Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
indertijd was alleen Ikea beter prijs/kwaliteit.
Hier 3x een keuken van Ikea, bij onszelf en in onze 2 huurwoningen.
So far so good. :tongue:

Onze keuken is 10 jaar oud en aan kastjes/werkblad zie je totaal niets van schade/slijtage.
Met onze inductiekookplaat waren er problemen in het begin en dit zijn ze in garantie keurig komen repareren.
Oven is vorig jaar kapot gegaan en deze is vervangen door een nieuwe oven van Ikea.

Hier 3x een keuken van Ikea, bij onszelf en in onze 2 huurwoningen.
So far so good. :tongue:

Onze keuken is 10 jaar oud en aan kastjes/werkblad zie je totaal niets van schade/slijtage.
Met onze inductiekookplaat waren er problemen in het begin en dit zijn ze in garantie keurig komen repareren.
Oven is vorig jaar kapot gegaan en deze is vervangen door een nieuwe oven van Ikea.
Hier ook tevreden van Ikea. Eén probleem gehad met microgolf en meteen geholpen. Ze zijn daar héél correct met de garanties.

Deze week oplevering gehad van onze nieuwbouw en ik kan je ballon doorprikken. Voor dat geld bouw je geen woning meer.
Elke techniek is door mijn handen gepasseerd dus daar is al serieus op bespaard...
Voor 400k all in, zonder grond, bouwen wij nog steeds een meer dan degelijk afgewerkte, heel energiezuinige woning.

Het is natuurlijk maar wat je wilt en zoekt, niet iedereen wilt alles top notch afgewerkt en >200m² bewoonbare oppervlakte hé.

Als je niet kijkt naar doorverkoopwaarde -wat zeker niet voor iedereen belangrijk is bij het aankopen van een woning- zit je bij een rijwoning toch met een aantal praktische nadelen t.o.v. een (half)open bebouwing, meer kans op lawaai, doorgang naar de tuin moet via het huis, geen zijramen dus je moet al wat meer kijken om voldoende licht binnen te krijgen...
Maar als de voordelen van die rijwoning t.o.v. (half)open bebouwingen in dezelfde prijsklasse, meer doorwegen dan die nadelen, waarom niet?

Zelfde reden waarom sommige mensen nooit een dergelijk bedrag zouden geven voor een appartement ipv een huis, terwijl anderen daar juist een voorkeur voor hebben.
Beetje rare opmerking. Prijzen zijn zeer locatie gebonden. Hier in centrum gent verkopen rijwoningen tegen 600k als zoete broodjes. Allicht geldt dat ook voor delen in leuven, antwerpen en brussel.

Als je voor nieuwbouw gaat, laat u grondig informeren. Vraag de lastenboeken op, vraag door naar extra kosten, check zeker wat er qua keuken (soms niet in begrepen)/grondafvoer/fundering/ eventueel tuin en opritaanleg voorzien is en zorg dat je een buffer hebt. Als je los vertrouwt op wat ze afficheren teken je gegarandeerd voor drama’s.
Ik heb gebouwd in 2015 en nu aan prijzen van 2020/2021, ik wil het niet opnieuw doen aan prijzen van 2022 (/2023).

Compromis van huidige woonst is getekend :), ‘verkocht’ bordje hangt uit. Kunnen aftellen naar de verhuis, hopen midden september definitief geïnstalleerd te zijn. Ramen worden 8 februari geplaatst, lijkt mij haalbare planning 🤞.

Als je voor nieuwbouw gaat, laat u grondig informeren. Vraag de lastenboeken op, vraag door naar extra kosten, check zeker wat er qua keuken (soms niet in begrepen)/grondafvoer/fundering/ eventueel tuin en opritaanleg voorzien is en zorg dat je een buffer hebt. Als je los vertrouwt op wat ze afficheren teken je gegarandeerd voor drama’s.
Ik heb gebouwd in 2015 en nu aan prijzen van 2020/2021, ik wil het niet opnieuw doen aan prijzen van 2022 (/2023).

Compromis van huidige woonst is getekend :), ‘verkocht’ bordje hangt uit. Kunnen aftellen naar de verhuis, hopen midden september definitief geïnstalleerd te zijn. Ramen worden 8 februari geplaatst, lijkt mij haalbare planning 🤞.

Dat vetgedrukte, dat is gewoon een veralgemening door een slechte ervaring hé.

En ik vond onze budgetten al beperkt. :unsure:
In het lastenboek, Excl. btw:
Tegel: 35 €/m2
Laminaat: 25€/m2
Wandtegel: 35,00 €/m2
Sanitair: 5.500 €
Keuken met plaatsing: 8.500 €

En ga op voorhand eens kijken naar de winkels waar de SOD mee samenwerkt.
Want vaak heb je maar 1 keuze voor bv badkamer of tegels.

En of de prijzen incl of excl plaatsing zijn (wet betreft tegels bv!).

