intel i5 CPU's hebben 8 jaar stilgestaan

Gegroet

Ik was vroeger (tot een jaar of 15 geleden) ZEER gepassioneerd door hardware. Ik was toen ook zeer actief op het forum, vooral in de "buy it sell it" topics, al van toen het hier games.telenet heette. Ik liep qua hardware altijd een paar generaties achter, vaak door toenmalig financiële redenen, en tegenwoordig omdat technologie er gewoon zo hard op vooruit is gegaan dat ik ruim tevreden ben met 10 jaar oude hardware.

In 2013 heb ik de laatste keer mijn PC samengesteld. Ik gebruikte toen nog een C2D E6850 denk ik. Ik heb echt moeten opzoeken wat er op de markt was aangezien ik er toen al jaren niet meer mee bezig was. Ik wist zelfs niet van het bestaan van de nieuwe benamingen zoals (i3, i5 enzovoort) Ik heb toen een i5 2550k gekocht met een ASUS P8P67 en 8GB geheugen, hetgeen er tot heden nog steeds in mijn PC steekt. Mijn GPU is destijds wel al een keer of 3 veranderd. Ik vroeg me af: stel dat ik nu een nieuwere generatie i5 CPU zou kopen als upgrade, zou dat dan weldegelijk een upgrade zijn? Ik ga hieronder even de specs geven van de snelste i5 processor van zijn generatie.

productiejaar - CPU model - snelheid - L3 cache - aantal cores
2012 - 2550k - 3,4 GHz - 6MB - 4
2012 - 3570k - 3,4 GHz - 6MB - 4
2014 - 4690k - 3,5 GHz - 6MB - 4
2015 - 6600k - 3,5 GHz - 6MB - 4
2017 - 7600k - 3,8 GHz - 6MB - 4
2019 - 9600k - 3,7 GHz - 9MB - 6

Tot 2010 was de technologie van 2 jaar ervoor al prehistorisch en ver voorbij gestreefd, maar als ik bekijk welke CPU ik nu heb, moet ik al een CPU van 8 jaar later kopen vooraleer ik een merkbaar verschil zou kunnen waarnemen.
Zie ik ergens iets over het hoofd? Zoals reeds gezegd, ik ben er al enige tijd uit, maar ik herinner me gewoon dat vroeger de nieuwe generatie de oude ver voorbij streefde, zoals met GPU's ergens nog wel het geval is, maar ik kan qua specificaties geen verschil waarnemen over een tijdspanne van 6 jaar.
 
Ik ben zelf niet meer helemaal mee maar de evolutie zit niet meer in de megahertzen maar in de efficiëntie van de cores: Dingen zoals hardware encoding van bepaalde videoformaten en zo. De nieuwe cores zijn een stap vooruit maar bijlange niet meer zoveel als vroeger. De CPU is voor de meeste zaken ook niet meer de bottleneck.
 
Wat je beschrijft is eigenlijk de "Wet van Moore" die niet meer van toepassing is.
De tijd dat CPU's ieder jaar gigantische sprongen maakten is voorbij omdat men tegen de wetten van de fysica aanloopt. (bvb, overschakelen op een kleinere nanometer bij productie van halfgeleiders)

Ik heb zelf sinds begin dit jaar geüpgrade van een 4de generatie i7 naar een 13de generatie i5. Bijna 10 jaar uitgehouden dus met een desktop (upgrades zoals GPU en SSD niet meegerekend).
 
IPC en feature verbeteringen. Een 6600K is duidelijk sneller dan een 2550K, ook al zie je dat niet aan de high-level specs.
 
Ik heb ook een 2550k gehad. De ervaring van een 2550k => 3770 (non k) was erg voelbaar, ondanks de lagere clock speeds. In games merk je dat vooral in minimum FPS (de 1% lows zoals ze dat noemen).

