Jouw topvoetbal momenten

kenneke2.0

Well-known member
Platinum Trophy
Bedoeling is jouw top 5 van mooiste voetbal momenten en ook uw grootste dieptemomenten neer te schrijven
Dit zal voor iedereen anders zijn
- Voor mij was de plaatsing voor CL in 2003 in dortmund een echt hoogtepunt, uren op de bus zitten naast iemand die constant sigaren aan het roken was vreselijk. Dan begint die match en sta je na 1 minuut 1-0 achter na een blunder van butina maar hoe ze nadien geknokt hebben, valen we in de verlengingen nog met tien en we houden toch stand.
Die penalty reeks was memorabel butina die er direct twee pakt 😍
- Nog een moment was de overwinning tegen rsca ( je weet wel de goal van rafa )
- Titels die voel je meestal aankomen ( min of meer ) die van 2016 deed het meeste deugd na 11 jaar zonder.
- De 2-0 tegen gent na ginder kansloos te verliezen met 3-1

Dieptepunten waren er ook 4-1 verlies in gent 2006 de caje die dag nadien zijn ontslag kreeg.
- 4-4 tegen standard na 4-1 te hebben voor gestaan, 6-1 op rsca:(
 
Hoogtepunt: Anderlecht CL seizoen 2001-2002 met Koller, radzinski, stoica, ...
Dat was een fantastisch jaar toen.

Hoogtepunt: Lierse kampioen 1996. Achteraf gezien is dat toch echt een huzarenstukje geweest, sindsdien geen echt grote verrassingen voor de titel. Zulte-Waregem stond hier bijna ook eens.
Nu is het allemaal zo voorspelbaar geworden.

Hoogtepunt: goal van Messi tegen real

Hoogtepunt: goal van Mendoza tegen ac Milan (en bij uitbreiding de zege van Brugge)

dieptepunt: Anderlecht in de CL (quasi alle overige campagnes)
 
de 3-2 van inzaghi 'in blessuretijd' tegen ajax waardoor milan naar de halve finale mocht in 2003 CL

de 2 goals van inzaghi als revanche tegen liverpool in 2007

de hattrick van sergio conceicao tegen duitsland op euro 2000

de winnende penalty van fabio grosso tegen frankrijk op WK 2006 als revanche voor verloren finale in 2000.


slechtste momenten:


uitsluiting conceicao tegen zulte waregem waardoor hij 4 maand geschorst werd en de titel verloren in 2006. en zn penaltymisser jaar voordien tegen oostende, waardoor we europees voetbal misten.

de gelijkmaker van wiltord van frankrijk in blessuretijd tegen italië, finale euro 2000 (gevolgd door goalden goal trezeguet).
 
Top:
- De topjaren met de Ivorianen in Beveren (2004-2005) Belachelijk goeie voetballers zien rondlopen op de Freethiel, die bij momenten elke club uit eerste klasse vant kaske naar de muur speelden (ik herinner me nog een 6-0 tegen Mechelen, een 7-1 tegen Lierse, Anderlecht dat helemaal tureluurs werd gespeeld en met meer geluk dan kunde kwam winnen,...). Een bekerfinale die verloren werd maar, na jaren van tegenslag, gevierd werd als een overwinning. Een europees avontuur... Ik ga sinds mijn 8 jaar ofzo naar Beveren zien en dat was ongeveer het enige seizoen waar er meer vreugde dan verdriet was.
- RC Genk dat ten tijde van Strupar en Oulare zijn titelfeest een week kon uitstellen na een thriller van een match waardoor wij compleet onverhoopt 3 punten pakten en gered waren. Onze kapitein kreeg toen rood voor een noodrem-tackle na een spurt van 20m achter Oulare, keek naar ons en stapte gewoon het veld af, krijg nog kippevel als ik daar aan denk. Daarna nog een penalty gepakt door Erwin Lemmens. Ik denk dat ik op die match alleen 5 jaar van mijn leven ben kwijt gespeeld :)
- Man Utd - Bayern: finale vd CL

Dieptepunt:
Degradatie uit 1e klasse van den SK in 2006. Het begin van het einde.

