Zijn jullie eigenlijk blij met Vandenbrom?
Ik herinner mij dat die bij ons wel nog voor leuk voetbal stond, waardoor ik hem wel kon appreciëren aanvankelijk, maar die dan opeens tactisch volledig begon te flippen als de resultaten begonnen tegen te vallen.
Want jullie hebben nu toch echt wel een heel leuke en goede kern samengekregen.
Nooit geweest en ik zal het nooit zijn. Ik heb eind vorig seizoen of in de zomerstop hier ook gezet dat ik volkomen snap dat Genk die man behoudt na ons seizoenseinde en ik hoopte dat die het hier goed kon doen bij ons. Maar al het negatieve van zijn start bij ons en al de negatieve indrukken van zowel bij Anderlecht, AZ als Utrecht bevestigt die gewoon.
Het begint puur met het tactische in de brede zin van het woord. Mentaliteit is eigenlijk geen issue bij ons onder iets of wat normale omstandigheden. Mannen als Muñoz, Lucumi, Cuesta, Heynen, Ito, Thorstvedt, Onuachu en zelfs Bongonda (is dikwijls de voortrekker binnen de groep) kunt ge mee naar de oorlog. Maar die zien gewoon een coach in onmacht, die bij een slecht match of seizoensverloop geen oplossingen biedt. En dan hebben we het niet over iets standaard als onze formatie, maar over accenten binnen matchcontrole, druk zetten, onder druk uitkomen, beweging zonder bal, verdedigen op stilstaande fases, georganiseerd spelen, .. Die man teert puur op zijn peoplemanager-skills en heeft dat vorig seizoen (met een nummergewijs beperkte kern en zonder echte druk of ambities vanuit Genk) goed gedaan. Maar dat lijkt hij ook kwijt te zijn. In één week zien we zowel Thorstvedt als Muñoz bij een wissel stevig uithalen naar de coach en ook onderling begint het mis te lopen op het veld.
En ja, ik weet: In een ideale wereld dragen de spelers ook meer verantwoordelijkheid. Maar zo werkt het niet... Zowel in 2009 bij Heintje als in 2017 bij Stuivenberg klonk het "geen mentaliteit" of "overroepen spelerskern" en in beide gevallen speelden we 2 jaar later met zowat dezelfde kern kampioen. Enig verschil: Nu hebben we geen 2 jaar aangezien mannen als Onuachu, Lucumi, Muñoz, Bongonda en Thorstvedt hier volgend seizoen niet meer rondlopen. Dus ingrijpen aub. En vlug.