.
  • Mijn te lezen stapel groeit gestaag en terwijl ik een boek lees heb ik vaak al zin om in een nieuw boek te beginnen.
  • Het gebeurt zelden dat ik een boek niet uitlees, al gebeurt dat nu wat vaker sinds ik een dochter heb. Ik heb minder tijd om te lezen en als ik meerdere weken moet doen over een boek haak ik af en wil ik mijn tijd liever investeren in een boek dat ik niet "moet" uitlezen tegen mijn zin.
  • Ik moet mezelf soms echt op een rem zetten, want ik kan boeken kopen en pas nadien beseffen wat voor een aanslag ik weer heb gepleegd op mijn zichtrekening.
  • Ik heb een favoriete bladwijzer dat ik in Schotland heb gekocht toen ik daar was in ... 2007 (?). Een viking-achtige gevlochten draak in metaal. Prachtige bladwijzer, ik hoop die nooit kwijt te geraken.
  • Maar hardbacks met een lint zijn ook wel beestig.
  • Ik lees graag in absolute stilte
  • Maar soms past het wel om bepaalde muziek op te zetten. Zo meteen Kawabata lezen met wat Japanse traditionele muziek.
  • Drank past ook soms bij de leeservaring
  • Ik lees héél graag in mijn Chesterfield wing chair
  • In bed soms ook, maar daar val ik te snel in slaap
  • Ik lees graag zware literatuur, maar sinds de veranderde gezinssituatie moet ik dat toch wat vaker afwisselen met kortere werken om het doenbaar te houden.
  • Mijn smaak heb ik ontwikkeld in de loop der jaren. Soms betrap ik mezelf op het volgen van een hype, maar meestal volg ik mijn eigen ding en pik ik links en rechts wat op. Ik vind het best fijn dat mijn literaire smaak vrij organisch en intuïtief blijft groeien.
  • Ik heb een Goodreadsaccount, maar ik doe daar eerlijk gezegd te weinig mee.
  • Ik heb 700+ boeken en zou die graag willen inventariseren.
  • Ik ben héél benieuwd hoeveel boeken ik als erfenis ga overdragen aan mijn dochter, die ik hopelijk tot boekenwurm mag opvoeden.
  • Net zoals bij films ben ik niet zo gevoelig aan spoilers, maar ik lees zelden plotgedreven thrillers waarbij de whodunnit centraal staat en niet, zoals bij Misdaad en straf, de odyssee van de misdadiger om in het reine te komen met zijn eigen geweten.
  • Ik lees héél graag Grote Klassiekers, maar ook de hele armada aan kleinere literaire diamanten die in het kielzog van die Groten varen. Die schitteren soms zelfs meer dan die grote gekende namen.
  • Ik lees ook graag sterke non-fictiewerken. Bart Van Loo is een zéér gedreven schrijver van populaire geschiedenis van wie ik graag veel meer wil lezen, maar ook meer serieuze historische werken kunnen me bekoren.
  • Soms blader ik ook wel eens in de Flair
 
Laatst bewerkt:
• Ik lees heel graag maar het gaat in periodes: vier of vijf na mekaar en dan een maand of langer niks.
• Vroeger las ik heel snel en uren na elkaar…maar sinds de kinderen gaat een boek minder vooruit.
• Hardback of paperback doet er eigenlijk niet toe maar altijd nieuw. Ik koop geen tweedehands. Vraag mij niet waarom ‘precies’. Ik ga ook al twintig-plus jaar niet meer naar een bibliotheek. (Ik kan ook absoluut niet tegen mijn spullen delen, is misschien een doorloper daarvan)
• Ik heb nog een e-reader gehad en zag er wel het nut van in qua lichtheid maar heb hem aan mijn mama gegeven indertijd, nu is hij foetsie.
• Sinds mijn vader gestorven is, is er iets in mijn leesgewoonten ‘gebroken’.
Absoluut niks dat luchtig of vrolijk of zo is. Kan daar niet meer tegen.
Mijn boeken waren sowieso al altijd Engels en dan zijn dat nu ofwel historische non-fictie of welbepaalde thrillers: mag gewelddadig zijn maar realistisch (geen sci-fi) en positieve maar geen happy endings. Heb zo een paar reeksen die precies goed zijn. Iets dystopisch (maar realistisch dus geen aliens) ook altijd prima.
• Favoriete schrijvers: Orwell en Robert Harris (Archangel, V2, Enigma…)
• Sinds de geboorte van Tweedledee en Tweedledum heb ik 368 ongelezen boeken liggen. Deze week komen er weer 3 bij. De bibliotheek van mijn ouders staat nu ook bij ons, daar zit ook een massa bij die ik nog niet gelezen heb. We zitten makkelijk aan over de 1500 boeken en ik stop niet met kopen en krijgen dus ik zal beter 100 jaar worden.
• Ik lees echt om weg te zijn van de wereld dus veel van de ‘grote’ werken laat ik links liggen, die doen gewoon niet wat ik van een boek wil.
 