En daarom:
Absolute dieptepunt:
De fusie tussen KSK Beveren en Red Star Waasland waardoor ik mijn ploeg kwijt was. Ben het jaar erop nog een keer gaan kijken maar het gevoel was compleet weg. Naar het schijnt zou het de laatste jaren beter zijn maar het hoeft gewoon niet meer voor me. Mijn Beveren is niet meer en dat piekt nog altijd.

Absoluut hoogtepunt:
- Oprichting van YB SK Beveren in provinciale. Is het hetzelfde? Bijlange na niet, maar het voelt (voor mij althans) een pak beter aan dan die fusieclub in eerste. Ook nog steeds de enige fan-owned club van België, waar ik echt wel gemeend fier op ben.
 
Door mascotte te zijn deze momenten nog net iets dichter bij kunnen beleven en die me toch voor altijd gaan bijblijven :)
- Bekerfinale tegen Anderlecht (2-1 - Rafa :love:)
- Eerste titelmatch van club (2016) + de bijhorende viering in het stad
- De match van de rode duivels tegen Japan wat een comeback
 
Laatst bewerkt:
De buffelstoot van Kennedy Nwanganga tegen Standard.

De counter van België tegen Japan.
 
De buffelstoot van Kennedy Nwanganga tegen Standard.

De counter van België tegen Japan.
Die buffelstoot was heerlijk. De spannendste match die ik ooit heb gezien in een stadion. Die drie reddingen van Courtois waren ook echt kippenvel. Hier is dat slotkwartier. Geen idee waarom dat in het Spaans is :D

Ik voel die emoties gewoon terug bij het zien van die beelden.

 
Laatst bewerkt:
Zal beginnen met dieptepunt. Ik begin al mottig te worden tijdens het typen.

WK 1990
Bologna
26/06/1990
8é finale
Engeland-Belgie
120é minuut David Platt op assist van Paul Gascoigne 1-0

De 0-2 van Kevin De Bruyne in de 31é minuut tegen Brazilie 06/07/2018
De 1-1 van Sergio Ramos in de 93é minuut tegen Atletico Madrid (Finale Champions League 2014) 24/05/2014
De 0-1 van Bruno Versavel in de 18é minuut tegen Anderlecht (8é finale Beker van Belgie) 18/12/2002
Finale Beker Van Belgie 07/06/1992 Antwerp-KV Mechelen 2-2 na 120 minuten en 9-8 winst na strafschoppen
 
Wall Of Text incoming! Ik ga het in twee delen (of meer) doen aangezien ik veel te vertellen heb :D En het gaat uiteraard hoofdzakelijk positief en Genk zijn, maar af en toe komt er iets voor van iets anders en af en toe ook iets negatiefs.

* Als klein manneke was ik een supporter van een club dat of bovenaan 2de klasse of onderaan 1ste klasse speelde. Clubs als zelfs Cercle Brugge, Antwerp, Waregem waren geen concurrentie dus laat staan clubs als Anderlecht (de enige club die op dat moment voor elke kleine club "de grote boze vijand" was), Standard (de club waar we -oh de ironie- als mijnwerkersclub met zuiderse invloeden enorm naar opkeken), Club Brugge (de ploeg van het volk) en ook toen KV Mechelen. En daarover gaat het hier: Een Belgische club die niet als concurrentie telde speelde de finale van de Europacup 2 tegen het mythische en grote Ajax. Ik zat op het puntje van mijn zetel thuis en supporterde met hart en ziel voor KVM toen en toen de goal viel ben ik echt schreeuwend door onze tuin gelopen. Ik denk dat de halve wijk me toen gehoord heeft.

anekdote over "het grote boze Anderlecht": In 1993 (dacht ik) speelden we een thuismatch tegen Anderlecht waar we de match verloren na oa een goal van Peter Van Vossen. Die goal viel op een enorm vreemde manier: Van Vossen lag geblesseerd buiten het veld aan de achterlijn. Tijdens een aanval van Anderlecht liep hij het veld op om droogweg te scoren. Genk heeft hier een klacht tegen neergelegd en die klacht gewonnen. De match werd herspeeld en we verloren uiteraard gewoon droog opnieuw. Het jaar erna zijn we gewoon vlakaf naar 2de klasse gefloten. Uiteraard zal dat wel ergens een semi urban legend zijn die enkel versterkt wordt door de tijd, maar het was wel een seizoen met een meer dan gemiddeld aantal vreemde beslissingen in ons nadeel. Gelukkig liep die periode in 2de klasse uit in hetgeen ik twee puntjes later bespreek.