Dat zijn budgetten voor afwerkingsniveau "opbrengsteigendom". Ook gekend als "zo goedkoop dat we geen traan gaan laten als de huurder het afgebroken heeft". Bereid je maar al voor om een orgaan te verkopen als je iets deftig wilt.
We zitten momenteel op 17k incl. btw extra. Uiteindelijk zal het op zo’n 20k komen. Afweging tussen wat ons echt gelukkiger zal maken en wat niet.

Want de bouw is PC 200 :rofl:
Zoals gezegd door JPV, arbeiders hebben het laatste jaar ook 11% opslag gehad, Dus die worden doorgerekend aan de klant.
Het is niet enkel een arbeider die ervoor zorgt dat een huis er staat.

Architect, ventilatie verslagggever, EPB verslaggever, veiligheidsadviseur, elektricien, loodgieter, ...
Jij zit met houtskeletbouw zeker? Is prijs van hout niet meer gestegen dan traditionele bouw?
Neen hout is zelfde gebleven, stenen en pur platen zijn veel feller gestegen.
Houtskelet zal tegenwoordig even duur zijn als traditioneel bouwen. Enige voordeel voor traditioneel is dat er nog veel meer aannemers zijn dus iets meer concurrentie waardoor de uurlonen iets lager zullen uitkomen.
Even site van onze SOD opengedaan en daar zit startprijs op 1500 (excl btw) (213m2 woonoppervlakte) (moderne OB).
Die gaan uit van een goeie grond, na sonderen kan je er in veel gevallen dus al wat bij kletsen.
Een tuin heb je niet want die ligt vol met de afgegraven aarde en sinds pfos/pfas verhaal krijg je die niet meer gratis weg.

400k voor een woning is zeker nog wel mogelijk op de dag van vandaag. Hangt zeer veel af wat je allemaal kiest en waar je met vergelijkt.
Ze hadden ook niet gezegd dat je daarmee een woning van boven de 200m2 kan zetten met alles boven de standaard.
Als je inderdaad geen al te grote woning zet zou het nog lukken.

Maar om nu te beweren dat je nog onder de 2000€ incl btw kan bouwen?
Dan zit je met tegels in je living die eerder in een berging passen, een aantal stopcontacten dat je je gsm mag gaan opladen in de badkamer, chauffages tegen de muur ipv vvw, keuken zonder een enkele schuif, alles op verdiep onder een schuin dak.
Als dit is hoe je wil bouwen? Dan kan je toch beter gewoon huren of iets verbouwen.

Ruwbouw winddicht zit hier op ongeveer 1650€/m² excl btw
Volgend jaar weer 11% personeelskost erbij :)
Dus nog geen een afwerking en techniek zit hier in. Lukt dus nooit.

Zoals gezegd door JPV, arbeiders hebben het laatste jaar ook 11% opslag gehad, Dus die worden doorgerekend aan de klant.
Het is niet enkel een arbeider die ervoor zorgt dat een huis er staat.

Architect, ventilatie verslagggever, EPB verslaggever, veiligheidsadviseur, elektricien, loodgieter, ...

Neen
Je zegt 'volgend jaar' dus dat klopt niet want daar is al het merendeel van bijgekomen bij de arbeiders.

Elektricien en loodgieter zullen ook wel niet onder pc200 werken

Maar om nu te beweren dat je nog onder de 2000€ incl btw kan bouwen?
Dan zit je met tegels in je living die eerder in een berging passen, een aantal stopcontacten dat je je gsm mag gaan opladen in de badkamer, chauffages tegen de muur ipv vvw, keuken zonder een enkele schuif, alles op verdiep onder een schuin dak.
Als dit is hoe je wil bouwen? Dan kan je toch beter gewoon huren of iets verbouwen.

Wacht efkes, eerst beweerde je wel dat je onder 400k niets meer kan bouwen.

Niemand heeft hier toch gesproken over een bouwkost van 2000€/m² incl BTW?

Bij mij ga je, in houtskelet, voor een moderne woning met 2 verdiepingen en plat dak aan pakweg 2400€/m² incl architect en BTW zitten, volledig afgewerkt. Dan kan je dus een huis bouwen van ongeveer 165m² en zit je nog onder die 400k. En dat met een meer dan degelijke afwerking en technieken, helemaal niet wat je daar opsomt.

Kan best zijn dat jij heel erg duur hebt gebouwd, het lijkt er in elk geval op, maar aub, geef toch geen verkeerde info op basis van je eigen ervaringen.

Juist, vergeten... Zelfstandigen die verdienen geen opslag :unsure: .

Die gaan hun gestegen kosten niet doorrekenen aan hun klanten :unsure:
Die hebben dat wss door het jaar al wel een stuk gedaan
Wacht efkes, eerst beweerde je wel dat je onder 400k niets meer kan bouwen.

