Kerstmarkten

exCite

Supermoderator
Crowdfunder FE
Het is weer die gezellige tijd van het jaar, met lichtjes, vuurkorven, ijsbanen en eventueel een glühwein of jenever! 🎄
Bespreek hier gerust welke kerstmarkt(en) je zelf graag bezoekt of wil bezoeken en geef gerust enkele tips welke de leukste kerstmarkten zijn voor jong en oud!

 
Wij gaan naar Aken binnenkort.

Afgelopen weekend naar Valkenburg geweest voor de tour d'amuse (aanrader!) tevens openingsweekend kerstmarkt. Toch druk hoor (maar doenbaar). Kerstmarkt geskipt aangezien we al 1) naar Aken gaan 2) Valkenburg ook inkom vraagt dus eventjes snel rondkijken is dan niet opportuun 3) de gewone winkels al genoeg lonkten :-D).
 
Wij vinden die van Düsseldorf het leukst. Verschillende (soms maar kleine) kerstmarkten verspreid doorheen de hele stad met elk hun eigenheid.
Daarnaast is Düsseldorf ook in het algemeen wel een aangename stad om te shoppen + heel wat horeca. Ook bijvoorbeeld een ontzettend groot reuzenrad, wel leuk dus (maar ook prijzig) voor kinderen.

Voor dit jaar twijfelen we nog tussen volgende steden:

- opnieuw Düsseldorf
- Lille
- Oberhausen
- Trier

Nuja, uiteindelijk is zo'n kerstmarkt bezoeken hier vooral gewoon een reden om eens een dag (met eventueel overnachting) in een andere stad te gaan shoppen dan de gebruikelijke steden in Vlaanderen. Behalve de aankleding, zijn de meeste van die kerstmarkten toch allemaal hetzelfde en zijn we daar al bij al ook weer vlug uitgekeken en brengen we het grootste deel van de tijd in de gewone winkelstraten door. In Duitsland is het gelukkig dan wel nog in een gezellige kerstsfeer terwijl hier (bv Winterland) het meer op een kermis lijkt dan een kerstmarkt.
 
Ik ben eens naar de Keulense kerstmarkt geweest en buiten dat de kerstsfeer meer aanwezig is en de kraampjes kwalitatiever en de Brusselse kerstmarkt meer op een veredelde braderie met kermisattracties lijkt, vind ik toch de Brusselse beter. 😬

Zeker de lichtshow op de grote markt vind ik altijd wel de moeite.
 
Die kerstmarkt in Brussel zegt mij nu 2 keer niets. Zoals @Lulplayer zegt lijkt dat gewoon op een veredelde braderie met kermisattracties. Daarvoor hebben we de Paasfoor.

Geef mij maar de kerstmarkt in Chimay of gewoon de lokale kerstmarktjes, waar de sfeer nog zo gezellig is. Fuck die kermis.
 
Komt goed uit! Was net aan't kijken voor een eerste weekendje weg met m'n vriendin te koppelen aan een kerstmarkt ergens niet ver van de grens. Düsseldorf, Aken, Keulen. Liefst in combinatie met iets anders dat in de buurt te doen is. Heeft iemand tips?
 
Eerlijk gezegd zijn al die kerstmarkten hetzelfde voor me.
Dat is ook wel zo. Er wordt hier nu precies gedaan alsof de Duitse kerstmarkten zoveel beter zijn maar dat lijkt mij dan toch eerder een beetje niet willen zien dat ook die serieus veranderd zijn tegen 15-20 jaar geleden. Uiteindelijk komt het overal toch wel op hetzelfde neer hoor: kraampje eten, kraampje drinken, kraampje eten, kraampje drinken... vroeger had je daar toch veel meer variatie in imo.
Ergens is dat natuurlijk wel begrijpelijk. Als je kijkt puur naar de omzet die de eet/drink kraampjes draaien en wat de andere kraampjes draaien... dat is een habbekrats.

Tis hier nu een paar jaar geleden dat we nog geweest zijn maar wij waren het meest gecharmeerd door Düsseldorf en Maastricht. Waarschijnlijk niet toevallig omdat naast de kerstmarkt dat ook 2 leuke steden zijn om zo een dagje rond te lopen.