* Zoals nog al aangehaald hier: Italia 90. Mexico 86 had ik niet meegemaakt aangezien dat 's nachts gespeeld werd en ik als 6-jarig manneke echt mijn slaap nodig had. Dus: mijn eerste WK! En ik was enorm enthousiast. Ik zie me nog met de fiets thuiskomen van school om binnen te wandelen net tijdens de openingsceremonie en om daarna de grote Maradonna te zien verliezen van een (voor die tijd) godbetert Afrikaanse ploeg. Maar uiteraard was de kers op de taart België... En smooth sailing op de match tegen Spanje na en ook Engeland zou eraan geloven. Maar de match die we altijd hadden moeten winnen eindigde in verlengingen op een bittere teleurstelling. David fucking Platt. DAVID FUCKING PLATT. En mijn vader zat maar constant te pijpen over de ploeg, de trainer, ... (was altijd al en is nog altijd zijn specialiteit) waardoor ik NOG emotioneler werd en mijn mama heeft me toen wenend in slaap moeten troosten.

* De eerste bewuste promotie naar eerste klasse begin jaren '90. We speelden de eindronde en moesten de beslissende match spelen tegen "Zwarte Leeuw". Mijn tante zaliger ging naar daar en wou mij dolgraag meenemen. Maar aangezien het examens waren, was dat een no go voor mijn ouders (mijn pa vertelde me achteraf dat die echt kapot ging toen, want die wilde ook gaan, maar is toen voor de goede vrede en om mij niet uren te doen janken ook thuisgebleven) DUs dat betekende radio volgen... En wat een glorieus verslag was dat. 2-7 winnen, naar eerste klasse en terwijl ooggetuigeverslagen het hadden over de hekken die neergingen, volk dat aan de rand van het veld stond, gekwetsten die bloedend wegliepen op de EHBO toen we nog eens scoorden, ... Ik ben dan maar op ons plat dak gekropen vanuit het raam van de slaapkamer van mijn ouders om daar mijn blijdschap weg te schreeuwen.

* De (laatste) promotie naar eerste klasse in 1996. Door de opslorping van Seraing door Standard ging (indien Seraing zich kon handhaven in eerste) er een extra ploeg naar eerste klasse. Dit zou dan de 2de in de eindstand worden en verschoven de eindronde deelnemers met een plaats naar onder. De hele match zat er volk met een oor aan een draagbare radio (het was 1996) gekluisterd om het heel stadion als een golf te zien ontploffen elke keer als er iets in het voordeel van Seraing gebeurde. Zo herinner ik me heel vaag een penaltysituatie die heel het vak achter de goal stil kreeg om dan compleet te ontploffen.

* De eerste bekerfinale. Al van klein af supporter van een liftploeg uit het kleine Genk en Limburg wandelde ik als 18-jarige met tranen in de ogen het KB Stadion binnen. Hoe ver waren we gekomen in die jaren... Onze bus was toen effectief één van de eerste bussen en heel het stadion was nog leeg. Een half uur later zaten alle Genk vakken vol en die van Brugge (die uiteraard meer gewoon waren) volledig leeg. Brugge had de competitie kapot gespeeld en pas in maart de eerste keer verloren (de mythische regenmatch in ons stadion waar we 3-0 wonnen). We gingen allemaal uit van een pandoering van jewelste, zeker gezien topschutter Strupar geschorst was. En zelfs toen we 2-0 voorstonden, geloofden we nog niet dat we gingen winnen. But we did en het was het begin van iets moois dat nog steeds voortduurt 20+ jaar later.

