Jupiler Pro League 2021-2022

Het is makkelijk om op prof voetballers te schieten bij Club, gent, genk, rsca, antwerp zal je goed verdienen maar denk wel dat bij ploegen als cercle, kvk die lonen niet zo verschrikkelijk hoog zijn.
Zelfs in tweede klasse lopen er veel rond met 5000-10000 euro netto per maand.

Verandering moet er komen, want het is wraakroepend momenteel. Maar dit gaat ook gepaard met het verlies van competiviteit van Belgische ploegen wanneer men achter spelers gaat. Of wanneer we talenten 1-2 jaar willen laten blijven hangen in onze competitie. Dus er moet wel een balans worden gevonden.

Verlies van attractiviteit van het voetbal zorgt voor minder economische activiteit op verschillende andere manieren natuurlijk. De verandering moet dus doel treffen over het algemeen nu én nog steeds over 10 jaar.

Maar bon, ik ben bevooroordeeld als voetballiefhebber.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk zou dit de middenklasse ten goede moeten komen, maar dat gaat niet het geval zijn. En ja we gaan het zien dat onze club's amper talenten nog kunnen houden etc.
Voetbal is een groot sociaal gegeven en ik zou niet graag hebben dat ons voetbal helemaal ten onder gaat.
Er zijn nog zoveel posten waar ze geld kunnen halen maar ze niet durven, al die grote bedrijven die alle belastingen ontwijken en mensen die hun geld enz in andere landen onderbrengen.
De ene fiscale onrechtvaardigheid praat de andere niet goed. Ik kan me goed voorstellen dat bij meer verregaande voorstellen Bouchez en Lachaert de volledige federale regering zouden opblazen.

En moest ons Belgisch voetbal een terugval kennen omdat de clubs niet kunnen concurreren zonder enorme belastingsvoordelen, so be it. Ik vind niet dat een sport met het potentieel om perfect zelfbedruipend te zijn, gefinancierd moet worden met belastingsgeld. En al zeker niet de topploegen die elk jaar tientallen miljoenen in prijzengeld en TV geld ontvangen.

/Het gemiddelde bruto jaarsalaris in 1B was voor 2019/2020 83.000 euro (https://www2.deloitte.com/content/d...ons/pro-league-2021_deloitte-be_report_nl.pdf p.26). Het is dus niet ondenkbaar dat er inderdaad een hoop rondlopen met dat salaris. Blijft de vraag of dit effectief veel of weinig is? Vanuit ons oogpunt is dit veel, maar internationaal gezien is een loon van 5.000 euro netto in de 2e nationale divisie niks speciaals toch?
Interessant is dat het gemiddelde bruto jaarsalaris in het seizoen ervoor (met KV Mechelen en Tubize ipv Lokeren en Virton) 25% hoger lag.

Gemiddelde bruto jaarsalaris bij een K11 club is trouwens 175.000 euro, bij de G5 335.000 euro. Dit zijn inclusief de jaarsalarissen van de kleine garnaaltjes in de ploegen (zoals een Senne Lammens of een Bart Verbruggen).
naar
Ook frappant is dat Belgische clubs jaar na jaar veel meer geld kwijtraken aan makelaarscommissies. Stijging van 12% van 2017/18 tot 2019/20, van 37 miljoen naar 46,6 miljoen euro. Misschien dat men als club en in de politiek daar wat aan kan doen!?

Eerlijk gezegd, dan wordt het maar een Mickey Mouse competitie. Die corrupte boel zien verarmen kan me echt geen bal schelen. Elk jaar heb je tegenwoordig wel een nieuw schandaal van corrupte voorzitters hier en malafide makelaars daar en omgekochte spelers/clubs/scheidsrechters ginds. Dat ze maar eens een keer boeten voor hun bullshit waar ze mee wegkomen jaar na jaar. Als je ziet naar dat recent schandaal waarbij clubs als Standard en KV Mechelen miljoenen onder tafel schuiven om nog meer belastingen te ontduiken terwijl ze al 80% van de belastingen teruggestort krijgen, fuck that.

