Als je het over België zelf bekijkt klopt dat, anderzijds betaal je in bijna geen enkel land zoveel belastingen op loon en zal het Belgische voetbal hierdoor wel degelijk een ferme stap achteruit zetten. Niet in lijn komen met de rest, maar erachter. Nu dat is een andere discussie natuurlijk.
Dat de jeugdwerking zo vreselijk is zou ik niet zeggen, ik denk dat we het best goed doen op dat vlak in vergelijking met heel wat andere landen. Maar ook in België zijn er natuurlijk verschillen. Een van die voordelen is dat geld hieruit terug vloeide naar lonen van jeugdspelers. Dat kan onnozel klinken maar dat maakt dat veel jonge toppers toch eerst hier doorbraken. Dat valt nu wellicht weg. Tegen het Engelse geld kunnen we gewoon niet op.
Waar België ook een handicap heeft is dat het hier nauwelijks mogelijk is om infrastructuur neer te zetten, tot in het belachelijke. Daar kan bijna elke club over meespreken. Ook steun is hier bijna niet mogelijk. Overheden scharen zich hier dan achter Europese regels maar elders in Europa zet men wel vaak constructies op met overheidssteun voor voetbalstadions. Los daarvan is vooral vergunningen rond krijgen moeilijk in dit volgebouwde en versnipperde land.
Een regeling ter beperking van niet-EU-spelers zou de bevordering van eigen jeugd kunnen voorthelpen maar elke extra beperking maakt dat je je minder concurrentieel opstelt t.o.v. andere landen. Je zou zo maar eens door zo'n regel de nieuwe Messi mislopen, "want voor die jonge Argentijn is er geen plaats want we hebben er al 3 in de kern".
Een groot plan, ik ben voor hoor. Maar ik zie nu vooral wat politici die snel hier en daar geld willen rapen en helemaal geen groot plan hebben om het voetbal vooruit te helpen.
Klopt, in Belgie betalen we veel belastingen. Dat geldt voor iedereen, dus op dat vlak wordt het maatschappelijk gewoon gelijk getrokken. Let wel op, over de RSZ-bijdragen van de voetballers is er nog niets publiekelijk gemaakt dus het kan zijn dat ze alsnog niet de volle pot gaan moeten betalen. Dit voorstel wat in de krant bekend gemaakt wordt, betreft enkel de bedrijfsvoorheffing en is dus puur een extra kost voor de clubs.
De jeugdwerking van de topclubs is vrij goed, van de kleine clubs daarentegen trekt het op niet veel. Buitenlanders zijn goedkoper wegens dat hele lage minimumloon, en vanaf dat een tiener een beetje talent heeft, komen de G-5 hem wegkapen.
In het nieuwe voorstel wordt er trouwens strikter toegekeken dat de belastingsvoordelen (tot 2 miljoen euro) effectief voor de jeugd gebruikt worden. In het verleden werd verwacht dat tot 3 miljoen euro voor de jeugd gebruikt werd, maar veelal werd dat gewoon gebruikt om meer lonen uit te keren. Ik denk dat de huidige wijziging op dat vlak net meer teweeg kan brengen.
Ik ben overigens niet voor het beperken van niet-EU spelers, dat is ook nergens in het publieke debat naar voren gekomen, denk ik. Wel om hun minimumloon te verhogen zodat je niet zomaar een buslading Afrikanen binnenpakt en hoopt dat je er 1 of 2 aan een paar miljoen kan verkopen. Clubs gaan beter moeten scouten om enkel goeie spelers aan te trekken en voor de rest meer op eigen jeugd moeten speculeren. Misschien worden er dan meer Fransen, Polen en Slovaken aangetrokken omdat die wel in de EU zitten en dus niet onder die regeling vallen, maar die vragen sowieso al meer geld en zijn toch minder geneigd om eigen land te verlaten om elders voor 85k bruto te gaan spelen, zeker als het RSZ-voordeel wegvalt. Voor dat geld kunnen ze even goed in eigen land blijven.
Er is trouwens geen limiet op hoeveel buitenlanders je in je kern hebt, wel op hoeveel je er opstelt op het wedstrijdblad en zelfs dat valt te manipuleren want de maatregelen zijn op basis van "hoe lang je getraind hebt in Belgie voor je 23" en niet op basis van je nationaliteit. Je kan 10 Argentijnen van 18 jaar aantrekken en 3 jaar later tellen die allemaal als voetbalbelg.
Ik geef wel toe dat ik rooskleurig naar het plan kijk en daarom misschien niet even kritisch ben voor sommige hiaten.