Kleine anekdote hierover : Het KB Stadion was toen beperkt qua volk omdat ze het aan het herbouwen waren en de vraag voor tickets in Genk was zo enorm groot dat het kamperen aan het stadion was voor kaarten. Na uren wachten was ik eindelijk aan de beurt en kocht ik vol blijheid en enthousiasme mijn kaart... om die gewoon op de tafel te laten liggen 😭 Terug naar daar gereden en logisch niet zomaar een vervangkaart gekregen. Maar Erik Gerits (die toen nog IETS lager op de ladder stond dan nu) was een van de beste vrienden van mijn buurjongen en stond geregeld samen met hem en nog vrienden op straat te hangen en kende ons dus goed. Hij beloofde ons dat als de kassa op het einde vande dag niet klopte dat ik een kaart kreeg aangezien het dan duidelijk was dat ik de waarheid vertelde. Hele dag stressen, kortbij wenen, ... Het kon niet zijn dat ik na al die jaren ploeteren in een kutstadion met soms maar 3000 man ik ons moment de gloire niet ging meemaken. But it turned out allright

* De eerste titel: Via allerhande connecties (EG zoals hierboven al aangehaald en mijn tante zaliger die een relatie had met het hoofd van de ticketing) een kaart kunnen regelen voor de extra tribune die Harelbeke speciaal voor ons had opgesteld (samen met het feit dat het uitvak voor de Harelbeke supporters was en de rest van het stadion gewoon voor Genk was, pure waanzin). Ook een heel last minute call waar ik enorm blij mee was. Net voor affluiten stond al iedereen op de rand van het veld (zo heb ik nog een enorme close up foto van Hasi in duel aan de cornervlag recht voor mn neus) en dan na de match feest op het veld.

Tot zover deel 1 :D
 
anekdote over "het grote boze Anderlecht": In 1993 (dacht ik) speelden we een thuismatch tegen Anderlecht waar we de match verloren na oa een goal van Peter Van Vossen. Die goal viel op een enorm vreemde manier: Van Vossen lag geblesseerd buiten het veld aan de achterlijn. Tijdens een aanval van Anderlecht liep hij het veld op om droogweg te scoren. Genk heeft hier een klacht tegen neergelegd en die klacht gewonnen. De match werd herspeeld en we verloren uiteraard gewoon droog opnieuw. Het jaar erna zijn we gewoon vlakaf naar 2de klasse gefloten. Uiteraard zal dat wel ergens een semi urban legend zijn die enkel versterkt wordt door de tijd, maar het was wel een seizoen met een meer dan gemiddeld aantal vreemde beslissingen in ons nadeel. Gelukkig liep die periode in 2de klasse uit in hetgeen ik twee puntjes later bespreek.
Ik denk dat elke supporter van een kleine club wel anekdotes heeft over het "grote boze Anderlecht" :D
Tgeen ik me nog herinner:
- Een speler van ons wordt getorpedeerd door een speler van Anderlecht en scheidsrechter komt met een rode kaart in zijn hand aangelopen. Toenmalig kapitein Zetterberg komt naar de scheids en wijst naar de lijnrechter die aangeeft dat onze speler vertrok uit buitenspel. Geen fout (logisch want buitenspel gebeurde voor de fout dus spel lag al 'stil') en geen kaart (want blijkbaar mag je iemand onder de grond steken als het spel stil ligt). Die fase is zelfs niet in het verslag gekomen op VTM maar onze spits was wel paar weken out.
- Sanogo is ooit eens bij 0-0 afgevlagd wegens buitenspel toen hij vertrok op eigen helft. We hebben die match toen verloren met 0-1.

Beide anekdotes zijn natuurlijk vanuit het oogpunt van een supporter van de tegenstander en dus misschien gekleurd maar ik denk dat als je rondgaat op de tribunes van rechterkolom ploegen je overal wel zo'n verhalen kunt horen...
 
