Kerstcadeautjes: 't is het seizoen

Loser

Supermoderator
Crowdfunder FE
Dit jaar ziet Kerstmis er voor de meesten toch anders uit dan normaal. Maar daarom kunnen we nog altijd proberen die warmte op andere plaatsen of andere manieren te vinden. Toch?

Ik vind het altijd een tijd om een beetje terug te denken aan vroeger. Iedereen heeft zo wel één kerstcadeau dat hem altijd zal bijblijven, denk ik? Bij ons was het meer Sinterklaas, maar ik denk dat dat tegenwoordig helemaal omgekeerd is. De geschenkjes waren op Kerstmis eerder klein. Een bijkomstigheid. Het grote speelgoed was al geweest :D Maar wat mij vooral is bijgebleven, is dat er altijd iets bij zat van Oxfam. Op dat moment was het ook gewoon iets wat ik mooi of leuk vond, maar als ik daar nu aan terugdenk, merkte ik wel al heel snel dat het belang en de boodschap daarachter doorhad. Vind ik wel nog altijd iets om mee te nemen.

Eentje die me ook zal bijblijven, is eentje dat ik zelf gegeven heb. Aan iemand die altijd grapte dat hij alleen cash wou:

Ik moest eraan denken doordat ik hier beland was: https://www.makebelgiumgreatagain.be/
Daar doen ze nu een actie, omdat 1 op de 5 kinderen in België in armoede leven, en geen pakje zullen krijgen op Kerstmis. Veel mensen (onder wie ik ook) zullen voor deze Kerstmis misschien iets minder cadeautjes geven, omdat ze minder mensen zien. Dan is er misschien een gaatje in het budget om hier een pakje te geven aan een kindje dat er anders geen heeft. Dat kan ook een fijne manier zijn om toch wat kerstsfeer te kunnen verspreiden!

Wat zijn jullie favoriete kerstgeschenkjes, cadeautjes die je zullen bijblijven, of gewoon kerstmomenten die je zo spontaan te binnen schieten?
 
  • Leuk
Waarderingen: Hawk
De jaarlijkse enveloppe met 10 000 BF (250€ voor de jeugd) die ik van de bomma kreeg.
Een gigantisch bedrag als je 11,12 jaar bent. Ging dan ook integraal op aan Lego en Playmobil. :cool:
 
Ik had zo een verre tante van mijn ma die elk jaar haar 50 frankskes verzamelde. Was meestal dan 25 euro ofzo pp.
Maar op een bepaald moment had ze niets verzamelde want 'hebde Gelder gene pc nodig'? Hier is 1000 euro :D
 
Digitale spiegelreflex die ik van mijn stiefpa kreeg. Die heeft daarmee wel één en ander in gang gezet.

Soepmaker! Op het ogenblik zelf dacht ik "uhh, whut" maar dat is echt één van de meest gebruikte cadeaus die we ooit gekregen hebben.

En ik ben altijd een nerd geweest dus techy stuff vind ik altijd leuk.
 
Geen idee, ik herinner mij de kerstcadeaus van vroeger niet, als die er al waren. Hier is het al jaren onnozele cadeaus met kerstavond tussen familie, meestal brol :unsure: Maar daar gaan we wss vanaf stappen. Meestal een cadeau met nieuwjaar hier tussen mij en men ouders.
 
Ik herinner mij nog als kind. Mijn neef en ik zaten op kerstavond altijd samen. Het was dan de tijd van de nieuwe jaargang voetbal paninis. Van ons grootvader kregen we elk een doos met pakskes en het nieuwe album (dat waren 100 pakskes dacht ik, tien frank per pakske?). Zo waren wij een hele avond braaf aan het plakken. En uiteindelijk bijna ons boek vol door onderling nog uit te wisselen. Good times.
 
Een pop met een set kleedjes toen ik 10 was. Gever was een blinde patiënt van het werk van mijn ma. Maar gelukkig hoorde ik achteraf dat hij ook wat seniel was. Ofwel was dat het beste excuus van mijn ma.
 
De alomtegenwoordige envelop van de bomma natuurlijk ook, ja. Hoewel die bij ons ietsjes minder gevuld was dan wat ik hierboven lees ( 👀 ).

Ondertussen is er ook al meer dan 1 miljoen euro ingezameld voor Make2020GreatAgain, wat alweer neerkomt op een heleboel cadeautjes voor kinderen die er anders geen gehad zouden hebben.
 
10.000 euro cash van m'n oma. Had ik dat gvd toen in Bitcoin gestoken hé!

Als kind moet het meest memorabele toch zijn de super Nintendo. Wat een ochtend.
 
Wij gingen altijd op skivakantie. Dat was altijd heel leuk en er ging ook altijd wel familie mee. Ik heb er nog goede herinneringen aan.
 
De jaarlijkse enveloppe met 10 000 BF (250€ voor de jeugd) die ik van de bomma kreeg.
Een gigantisch bedrag als je 11,12 jaar bent. Ging dan ook integraal op aan Lego en Playmobil. :cool:
Gelukzak dat je dat mocht op doen!

Ik kreeg ook redelijk wat geld cadeau van nonkels en grootouders, maar mocht dat 's avonds integraal afgeven voor op mijn rekening te zetten...
(Tegen dat ik uit huis ging, waren mijn ouders uit elkaar en bleek het een rekening met negatieve rente te zijn. :p)

Leukste cadeaus:
3.000 frank aan strips, voornamelijk Urbanus. Als kind was dat een gigantische stapel...
Op een andere Sint een NES met duck hunt en Mario.