Er zijn 8 factoren die meespelen in de relatieve snelheids-ervaring van een chip
- IPC - instructies per clock. Er zit een breakpoint vanaf de Skylake (6000-reeks), en dan opnieuw in de comet lake (10000 series) en dan opnieuw in de 11/12/13th gen. Idem bij Ryzen trouwens, die hebben relatief gezien een hogere IPC vergeleken met hun vergelijkbare generatie Intel CPU's.
- Clockspeed, in mHz. IPC x clockspeed = effectieve hoeveelheid werk. Een hogere IPC in nieuwe generaties op een lagere clockspeed als de vorige kan effectief meer werk verzetten.
- Core count, schaalt lineair als je rekening houdt met IPC en mHz. Vanaf de 10400 heb je 6 cores in een i5, alle voorgaande hadden er slechts 4.
- HyperThreading. Vroeger waren i5's zonder, en i7's met hyperthreading. De reden waarom een 3770 met 4 cores en een 2550k met 4 cores zo'n groot verschil geven in de praktijk, is omdat de i7 zijn 4 cores kan ontdubbelen in 8 threads via HT. Dit is een GROTE factor in performance. 10th gen i5's en verder hebben hyperthreading.
- RAM - Vanaf de Skylake / 6000 reeks heb je DDR4, waardoor je (meestal) een stuk hogere performance hebt in je systeem. Vanaf 13th gen heb je DDR5 (en soms nog DDR4 als je mobo dat aan kan).
- type cores. Vanaf de 13th gen heb je P & E cores. P van performance, E van economic. De balans tussen beiden geeft aan hoe efficiënt een chip is.
- cache: Hoe meer cache op de chip, hoe responsiever de chip. Er is L2 en L3 cache en je zal zien dat die door de generaties vermenigvuldigd van in de KB's tot enkele MB's.
- TDP. Er zijn een aantal vermogensklassen bij chips. Van 15/35W voor laptops 35/65/92W voor low power desktops en 65/125/150/181W voor de high end K en KF chips. Hoe meer power budget, hoe hoger de perfomance (en koeling vereisten) van een chips.

Er is ook nog "overclocking potential." Dat was super relevant bij Sandy bridge (looking at you 2500K) en in iets mindere mate de Kaby lake (7th gen) processoren, maar dat is niet echt standaard gebruik van die chips.

Als je nu iets koopt, zou ik minstens een 6-core zonder HT kopen. Als het even kan met HT (10400 en hoger). DDR4 is matuur, je hebt heel betaalbaar 3200CL14 / 3600mHz CL16 dat goed presteert.

De P/E core modellen zijn een stuk performanter, maar ook een stuk duurder, en vergen meer koeling.
Vanaf Ryzen 3000 heb je vaak modellen die gewaagd zijn Intel, soms beter price/performance/vermogen. Je krijgt vooral meer cores met HT, met meer IPC en lagere TDP maar met minder clockspeed. Dat verschil kantelt in de huidige generatie, waar je afhankelijk per applicatie OF bij AMD, OF bij Intel moet zijn voor de "beste" chip...

Happy hunting!
 
Hartelijk dank voor deze reacties! :)

Stel dat ik on the cheap zou upgraden, laat ons zeggen van mijn 2550k naar een 4690k, omdat ik voldoening neem met mijn huidig mobo/ram, is dit een voelbaar verschil?
 
Ik zit zelf nog steeds met een i5 3570K en hij doet nog steeds alles prima en vlot. Alleen moet je bij het gamen niet al te veel verwachten (hoewel hij ook daar nog steeds best zijn streng trekt). Ik ga binnenkort ook upgraden naar een i7 7700K. Niet omdat het moet, maar omdat ik het toevallig gekregen heb. Zelfs dat ligt thuis alweer een maand of 2 te liggen :LOL:
 
Hartelijk dank voor deze reacties! :)

Stel dat ik on the cheap zou upgraden, laat ons zeggen van mijn 2550k naar een 4690k, omdat ik voldoening neem met mijn huidig mobo/ram, is dit een voelbaar verschil?
Je zal sowieso je mobo mee moeten upgraden. Een 4000 reeks CPU kan je niet op een 2000-reeks bord installeren.
 
De 4000-reeks ("devil's canyon") past niet op een moederbord voor een 2000-reeks "sandy bridge." Enkel je ram gaat dan mee, maar dat kost 20€ of zo... Je kan nog een 3770(K) zoeken, dat is de snelst mogelijke cpu op jouw platform. Echter, vaak zijn zo'n oude "top cpu's" relatief duur vergeleken met nieuwere stuks...

Als je een generationele leap maakt, zou ik proberen de 8400 / 8600 (K) "coffee lake" als minimum te nemen. Dat is een 6 core, 6 thread / 12 thread part respectievelijk.