Ik heb vooral gaan relatieveren, vroeger ook altijd rsca mag alles en alles is tegen ons. Je ziet gewoon dat grote club meestal het meeste voordeel krijgen.
Ik weet ook nie hoe het komt maar het boeit me nu allemaal wat minder ( wellicht door covid ) je ziet nu pas hoe belangrijk supporters zijn.
 
Ik heb vooral gaan relatieveren, vroeger ook altijd rsca mag alles en alles is tegen ons. Je ziet gewoon dat grote club meestal het meeste voordeel krijgen.
Ik weet ook nie hoe het komt maar het boeit me nu allemaal wat minder ( wellicht door covid ) je ziet nu pas hoe belangrijk supporters zijn.

Inderdaad, seizoen is bijna 20 speeldagen bezig en het interesseert me eigenlijk geen fluit.

Ze hadden misschien gewoon de competitie moeten stoppen en een soort van wereldbeker doen in april / mei met de Belgische clubs. Zou nog interessant worden met 4 poules enzovoort.
 
Toffe thread!
Ben Liverpool fan en dan rode duivels, dus van Belgisch voetbal heb ik er geen.

Niet op volgorde:

1) Liverpool - Barcelona (4-0), champions league halve finale. Nog nooit geblijt voor voetbal maar die match heeft me emotioneel helemaal gesloopt (zeker nadat Kompany de dag ervoor mijn hart gebroken had). Na de wedstrijd naar buiten gelopen om te liggen roepen als een gek (zodat de kleine niet wakker werd 😝).
2) Liverpool - Tottenham (2-0), champions league finale 2019. Schijtmatch maar na 10 jaar fan eindelijk een grote prijs gewonnen. Origi held!
3) België - Japan (3-2), WK 2018. Wat een comeback! Op groot scherm, iedereen down met half time. Elatie tot en met.
4) België - Brazilië (2-1). Allemaal helden!
5) Kroatië - België (1-2), kwalificatie voor WK 2014. Tickets vastgekregen met wat maten. Met 4 in bagger oude VW Polo naar Kroatië gebold om daar van achter de goal, in de gietende regen, Lukaku er 2 zien instampen. Feest erna was ook navenant.

Honorable mention: Belgie Nederland (4-2), vriendschappelijke match 2012. 1 van de eerste wedstrijden dat ik live ging kijken, de sfeer was ongelooflijk.

Dieptepunten:
- België - Frankrijk, halve finale WK 2018. We waren gewoon de beste ploeg nog in het toernooi, heel frustrerend die wedstrijd te verliezen tegen dat non-voetbal van de Fransen. Het was een geweldig rit, maar het had nog zoveel beter moeten zijn.
- Torres transfer van Liverpool naar Chelsea. Mijn wereld stortte gewoon in, onze El Niño die tekent bij zo een *****club. Hij was de reden dat ik lfc supporter ben geworden, nadien nooit meer aan spelers gehecht geraakt.
- Liverpool - Chelsea (0-2), 2014. De gerrard slip...
- Leicester - Man city (0-1), 2020. Kompany 😡
 
1) AGUEROOOOOOOO beste voetbalmoment ooit
- Andres Mendoza op AC Milan
- Saeternes tegen Ajax
- Refaelov tegen Anderlecht in de bekerfinale
- België - Japan
- Cristiano Ronaldo die Atletico afmaakt met een hattrick na 2-0 te verliezen in de heenmatch
- Cristiano Ronaldo zijn omhaal tegen Juventus
- Dortmund uitgeschakeld met Club Brugge

Negatieve momenten
- Zo vaak tegen RSCA verloren vroeger door Bousouffa, Mbokani, Jovanovic. Die last minute banger van Boussoufa heb ik soms nog nachtmerries van.
- Beenbreuk van Wasyl
- Non-matchen tegen Wales en Frankrijk
- Own-goal van Meunier waardoor we de titel weggeven aan Anderlecht of Gent
- Sterchele zijn overlijden
 
1) AGUEROOOOOOOO beste voetbalmoment ooit

Ik ga voor DEENEEEEYYYY, toch net iets meer kippenvel.

