Koelen via ventilatie (systeem D)

rubenvb

Well-known member
Beste BG'ers,

Ik volg hier al enige tijd allerlei threads, en ze triggerden vandaag volgende vraag bij mij: is er een bestaand, werkend systeem dat (lichtjes) koelt via een centraal ventilatiesysteem?

Als ik snel even zocht, vond ik deze:

Het lijkt me iets dat werkt als een "swamp cooler" en eigenlijk enkel werkt in een zeer droog klimaat (in de beschrijving gaan ze van 30% LV aan 29 graden naar 75% LV bij 20 graden). De uiteindelijke luchtvochtigheid lijkt me relatief hoog, zeker gezien de kamertemperatuur met dit systeem op warme dagen nog steeds hoger is en je dus vocht aandraagt in warme lucht.
Anderzijds lees je vaak dat huizen met systeem D drogere lucht hebben dus dit ding compenseert dat misschien weer naar een betere toestand?

Zijn er andere systemen (ik denk aan bvb een airco aangesloten op je systeem D ingang) die niet "powercoolen" maar toch een vermindering van de kamertemperatuur van minstens een paar graden kunnen teweegbrengen zonder overal airco boxen te moeten hangen?
Ik denk aan een iets groter effect dan met geothermische vloerkoeling (hoewel dat voor deze vraag al voldoende zou zijn eigenlijk), maar natuurlijk een veel kleiner koelvermogen dan een echte airco (dat ik doorgaans eigenlijk helemaal niet aangenaam vind...).

Het lijkt me in ieder geval niet dat de systeem D warmtewisselaar omkeren een merkbaar effect zal hebben (ik schat deze optie in als een kleiner effect dan geothermische vloerkoeling).

Zijn er bestaande (of nieuwe) ideeen voor dit probleem? Let op: het doel is enkele graden koelen, anders moet je naar het airco topic verkassen 🧐.
 
Na even de brochure te bekijken lijkt het dat de koeling werkt door de warmtewisselaar van het ventilatieunit te gebruiken, en de natte lucht zou dan naar buiten geblazen worden. Koelvermogen geeft dan max 2275 (met efficientie WTW van pakweg 85% geeft dat een 1900W aan koelvermogen. Natuurlijk verder beperkt door de luchtstroom van het ventilatiesysteem op een moeilijk te definieren wijze.

De luchtbevochtiging lijkt me wel prijzig aan 800W verbruik o_O. Voor koeling geven ze maar 20W op, wat een rendement van pakweg 1000% zou geven, natuurlijk beperkt in absoluut vermogen. Wat is het "koelvermogen" van geothermische vloerverwarming eigenlijk? Is dat 3-6kW of wat kan ik me daarbij voorstellen?
 
Als je enkele graden wil koelen dan lijkt de enige oplossing mij diegene die je niet wil hebben.

Droge lucht in een huis met ventilatie dat is vooral een probleem in de winter.

De volumes lucht die verplaatst worden zijn gewoon veel te klein om impact te hebben. Bij de normale draaistand heb ik iets van een 150m³ debiet met een verbruik van 30W. Tegen maximale debiet (450m³) van de balansventilatie loopt het verbruik op richting de 200W en is het lawaai heel irritant. En die bypass in een balansventilatie voor nachtkoeling haalt inderdaad niet veel uit. In mijn toestel heb ik die functie uitschakelt, die bypass geldt bij mij zowel voor de WTW als voor de filters dus als dat aan staat dan zuigt het toestel pollen en muggen naar binnen zonder enige filtering.
 
Als je enkele graden wil koelen dan lijkt de enige oplossing mij diegene die je niet wil hebben.

Droge lucht in een huis met ventilatie dat is vooral een probleem in de winter.

De volumes lucht die verplaatst worden zijn gewoon veel te klein om impact te hebben. Bij de normale draaistand heb ik iets van een 150m³ debiet met een verbruik van 30W. Tegen maximale debiet (450m³) van de balansventilatie loopt het verbruik op richting de 200W en is het lawaai heel irritant. En die bypass in een balansventilatie voor nachtkoeling haalt inderdaad niet veel uit. In mijn toestel heb ik die functie uitschakelt, die bypass geldt bij mij zowel voor de WTW als voor de filters dus als dat aan staat dan zuigt het toestel pollen en muggen naar binnen zonder enige filtering.

Dit dus.

't is vooral mooie verkoopspraat en staat knap op de slides van de powerpoint maar in de realiteit doe het juist niks.
 
Terug
Bovenaan