Ho ho ho, de kwaliteit van de Jupiler Pro League die mogelijk in het gedrag komt! Dat was toch allemaal al geregeld met de komst van de play-offs, penvrienden, al onze ploegen werden toch beter daardoor? Dat had helemaal niets met geld en al die recente investeerders te maken! En kijk, die play-offs hebben we ondanks corona nog altijd, dus geen probleem. Dit seizoen, en we zijn nog maar november, heeft Sporza het woord coëfficiënt zoveel moeten gebruiken omdat het grensoverschrijdend zo goed gaat met onze ploegen dat Raes dacht dat het de nieuwe achternaam van Aster was. Actueel, exotisch en niemand weet goed hoe het nu echt werkt? Ga er maar aanstaan, Frank, ik sta aan uw kant in deze.
Het heffingsprobleem is overigens heel simpel op te lossen. Als iedereen onderhand toch erkend heeft dat het een gunstmaatregel is, met het oogmerk om de kwaliteit die er blijkbaar amper is toch te waarborgen, dan verbinden we die gunst toch gewoon aan dat oogmerk? Voor mij geen enkel probleem als die pottestampende stoethaspels nog geen percent belastingen moeten dokken op hun honderdduizenden eurootjes omdat het zogezegd de kwaliteit van het voetbal naar boven duwt, maar dan wil ik ook wel kwaliteit zien. We kunnen anders even de posts van fans over hun eigen club in deze thread afdrukken en opsturen naar de bond voor een analyse, het enthousiasme over hun product zal rap bekoelen in Tubeke.
Neem nu vorig weekend: Mignolet komt hier drie miljoen scheppen met een uit de hand gelopen hobby die de staat miljoenen aan ordehandhaving kost en betaalt daarvoor minder belastingen dan zowat iedereen omdat hij zogezegd goed is in zijn job? Dat is het leven zoals het is, maar als ik dan die boksersneus twee keer zie falen tegen Antwerp, waarvan een keertje toch een flagrante blunder waarvan zelfs Bodart zelfvertrouwen krijgt, dan fiscaliseren we hem toch elke keer gewoon een extra percentje omdat hij helemaal niet doet waarvoor hij een gunstmaatregel krijgt van onze maatschappij! Een vuile rode kaart zoals die van Bauer tegen Mechelen? Aantal schorsingsdagen voor die aanslag wordt toegevoegd in percenten bij zijn aanslag. Ik zou iets zeggen over Bongonda die na de gelijkmaker een minuut voor tijd tegen Cercle gaat vieren in plaats van meteen de bal te nemen en af te trappen om voor de winst te gaan zoals een echte profspeler betaamt, maar die betaalt zich reeds blauw aan BTW bij de kapper en ziet er nog altijd even belachelijk uit, dus die krijgt een vrijstelling van mij. Echter tegen Vitesse, een ploeg uit een land waar ze toch een échte MickeyMousecompetitie hebben, onderuit in een interDisneyduel? Drie percentjes erbij voor iedereen in de selectie, godverdomme, en dat voor vijf jaar want dat telt ook zolang mee voor de UEFA-Nzeyimana.
Ik zou de limiet voor de heffing op profvoetballers ergens op tachtig procent leggen, kwestie van talentloze malloten zoals Cobbaut of Verstraete Birger niet failliet te laten gaan, zulke leeghoofden kosten ons dan plots een veelvoud aan uitkeringen of gevangenisplaatsjes en dat is niet de bedoeling. Ik hoor jullie wel denken: "Nou nou Gavi, tachtig procent is wel heel hoog in vergelijking met wat een gemiddelde Belg betaalt, toch? Is dat dan wel eerlijk?" Dat is waar, maar als ge u zorgen moet maken over op één seizoen van één percent naar tachtig te gaan, dan zijt ge volgens mij toch al jaren schuldig aan belastingontduiking. Dat zijn ze de facto allemaal, dus genoeg met die gunsten. En genoeg met dat voetbal dat niet om aan te gluren is.