Ierland

Googke

Active member
Voor diegene die al eens naar Ierland zijn geweest...

Maat en ik willen graag door Ierland trekken, alleen vragen we ons af of we niet te veel hooi op ons vork nemen.
Het is een goeie week en een heel eiland op een week bezien is onmogelijk gezien we dan praktisch alleen onderweg zijn.

Wat we willen: hiking, wat trekken door de natuur maar ook wel de blijkbaar stedelijke gezelligheid van Dublin, Galway en het binnenland ontdekken:

Ik wilde me hierop baseren: https://travellemming.com/what-to-see-in-ireland-in-7-days/#How Much Does Ireland Cost

Betreft het reizen zelf: auto huren is de natuurlijk dé manier om op eigen snelheid alles te ontdekken, maar dat links rijden boezemt me angst in, terwijl m'n maat er geen schrik voor heeft maar dan rijdt alleen hij...

Is trein een valabel alternatief en ook weer niet té duur, zoals pakweg de UK waar het blijkbaar zeer prijzig is?

Benieuwd naar jullie reacties...
 
Ik heb vorig jaar 10 dagen in Schotland gereden, dat links rijden is goed te doen (enkel voorrang van links is wat onwennig in het begin).
Wat mij wel opviel in Schotland was dat de rijstrook veel minder breed is dan in België, wij hadden een Toyota RAV4 en ik had het gevoel dat mijn wielen uitpijlen over de rijstrook.
 
Sinds vorige week ben ik terug van een trekking op het Dingle Peninsula en Dublin. Dublin vond ik maar eerder matig. De Guinness Storehouse is echt weggesmeten geld, ik zou het ten stelligste afraden. De pubs in Temple Bar zijn wel gezellig, maar ook heel druk. Dan vind ik de gevangenis van Kilmainham Gaol leuker om te bezoeken. Ook een stadswandeling (door het nieuwere gedeelte) van Dublin is leuk om te doen. Maar als je Dublin overslaat, ga je naar mijn bescheiden mening niet veel missen.

De voorgestelde route op zeven dagen lijkt me vrij intensief te zijn. Je gaat amper of geen tijd hebben om het wat rustiger aan te doen. De wegen op het Dingle Peninsula (ik kan niet spreken voor de rest van Ierland) zijn toch vrij klein. Bij Slea Head (zeg maar de scenic route van Dingle Peninsula) is het wat breder, maar de kleinere wegen zijn echt wel smal. Ik weet niet hoeveel je met de auto gaat zien, want ik ben toch wel echt blij dat ik dit al wandelend heb gezien. Met een paar fotostops gaat dat toch een totaal andere ervaring zijn dan wanneer je over een bergflank wandelt en dit ziet.

285443031_5100831890019249_6279219874583086174_n.jpg
 
Ik heb een jaar in Ierland gewoond en ik kan alleen maar zeggen huur een auto.
Tenzij je via Paddywagon en andere agencies naar al die afgelegen gebieden wilt reizen ga je onnoemelijk veel tijd kwijtspelen met het wachten op een bus. Alles is in theorie te bereiken met het openbaar vervoer maar veel plaatsen hebben een bushalte waar er 3 bussen stoppen per dag.
Links rijden is trouwens doodsimpel eens je de klik gemaakt hebt. De breedte van u wagen leren is het moeilijkste en de eerste dag ga je een aantal keer je ruitenwisser opzetten als je wil afslaan. Het is daar trouwens nog steeds voorrang van rechts want dus veel logischer is dan hier. Betaal wel die paar euro extra en neem een automaat want op schakelen met je links hand ga je vloeken.

U itenerary is aan de snelle kant trouwens. Reken er bij dat Galway een uur of 3-4 van Dublin airport ligt en de Ring of Kerry ook. Je rijdt ook voorbij hopen leuke dingen op weg naar het Westen dus eigenlijk zou je voor beiden minstens een volle rijdag moeten voorzien zodat je kan stoppen bij bv. Rock of Cashel, Blarney Stone, Wicklow,... En je slaat he hele Noorden over, waar er ook nog zoveel moois te zien is.

