Jupiler Pro League 2021-2022

Hier gaan veel ploegen toch bij zweten. Nu wel terecht, voor die voetbal moeten ze geen belastinggeld gebruiken. Daar gaat geld genoeg mee om. In ieder geval zie ik er deze winter / volgende zomer veel andere oorden opzoeken.
Sowieso dat dit niet gaat gelden voor bestaande contracten, al spreken ze nu van wel. Ik verwacht wel nog een tussentijdse maatregel. Dus een onmiddelijk exodus zal ook niet gebeuren.

Los daarvan is deze maatregel puur een populistische zet.

Meh idiote maatregel zoals het nu gepubliceerd is.

Waarom een maximum op de korting in bedrijfsvoorheffing? Dit wordt toch ook niet toegepast voor andere kortingen in bedrijfsvoorheffingen of andere sectoren?
Dit komt de sport of de competiviteit of de jongeren toch helemaal niet ten goede? Is het dan echt puur populisme? De politiek die het volk in twee splijt zodat ze mekaar de duvel kunnen aandoen, en de politiek weer wegkomt met al hun eigen schandalen?

Dat er iets moet veranderen, akkoord. Maar dit is gewoon met een bulldozer erdoor heen gaan.
Het wordt tijd dat Verhaeghe zijn politieke contacten eens aanspreekt.

Goed gelachen overigens met hun opmerkingen over "plies kom naar ons voor constructieve gesprekken", ze hebben daarvoor reeds de tijd gehad en hun enige voorstel kwam er in feite op neer dat topvoetballers nog altijd maar even weinig bijdragen blijven betalen maar dat de kleine sportman of -vrouw meer RSZ moet gaan bijdragen :rofl:

Laat die corrupte boel maar eens goed zweten en bloeden.

Je kan nooit alles in 1x aanpakken he. En als jouw liefhebberij eerder wordt aangepakt dan die van een ander ga je dat zo zien, maar dat is een drogreden.

De Belgische competitie is helemaal geen uithangbord. De nationale ploeg is dat mss wel, maar die spelen voornamelijk in het buitenland, dus daar zal niets aan veranderen.

Wiens liefhebberij zou aangepakt worden als rijken zwaarder belast worden? Wiens liefhebberij zou aangepakt worden als grote bedrijven correcter belast worden? Wiens liefhebberij zou aangepakt worden als we geen (bij wijze van spreken) tien ministers per post moeten hebben? Wiens liefhebberij wordt aangepakt als onze regering correct werk levert en geen belastingsgeld en tijd verspilt aan onderling belachelijk doen en verkiezingen nutteloos maken?

Misschien eerst dergelijke dingen aanpakken vooraleer ge eender wie zijn liefhebberij aanpakt.

Wat is er nu zo anders tegenover de andere landen dan? Voetballers in Spanje, Engeland etc zien toch ook ongeveer de helft van hun loon naar belastingen gaan?

Wiens liefhebberij zou aangepakt worden als rijken zwaarder belast worden? Wiens liefhebberij zou aangepakt worden als grote bedrijven correcter belast worden? Wiens liefhebberij zou aangepakt worden als we geen (bij wijze van spreken) tien ministers per post moeten hebben? Wiens liefhebberij wordt aangepakt als onze regering correct werk levert en geen belastingsgeld en tijd verspilt aan onderling belachelijk doen en verkiezingen nutteloos maken?

Misschien eerst dergelijke dingen aanpakken vooraleer ge eender wie zijn liefhebberij aanpakt.
De voetballers horen toch bij die rijken?

Wat is er nu zo anders tegenover de andere landen dan? Voetballers in Spanje, Engeland etc zien toch ook ongeveer de helft van hun loon naar belastingen gaan?
Nope.

Nope.

Toch wel, als we bv naar UK kijken, betalen ze daar de volle pot: https://switch.payfit.com/en/how-much-tax-does-a-premier-league-footballer-pay/
Een KdB, een Harry Kane of een Raheem Sterling staan bijna de helft van hun salaris af en ze betalen een pak meer NI dan een Mignolet RSZ.