Ik WAS een boekenverslinder.
Doorgaans 3 boeken tegelijk: eentje op mijn nachtkastje, eentje op de wc en eentje in mijn rugzak voor op de trein (50 pendelminuten) waarbij de mp3speler onontbeerlijk was om het kabaal van schoolkinderen te blocken.

En toen kwam de burn-out en daarna de dochter 🤷🏼‍♀️ ik lees nu gemiddeld 1-2 boeken per dag, maar helaas allemaal musti, de kleine prinses,... :unsure: de dochter haar bibliotheek telt momenteel ook ruim 200 boeken, de helft nieuw, de helft nette tweedehands. Ik heb een hele grote voorraad ingeslagen jaren geleden van een Nederlandse online boekenshop waar ik gemiddeld tussen de 3 à 5 euro per boek betaalde en dan compleet loco gegaan 😁 De dochter is ook gek op boeken en draagt er gelukkig ook zorg voor. Ze vermijdt kreuken, zal er nooit op tekenen,... De opvoeding werkt! 👌

Ik heb het absoluut voor hardcovers! 😍 Maar ik koop niet zo graag online en de standaard boekhandel is redelijk gierig in zijn hardcover sectie 😞
De boeken van game of thrones dan maar in hardcover online besteld bvb.

Naar de bib gaan vind ik ook leuk. Als ik merk dat het kiezen niet vlot, verplicht ik mezelf om 1 boek te kiezen uit het rek waar ik dan net voor sta.

Ik lees enkel in het Nederlands, vroeger ook nog Engelse boeken uit de bib meegebracht maar het gaat me te traag, een boek moet vooruit gaan en dat lukt het beste in het Nederlands voor mij.

Luisterboeken kan ik ook best pruimen! Die mogen dan wél weer in het Engels. Ik heb de meditatieapp calm en 's avonds zet ik regelmatig een sleep story op, dat is eigenlijk wel mijn vervanging voor lezen geworden de laatste jaren.

Goeie boeken herlees ik om de paar jaar. Wat ik maar mwoah vind, gaat naar de kringloopwinkel of boekenruilkast. Ik heb zo een ikea kast van 4x4 vakken en als ik ze dubbel moet beginnen zetten, wordt er terug geselecteerd en gaan er gemiddeld 20 boeken uit.

Persoonlijk niet zo een fan van tweedehands omwille van de geur. Het krakend geluid van de hardcover die je open vouwt, de geur van vers papier, een boek voor de eerste keer lezen is toch wel altijd genieten 😇.
 
Laatst bewerkt:
Het verbaasd me toch dat meesten hier hun boeken gewoon zelf kopen. Ik kijk eerst altijd eens op 'mijn.bibliotheek' of ze het boek hebben in de bib, voordeel als je in Antwerpen woont en werkt, dat ze meestal het boek wel ergens hebben, dan reserveer ik vaak het boek online, zodat ik gewoon moet afhalen in één van de filialen. Heel handig en quasi gratis, enkel lidmaatschap van 9.5 EUR per jaar, reservatie is zelfs gratis.
Af en toe koop ik wel een boek, maar dat is dan omdat ik het boek niet in de bib of online vindt of in uitzonderlijke gevallen het boek het boek wel wel wil hebben.

Ook een e-reader hier, zeer handig voor op reis, gebruik het daarnaast afwisselend met gewone boeken.
Voor de rest geen voorkeur Nederlands of Engels, lees zowel non-fictie als fictie, probeer dagelijks te lezen, daarnaast lees ik ook nog dagelijks (de Tijd) en wekelijks artikels uit de Knack/Economist.
 
Vroeger kocht ik boeken. Liever paperbacks in dat geval. Na het lezen zien die er meestal niet meer zo goed uit, maar de meerprijs en het extra gewicht waren bij mij toch serieuze minpunten van hardbacks. Als ik veel las kreeg ik gewoon pijn in mijn polsen.