Guiness Storehouse is trouwens geweldig als je het aanziet voor wat het is, namelijk een interactief museum ipv een brouwerij. Temple Bar moet je gewoon even doorwandelen en dan een paar straten verder pinten gaan drinken aan €2-3 minder tussen de Ieren ipv tussen de Engelsen op stag night. Dublin heeft nog wel een aantal knappe musea (Epic is onder andere echt wel een aanrader) maar heeft een erg klein stadscentrum dus je bent rond op een halve dag als je nergens binnen gaat.
Kleine tip ook in Dublin voor de gemiddelde BG'er: Token restaurant
 
Guiness Storehouse is trouwens geweldig als je het aanziet voor wat het is, namelijk een interactief museum ipv een brouwerij.
To each his own, denk ik dan. Als interactief museum vind ik het ook niet echt bijzonder aangezien het niet echt interactief is buiten wat video's en informatieborden. Het leukste zijn dan misschien nog de randzaken zoals de advertenties van Guinness en het transport. Bovendien is het strontduur (32 euro, maar je mag wel je eigen pint Guinness tappen...) en erg druk.
 
How shit dat is sterk opgeslagen dan... Paar jaar geleden maar €20 ofzo voor betaald.
Ja €32 zou ik er nu ook niet aan geven
 
Ik vond het uitzicht van de bar in het Guiness Museum echt top. Fantastich bij zonsondergang.
De rest van het museum vond ik gemiddeld.

EPIC museum vond ik trouwens maar saai, had er veel meer van verwacht.

Ik ben in januari met de trein van Dublin naar Galway gegaan en dat is echt een leuke relaxe rit. Maar ik ben wel niet gaan hiken dus ja.
 
Ik heb vorig jaar 10 dagen in Schotland gereden, dat links rijden is goed te doen (enkel voorrang van links is wat onwennig in het begin).
Wat mij wel opviel in Schotland was dat de rijstrook veel minder breed is dan in België, wij hadden een Toyota RAV4 en ik had het gevoel dat mijn wielen uitpijlen over de rijstrook.
Voorrang van links? Dat bestaat toch niet? :unsure:
 
Dublin is zeer mixed. Guiness museum is idd een museum en geen brouwerijbezoek.
Het Whiskey-museum was wel tof, maar geen idee hoeveel dat kostte :p

Ik vond vooral een fietstocht door Dublin tof, en een bezoek aan de bibliotheek van Trinity college leuk.

Als u dat doet denken aan bibliotheken uit films, is dat omdat die vooral daarop gebaseerd zijn.

We zijn ook een dagje aan de kust gaan wandelen in Howth. Dat was wel echt heel mooi.
 
We zijn ook een dagje aan de kust gaan wandelen in Howth. Dat was wel echt heel mooi.
Howth is prachtig idd.
Je kan ook de DART naar de andere kant nemen en de Cliffwalk doen tussen Bray en Greystones, ook een aanrader.
 
Dublin is zeer mixed. Guiness museum is idd een museum en geen brouwerijbezoek.
Het Whiskey-museum was wel tof, maar geen idee hoeveel dat kostte :p

Ik vond vooral een fietstocht door Dublin tof, en een bezoek aan de bibliotheek van Trinity college leuk.

Als u dat doet denken aan bibliotheken uit films, is dat omdat die vooral daarop gebaseerd zijn.

We zijn ook een dagje aan de kust gaan wandelen in Howth. Dat was wel echt heel mooi.
Da whiskey museum trekt imo op geen kl*ten. Ik had eerst in Middleton de ouwe brouwerij bezocht en dat was fantastisch.
Ik vind het nog teveel eer om dat onding in Dublin een flauw afkooksel te noemen 😉

Guinness storehouse vond ik véél beter maar ik ben dan ook een liefhebber 😊

Ik heb indertijd 2 weken rond getrokken met het openbaar vervoer, gestart in Cork, dan busrit naar Galway, van daaruit naar Cashel (mooiste pub van allemaal daar gevonden) en dan nog naar Dublin.
Ik vond dat eigenlijk wel best kort. In galway een dag uitstap gedaan naar connemara en naar de clifs of moher.
In Dublin ene naar de Wicklow mountains
 
