Uit nieuwsgierigheid eens gekeken in regio Aalst
Ontdek dit te koop appartement en Aalst. . Adres: Ouden Aardeweg 20 9300 — Aalst
www.immoweb.be
- standaard basic appartement met dito afwerking, geen terras, gebouw lijkt in redelijke staat en geen mastodont, relatief safe voor beschadigingen gezien de weinige en type voorzieningen, is best goed gelegen (2km van centrum Aalst - weg parallel aan Brusselse Steenweg - rustig), qua onderhoud ook weinig voeten in de aarde
- huurprijs zal rond de 700 € liggen
- haalbaar voor velen om te kopen
Kan je op het eerste zicht geen buil aan vallen
Het zal één van de betere opties zijn, maar als je hier nu grotendeels moet voor lenen dan vraag ik me af of het de moeite is.
159.000€ aankoopprijs + 12% registratierechten + notariskosten.
Dan kom je op iets van een 182.500€ puur voor de aankoop zonder dat je er ook maar iets aan verandert.
Leen je dat bedrag aan 2,90% op 20 jaar dan betaal je 1.000€ per maand af.
Huurprijs 700€, dus je mag elke maand 300€ bijleggen + alle kosten zelf dragen.
Wil je breakeven draaien qua lening tov huurprijs dan dien je 55.000€ zelf op tafel te leggen én alle kosten (brandverzekering/grondlasten/renovatie/leegstand/wanbetaling/...) zelf te dragen.
Komt erbij dat dit een appartement is, dus jaarlijks minstens 1x en waarschijnlijk 2x een vergadering van mede-eigenaars dat je mag bijwonen.
Als het plan van Van Peteghem erdoor komt dan worden uw huurinkomsten belast (de vrijstelling ben je kwijt, want je verhuurt al 2 andere panden).
700€ huur x 12 = 8.400€
Hierop forfaitaire kostenaftrek van 30%, dan schiet er nog 5.880€ over dat belast wordt aan 25% + gemeentebelastingen (stel 7%). -> 1.573€ belastingen. Maandelijks nog eens 130€ bijpassen dus.
Aan de huidige rentevoeten en gezien de fiscale onzekerheid durf ik niets meer bijkopen.
Dan lijken aandelen of een gewaarborgde rente van meer dan 2% netto een betere optie voor spaargeld.
Prijs is al gezakt van 170 naar 159, dus lijkt mij toch dat er niet direct interesse is?
Waarom is het dan zogezegd een goede deal?
700€ x 12 = 8.400€
8.400€ / 159.000€ = 5,3% brutorendement op aankoopprijs, wat hoog is.
Voor deze woning had ik gebeld maar te laat - imo één van de beste koopjes die ik in jaren heb gezien, je betaald minder dan de prijs van de grond en indeling is prima, quasi ideaal om te renoveren, leuke uitstraling voor de prijs, ... gemiste kans
Ontdek dit te koop huis en Aalst. Prijs: € 179.000. Adres: Kerrebroekstraat 151 9300 — Aalst
www.immoweb.be
In het zoekertje op Immoweb:
"De vermelde prijs is een richtprijs. Na ontvangst van de biedingen zal de verkoper beslissen of hij/zij de eigendom verkoopt aan het beste bod."
Het is waarschijnlijk voor meer gegaan dan 179.000€.