Is het mogelijk een auto in Duitsland aan te kopen en mee te nemen in één keer?

ik heb vorig jaar voor de eerste keer een auto uit duitsland gehaald, en vroeg me af of er een efficientere manier is? zo heb ik het toen gedaan

-naar garage gereden om auto te bekijken en te testrijden, aankoopcontract getekend en cash voorschot
-terug naar belgie gereden en saldo met bank overgemaakt
-garage stuurt docs eens saldo ontvangen in hun rekening (hier kon allesinds tijd gewonnen worden als ze mij ook al de digitale versie hadden bezorgd voor E705 aanmelding al te kunnen initiëren, dit was niet voorzien en ik heb meer dan een week kunnen wachten op de documenten in de brievenbus, dus dit kan zoiezo al verbeterd worden vergeleken met vorige keer)
-tijdelijke exportverzekering bestellen
-verwerking E705 en levering exportverzekering met de post afwachten
-afhaaldatum met garage afspreken
-met vliegtuig naar duitsland, met trein en bus naar registratiekantoor inschrijving voertuigen, auto tijdelijk inschrijven in duitsland op mijn naam, tijdelijke exportplaten kopen, volmacht geven bepaalde taxen hieraan gelinkt van mijn rekening te kunnen debiteren
-met bus naar garage
-auto in ontvangst nemen en administratie afhandelen
-in belgie keuring inplannen, inschrijving etc


nu vroeg ik me af: hoe kan het beter, hoe kan het sneller?

kan het in theorie in één dag allemaal? Bijvoorbeeld door de garagehouder (al dan niet tegen een bepaalde meerkost) op voorhand de auto te prepareren voor in ontvangstname (wat dat ook is dat garages daar dan eigenlijk doen in die periode die ze nodig lijken te hebben?), exportplaten te voorzien opvoorhand, etc? (er vanuitgaande dat het technisch mogelijk zou zijn de overschrijving onmiddellijk op de rekening van de garage te krijgen)
 
ik was ook iets vergeten te doen waardoor online registratie in belgie niet mogelijk was ofzo, of iets met de verzekering online te regelen. het feit dat ik niet meer weet wat het was, is een risico op het herhalen van deze vergissing :laugh:
 
de garages zijn momenteel trouwens niet toegestaan testritten te laten doen met "rode platen" (garageplaten) omwille van de huidige maatregelen

misschien kan dit wel met exportplaten dan, wat het dus dubbel nuttig maakt van opvoorhand exportplaten te hebben, zodat een onmiddellijke testrit mogelijk is?
 
de garage bevestigde net dat ze tegen betaling wel 5 dagen platen kunnen regelen zodat een testrit toch kan.

ik vraag me dan af, mits de wagen wordt aangekocht, kan er dan gewoon niet een instantoverschrijving gebeuren en de auto direct meepakken? als de exportplaten toch al voorzien zijn?

in die mysterieuze wachttijd dat garages nodig hebben tussen verkoop en ophaling, wat moet er dan nog gebeuren eigenlijk? buiten dat ze hem wat opblinken, gebeuren er eigenlijk nog bepaalde technische handelingen zoals onderhoud, olieverversing, etc? of is dat gewoon een illusie dat mensen zich maken?
 
ik veronderstel dat in een ideale wereld, een wachttijd tussen de aankoop en de oplevering van een 2dehands (certified mercedes/bmw) een soort oliewissel of routine onderhoud gedaan wordt bij wagens die al lang stil staan, alsook, een inspectie en grondige reiniging binnen en buiten

hoewel in de praktijk misschien niets gebeurd, buiten in de boordcomputer ingeven dat er onderhoudstaken gebeurd zijn zoals oliewissel, wat niet perse echt is, wie zal het weten... sterker nog, ik heb vermoedens dat garages deze wachtperiode die om onduidelijke reden erg lang is, gebruiken om de wagen te plunderen van OEM parts en te vervangen met generische onderdelen of replica's of onderdelen uit total loss wagens die ze bij elkaar gesprokkeld hebben
 
ik heb eigenlijk het antwoord gevonden :)

je kan de auto bekijken op foto's, eventueel HD foto's opvragen, of een verkoper/technieker met een HD webcam een virtuele tour laten geven, inclusief inspectie onderkant met wagen op de brug (vreemd dat ze dat zelf niet meer aanbieden?). uitgaande van een nieuwe of gecertificeerde occasie bij een erkende duitse garage (liefst geen belgische want die mogen informatie over ongevallen en herstellingen achterhouden, of alleszins gebeurt dit en leent de regelgeving zich hier toe) kunnen we verwachten dat de kwaliteit in orde is. onmiddellijk kopen van op afstand, betaling uitvoeren, digitaal de documenten opvragen voor E705 en preregistratie, de garage de exportplaten en verzekering laten regelen, en de auto gaan halen. zo ga ik het volgende keer doen. dikke tijdswinst en besparing van een onnodige dag over en weer rijden
 
waarom niet dan? als de wagen volledig technisch in orde is dan is een testrit toch niet echt een meerwaarde. weet je dan niet hoe een auto rijdt misshien?
Je weet zonder er mee te rijden nooit zeker of die technisch perfect is.
Nu, ik heb ook al zonder testrit een auto gekocht hoor, zo'n 14jr terug en heb die nog steeds in de garage staan (tot 2 jaar terug regelmatig mee gereden). Moet nu just eens zien voor de startmotor te vervangen, maar ik om er precies nooit aan. :unsure:
 
Gaat gij met een vrouw (of een man) trouwen zonder eerst er een testrit op te maken ?
Ik heb elke bedrijfswagen besteld zonder testrit... En we gaan dit jaar toch nr 9 bestellen... Al heb ik nu wel al een testrit gedaan met een auto die op de lijst staat. Hij moet er enkel nog opstaan als ik moet kiezen :p.
 
Ik heb elke bedrijfswagen besteld zonder testrit... En we gaan dit jaar toch nr 9 bestellen... Al heb ik nu wel al een testrit gedaan met een auto die op de lijst staat. Hij moet er enkel nog opstaan als ik moet kiezen :p.

Bedrijfswagen vind ik toch nog iets anders dan een eigen wagen van tienduizenden euro's.
Weet je hoe dat specifieke model met die motorisatie rijdt, zou ik het risico misschien ook wél durven nemen.
 
Heb mijn huidige wagen ook zonder testrit gekocht. Ben enkel afgegaan op foto's. Stond in München, dus een beetje te ver om op en af te rijden voor een testrit.

Wel gekocht in Duitsland bij een officiële Audi dealer, heb een jaar Europese garantie gekregen en 14 dagen bedenktijd zelfs.

Uiteindelijk geen spijt gehad van mijn aankoop.
 
Terug
Bovenaan