Sinds een jaar of 5 overgestapt op een ereader en om eerlijk te zijn heb ik niet meer achterom gekeken (hoewel ik er ECHT van overtuigd was dat het niks voor mij ging zijn). Het gemak is gewoon niet te evenaren. Als ik een nieuw boek wil heb ik dat binnen de 5 minuten geregeld, 's avonds lezen met ingebouwde verlichting is zalig en vooral ... het gewicht. Ik sleur bij wijze van spreken enorme fantasy boeken mee zonder dat het iets uitmaakt. Tegen de verwachtingen in vind ik het ook gewoon even prettig lezen. Als ik later wat meer plaats heb zal ik nog wel eens wat boeken kopen die ik echt fysiek wil hebben in de boekenkast, maar voorlopig is alles 100% digitaal.

Ik lees uitsluitend in het engels en dan afwisselend iets fantasy/sci-fi of oorlogsgerelateerd. Laatse meestal wel non-fictie. Meerdere boeken doorheen lezen doe ik niet. Ik werk een reeks af en dan begin ik aan een non-fictie om het een beetje te breken voor ik weer iets van fantasy oppik. Enige uitzondering was Malazan Book of the Fallen waar ik me echt heb moeten doorworstelen en vaak tussendoor iets anders heb gelezen.
 
Vroeger paperbacks voor fictie, maar éénmaal ik een Kindle heb vastgehad nooit nog een fysieke paperback gekocht (heb er wel nog een paar honderd in mijn kast staan). Op die ereader staan nu nog honderden boeken (SF & fantasy collecties, non-fictie, thriller, ...).

Voor non-fictie boeken die ik intensief bekijk (bijv. met formules, tabellen, backtests, redeneringen, ...) -> enkel nog hardcover. Dat zijn er op jaarbasis nog maar een vijftal (als ik er al aan kom).
 
Vroeger kocht ik boeken. Liever paperbacks in dat geval. Na het lezen zien die er meestal niet meer zo goed uit, maar de meerprijs en het extra gewicht waren bij mij toch serieuze minpunten van hardbacks. Als ik veel las kreeg ik gewoon pijn in mijn polsen.

Sinds een jaar of 5 overgestapt op een ereader en om eerlijk te zijn heb ik niet meer achterom gekeken (hoewel ik er ECHT van overtuigd was dat het niks voor mij ging zijn). Het gemak is gewoon niet te evenaren. Als ik een nieuw boek wil heb ik dat binnen de 5 minuten geregeld, 's avonds lezen met ingebouwde verlichting is zalig en vooral ... het gewicht. Ik sleur bij wijze van spreken enorme fantasy boeken mee zonder dat het iets uitmaakt. Tegen de verwachtingen in vind ik het ook gewoon even prettig lezen. Als ik later wat meer plaats heb zal ik nog wel eens wat boeken kopen die ik echt fysiek wil hebben in de boekenkast, maar voorlopig is alles 100% digitaal.

Ik lees uitsluitend in het engels en dan afwisselend iets fantasy/sci-fi of oorlogsgerelateerd. Laatse meestal wel non-fictie. Meerdere boeken doorheen lezen doe ik niet. Ik werk een reeks af en dan begin ik aan een non-fictie om het een beetje te breken voor ik weer iets van fantasy oppik. Enige uitzondering was Malazan Book of the Fallen waar ik me echt heb moeten doorworstelen en vaak tussendoor iets anders heb gelezen.
Vrijwel exact hetzelfde voor mij :p.
 
Het verbaasd me toch dat meesten hier hun boeken gewoon zelf kopen. Ik kijk eerst altijd eens op 'mijn.bibliotheek' of ze het boek hebben in de bib, voordeel als je in Antwerpen woont en werkt, dat ze meestal het boek wel ergens hebben, dan reserveer ik vaak het boek online, zodat ik gewoon moet afhalen in één van de filialen. Heel handig en quasi gratis, enkel lidmaatschap van 9.5 EUR per jaar, reservatie is zelfs gratis.
Af en toe koop ik wel een boek, maar dat is dan omdat ik het boek niet in de bib of online vindt of in uitzonderlijke gevallen het boek het boek wel wel wil hebben.