En of Mignolet nu bij Club of bij PSV of bij Newcastle onder de lat staat, zal me aan mijn reet kunnen roesten. Ne Great Reset in het voetbal zal ons deugd doen. Alleen nog een verhoogd minimumloon voor niet-EU spelers, anders gaan we er niet geraken.
Ik ben hier ook voorstander van. Dat de ploegen hier nu mee gaan zweten geeft toch ook aan dat er zoveel wanbeleid is geweest de laatste jaren. Heel die wereld is corrupt. Ik ben ervan overtuigd dat het gewoon wachten is op het volgende (omkoop)schandaal in die wereld.

/Het gemiddelde bruto jaarsalaris in 1B was voor 2019/2020 83.000 euro (https://www2.deloitte.com/content/d...ons/pro-league-2021_deloitte-be_report_nl.pdf p.26). Het is dus niet ondenkbaar dat er inderdaad een hoop rondlopen met dat salaris. Blijft de vraag of dit effectief veel of weinig is? Vanuit ons oogpunt is dit veel, maar internationaal gezien is een loon van 5.000 euro netto in de 2e nationale divisie niks speciaals toch?
Interessant is dat het gemiddelde bruto jaarsalaris in het seizoen ervoor (met KV Mechelen en Tubize ipv Lokeren en Virton) 25% hoger lag.

Gemiddelde bruto jaarsalaris bij een K11 club is trouwens 175.000 euro, bij de G5 335.000 euro. Dit zijn inclusief de jaarsalarissen van de kleine garnaaltjes in de ploegen (zoals een Senne Lammens of een Bart Verbruggen).
naar
Ook frappant is dat Belgische clubs jaar na jaar veel meer geld kwijtraken aan makelaarscommissies. Stijging van 12% van 2017/18 tot 2019/20, van 37 miljoen naar 46,6 miljoen euro. Misschien dat men als club en in de politiek daar wat aan kan doen!?
Mjah wat betreft die makelaars: Die hebben intussen op internationaal vlak enorm veel macht verworven. Dat is een enorm probleem om aan te pakken. De clubs 'hebben hen nodig' om toegang te krijgen tot de spelers die ze willen. Leg beperkingen op en ze zullen die makelaars uit noodzaak op indirecte manieren of zelfs illegale manieren vergoeden.

Het feit dat zo een Bayat nu lekker doordoet spreekt ook boekdelen. Kerel is duidelijk een kanker van ons voetbal, maar we leggen hem niet echt aan banden. Mino Raiola beslist in de plaats van zijn spelers war zij gaan spelen, dat begint op mensenhandel te lijken.

Het probleem is inmiddels zo groot dat je een enorme omwenteling moet beginnen én je moet eens doeltreffend gaan straffen. We hebben in België geen topmakelaar meer over die zuiver bij de graat is. Maar ze zijn wel nog (bijna) allemaal actief.

Ik denk niet dat voetballers puur zouden vertrekken/weigeren omdat ze meer belastingen betalen an sich, maar meer netto kunnen overhouden kan wel een hulp zijn om de kloof met beter betalende landen wat kleiner te maken. Ik snap de problematiek dat het nu geen progressief systeem is ook wel hoor, maar ik zie in ons land sowieso al niet zo veel aspecten die wel in ons voordeel spelen (bv. relatief weinig sport op school, extreem weinig steun voor infrastructuur, nauwelijks systemen die de eigen jeugd bevoordelen).

Nu zien wat het uiteindelijk effectief wordt. Bouchez meekrijgen zal nog een opdracht zijn. En de Pro League is blijkbaar in gesprek met het kabinet-Vandenbroucke.

Ga mij er niet meer over uit spreken, ben geen kenner ivm belastingen RSZ etc.
Is er eigenlijk een RSZ plafond voor gelijk wie Bedrijfsleider/arts/ of noem maar op

Ho ho ho, de kwaliteit van de Jupiler Pro League die mogelijk in het gedrag komt! Dat was toch allemaal al geregeld met de komst van de play-offs, penvrienden, al onze ploegen werden toch beter daardoor? Dat had helemaal niets met geld en al die recente investeerders te maken! En kijk, die play-offs hebben we ondanks corona nog altijd, dus geen probleem. Dit seizoen, en we zijn nog maar november, heeft Sporza het woord coëfficiënt zoveel moeten gebruiken omdat het grensoverschrijdend zo goed gaat met onze ploegen dat Raes dacht dat het de nieuwe achternaam van Aster was. Actueel, exotisch en niemand weet goed hoe het nu echt werkt? Ga er maar aanstaan, Frank, ik sta aan uw kant in deze.

