Een nieuwe keuken

Hier is alles ein-de-lijk afgewerkt. Keukentablet ligt er van gisteren op.
Het laatste puntje in onze verbouwing en het hele punt dat we de verbouwing deden: de keuken.
Zeer tevreden van de (kleur)keuzes.
Is een maatwerk keuken door schrijnwerker.

Eik fineer in 2 kleuren (naturel en donker gerookt).
Marmer Fior Di Bosco in bookmatch.
Kookplaat Bora in vlakbouw
Alle toestellen Bosch

Mijn bureau in hetzelfde schrijnwerk meegenomen.

Zag hier de topic, dus dacht ga ook eens delen, misschien dat iemand er inspiratie van op doet :).

mijn vriendin vraagt vanwaar dat rekje voor de planten is (ps bedankt...nu moet ik dat gaan halen)
 
Hier ook aan het kijken voor een keuken in de nieuwbouw.
Paar dagen geleden eens bij Keukens de Abdij geweest.

Kreeg daar op het einde wel niets mee naar huis.
Ik kan begrijpen dat ze niet graag tekeningen meegeven.
Maar als je zelfs geen prijsberekening meekrijgt is het wel echt zeer lastig om te kiezen/vergelijken.
Buitengegaan met een wrang gevoel daardoor.
 
Hier ook aan het kijken voor een keuken in de nieuwbouw.
Paar dagen geleden eens bij Keukens de Abdij geweest.

Kreeg daar op het einde wel niets mee naar huis.
Ik kan begrijpen dat ze niet graag tekeningen meegeven.
Maar als je zelfs geen prijsberekening meekrijgt is het wel echt zeer lastig om te kiezen/vergelijken.
Buitengegaan met een wrang gevoel daardoor.
Zelfs geen offerte? Dat is wel heel straf inderdaad. Geen tekeningen kan ik begrijpen, maar toch op zijn minst een offerte...
 
Zelfs geen offerte? Dat is wel heel straf inderdaad. Geen tekeningen kan ik begrijpen, maar toch op zijn minst een offerte...
Nope, zelfs dat niet.

Verkoper zei dat hij niets mocht printen. Alles stond gewoon in het systeem dus als we interesse hadden moesten we met hem nieuwe afspraak maken, maar je kreeg niks mee naar huis.
 
Buaknecht, AEG, Siemens, Miele, hoe verhouden die zich tot elkaar? We gaan dit weekend de knoop doorhakken, maar geen idee hoe die merken zich verhouden tot elkaar. Ik zou denken dat ze allemaal het principe "what you pay is what you get" volgen? :unsure:
 
Van goed en duur, naar slecht en goedkoop gesorteerd:
  1. Miele
  2. Siemens
  3. AEG
  4. Bauknecht
Die laatste 2 maken respectievelijk deel uit van de Electrolux en Whirlpool groepen, die ook toestellen produceren onder de Ikea-vlag. Maak daaruit op wat je wil, maar ik zou nooit keukentoestellen kopen in de Ikea.

Siemens heeft het grootste aanbod toestellen in elke categorie en ook een prima dienst na verkoop. Prijs/kwaliteit zit goed als je de toestellen online kan vinden met 20-30% korting. Ik zou die keer op keer opnieuw kiezen.
 
Je vergeet wel een hele hoop merken in dat lijstje natuurlijk (die niet per se alle soorten toestellen maken).

Daarnaast is het niet zeker dat random keukentoestel van een bepaald merk goed of slecht is.
Veel, zoals met auto's, hangt af van welke onderdelen ze net in jouw serie gebruikt hebben.

Zo hebben mijn ouders al twee afwasmachines van Siemens versleten en steekt er nu een Miele. De oven van Siemens daar zijn ook al wat kosten aan geweest (elektronica en de draaiknopmechanismen).
Hier draait een Whirlpool frigo als een fluitje al jaren, maar ook een Liebherr diepvriezer, en een Bora kookplaat met geintegreerde afzuiging.
De andere keukentoestellen zijn Siemens (90cm oven en combi-oven, en vaatwasser).
Een collega van mij is heel tevreden met Atag.
Zo heb je ook nog Boretti (vooral uit de kluiten gewassen fornuizen), Smeg (lijk ik alleen maar slechte dingen van te lezen), en een heleboel anderen.

Ik vond het heel moeilijk om keukentoestellen te kiezen en zijn voor de oven/combi-oven/vaatwasser uiteindelijk via de keukenman bij Siemens ge-eindigd, met fingers crossed omdat het nagenoeg onmogelijk is door de hele commerciele setup van die modellijnen om daar ook maar iets of wat deftige keuzes in te maken, laat staan tussen merken.
De kookplaat zijn we echt veel gaan bekijken in allerlei winkels, en die van Bora stak er echt wel met kop en schouders bovenuit qua ingebouwde afzuiging. Hebben we dus een tweede keukenmens voor laten komen, hoewel we achteraf gezien 1000 euro goedkoper af waren geweest indien we die gewoon als particulier in Nederland waren gaan halen. Hier kan dat dan om een of andere reden niet.
 
