Laat de Bodies Bodies Bodies maar vallen!

Generation Z, er worden nogal wat column inches over geschreven. Of ze nu het beste ooit zijn of de ondergang van de wereld verder helpen door ongebreidelde avocadoconsumptie, het debat beslechten is nog niet voor morgen. Vast staat wel dat het datgene wat elke nieuwe generatie jonkmensen nastreeft, het ‘laat mij mijzelf zijn’, nog nooit zó intens geweest is als bij de Z-ers.

Halina Reijn geeft ons vanaf 8 september de slasher Bodies Bodies Bodies met als ondertitel ‘this is not a safe space’ (iets wat op zich wel al wat Z stekels zou kunnen rechtzetten?). Reijn is bij de beste Nederlandse actrices van haar generatie, met Zwartboek, Valkyrie en Red Lights (en nog veel meer) op haar palmares. Bij BBB staat ze achter de camera. In de cast staat ex-SNL-ex-mr-Kim-K Pete Davidson, Lee Pace (Guardians of the Galaxy, The Good Shepherd), ster van ‘The Hate You Give’ Amandla Stenberg, Maria Bakalova (dé breakout van Borat als dochter Tutar) en relatieve nieuwkomers als Chase Sui Wonders, Myha’la Herrold en Rachel Sennot.

In Bodies Bodies Bodies wordt de kijker meegenomen naar een house party bij David (Pete Davidson), in de kast van een villa van zijn ouders. Behalve David zijn ook aanwezig: David’s vriendin Emma, podcast host Alice en haar Tinder date Greg (een onbekende voor het gezelschap), de niet uitgenodigde maar toch gekomen Sophie (net uit een ontwenningskliniek) met haar nieuwe vriendin Bee en Jordan, een oude liefde van Sophie die allesbehalve blij is met de komst van Bee. De titel van de film verwijst naar een spel dat ze gaan spelen waarin één iemand de moordenaar is en zo poogt ongemerkt anderen uit te schakelen. Ik moet, denk ik, geen tekening maken bij wat de avond in petto heeft.

Op het eerste zicht is BBB het soort slasher die ‘in mijn tijd’ mega populair was, denk Scream of I Know What You Did, met mooie jonge mensen en een scherp mes (of twee). Nog steeds met dezelfde lessen als de films van seventies en eighties (geen seks hebben!) maar met een gevoel voor humor over zichzelf er nog bij. In deze film lijkt de self awareness nog een paar graden hoger te liggen, dankzij het sterk overdreven egogericht kantje van de jongere generatie. Ik zeg er bij ‘sterk overdreven’ dus gelieve niet getriggerd te zijn. Bodies Bodies Bodies heeft alles om een Scream-esque klassieker te worden, grappig, satirisch en toch meer dan voldoende stabby stabby om het licht aan te laten als je daarna gaat slapen.

 
Terug
Bovenaan