Da whiskey museum trekt imo op geen kl*ten. Ik had eerst in Middleton de ouwe brouwerij bezocht en dat was fantastisch.
Ik vind het nog teveel eer om dat onding in Dublin een flauw afkooksel te noemen 😉

Guinness storehouse vond ik véél beter maar ik ben dan ook een liefhebber 😊

Ik heb indertijd 2 weken rond getrokken met het openbaar vervoer, gestart in Cork, dan busrit naar Galway, van daaruit naar Cashel (mooiste pub van allemaal daar gevonden) en dan nog naar Dublin.
Ik vond dat eigenlijk wel best kort. In galway een dag uitstap gedaan naar connemara en naar de clifs of moher.
In Dublin ene naar de Wicklow mountains
Ja, het is geen fancy museum he. Maar ik ken letterlijk niks van Whiskey, en daar toch iets geleerd. En die proefbeurt nadien ook wel kunnen appreciëren (al ben ik nog steeds geen fan) :p. Het was dus eerder leerrijk dan indrukwekkend.

Nu, algemeen is Dublin een beetje een gekke stad omdat quasi alles in het teken van alcohol lijkt te staan :D
 
Ik heb zo goed als heel Ierland intensief bezocht (gespreid over meerdere jaren), zou zeker voor een auto kiezen. Zodra je van de grotere steden afwijkt, wel vaak kleinere, bochtige wegen dus zorg vooral dat je je huurauto wat leert kennen - en in mijn ervaring met links rijden, zeker voor een automaat gaan (met je linkerhand schakelen vond ik altijd een merde). Het grootste deel van je auto zit ook aan de andere kant, dus dat helpt ook niet om nipt te rijden.

Zo wat uit elkaar gelegen highlights op 7 dagen doen, is voor mij Amerikaans toerisme. Dan zou ik in jouw plaats eerder de leukste bezienswaardigheden uitkiezen, wat meer gefocust op steden als dat je ding is, of juist meer natuur / cultuur / historie maar niet een groot deel van je tijd onderweg zijn in plaats van ter plaatse iets bezoeken.

Trein vond ik vooral om de drukkere steden binnen te gaan een optie, maar veel bezienswaardigheden ga je er niet mee kunnen bereiken en veel snelle treinen waren er ook niet voor zover ik het kan inschatten.
 
Bump; toch maar voor een week gekozen voor alles tussenin Galway en Dublin, met huurauto zodat we idd niet alleen maar in de auto zitten.
Gezien we dankzij m'n compagnon veel te laat waren, is het fors duurder.
Ik laat toch alles regelen via een reisbureau voor de bescherming en die dossierkosten neem ik er graag bij.

Iemand goeie cafés en pubs aan te raden?
 
KIng's Head in Galway herinner ik me nog, vooral omdat die zo groot was.
Keteler's Inn in Kilkenny vond ik de mooiste, maar dat is wel een hele omweg ;) Net zoals Billy Foley's in Kilkenny, die herinner ik me vooral omdat ik daar met de locals naar een match van Ierland op het EK 2012 heb zitten kijken :love:
 
Ik zou me niet te veel zorgen maken over dat links rijden. Ik heb in Wales gestudeerd voor een jaar, toen ik nog maar pas mijn rijbewijs had en dus amper rij-ervaring. Ik heb toen voor mijn thesis een auto gehuurd om ergens 200km verder een interview te gaan doen. Vertrek was midden in Cardiff stad, dus ineens vol erin gesmeten. En eigenlijk bleek dat helemaal niet zo lastig te zijn. Eventjes wennen dat wel, maar niets om bang voor te zijn.
 
Subscribed! Ik wil de Wild Atlantic Way es afbollen.
Nog niet alles gedaan maar ondertussen wel al 3x naar Ierland geweest met altijd een stuk Wild Atlantic Way erbij.

Wij gingen altijd met de boot. Van Irish Ferries in Cherbourg naar Roslare en op het eind was dit Cherbourg - Dublin.
 
Terug
Bovenaan