Ierland

Iemand tips voor deftig betaalbaar logement in Dublin (september-oktober)? Vluchten zijn spotgoedkoop momenteel maar logement, dat is een ander paar mouwen.
 
Dublin is walgelijk duur.
Ik zou kijken naar logies op de DART lijn en zo noordelijker of zuidelijker logeren. Op max een uur op de trein ben je los in het centrum.
Die trein rijdt best regelmatig en nog tot vrij laat op de avond.
 
Ik wou dus een vliegtuig boeken via Ryanair naar Dublin, daar een auto huren en zo 2 weken Ierland rondtrekken en wat sites doen die hier aangeraden werden met mijn vrouw en onze 2 kinderen van 10en 12. MAAR die boeking lukte dus niet en dat idee is nog doenbaar alhoewel nu ietske duurdere vlucht. (De auto + logement had ik nog niet bekeken, maar je moet ergens beginnen)

Nu, ik heb een degelijke bedrijfswagen voor 4 personen en een auto huren voor 2 weken kost me ook iets van 1000€ Dus zei iemand me van een ferry te nemen met de auto erop. Iemand hier ervaringen mee? Is dat "plezant" zo'n ferry? Ik ben waarschijnlijk dan een volledige dag onderweg met de kinderen?

Is 2 weken te lang voor Ierland?
 
De ferry is is leuker dan een vliegtuig. Makkelijk rondlopen en in het cafe op de boot een koffie drinken.
Het is met de auto dan wel aan de andere kant van de weg rijden. Geen idee of dat makkelijker is met eigen auto aan de andere kant van de weg/ of een huurauto met het stuurwiel e.d. aan de andere kant. :D

2 weken lijkt mij wel goed om door heel het land te rijden zonder al te veel te moeten haasten.

Verblijf in Ierland is ontzettend duur alleszins. Hogere lonen dan Belgie en te weinig woningen beschikbaar en er zijn altijd toeristen. Dus de hotels/hostels rekenenen flink aan.
 
Er zijn 2 ferries die je kan nemen.
Je hebt de korte ferry vanuit Engeland/Wales waar je een paar uur op zit of die vanuit Frankrijk waar je een hele nacht op zit. Ik heb beiden gedaan en het is alletwee op zich wel leuk. Je moet gewoon voor jezelf uitmaken of je langer wil rijden of varen. Qua prijs zal het waarschijnlijk goedkoper zijn om via Pembrooke of Holyhead te varen dan via Cherbourg want die ferry is uiteraard duurder en je moet kan nog een kajuit bijboeken om de nacht in door te brengen.
In elk geval is het een pak relaxter dan vliegen en als je met 4 bent zal zelfs die met overnachting goedkoper zijn dan vliegen + auto huren.

Hou er wel rekening mee dat links rijden met een auto die gemaakt is voor rechts te rijden niet altijd even voor de hand liggend is. Je gaat veel op u co-piloot moeten vertrouwen want als je achter een geparkeerde auto staat zie je niet of de weg vrij is bv. Parkings met een slagboom zijn ook niet simpel als je alleen in de auto zit ;)
Langs de andere kant rij je wel met een wagen die je gewoon bent en moet je al niet wennen aan het feit dat er links van u nog 3/4e auto is en rechts niks of leren schakelen met links.

Verblijf is idd enorm duur geworden. Supermarkten en restaurants vallen dan weer goed mee (zo was het toch in 2018-2019)
 
De ferry is is leuker dan een vliegtuig. Makkelijk rondlopen en in het cafe op de boot een koffie drinken.
Het is met de auto dan wel aan de andere kant van de weg rijden. Geen idee of dat makkelijker is met eigen auto aan de andere kant van de weg/ of een huurauto met het stuurwiel e.d. aan de andere kant. :D

2 weken lijkt mij wel goed om door heel het land te rijden zonder al te veel te moeten haasten.

Verblijf in Ierland is ontzettend duur alleszins. Hogere lonen dan Belgie en te weinig woningen beschikbaar en er zijn altijd toeristen. Dus de hotels/hostels rekenenen flink aan.

De prijzen in Ierland zijn al jaren aan het stijgen door de groei van toerisme, gecombineerd met stijgende levensstandaard, inflow van tech companies in Dublin waardoor de vastgoedprijzen extra stijgen. Is inderdaad een dure zaak geworden...

