Late ontdekkingen in het leven?

Chill Panda

Well-known member
Crowdfunder FE
Af en toe ontdek je van die dingen waarvan anderen je bijna gek verklaren dat je dit nog niet wist.

Heb jij bepaalde zaken nogal laat ontdekt?


Ik heb 15 jaar mijn rijbewijs en heb pas een 3-tal jaar geleden ontdekt dat je met de auto kan schakelen naar de 1e versnelling (zonder gas te geven!) en dat je wagen gewoon blijft rijden aan 7 km/u zonder stil te vallen.

Mij werd namelijk aangeleerd dat je steeds gas moest geven bij het aanzetten of dat je anders stil valt.
 
Af en toe ontdek je van die dingen waarvan anderen je bijna gek verklaren dat je dit nog niet wist.

Heb jij bepaalde zaken nogal laat ontdekt?


Ik heb 15 jaar mijn rijbewijs en heb pas een 3-tal jaar geleden ontdekt dat je met de auto kan schakelen naar de 1e versnelling (zonder gas te geven!) en dat je wagen gewoon blijft rijden aan 7 km/u zonder stil te vallen.

Mij werd namelijk aangeleerd dat je steeds gas moest geven bij het aanzetten of dat je anders stil valt.
Toen ik leerde rijden was dat het verschil tussen de diesels van de rijschool en de kleine benzine thuis. Bij die laatste moest je dat niet proberen. Ik vermoed dat dit te maken heeft met het hogere koppel van (turbo) diesels. Tegenwoordig zal dat wat algemener zijn met al die modernere turbomotoren zeker?
 
Bij mij heeft het jaren geduurd eer ik doorhad dat je niet-automatisch dimmende binnenspiegels met een kliksysteem kon verzetten zodat je hetzelfde effect hebt.
 
Af en toe ontdek je van die dingen waarvan anderen je bijna gek verklaren dat je dit nog niet wist.

Heb jij bepaalde zaken nogal laat ontdekt?


Ik heb 15 jaar mijn rijbewijs en heb pas een 3-tal jaar geleden ontdekt dat je met de auto kan schakelen naar de 1e versnelling (zonder gas te geven!) en dat je wagen gewoon blijft rijden aan 7 km/u zonder stil te vallen.

Mij werd namelijk aangeleerd dat je steeds gas moest geven bij het aanzetten of dat je anders stil valt.
Maar vroeger klopte dat toch ook? uw auto begon te "schokken" en viel stil. Met huidige wagels rij je idd 7km/uur.
 
Maar vroeger klopte dat toch ook? uw auto begon te "schokken" en viel stil. Met huidige wagels rij je idd 7km/uur.
nee hoor, ik heb nog een 1000cc polo gehad (bouwjaar begin jaren 80) en dat was een van de eerste dingen dat mijn vader mij geleerd heeft: leren voelen waar de koppeling pakt en dan langzaam laten vertrekken zonder gas te geven.
Als hij koud stond, moest ge wel uw choke wat uittrekken, maar dat moest ge sowieso doen want anders viel hij stil als hij in neutraal stond.
 
Maar vroeger klopte dat toch ook? uw auto begon te "schokken" en viel stil. Met huidige wagels rij je idd 7km/uur.
Ik heb indertijd wel leren rijden met een auto van 21 jaar oud, dus misschien wat dat inderdaad toen zo? Nu rij ik met een moderne VW Golf.
 
En nu komt de hamvraag, is dat goed voor uw wagen zo creepen op de vrijloop?
Toch al vaak voorgehad tijdens hele zware files. De auto voelt niet schokkerig aan als je dat doet, dus lijkt het mij ook niet echt een probleem.

Om even in hetzelfde onderwerp te zijn, na een paar jaar mijn rijbewijs te hebben heeft iemand mij uitgelegd dat je ook kan koppelen zonder het koppelingspedaal.
Dus schakelpook uit versnelling trekken zonder koppelingspedaal in te drukken. En dan gas geven om het juiste toerental te hebben voor je volgende versnelling en de schakelpook gaat vlot in versnelling zonder dat je daarvoor je koppelingspedaal voor hoeft te gebruiken.
Daarvan dacht ik eerst toch echt dat dit onmogelijk zou zijn.
 
Toch al vaak voorgehad tijdens hele zware files. De auto voelt niet schokkerig aan als je dat doet, dus lijkt het mij ook niet echt een probleem.

Om even in hetzelfde onderwerp te zijn, na een paar jaar mijn rijbewijs te hebben heeft iemand mij uitgelegd dat je ook kan koppelen zonder het koppelingspedaal.
Dus schakelpook uit versnelling trekken zonder koppelingspedaal in te drukken. En dan gas geven om het juiste toerental te hebben voor je volgende versnelling en de schakelpook gaat vlot in versnelling zonder dat je daarvoor je koppelingspedaal voor hoeft te gebruiken.
Daarvan dacht ik eerst toch echt dat dit onmogelijk zou zijn.
Onmogelijk niet. Heel slecht voor een syncromech dat wel :p
Wil je schakelen zonder te koppelen dan plaats je een dog box.
 
Zo moest je vroeger altijd schakel, met “tussengas”. Tegenwoordig is dat inderdaad niet nodig, en zelfs slecht voor uwe mechaniek. Komt doordat versnellingen nu anders werken (er zijn geen tandwielen meer die in en uit elkaar schuiven. Alles zit vast en de synchromesh zorgt voor de juiste combinatie)


recent geleerd: Dat er een C in het logo van Carrefour staat.
 
Dat een parasol dient tegen de zon, en een paraplu tegen de regen.

De dame die het mij wist te zeggen zei ook vlak daarna 'niet slecht voor een dom blondje hé' :unsure:
 
Het is bij mij al een tijdje geleden, maar het was echt een wtf moment. Ik heb pas in het middelbaar doorgehad dat Limburg vanboven lag en niet vanonder. Al die tijd dacht ik dat het W-VL, O-VL en Antwerpen was
Deze begrijp ik precies niet zo goed? wat bedoel je met 'vanboven'? geografisch?
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
Terug
Bovenaan