Bij mij ga je, in houtskelet, voor een moderne woning met 2 verdiepingen en plat dak aan pakweg 2400€/m² incl architect en BTW zitten, volledig afgewerkt. Dan kan je dus een huis bouwen van ongeveer 165m² en zit je nog onder die 400k. En dat met een meer dan degelijke afwerking en technieken, helemaal niet wat je daar opsomt.

Kan best zijn dat jij heel erg duur hebt gebouwd, het lijkt er in elk geval op, maar aub, geef toch geen verkeerde info op basis van je eigen ervaringen.
Jawel en ik heb voorbeeld gegeven waar nog vanaf prijs stuk eronder zit.
Hoe groter je bouwt, hoe goedkoper per m2 ook want de extra oppervlakte kost u minder.

En in die basis kan je ook perfect wonen, precies of huurwoningen zoveel beter afgewerkt zijn en uiteindelijk kost u dat soms evenveel als een lening. Staat hier in de gemeente 1 nieuwbouw te huur, wel iets groter als ons huis en grotere tuin maar qua afwerking minder en qua ligging imo ook. Huurprijs is 300 euro meer dan onze lening

Had de kleiner dan niet gelezen, dus kwam zo op 2000€/m² uit.
Dat kan al goed kloppen. Mijn commentaren waren eerder tegen somedude en jvc die dachten nog te kunnen bouwen voor 1500€/m² ...
Die leven toch ook enkele jaren terug.

Als er SOD firma's daar nog mee adverteren is dat pas zand in de ogen strooien...

Ik gaf toch enkel de prijs van de ruwbouw mee en gaf toch toe zoals bimmer aanhaalde dat er wel wat goedkopere keuzes te maken zijn?
Nergens heb toch meegegeven hoeveel wij per m² gaan betalen voor afgewerkt?
Maar de technische eisen van een buitenmuur kwestie van luchtdichtheid, isolatie, sterkte, ... die moeten altijd gehaald worden. Dus er zit ook een limiet aan van goedkoper te kunnen gaan.

Mja,
Je kan nog wel een beetje triëren in de afwerking natuurlijk.
Net zoals je dat ook kan en de meesten moeten doen in een verbouwing.

Enigste wat je niet kan doen en wat ook niet geraadzaam is, is om in de structuurkosten te beginnen knippen. Maar dat is ook geen goed idee als je dat doet bij een verbouwing. Dan betaal je namelijk dubbel. Dus die kosten moet je dus voorschieten.

Als je ziet dat sommige mensen 30 - 35k€ spenderen aan een keuken of 15-30k€ aan een badkamer, voor hun droomversie. Wil dit zeggen dat je al 30 - 50k€ prijsreductie kan realiseren door daarop te besparen. En dat is ook wat men zoal doet bij SOD's, tgv reclamedoeleinden.
Als je dan een goedkoop vinyl voorziet op uw verdieping in plaats van tegels van 200€/m2 (bepaalde buren hebben dat laatste gedaan - maar 1 van hen zat wel met een meerkost van 100k waarover ze aan het foeteren waren...). Geen deuren op de verdieping maar wel een deftige deur op het gelijkvloers. Je weet wel wat rationele besparende keuzes die eerder tijdelijk luxe opofferen voor functionaliteit of om toch binnen een beperkter budget te blijven.

Probleem bij SOD's is dat sommige mensen zich zo laten meetrekken in het verkoopsproces en beloften, dat ze een customoplossing wensen voor eigenlijk een standaardoplossingsprijs. En bij de verkeerde SOD's beloven ze tijdens het verkoopsproces, zolang er niet getekend is, de wereld, en bij de uitvoering komt de realiteit dan piepen. Waardoor mensen ontgoocheld zijn en worden.

Met daarnaast het feit dat niet veel mensen technisch beslagen zijn om die zaken op voorhand deftig te kunnen inschatten. Zelfs bij mijn woning was er een meerkost van 5-10k, en ik had mijn lastenboek enorm zwaar op voorhand dichtgetimmerd. Maar als ik die verhalen hoor van mijn buren, dan was dat een Processie van Echternach.

Met hiernaast nog het probleem dat bij de SOD's die puur op kostprijs werken en adverteren, de firma's die voor hen werken dit ook doen of moeten doen. En dan ook elke klant zien als pluimvee. Klaar om te pluimen bij de minste verandering.
Terwijl er anderen bestaan die wat duurder zijn in hun verkoopsprijzen, en dan ook vanuit een andere relatie denken. En bij die versie, zal men sommige zaken dan ook al met de mantel der liefde bedekken en evt meerkosten op zich nemen.
Dat gebeurt in de bouwsector wel meer dat laatste, maar dan moeten er ook lange termijnsrelaties zijn, en er moet marge in de volledige keten zitten. Zonder die marge, doen ze elkaar dood...

Het grote voordeel van SOD vandaag is wel de prijszekerheid en continue druk op de opleverdatum om boetes te vermijden. Vandaag vormen stijgende prijzen en bevoorradingsproblemen (bakstenen :/ - aluminium etc) een grote onzekerheid..

Terug
Bovenaan