Er zijn 2 ferries die je kan nemen.
Je hebt de korte ferry vanuit Engeland/Wales waar je een paar uur op zit of die vanuit Frankrijk waar je een hele nacht op zit. Ik heb beiden gedaan en het is alletwee op zich wel leuk. Je moet gewoon voor jezelf uitmaken of je langer wil rijden of varen. Qua prijs zal het waarschijnlijk goedkoper zijn om via Pembrooke of Holyhead te varen dan via Cherbourg want die ferry is uiteraard duurder en je moet kan nog een kajuit bijboeken om de nacht in door te brengen.
In elk geval is het een pak relaxter dan vliegen en als je met 4 bent zal zelfs die met overnachting goedkoper zijn dan vliegen + auto huren.

Hou er wel rekening mee dat links rijden met een auto die gemaakt is voor rechts te rijden niet altijd even voor de hand liggend is. Je gaat veel op u co-piloot moeten vertrouwen want als je achter een geparkeerde auto staat zie je niet of de weg vrij is bv. Parkings met een slagboom zijn ook niet simpel als je alleen in de auto zit ;)
Langs de andere kant rij je wel met een wagen die je gewoon bent en moet je al niet wennen aan het feit dat er links van u nog 3/4e auto is en rechts niks of leren schakelen met links.

Verblijf is idd enorm duur geworden. Supermarkten en restaurants vallen dan weer goed mee (zo was het toch in 2018-2019)

Cherbourg - Rosslare heb ik zelf nooit gedaan. Iets tussenin is Liverpool - Belfast, duurt 7 à 8 uur en is ook met kajuiten. In de praktijk slaap je wel een stuk korter wegens avondeten & ontbijt.

Ik vond het vooral lastig dat 3/4 van de auto aan de andere kant zit (nog eens in combinatie met een huurauto, dus andere afmetingen dan je gewoon bent) en dat ik met links moest schakelen, het ging wel maar het was voor mij meer wennen dan met een rechts-rijdende auto links rijden; maar inderdaad, als je geen passagier hebt die kan meekijken en die kan helpen in parkings, kan een links rijdende auto veiliger/handiger zijn.
 
Wij gaan in juni ook met de familie naar Ierland.
Schoonmoeder heeft daar een pennenvriendin wonen.
Alles qua vervoer is al geregeld.
Nu dus rondzoeken achter verblijf ginder.
Heb al gehoord dat de overheid vluchtelingen uit Oekraine in hotels zet en dat er dus weinig plekken zijn.
Hopelijk zij nwe nog op tijd met boeken dan :p


Ik had al een grove route uitgedacht.
Landen in Dublin.
Doorrijden naar Galway, daar Connemara park bezoeken, Kylemore Abbey en eventueel Galways Cathedral.
Cliffs of Moher
Killarney National Park
Ring of Kerry
The Dingle Peninsula
Laatste dagen zouden we in de buurt van Dublin overnachten bij een kennis.

Zijn er dingen die jullie kunnen aanraden?
Headsup, we zijn onderweg met een 2 jarige en een 75 jarige :p
De 75 jarige wilt graag enkele tuinen bezoeken
 
Laatst bewerkt:
Nabij Kylemore Abbey heb je Diamond Hill. Daar is een korte, wel even steil, wandelroute waar je een prachtig zicht hebt op de omgeving.

Cliffs of Moher zijn heel toeristisch. Voordeel: Parking heel dichtbij, wel te betalen. Je kan ook wandelen vanaf het naburige dorpje. Doolin als ik me niet vergis. Verbleven daar in een B&B. De wandeling niet gedaan. Onze eerste reis naar Ierland te vol gepropt... De kliffen van 'Slieve League' zijn mooier/ ongerepter maar ook veel noordelijker en dus langer in de wagen.

Nabij Kerry heb je ook de 'Healy Pass' geen idee meer of deze een deel is van de Ring of Kerry.

Nabij Dingle heb je Connor Pass. Leuke weg om te rijden. Wij hadden geen uitzicht wegens dichte mist. Nabij Dingle heb je Dunquin Pier. Dingle zelf vond ik minder de moeite. Geen idee hoe toeristisch het nog is aangezien Fungie, de dolfijn, er enige jaren geleden verdween.

Killarney Park is ook wel leuk om door te rijden.


Van Galway herinneren ik me vooral de vele 'buskers' - straatartiesten.
 
Terug
Bovenaan