Het heffingsprobleem is overigens heel simpel op te lossen. Als iedereen onderhand toch erkend heeft dat het een gunstmaatregel is, met het oogmerk om de kwaliteit die er blijkbaar amper is toch te waarborgen, dan verbinden we die gunst toch gewoon aan dat oogmerk? Voor mij geen enkel probleem als die pottestampende stoethaspels nog geen percent belastingen moeten dokken op hun honderdduizenden eurootjes omdat het zogezegd de kwaliteit van het voetbal naar boven duwt, maar dan wil ik ook wel kwaliteit zien. We kunnen anders even de posts van fans over hun eigen club in deze thread afdrukken en opsturen naar de bond voor een analyse, het enthousiasme over hun product zal rap bekoelen in Tubeke.

Neem nu vorig weekend: Mignolet komt hier drie miljoen scheppen met een uit de hand gelopen hobby die de staat miljoenen aan ordehandhaving kost en betaalt daarvoor minder belastingen dan zowat iedereen omdat hij zogezegd goed is in zijn job? Dat is het leven zoals het is, maar als ik dan die boksersneus twee keer zie falen tegen Antwerp, waarvan een keertje toch een flagrante blunder waarvan zelfs Bodart zelfvertrouwen krijgt, dan fiscaliseren we hem toch elke keer gewoon een extra percentje omdat hij helemaal niet doet waarvoor hij een gunstmaatregel krijgt van onze maatschappij! Een vuile rode kaart zoals die van Bauer tegen Mechelen? Aantal schorsingsdagen voor die aanslag wordt toegevoegd in percenten bij zijn aanslag. Ik zou iets zeggen over Bongonda die na de gelijkmaker een minuut voor tijd tegen Cercle gaat vieren in plaats van meteen de bal te nemen en af te trappen om voor de winst te gaan zoals een echte profspeler betaamt, maar die betaalt zich reeds blauw aan BTW bij de kapper en ziet er nog altijd even belachelijk uit, dus die krijgt een vrijstelling van mij. Echter tegen Vitesse, een ploeg uit een land waar ze toch een échte MickeyMousecompetitie hebben, onderuit in een interDisneyduel? Drie percentjes erbij voor iedereen in de selectie, godverdomme, en dat voor vijf jaar want dat telt ook zolang mee voor de UEFA-Nzeyimana.

Ik zou de limiet voor de heffing op profvoetballers ergens op tachtig procent leggen, kwestie van talentloze malloten zoals Cobbaut of Verstraete Birger niet failliet te laten gaan, zulke leeghoofden kosten ons dan plots een veelvoud aan uitkeringen of gevangenisplaatsjes en dat is niet de bedoeling. Ik hoor jullie wel denken: "Nou nou Gavi, tachtig procent is wel heel hoog in vergelijking met wat een gemiddelde Belg betaalt, toch? Is dat dan wel eerlijk?" Dat is waar, maar als ge u zorgen moet maken over op één seizoen van één percent naar tachtig te gaan, dan zijt ge volgens mij toch al jaren schuldig aan belastingontduiking. Dat zijn ze de facto allemaal, dus genoeg met die gunsten. En genoeg met dat voetbal dat niet om aan te gluren is.

Ho ho ho, de kwaliteit van de Jupiler Pro League die mogelijk in het gedrag komt! Dat was toch allemaal al geregeld met de komst van de play-offs, penvrienden, al onze ploegen werden toch beter daardoor? Dat had helemaal niets met geld en al die recente investeerders te maken! En kijk, die play-offs hebben we ondanks corona nog altijd, dus geen probleem. Dit seizoen, en we zijn nog maar november, heeft Sporza het woord coëfficiënt zoveel moeten gebruiken omdat het grensoverschrijdend zo goed gaat met onze ploegen dat Raes dacht dat het de nieuwe achternaam van Aster was. Actueel, exotisch en niemand weet goed hoe het nu echt werkt? Ga er maar aanstaan, Frank, ik sta aan uw kant in deze.