Hoogtepunten voor Rode Duivels: 3-2 tegen Japan, en de 2-0 tegen Brazilie van de Kevve, wa ne goal.
Hoogtepunten voor (Germinal) Beerschot (Wilrijk): De Bekerwinst in 2005 tegen Club, 2-1 gewonnen, gaan kijken op den Heizel zelf met mijn stiefpa die fan is van Brugge. Achteraf met een Beerschot carnavalshoed naar't school gegaan om wat te lachen met de leerkracht Frans die supporter was van Lierse (die uitgeschakeld waren in Halve Finale door Club).
De 8-2 tegen LaLouviere in 2001 zal ook voor altijd in mijn geheugen gegrift staan, dat was namelijk de allereerste match van den Beerschot die ik meemaakte, en dan gelijk zo'n doelpuntenfestijn. Hattrickske van de Paul Kpaka, 4 goals van den Huysmans. Op basis daarvan heb ik hem nooit verkocht in CM 01/02.
Dan iets wat initieel veelbelovend begon, de Patrick Vanoppen die het overnam van de Verhaegen-kliek en de oude garde Beerschot terug gaf. Helaas werd het een regelrechte ramp met nog een faillissement er bovenop.
last but not least nog een hele hoop kleinere hoogtepunten met Beerschot-Wilrijk in de lagere regionen. Kampioen spelen in 1ste provinciale en 4e klasse, op bezoek gaan in boerengehuchten met een paar duizend supporters (niet dat ik zelf meeging, ik woonde dan reeds in Polen), het had wel iets charmant. Kampioen spelen in 3A met de winning goal in de 95ste minuut. Arbiter die maar snel affluit nadat duizenden fans het veld bestormen.
De verloren titelwedstrijden in 1B telkens in de slotfases, tegen Cercle en tegen KV Mechelen, waren ook weer een klein dieptepuntje.
 
Ik ga voor DEENEEEEYYYY, toch net iets meer kippenvel.

Hoogtepunten voor Rode Duivels: 3-2 tegen Japan, en de 2-0 tegen Brazilie van de Kevve, wa ne goal.
Hoogtepunten voor (Germinal) Beerschot (Wilrijk): De Bekerwinst in 2005 tegen Club, 2-1 gewonnen, gaan kijken op den Heizel zelf met mijn stiefpa die fan is van Brugge. Achteraf met een Beerschot carnavalshoed naar't school gegaan om wat te lachen met de leerkracht Frans die supporter was van Lierse (die uitgeschakeld waren in Halve Finale door Club).
De 8-2 tegen LaLouviere in 2001 zal ook voor altijd in mijn geheugen gegrift staan, dat was namelijk de allereerste match van den Beerschot die ik meemaakte, en dan gelijk zo'n doelpuntenfestijn. Hattrickske van de Paul Kpaka, 4 goals van den Huysmans. Op basis daarvan heb ik hem nooit verkocht in CM 01/02.
Dan iets wat initieel veelbelovend begon, de Patrick Vanoppen die het overnam van de Verhaegen-kliek en de oude garde Beerschot terug gaf. Helaas werd het een regelrechte ramp met nog een faillissement er bovenop.
last but not least nog een hele hoop kleinere hoogtepunten met Beerschot-Wilrijk in de lagere regionen. Kampioen spelen in 1ste provinciale en 4e klasse, op bezoek gaan in boerengehuchten met een paar duizend supporters (niet dat ik zelf meeging, ik woonde dan reeds in Polen), het had wel iets charmant. Kampioen spelen in 3A met de winning goal in de 95ste minuut. Arbiter die maar snel affluit nadat duizenden fans het veld bestormen.
De verloren titelwedstrijden in 1B telkens in de slotfases, tegen Cercle en tegen KV Mechelen, waren ook weer een klein dieptepuntje.
Allez jong :p Herinner mij nog dat het was van ooooh my goooood nu gaat City die titel nog verspelen en dan BOOOOOM :p
die documentaire over dat moment is ook zalig om te zien.

Maar Deeney ook puur kippenvel, was ik helemaal vergeten
 
Terug
Bovenaan