Op jaarbasis verdient Harry Kane 330* meer dan het gemiddelde UK-salary. Hij draagt daarop maar liefst 1235* meer belastingen af (wegens de progressieve belastingsvoet), hij draagt 80* meer NI af en houdt uiteindelijk nog altijd 220* het gemiddelde salaris over.
Maar je merkt wel duidelijk dat men daar wel gelijkwaardige belastingen en bijdragen betaalt. Harry Kane betaalt 80 keer meer aan de lokale RSZ dan de gemiddelde werknemer, terwijl in Belgie Mignolet juist MINDER RSZ afdraagt.

Aangezien iedereen Engeland en de Premier League als voorbeeld neemt, toont dit misschien aan dat spelers als ze hier weggaan omwille van de hogere belastingen, ze in Engeland ironisch genoeg evenveel of zelfs meer belastingen moeten gaan betalen.

Belangrijk in deze discussie is het verschil tussen het aanpassen van de RSZ bijdrage, en het aanpassen van de bedrijfsvoorheffing op de lonen.

Als je het op 1 hoop gooit, is het een zinloze discussie.

Belangrijk in deze discussie is het verschil tussen het aanpassen van de RSZ bijdrage, en het aanpassen van de bedrijfsvoorheffing op de lonen.

Goed punt, maar dat komt dan weer omdat men afkomt dat voetballers Belgie zouden verlaten als ze meer belastingen moeten betalen. In zulke optiek moet je naar meer kijken dan enkel de bedrijfsvoorheffingen.

Interessant onderzoek van amper een maand oud: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2021/695451/IPOL_STU(2021)695451_EN.pdf

Dit toont aan dat:
a) er landen zijn waar er inderdaad meer belastingsvrijstellingen zijn voor voetbalspelers dan Belgie (vooral Italie, in mindere mate Frankrijk en Nederland)
b) er landen zijn waar er geen of minder belastingsvrijstellingen zijn voor voetbalerspelers dan Belgie (vooral Duitsland en Portugal, in mindere mate Spanje)
c) Iedereen in Belgie veel sneller een hogere belasting % betaalt. (In Belgie betaal je al 50% vanaf 40k euro terwijl in veel landen je dit pas doet vanaf 100k of zelfs pas vanaf 150k). Al moet er wel bij gezegd worden dat op lonen van een miljoen of meer, dit uiteindelijk enkele (tien)duizenden euros verschil oplevert op jaarbasis, wat voor de grootverdieners relatief verwaarloosbaar is. Hoe lager het loon, hoe meer groter het relatieve verschil. In dit geval heeft een Storm of een Holzhauser meer te klagen dan een Mignolet.
d) In Belgie vooral de clubs genieten van de belastingskortingen, de spelers niet.

Dit onderzoek heeft bijdrages aan de sociale zekerheid niet meegerekend, dus op dat vlak kunnen we niet oordelen. Al dragen in Belgie voetballers quasi niets af, dus op dat vlak wordt hun hogere belastingsvoet wel gecompenseerd.

BV gaat toch alleen over doorstorten, die betalen toch gewoon BV nu?

250k bruto / maand:
RSZ aan 13.07%: 32 675
BV aan 50%: 108.6k

Dus alles samen 140k eraf
Dus dat scheelt tov nu (126k) nu ook niet zoveel :unsure:

De voetballers horen toch bij die rijken?