Het heffingsprobleem is overigens heel simpel op te lossen. Als iedereen onderhand toch erkend heeft dat het een gunstmaatregel is, met het oogmerk om de kwaliteit die er blijkbaar amper is toch te waarborgen, dan verbinden we die gunst toch gewoon aan dat oogmerk? Voor mij geen enkel probleem als die pottestampende stoethaspels nog geen percent belastingen moeten dokken op hun honderdduizenden eurootjes omdat het zogezegd de kwaliteit van het voetbal naar boven duwt, maar dan wil ik ook wel kwaliteit zien. We kunnen anders even de posts van fans over hun eigen club in deze thread afdrukken en opsturen naar de bond voor een analyse, het enthousiasme over hun product zal rap bekoelen in Tubeke.

Neem nu vorig weekend: Mignolet komt hier drie miljoen scheppen met een uit de hand gelopen hobby die de staat miljoenen aan ordehandhaving kost en betaalt daarvoor minder belastingen dan zowat iedereen omdat hij zogezegd goed is in zijn job? Dat is het leven zoals het is, maar als ik dan die boksersneus twee keer zie falen tegen Antwerp, waarvan een keertje toch een flagrante blunder waarvan zelfs Bodart zelfvertrouwen krijgt, dan fiscaliseren we hem toch elke keer gewoon een extra percentje omdat hij helemaal niet doet waarvoor hij een gunstmaatregel krijgt van onze maatschappij! Een vuile rode kaart zoals die van Bauer tegen Mechelen? Aantal schorsingsdagen voor die aanslag wordt toegevoegd in percenten bij zijn aanslag. Ik zou iets zeggen over Bongonda die na de gelijkmaker een minuut voor tijd tegen Cercle gaat vieren in plaats van meteen de bal te nemen en af te trappen om voor de winst te gaan zoals een echte profspeler betaamt, maar die betaalt zich reeds blauw aan BTW bij de kapper en ziet er nog altijd even belachelijk uit, dus die krijgt een vrijstelling van mij. Echter tegen Vitesse, een ploeg uit een land waar ze toch een échte MickeyMousecompetitie hebben, onderuit in een interDisneyduel? Drie percentjes erbij voor iedereen in de selectie, godverdomme, en dat voor vijf jaar want dat telt ook zolang mee voor de UEFA-Nzeyimana.

Ik zou de limiet voor de heffing op profvoetballers ergens op tachtig procent leggen, kwestie van talentloze malloten zoals Cobbaut of Verstraete Birger niet failliet te laten gaan, zulke leeghoofden kosten ons dan plots een veelvoud aan uitkeringen of gevangenisplaatsjes en dat is niet de bedoeling. Ik hoor jullie wel denken: "Nou nou Gavi, tachtig procent is wel heel hoog in vergelijking met wat een gemiddelde Belg betaalt, toch? Is dat dan wel eerlijk?" Dat is waar, maar als ge u zorgen moet maken over op één seizoen van één percent naar tachtig te gaan, dan zijt ge volgens mij toch al jaren schuldig aan belastingontduiking. Dat zijn ze de facto allemaal, dus genoeg met die gunsten. En genoeg met dat voetbal dat niet om aan te gluren is.
Standard ;-)

Waar haal je dat vandaan?
De wetteksten over hun statuut. Enige is een (relatief bescheiden) pensioenbijdrage. Door de niet te bewijzen onkostenvergoeding die ze erbij krijgen is bij hen netto > bruto :D

Ze hebben een soortement zelfstandigenstatuut maar er is vanuit het parlement wel een goeie verzekering gesponsord waardoor hun sociale lasten eigenlijk ook gedekt zijn. En uittredingsvergoeding als ze stoppen, etc.
Een zelfstandigenstatuut++ dus.