Komt goed uit! Was net aan't kijken voor een eerste weekendje weg met m'n vriendin te koppelen aan een kerstmarkt ergens niet ver van de grens. Düsseldorf, Aken, Keulen. Liefst in combinatie met iets anders dat in de buurt te doen is. Heeft iemand tips?
Wat versta je onder "iets anders in de buurt te doen?". Is dat een museum bezoeken? Een dagje wandelen? Een andere activiteit?

Als wij richting Aken/Keulen/Maastricht (die kanten) trekken proberen we dat bv te combineren dagje kerstmarkt/dagje wandelen op de Hoge Venen of iets dergelijks. Maar wij zijn dan ook totaal geen city trippers (ik zeker niet) en vinden het na een dag vol prikkels altijd wel fijn om terug een beetje tot rust te komen op die manier.
 
Laatst bewerkt:
Komt goed uit! Was net aan't kijken voor een eerste weekendje weg met m'n vriendin te koppelen aan een kerstmarkt ergens niet ver van de grens. Düsseldorf, Aken, Keulen. Liefst in combinatie met iets anders dat in de buurt te doen is. Heeft iemand tips?

Ik ben zowel in Keulen als Dusseldorf reeds geweest naar kerstmarkt.

Beiden zijn vergelijkbaar, Keulen is net wel iets gezelliger.

In beide steden is er genoeg te doen buiten de kerstmarkt, winkelstraten en horeca genoeg.
 
Van de Duitse kerstmarkten die wij de afgelopen jaren (pre-corona) gedaan hebben, vonden we Oberhausen toch de beste - de grote bij het CentrO shoppingcenter; de kleine in het stadscentrum waren we heel snel door.
Grootste reden: groot maar nog te doen qua drukte, en af en toe toch eens een kraampje dat geen eten of drinken was, eerder kerstversiering of zo'n dingen. Maar dat ging er ieder jaar wel op achteruit...

Ik moet zeggen dat ik me niet meer herinner welke andere we gedaan hebben, toch een stuk of 5 in die regio, gespreid over een paar jaar tijd.
 
Wij gaan naar Aken binnenkort.

Afgelopen weekend naar Valkenburg geweest voor de tour d'amuse (aanrader!) tevens openingsweekend kerstmarkt. Toch druk hoor (maar doenbaar). Kerstmarkt geskipt aangezien we al 1) naar Aken gaan 2) Valkenburg ook inkom vraagt dus eventjes snel rondkijken is dan niet opportuun 3) de gewone winkels al genoeg lonkten :-D).

Is tour d'amuse echt de moeite? Kost maar 12eur zie ik op de site.
Zijn de hapjes in orde?

Misschien donderdag met de vriendin doen
 
Wij vonden er eentje echt tegenvallen. Was ook een bizarre stopplaats, bij Shimano Cycle center. Wij gingen voor de derde route (wat volgens hen de beste was). Ik zou dus voorstellen om een van de andere 2 te pakken.
Het is 12€ idd, dus ganzenlever en oesters moet je niet verwachten

het waren pikante balletjes in tomatensaus, een kroketje van wild, een glaasje met een zoete kipsalade (bah) en een witloofsoepje met room


Dit weekend na Aken nog doorgereden naar Monschau waar hetzelfde concept loopt. 9km stappen en pauze voor ontbijt, lunch en dessert. 40€. Ik moet nog uitvissen of dat kan in de kerstperiode
 
Wij hebben zelf die van Aken eens gedaan en dat is toch een totaal andere beleving vind ik tov kerstmarkten in eigen land.
Is Winterland in Hasselt de moeite eigenlijk?
 
Dacht van op nieuwjaarsdag naar die van Rijsel te gaan, maar die loopt tot 30/12.

Zijn er andere opties op die dag en die de moeite zijn?
 
Gisteren kerstmarkt van Arras gedaan en vandaag die van Rijsel.
Beetje anders dan die bij ons, maar setting was wel ok.
Zou er niet speciaal voor uren rijden, maar als westvlaming wel beter dan de lokale kerstmarkt denk ik.
Ook veel vlamingen in Rijsel gehoord.
 
Terug
Bovenaan