Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Haha dat is nooit makkelijk te beantwoorden he :)

- Aankoop 270K (Zeer gegeerde wijk, bij de duurdere in BE, kan zeker veel goedkoper, in limburg zie ik er zo voor sub 200k)
- Verbouwing totaal offerte 270k incl btw (Naar onze mening "middel basic" afwerking, 0 eigen werk, 24k keuken + toestellen, 90eur/m2 tegel, wel raam van 4m op 3.5m vanachter, hoge plafonds, etc)
- Daarvan staat 80k onder noemer ruwbouw (excl afbraak deel bestaande woning)
- Aantal dingen die miste / open gelaten waren in offerte wegens toen lager budget 30k (zonnepanelen, warmtepomp ipv gas, etc)
- Uiteindelijke kost verbouwing +-350k (Duurder dan zou moeten geef ik grif toe, bvb 35k voor keuken, kan prima voor de geraamde 25k of minder, duurdere gevel steen, duurdere & kleinere binnen tegels, airco, etc)
- Architect, interieur architect & "ander volk" 30k (Ook veel meer dan de meeste willen / moeten besteden, maar ik vind het makkelijk zijn geld waard)
- Registratie rechten etc nog

Totaal dus een 650k voor een quasi nieuwbouw rijwoning met zeker boven gemiddelde afwerking in een zeer dure regio;
Maar kan dus ook prima voor 500k "basic" of 450K en minder in andere wijk of minder op energetische & design zaken inzetten.

Dus ja, is veel geld voor een rijwoning voor sommigen, maar is onze eigen keuze geweest en mits andere locatie & mindere afwerking kan daar makkelijk tot 200k af. Het is net omdat wij wel locatie, design & energie belangrijk vinden dat wij hebben gekozen voor een rijwoning met veel oog voor detail ipv open bebouwing waar we met dit budget mogelijks heel wat andere (voor ons belangrijke) compromisen hadden moeten maken.

Merci voor de openheid!
Ik ben iets zeer gelijkaardig aan het doen en zit qua raming op 190k kosten en viel daarmee al van mijn stoel. Oprecht verschoten hoeveel bouwen kost.
Bewust heel veel zelf aan het doen en mijn netwerk aan het gebruiken (werk in bouwsector) om kosten te drukken.
Ruwbouw heb ik alles zelf gedaan voor 10k (nieuwe betonplaat glvl, nieuwe poutrels gestoken, nieuwe aanbouw, betonnen vloer +1 en houten vloer +2.
Afbraak allemaal zelf gedaan, +-2500 euro voor wat containers.
Al de rest moet ik nog opstarten maar bvb elektriciteit trek ik voor 5000 euro zelf (niko home control) terwijl dat anders zeker 20k zou kosten. Moet er wel even door maar vind het leuk om te doen en ik kan in mijn leven niet meer verdienen dan door nu eens een jaar veel zelf te doen en kosten te drukken.

Merci voor de openheid!
Ik ben iets zeer gelijkaardig aan het doen en zit qua raming op 190k kosten en viel daarmee al van mijn stoel. Oprecht verschoten hoeveel bouwen kost.
Bewust heel veel zelf aan het doen en mijn netwerk aan het gebruiken (werk in bouwsector) om kosten te drukken.
Ruwbouw heb ik alles zelf gedaan voor 10k (nieuwe betonplaat glvl, nieuwe poutrels gestoken, nieuwe aanbouw, betonnen vloer +1 en houten vloer +2.
Afbraak allemaal zelf gedaan, +-2500 euro voor wat containers.
Al de rest moet ik nog opstarten maar bvb elektriciteit trek ik voor 5000 euro zelf (niko home control) terwijl dat anders zeker 20k zou kosten. Moet er wel even door maar vind het leuk om te doen en ik kan in mijn leven niet meer verdienen dan door nu eens een jaar veel zelf te doen en kosten te drukken.
Snap ik volledig & zeker goeie keuze! Zelf ook lang vergeleken, maar wegens een ridicuul goede job hop en daarbij komende loon uiteindelijk alles laten doen. Maar ben me er zeer bewust van dat dan alles los x2 is.

Deze week oplevering gehad van onze nieuwbouw en ik kan je ballon doorprikken. Voor dat geld bouw je geen woning meer.
Elke techniek is door mijn handen gepasseerd dus daar is al serieus op bespaard...
Dan heb je een meer dan gemiddelde afwerking?
Technieken zelf doen wil niet zeggen dat het goedkoper is, meestal ga je dan duurdere materialen gebruiken. Technieken gedaan via doe het zelf pakketten of materiaal in een groothandel gekocht?
Heb je SOD gebouwd of met aparte aannemers?
Hier in West-Vlaanderen en ik vermoed ook in Limburg is het nog mogelijk om voor €2000/m² incl. BTW te bouwen maar je mag niet meer dan basis afwerking verwachten. 200m² is ook niet klein hé, 150m² zonder inpandige garage is al voldoende voor een gezin met 4 personen.