Eén specifiek onderdeel. Pak het geheel aan en dan ben ik veel meer mee.
Begrijp me niet verkeerd: In se mag dit ECHT van mij. Zeker na Propere Handen kunnen de personen zelf me ene... Maar ik vind dit gewoon allemaal heel platjes en "public pleasing" in een tijd waarin de regering met de dag meer en meer onder vuur ligt. Iets doen waar de massa van zegt "yeaj eindelijk die stomme rijke voetballers" zonder in de zakken van zichzelf of "vrienden" moeten te zitten. Er is zoveel dat aangepakt moet worden en ik vind het geen toeval dat DIT hetgeen is dat er aangepakt wordt. En terwijl blijven wij als middenklasse maar gepluimd worden. Ik wil aanpassingen zien die een gevolg hebben voor ONS niet enkel voor het uitzicht. En als voetbal dan één onderdeel van het geheel is, laat ik er geen traan over. Is het Belgisch voetbal dan een slachtoffer? So be it. For the greater good. Maar nu vind ik het gewoon puur populisme en dan stoort het me wel als ons voetbal daar het slachtoffer van wordt.

Maar dat is waar ik al de hele tijd voor pleit he: alles gelijk. Volgens mij zitten we qua idee niet ver uit elkaar hoor, alleen heb ik de emotie wat kunnen plaatsen omdat ik wist dat het er aan zat te komen. Dat andere voetballiefhebbers dat nog niet volledig hebben kunnen doen, neem ik uiteraard niemand kwalijk, maar hoe jammer ook voor de sport, het is wel eerlijk.

Begrijp me niet verkeerd: In se mag dit ECHT van mij. Zeker na Propere Handen kunnen de personen zelf me ene... Maar ik vind dit gewoon allemaal heel platjes en "public pleasing" in een tijd waarin de regering met de dag meer en meer onder vuur ligt. Iets doen waar de massa van zegt "yeaj eindelijk die stomme rijke voetballers" zonder in de zakken van zichzelf of "vrienden" moeten te zitten. Er is zoveel dat aangepakt moet worden en ik vind het geen toeval dat DIT hetgeen is dat er aangepakt wordt. En terwijl blijven wij als middenklasse maar gepluimd worden. Ik wil aanpassingen zien die een gevolg hebben voor ONS niet enkel voor het uitzicht. En als voetbal dan één onderdeel van het geheel is, laat ik er geen traan over. Is het Belgisch voetbal dan een slachtoffer? So be it. For the greater good. Maar nu vind ik het gewoon puur populisme en dan stoort het me wel als ons voetbal daar het slachtoffer van wordt.
Zeker akkoord hiermee. Er wordt inderdaad teveel gericht op 1 bepaalde groep (middenklasse). Dat is eigenlijk ook de reden dat ik vertrek uit het idee dat het voor iedereen gelijk moet worden. Dat het jammer is dat de sport eerst wordt aangepakt zonder de rest aan te pakken is inderdaad jammer, maar daarom niet minder terecht. Alleen hadden ze dit inderdaad breder moeten aanpakken.

Eigenlijk zou dit de middenklasse ten goede moeten komen, maar dat gaat niet het geval zijn. En ja we gaan het zien dat onze club's amper talenten nog kunnen houden etc.
Voetbal is een groot sociaal gegeven en ik zou niet graag hebben dat ons voetbal helemaal ten onder gaat.
Er zijn nog zoveel posten waar ze geld kunnen halen maar ze niet durven, al die grote bedrijven die alle belastingen ontwijken en mensen die hun geld enz in andere landen onderbrengen.

Stellen dat dit public pleasing is in een tijd dat de regering onder vuur ligt, is toch ook de waarheid oneer aandoen. Men is al bezig met zulke voorstellen sinds 2018 ofzo, alleen komt het er maar heel traag door net omwille van allerlei tegenwerkingen en populistische politici (cfr Bouchez).

Stellen dat dit public pleasing is in een tijd dat de regering onder vuur ligt, is toch ook de waarheid oneer aandoen. Men is al bezig met zulke voorstellen sinds 2018 ofzo, alleen komt het er maar heel traag door net omwille van allerlei tegenwerkingen en populistische politici (cfr Bouchez).
Ondertussen zit er een massa stempelaars thuis die een pak meer kosten aan de staat en waar er ook tegenwerking is om iets tegen te doen (wantja dat is hun kiesvee)

Terug
Bovenaan