Ook een e-reader hier, zeer handig voor op reis, gebruik het daarnaast afwisselend met gewone boeken.
Voor de rest geen voorkeur Nederlands of Engels, lees zowel non-fictie als fictie, probeer dagelijks te lezen, daarnaast lees ik ook nog dagelijks (de Tijd) en wekelijks artikels uit de Knack/Economist.
Ik heb mijn boeken verdeeld over twee kasten: in onze living (véél raampartijen en licht maar weinig muur) staat een kast met "uitstalboeken" en de rest staat in onze bureau/studiekamer in een resem IKEA-Billy's. Persoonlijk vind ik het héél inspirerend om daar regelmatig naar te kijken en er af en toe eens een boek uit te halen. De fysieke aanwezigheid van boeken heeft voor mij een grote meerwaarde en ik geniet er ook van om de pagina's om te slaan, de kaft te voelen en het gewicht in mijn handen te hebben.

Dat is een persoonlijk gevoel, als iemand anders daar geen meerwaarde in ziet en liever alles met een ereader leest: ieder zijn ding daarin. Het is wel handig om een boek meteen te "hebben" als je die aankoopt op internet. Als je soms moet wachten of er zijn problemen met de pakjesdienst waardoor je op je kin wil kloppen omdat je al een hele week zit uit te kijken naar een boek ... dat is frustrerend. Maar ik zou het een verarming vinden om mijn boeken weg te doen en alleen maar digitaal te lezen. Lenen bij de Bib moet al geleden zijn van toen ik 17 of 18 jaar was, sindsdien ben ik boeken beginnen kopen.
 
  • Had je dit vorig jaar gevraagd, had ik volmondig fysieke boeken gezegd. Ik heb echter sinds 5 maanden een Kindle en ik heb geen fysiek boek meer aangeraakt. Ik had op voorhand echt niet verwacht zo'n fan te worden van de Kindle want "dat leest toch niet zo gemakkelijk/leuk" maar ik vind er uiteindelijk weinig verschil aan en het heeft eigenlijk enkel maar voordelen. Ik kan letterlijk overal lezen en heb hiervoor maar 1 hand nodig, ik heb elk boek dat ik wil lezen onmiddellijk en de boeken zijn vaak nog eens goedkoper ook. En op vakanties hoef ik geen verscheidene kilos aan boeken meer mee te nemen :)
  • Nu ik de Kindle heb, lees ik letterlijk overal. Aan de ontbijttafel, op de wc, op straat op weg naar de winkel of de kleuterschool, op het OV, achter mijn bureau, in de zetel en in bed.
  • Ik heb ook nog zeker een 30-tal ongelezen fysieke boeken liggen die ik gekocht heb op een moment waarvan ik dacht dat ik ze wel interessant zou vinden om te lezen, maar uiteindelijk niet aan begonnen ben en ze soms jarenlang op de boekenkast laat liggen. Ik probeer tegenwoordig wel enkel boeken te kopen om ze onmiddellijk te lezen, en met een Kindle gaat daat gemakkelijker.
  • Ik lees vooral Fantasy. Ongeveer 90% van wat ik lees is Fantasy. De rest is historische fictie of historisch non-fictie. Af en toe (1 boek per jaar) sport non-fictie.
  • Ik herlees heel graag. Mijn favoriete reeksen (Wheel of Time, Malazan) heb ik ettelijke keren herlezen. Bij Wheel of Time heb ik bepaalde boeken (The Shadow Rising, Lord of Chaos) gemakkelijk 10x gelezen. Sommige scenes (Dumai Wells, Nynaeve-Logain, het einde van boek 2, het einde van boek 12) heb ik ontelbare keren gelezen en ik blijf elke keer dezelfde kippenvel-reacties krijgen :love:
  • Wat dat betreft, is dat wel in de papieren versies. Op de Kindle is het toch moeilijker om te genieten van mooie map art en lastig om snel bepaalde scenes/passages terug te vinden (of ik heb die functie nog niet gevonden).
  • Ik lees alles in het Engels, tenzij het een Nederlandstalige auteur betreft. En dat zal dan voornamelijk non-fictie zijn. Ik heb het ooit eens geprobeerd om een oorspronkelijk Engelstalig Fantasyboek in het Nederlands te lezen en ik vond die namen vaak heel idioot klinken en het las eigenlijk vrij ongemakkelijk.
  • Ik gebruik goodreads om bij te houden welke boeken in gelezen heb, ik geef ze een ratig en probeer ook een review te plaatsen. Hiermee begonnen in 2019 toen ik na een jarenlange break weer terug begon met lezen. Ondertussen 200 boeken gelezen en gerate, al is de helft ervan toegevoegd op dag 1 als "gelezen in het verleden". Ik vind het ook een handige website om reviews te lezen van andere lezers met dezelfde smaak als ikzelf. Op die manier weet ik mijn "te lezen"-lijstje altijd up to date te houden.
 
Terug
Bovenaan