@Osis1984 ik heb zelf een 7700K gehad, het verschil van naar +4 cores te gaan is echt groot. 7700k's clocken vlot tot 4800mHz zonder veel moeite en tot 5.1gHz als je degelijke koeling en een goede chip hebt. Daar win je wel iets mee, maar het blijft in de top end dat je wint, niet op de 1% lows en het is net daar dat nieuwere titels de duimschroeven aandraaien voor 4-core parts...

Of, kijk eens naar een gebruikt AM4 Ryzen 5 3600/5600 + 16GB DDR4 instapper. Dat is ineens een STUK sneller. Dat was toen goedkoper dan een 8600k gebaseerd systeem is kan vandaag ook nog goed mee.

EDIT: typo
 
Ter info, vanop dit forum:


50€ voor een cpu. Mobo heb je nieuw een AM4 B550 nog voor 100€ of zo, 16GB ram dual channel nieuw al vanaf 40€ of zo... Als je wat zoekt vind je ongetwijfeld lagere prijzen voor betere specs.
 
https://ark.intel.com Is de referentie voor Intel, als je na de feiten iets wil opzoeken.

Ik ben professioneel geïnteresseerd in relatieve effectiviteit van hardware (per euro / use case), dus ik probeer keynotes (of de digest ervan) van grote vendoren (AMD / Intel, Nvidia, Apple) mee te pikken en er zijn zeker voor consumer hardware een aantal technische Youtubekanalen die tegenwoordig als referentie kunnen dienen als generationele vergelijking van nieuwe releases.

Per klasse hardware zijn er verschillende "referenties" waar je info kan gaan halen...
 
leuk om deze thread te volgen. Ik dacht dat ik de enige was die niet meer mee was, na de quad core ergens dik 10 jaar geleden :D


Ik heb zelfs al bijgeleerd dat : 4de generatie i7 naar een 13de generatie i5 een upgrade is :eek:

ik dacht altijd dat i7 beter was dan i5, ongeacht.
 
Ik heb zelfs al bijgeleerd dat : 4de generatie i7 naar een 13de generatie i5 een upgrade is :eek:

ik dacht altijd dat i7 beter was dan i5, ongeacht.
Je kunt nu toch geen i7 van de 4e generatie gaan vergelijken met een van de 13e? Daar zit wel wat jaar tussen he. Een sportwagen van enkele generaties terug is ook een stuk minder snel dan die van nu hoor. Om het in computerland te houden. Een GTX 1080 zal een stuk minder snel zijn dan een RTX 3070.
 
leuk om deze thread te volgen. Ik dacht dat ik de enige was die niet meer mee was, na de quad core ergens dik 10 jaar geleden :D


Ik heb zelfs al bijgeleerd dat : 4de generatie i7 naar een 13de generatie i5 een upgrade is :eek:

ik dacht altijd dat i7 beter was dan i5, ongeacht.
dat een i5 van 2023 sneller is dan een i7 van 10j geleden, dat wist ik zelfs. En daarbij, hebben ze u niet gearresteerd?
 
Volgens mij is de achterzitting van AMD op Intel ook een grote reden waarom er weinig vooruitgangen waren op vlak van CPU performance in het leeuwendeel van de jaren 2010. In 2011 kwam AMD Bulldozer uit, en die presteerde niet goed. Ze waren zwakker tot gelijk, maar niet beter, dan die van Intel van toen. AMD bleef sleutelen (modderen) aan die architectuur voor een paar jaar en Intel had in die tijd dus weinig concurrentie. Bulldozer / Piledriver / Excavator / .... werd heet en trok veel energie. Intel was koel en trok weinig energie, en was dus aantrekkelijker in notebooks. Intel had ook betere IPC, en was aantrekkelijker voor gamers. Jaar na jaar dezelfde basic lineup. De i3 met 2 cores, 4 threads voor je oma. De i5 met 4 cores, 4 threads voor de gamer. De i7 met 4 cores, 8 threads voor de gamer en creatieveling. Elk jaar een 10-20 % betere IPC. Tot AMD in 2017 de Zen architectuur uitbracht. Toen vond Intel plots een manier om 6 volle cores in hun i5 cpus te steken. En sindsdien is er wel weer jaar na jaar grote performantiegroei te zien; zowel bij Intel als AMD.
 
en hoe weet je dan juist welke "generatie " uw i5 of i7 cpu is?
Aan het cijfer achter de i5 bv?
Dus i5 2550 bijvoorbeels, is een i5 van 2e generatie?
sorry voor de noob question.
 
Terug
Bovenaan