Interview met winnaar Foto Challenge #5

DSCF0950-small.png


Elke maand organiseert BeyondGaming een foto challenge en achteraf is het natuurlijk verplicht een interview te geven als je wint.
Voor de 5e fotochallenge was het thema abstracte kunst met een huishoudvoorwerp. @shiftyke won deze challenge met verve en dus is het tijd om hem een beetje te leren kennen via dit interview. Wil je graag meedoen met de volgende foto challenge (onderwerp: negatieve ruimte), neem dan zeker een kijkje in het desbetreffende topic!

Kan je iets meer over je foto vertellen? Wat was je idee en waar is de foto gemaakt? En vooral, wat is het voorwerp?
Sommigen hadden het al geraden maar het gaat inderdaad om een spons, echter heb ik er een bureaulamp tegen geplaatst om dat oplichtende effect te krijgen. Het was niet m'n eerste idee, ook ik heb de kaasrasp en pureestamper in m'n handen gehad maar toen zag ik in mijn fotostudio (lees: keuken :biglaugh:) die spons liggen en ben ik daar mee aan de slag gedaan.

Hoe ben je gestart met fotografie?
Ik ben er gewoon ingerold na het kopen van een degelijke point-and-shoot voor op vakantie naar de VS (4 jaar geleden) en ik heb daar zo enorm genoten van foto's te nemen dat ik het blijven doen ben. De Sony RX100 MK1 zit tot op vandaag nog altijd in mijn rugzak voor een onverwacht fotomoment!

Wat fotografeer je het liefste?
Ik heb geen voorkeur maar ik ben ook actief als astrofotograaf dus misschien is dat dan wel m'n favoriet.

Wat is de leukste foto opdracht die je tot nu toe al hebt gedaan (challenges meegerekend)?
Dit was eigenlijk de eerste die ik meegedaan heb :shy:

Van al het fotomateriaal dat je hebt, wat gebruik je het meest of wat is iets dat je niet kan missen en je altijd bij zal hebben in je cameratas?
Ik ben net overgeschakeld van Nikon DSLR naar Fuji mirrorless dus ik heb op dit moment enkel de Fuji X-S10 en een 16-80mm F4 objectief. Zoals ik misschien al aangaf, die RX100 heb ik altijd bij me, je weet nooit wat je tegenkomt.

Wat is voor jou de grootste uitdaging tijdens het fotograferen?
Effectief buiten komen om te gaan fotograferen, niet elke fotosessie levert iets op en dan denk je snel "meh ik blijf binnen vandaag" en dat is geen goeie mindset natuurlijk.

Welke andere fotografen inspireren je?
Ik ken m'n klassiekers wel zoals Adams of Bresson maar ik ben daar minder mee bezig, al interesseert het me wel. Martha Cooper en Paul Nicklen, de ene street (graffiti) fotografie de andere quasi enkel op de polen te vinden, beide kan ik wel smaken maar het hoeft niet altijd kunstzinnig zijn, ik heb hier een boek liggen van Ivan Mikolji en die fotografeert gewoon vissen.

Wat is een tip die je kan meegeven aan startende fotografen die jou veel geholpen heeft?
Hoe meer foto's je neemt, hoe beter je wordt. Je kan tig artikels lezen of YouTube-instructies kijken, buiten is waar je het leert! Dit advies is trouwens ook nog voor mij van toepassing ;-)

Hall Of Fame
 
Terug
Bovenaan