Buaknecht, AEG, Siemens, Miele, hoe verhouden die zich tot elkaar? We gaan dit weekend de knoop doorhakken, maar geen idee hoe die merken zich verhouden tot elkaar. Ik zou denken dat ze allemaal het principe "what you pay is what you get" volgen? :unsure:
Hangt van mens tot mens af. De Merken dat jij noemt zijn denk allemaal goed.
De ene zal zweren bij Siemens, want die heeft daar nooit last mee gehad. De ander moet die brol niet hebben, want zijn vorig Siemens toestel is direct kapot gegaan.

Het geen wat ik vaker terug hoorde bij keukenbouwers. Elk toestel/merk heeft zowat zijn specialiteiten.
Voor een dampkap kwam het merk novy steeds naar boven. Voor een een vaatwasser Siemens.
Al de rest hing het wat af wat je ermee wou doen.

In de nieuwe keuken hebben we als vaatwasser een Siemens, als kookplaat BORA en de rest AEG.

Mijn vorige keuken was alles van bosch en dampkap novy. Niks op aan te merken. Het enige was dat die toestellen veel meer konden dan wat ik gebruikte.
 
Is dat niet bij iedereen zo? ;)
Waarschijnlijk wel. :D je zult wel hobby koks/bakkers hebben waar het wel een meerwaarde is.

ik had series 8 en achteraf dacht ik, kon evengoed series 6 nemen en zal nog steeds teveel functies zijn. Onze ovenschotels die daaruit komt zal ook wel evengoed zijn.
Maar het design was net iets mooier.

Nu in ons huurhuis hebben we een oven van Ikea en daar merk je het verschil wel hard mee. Dan merk je wel dat niet elke oven hetzelfde is.
 
Toch nog eens beamen dat het zeker de moeite is om langs schrijnwerkers te gaan! (vanaf een bepaald budget).
Zo zitten sukkelen met 3 van die keuken fabriekskes, met waanzige offertes & gedrochten als gevolg.

1 top detail gesprek gehad met schrijnwerker, Offerte van 7 paginas lang 1 dag later, Alles tot in de puntjes op maat (lade inserts / ronde tabletten & kasten / vrij uniek fineer / ingebouwde stopcontacten in de frontjes / veel lades / veel fantasiekes etc), en nog goedkoper uitkomen.
35k incl btw & plaatsing voor een XXL keuken met deftige materialen & inclusief toestellen (bora, siemens).
Snap dat het nog steeds een stevig budget is, maar als ik vergelijk met vrienden en andere offertes amai.

Voor de zekerheid toch nog wat vergelijken maar ik denk dat de keuze al gemaakt is.
 
Laatst bewerkt:
^Dat is onze ervaring met Interioo vergeleken met bv. een Dovy. Bij Dovy was het een kleine print waarin je erg snel herhaling zag, bij Interioo veel minder. Dovy wijkt niet af van hun standaardmaten waardoor je veel meer lege ruimte hebt langs de kanten en bovenaan.

M.b.t. de toestellen. Zweren is een groot woord maar Altijd al tevreden geweest van Bosch/Siemens en wij stonden afgelopen week voor dezelfde keuzes. welke toestellen. Uiteindelijk bij vooral Serie 2 gebleven. Het toffe is dat je op de Siemens site perfect kan vergelijken en zelfs aanvinken dat je enkel de verschillen wilt.

Zo zag ik bv. tussen een serie 4 en 6 inbouwoven dat het grootste verschil een pizzastand was en wat voorgeprogrammeerde programma's, oh en rode i.p.v. witte ledjes.
Voor de vaatwasser tussen serie 2 en 4 was er dan bv 1 extra wasstand en had de andere zeolith. Als je dan ervaringen opzoekt lees je gemengde reviews waarbij die Zeolith niet veel beter droogt en al zeker niet bij plastiek.
 
Als je dan ervaringen opzoekt lees je gemengde reviews waarbij die Zeolith niet veel beter droogt en al zeker niet bij plastiek.
Mijn vrouw had net niet een mes op mijn keel toen'k bijna een vaatwas zonder zeolith had besteld. Ik was eerst ook wel een tikkeltje sceptisch maar moet nu wel beamen, 95% van onze vaat, is effectief droog.
 
Mja, het was ons de meerprijs niet waard, want we moeten wel via de keukenbouwer gaan voor de toestellen en die vragen natuurlijk de retailprijs (-10%). Op dit moment hebben we al 4 jaar geen vaatwasser dus alles is sowieso beter. We zullen het wel overleven.
 
Zeolith is fantastisch en het verschil is keer op keer merkbaar, maar het is geen vrijgeleide om alles zomaar in uw vaatwas te gooien. Het doordacht stapelen van vuile vaat in de rekken is nog steeds aan de orde om er voor te zorgen dat er geen water kan blijven staan. Maar dat is een vaardigheid waar niet iedereen mee weg is.