Leukste cadeau dat ik zelf gaf waren tickets voor mijn broer om samen te gaan kijken naar één van de eerste shows van Alex Agnew.
Hij is een nakomerke (we schelen 14 jaar) en ik had de tickets onderaan in een grote doos gestoken.
Daarna de doos opgevuld met piepschuim en conservenblikken.
Die blik van hem toen hij de ene pot Zwan-worsten na de andere eruit haalde en dacht dat er verder niets in zat...
 
Laatst bewerkt:
Haha, daar zit een serieus verschil op hé. Bij ons in de familie ook al jaren €25.
Ook best pijnlijk dat je als volwassen man plots een veelvoud van de hoeveel geld als kerstcadeau krijgt van uw "aangetrouwde" grootouders, dan dat je ooit van je eigen grootouders gekregen hebt...
 
Ook best pijnlijk dat je als volwassen man plots een veelvoud van de hoeveel geld als kerstcadeau krijgt van uw "aangetrouwde" grootouders, dan dat je ooit van je eigen grootouders gekregen hebt...
No shit. Ik en de kinderen krijgen van mijn grootouders 20 euro elk. Dan krijg ik van mijn vriendin haar grootmoeder 100 euro voor mijn verjaardag.. -_-

Voor mij is dat geen probleem en ik vertel dat ook niet aan de belgische kant van de familie. Maar ik hoop dat de kinderen daar nooit iets pijnlijk over gaan zeggen wanneer ze beseffen wat het verschil is aan beide kanten.

en dat heeft zelfs weinig te maken met capaciteiten. Mijn familie doet gewoon het cadeau geven gedoe niet. Hier in Noorwegen is het van iedereen aan iedereen. dus kerst in Noorwegen: 3 uur cadeaus rondgeven. Kerst in belgie: hier is de enveloppe :p
 
(Tegen dat ik uit huis ging, waren mijn ouders uit elkaar en bleek het een rekening met negatieve rente te zijn. :p)

Amai, dat is toch echt niet ok
Ook best pijnlijk dat je als volwassen man plots een veelvoud van de hoeveel geld als kerstcadeau krijgt van uw "aangetrouwde" grootouders, dan dat je ooit van je eigen grootouders gekregen hebt...
Goh, ge kunt niet zomaar andermans hun rekening maken? Fijn als mensen iets willen geven maar om dan te liggen vergelijken met (schoon)familie? Andere tradities, uitgavenpatronen, mogelijkheden,...?
 
No shit. Ik en de kinderen krijgen van mijn grootouders 20 euro elk. Dan krijg ik van mijn vriendin haar grootmoeder 100 euro voor mijn verjaardag.. -_-

Voor mij is dat geen probleem en ik vertel dat ook niet aan de belgische kant van de familie. Maar ik hoop dat de kinderen daar nooit iets pijnlijk over gaan zeggen wanneer ze beseffen wat het verschil is aan beide kanten.

en dat heeft zelfs weinig te maken met capaciteiten. Mijn familie doet gewoon het cadeau geven gedoe niet. Hier in Noorwegen is het van iedereen aan iedereen. dus kerst in Noorwegen: 3 uur cadeaus rondgeven. Kerst in belgie: hier is de enveloppe :p
Ja, hier is dat dus soortgelijk gebeurd. Ik pak ook geen cadeaus aan, als ze geld willen geven, geven ze het maar aan mijn vrouw. Moesten het nu echte cadeaus zijn, oké, maar ons geld geven terwijl wij er hoogst waarschijnlijk financieel er een pak beter voorstaan dan hun, vind ik raar...
 
Ja, hier is dat dus soortgelijk gebeurd. Ik pak ook geen cadeaus aan, als ze geld willen geven, geven ze het maar aan mijn vrouw. Moesten het nu echte cadeaus zijn, oké, maar ons geld geven terwijl wij er hoogst waarschijnlijk financieel er een pak beter voorstaan dan hun, vind ik raar...
Mja, soms willen mensen gewoon iets kunnen geven. Zeker aan hun naasten. En dan moet je dat soms ook kunnen aanvaarden, hen dat plezier niet misgunnen. Het is niet omdat je het slechter hebt, dat je daarbovenop ook nog eens anderen niks mag geven.
 
Mja, soms willen mensen gewoon iets kunnen geven. Zeker aan hun naasten. En dan moet je dat soms ook kunnen aanvaarden, hen dat plezier niet misgunnen. Het is niet omdat je het slechter hebt, dat je daarbovenop ook nog eens anderen niks mag geven.
Ja, ze mogen het aan mijn vrouw geven he, of als ze aandringen, dan neem ik het aan, maar geef ik het daarna aan mijn vrouw.
Maar ik ben véél gelukkiger over het feit dat ze eens langskomen ze.
Maar persoonlijk vind ik het gewoon raar om geld cadeau te geven aan een koppel 30-ers.
 
Hier is dat ook een probleem. Aan de kant van mijn vrouw storten de grootouders aan onze kinderen elke maand 30€ op hun spaarrekening.
Met Pasen/verjaardag/Sint/Nieuwjaar nog eens 50€ extra op hun rekening en iets kleins van +-15€ als cadeau.
Samen (30€ x 12=) 360€ + (65€ x 4=) 260€ = 620€ per kind

Mijn vader geeft +-75€ speelgoed met Pasen/verjaardag/Sint/Nieuwjaar. 4 x 75€ = 300€ per kind

Wie de kinderen het liefst zien komen op zulke dagen zijn die met de grote en dure cadeaus...
 
Terug
Bovenaan