De wetteksten over hun statuut. Enige is een (relatief bescheiden) pensioenbijdrage. Door de niet te bewijzen onkostenvergoeding die ze erbij krijgen is bij hen netto > bruto :D

Ze hebben een soortement zelfstandigenstatuut maar er is vanuit het parlement wel een goeie verzekering gesponsord waardoor hun sociale lasten eigenlijk ook gedekt zijn. En uittredingsvergoeding als ze stoppen, etc.
Een zelfstandigenstatuut++ dus.
Vreemd want in de krant stonden lonen en hun bruto was altijd meer dan hun netto ;)

Maar ze betalen geen RSZ volgens u en toch hebben ze sociale lasten :unsure:

Vreemd want in de krant stonden lonen en hun bruto was altijd meer dan hun netto ;)

Maar ze betalen geen RSZ volgens u en toch hebben ze sociale lasten :unsure:
Dat van die bruto-netto is een kwinkslag, al zijn er effectief zo gevallen waarbij die belastingsvrije onkostenvergoeding het gewone loon zo duwt dat bruto < netto.
Maar dat is het punt niet. Ze betalen geen RSZ, dat was een antwoord op je vraag. Wel gewone belastingen (met dus een stevige belastingsvrije som) en wat wel zo is is dat ze vaak iets moeten afstaan aan de partij (maar bon dat is partijbeleid, bij de ene partij is dat meer dan bij de andere). En als ze ziek vallen blijven ze hun loon behouden, ook vrij speciaal in vergelijking met zelfstandigen.

Nu ik ben niet tegen al die systemen of zo, er zijn redenen te bedenken om hen financieel onafhankelijk te maken. Er zijn ook redenen om topsporters te steunen denk ik.

Essevee had evengoed wél kampioen kunnen worden, dat had denk ik niks met diepte van de kern te maken. Ma bon, net niet, daar koop je niks mee natuurlijk.

Ook al heb ik niks met die ploeg, vind ik nog altijd jammer.
Ja, aan de kern lag het niet. Waregem en Anderlecht waren de twee beste ploegen van dat seizoen. Ze hadden Thorgan en Junior Malanda en gewoon een goede kern ja. Anderlecht had ook een goed team dat jaar.

Volgend seizoen starten wel al op 22 juli :( lang leve de play off's en eindigen doen we op 4 juni. Dus meeste ploegen zullen weer een dikke maand met een ploeg moeten spelen die wellicht niet klaar is of waar je weet dat er altijd iemand kan weggeplukt worden.

Laat die toch eens op de bank (of zelfs tribune voor De Ketelaere), van Mechelen moet je ook winnen met een Vomer/Balanta en een Dost/Wesley als vervangers, als dat niet lukt is dat slecht nieuws voor zowel Clement als de vervangers.
Nu kan ik wel geloven dat een Vanaken altijd wil spelen en dit ritme zeker wel aankan, maar voor De Ketelaere (en Dost/Wesley) is dit een veel betere oplossing.

En hopelijk starten ze eindelijk eens met wat te tonen in de JPL, toch al blij dat er wat zelfkritiek was (in vorige interviews vooral).

België houdt dus als één van de weinige landen geen rekening met de interlandperiode van januari in Afrika, Azië en Zuid/Midden-Amerika. Maw gaan we 3 speeldagen lang moeten spelen zonder Ito, Paintsil, McKenzie, Ugbo, Onuachu, Lucumi, Cuesta, Muñoz, Preciado en mogelijk Arteaga. Dat zou dus betekenen dat we geen aanvallers en 2 verdedigers overhouden.

Hier zal Genk wel verder meegaan, want dat is uiteraard pure competitievervalsing. De kalender die Genk goedgekeurd heeft, is opgemaakt voordat bekend werd gemaakt dat er een extra interland-speeldag werd aangekondigd. Nederland, Frankrijk, Italië, Spanje, Duitsland en Engeland voetballen niet. Wij leggen nog een extra mid-week speeldag in en als we nog in de beker zouden zitten, hebben we ook prijs in de halve finale van de beker.

Er zijn dus twee inhaalblokken voorzien waar Genk gebruik van wil maken, maar dat mag dus niet omdat die gereserveerd zijn voor clubs die niet in staat zijn hun veld op een professioneel niveau te houden en dat speelklaar te krijgen.

Terug
Bovenaan