Mja, het was ons de meerprijs niet waard, want we moeten wel via de keukenbouwer gaan voor de toestellen en die vragen natuurlijk de retailprijs (-10%). Op dit moment hebben we al 4 jaar geen vaatwasser dus alles is sowieso beter. We zullen het wel overleven.
Kijk, dat vind ik een serieus nadeel. Bij Dovy moet je maar 3 toestellen bij hen nemen, en daar kregen we zelfs -25% op. Dan zoek je op voorhand even uit op welke toestellen je online het meeste korting kan vinden om te bepalen dewelke je zelf regelt.
 
Toch nog eens beamen dat het zeker de moeite is om langs schrijnwerkers te gaan! (vanaf een bepaald budget).
Zo zitten sukkelen met 3 van die keuken fabriekskes, met waanzige offertes & gedrochten als gevolg.

1 top detail gesprek gehad met schrijnwerker, Offerte van 7 paginas lang 1 dag later, Alles tot in de puntjes op maat (lade inserts / ronde tabletten & kasten / vrij uniek fineer / ingebouwde stopcontacten in de frontjes / veel lades / veel fantasiekes etc), en nog goedkoper uitkomen.
35k incl btw & plaatsing voor een XXL keuken met deftige materialen & inclusief toestellen (bora, siemens).
Snap dat het nog steeds een stevig budget is, maar als ik vergelijk met vrienden en andere offertes amai.

Voor de zekerheid toch nog wat vergelijken maar ik denk dat de keuze al gemaakt is.
Klinkt als hetgeen we naar op zoek zijn. 😜
Kan je meer info geven over de schrijnwerker en regio? Mag ook in pm 😊
 
Hier ook op zoek naar een vernieuwing van de keuken. Vorige eigenaar heeft de keuken vernieuwd zo een 6 jaar geleden (3 jaar voor wij het kochten), maar was een keuken puur gericht op de verhuur. Dus alles heel basic met beperkte kastruimte.
Keuken is nog in goede staat maar de beperkte ruimte begint ons parten te spelen, mede omdat mijn vriendin graag kookt en dus vrij veel ingrediënten in huis wil hebben.

Gezien de goede staat van de keuken hadden we gedacht om er een groot stuk van te behouden en wat kastruimte bij te creëren. We dachten, als we dan toch bezig zijn, om ook het uitzicht ervan wat aan te passen.
Willen ook zoveel mogelijk doen voor een beperkt budget omdat we van plan zijn daar max nog 10 jaar te wonen. Alles wat we nu uitsparen kan dan integraal naar de aankoop van een nieuwe woning + evt renovatie gaan.

Langs geweest bij de lokale keukenboer (zelfstandige en plaatser van de huidige keuken): fijn gesprek, veel goede ideeën aangebracht, waren bereid om huidige keuken te behouden en enkel wat we nodig hadden bij te plaatsen. Gingen 2-3 weken later offerte opsturen. Na 4 weken nog steeds niets dus zelf maar gebeld 'Mijn man is er mee bezig ik zal het eens aan hem vragen'. Week later hetzelfde, nog een week nadien weer hetzelfde. Nu 4 maand later nog steeds geen offerte dus die zien mijn centen sowieso niet.

Kvik: aangenaam gesprek, opnieuw veel goede ideeën en een paar leuke opstellingen te zien gekregen. Doen wel niet aan recuperatie van huidige keuken, dus bij hun was het alles eruit en volledig nieuwe erin. Plannen en gedetailleerde offerte meegekregen, kostprijs 15k (zonder toestellen maar met plaatsing).

DSM: opnieuw aangenaam gesprek. Tekende al een paar mooie dingen uit en dacht ook goed mee met ons. Toen ik over het beperkte budget begon zei hij meteen 'dan ga je sowieso niet bij ons moeten zijn'. Heeft mij wel een bevriende schrijnwerker (want dat ging veel goedkoper zijn) uit de buurt aangeraden en heeft ons daarna nog wat mogelijkheden laten zien.

Ikea: afspraak in de winkel om wat opstellingen uit te tekenen. Vond de persoon zelf vrij onbeleefd en deed in feite enkel maar letterlijk wat wij haar zeiden. Bracht zelf niets nieuws aan en als iets niet lukte met de standaardmaten die ze hadden was het steeds van 'ja dat kan niet he'. Zonder zelf een voorstel te doen hoe het opgelost kon worden. Hun printer was dan nog half kapot want de plannen dat we meekregen + de offerte zat vol met zwarte strepen en de renders waren in zwart wit maar doordat er precies maar weinig toner meer was zag je amper nog dat het een keuken was. Kostprijs incl levering en plaatsing: 12k (zonder toestellen).

Schrijnwerker: binnenhuisarchitecte langs geweest om op te meten en om wat staaltjes te laten zien. Gingen alle bestaande kasten recupereren + 2 nieuwe laten maken + nieuwe werkbladen + nieuwe fronten voor de kasten.
Offerte mooi op tijd binnen gekregen, maar viel wel achterover van de prijs: 15k met plaatsing.

Dus voorlopig nog geen stap verder ...
 
Terug
Bovenaan