Helaas is dat er dermate ingeburgerd dat we allemaal eigenlijk te hard dromen van deze utopie. Hadden we hier in België, net als in bijvoorbeeld Nederland, na de tweede wereld oorlog een beetje een deftige beleid gehad wat ruimtelijke ordening betreft, dan zou de gemiddelde mens nu geen onrealistische eisen hebben. Als ik dit uitspreek krijg ik altijd wel de reactie van een hoopje zuurpruimen die dit niet willen inzien. Maar we hebben hier in ons klein landje gewoon weinig plaats. Het zou veel gezonder zijn als we meer compact bouwen en het beetje ruimte dat er nog is een openbaar karakter geven.

De woningcrisis is in Nederland toch nog veel erger dan hier? In Nederland wil je echt geen huis moeten kopen, dat is voor Jan Modaal daar nog 10 keer onbetaalbaarder dan hier.

Onze zoektocht naar een nieuwe woning heeft welgeteld 2 dagen geduurd 😛. Via via kregen we de melding dat er een woning te koop stond langs een uitloper van de Schelde. De eigenaars wonen voornamelijk in Frankrijk waardoor hun woning hier meer hun buitenverblijf was. Soit, eerst beginnen zoeken online maar die woning niet gevonden. Volgende dag aan de woning gepasseerd en er stond - jawel- een auto met franse nummerplaat op de oprit. Aangebeld en gezegd dat ik vernomen had dat hun woning te koop stond. De eigenaars - mensen van redelijke leeftijd - vielen uit de lucht. Maar toen kwam het: "nu je er toch over begint, kom maar binnen". Direct rondleiding gehad. Enkele dagen later was het verkocht 🙈.

Moraal van het verhaal; durf je stoute schoenen eens aantrekken 😉

Wat is er mis met een rijwoning van 650k?

Als je niet kijkt naar doorverkoopwaarde -wat zeker niet voor iedereen belangrijk is bij het aankopen van een woning- zit je bij een rijwoning toch met een aantal praktische nadelen t.o.v. een (half)open bebouwing, meer kans op lawaai, doorgang naar de tuin moet via het huis, geen zijramen dus je moet al wat meer kijken om voldoende licht binnen te krijgen...
Maar als de voordelen van die rijwoning t.o.v. (half)open bebouwingen in dezelfde prijsklasse, meer doorwegen dan die nadelen, waarom niet?

Zelfde reden waarom sommige mensen nooit een dergelijk bedrag zouden geven voor een appartement ipv een huis, terwijl anderen daar juist een voorkeur voor hebben.

Als je niet kijkt naar doorverkoopwaarde -wat zeker niet voor iedereen belangrijk is bij het aankopen van een woning- zit je bij een rijwoning toch met een aantal praktische nadelen t.o.v. een (half)open bebouwing, meer kans op lawaai, doorgang naar de tuin moet via het huis, geen zijramen dus je moet al wat meer kijken om voldoende licht binnen te krijgen...
Maar als de voordelen van die rijwoning t.o.v. (half)open bebouwingen in dezelfde prijsklasse, meer doorwegen dan die nadelen, waarom niet?

Zelfde reden waarom sommige mensen nooit een dergelijk bedrag zouden geven voor een appartement ipv een huis, terwijl anderen daar juist een voorkeur voor hebben.
In de verkavelingen van projectontwikkelaars zijn veel rijwoningen prima bereikbaar vanaf de achterzijde. Ook zijn woningen die de laatste 20 jaar gebouwd worden lang niet zo gehorig als de huisjes uit grootmoeders tijd.
Grote voordelen van een rijwoning, lagere verbruikskosten, meer oppervlakte voor je geld (je hebt perslot van rekening heel wat minder m² geveloppervlakte te betalen.

Als je niet kijkt naar doorverkoopwaarde -wat zeker niet voor iedereen belangrijk is bij het aankopen van een woning- zit je bij een rijwoning toch met een aantal praktische nadelen t.o.v. een (half)open bebouwing
Beetje raar om zo te zeggen. Een rijwoning van dezelfde prijs als een (half)open bebouwing zou, als ze beide correct geprijsd zijn, meer kwaliteit of andere betere indeling moeten opleveren, net omdat sommigen graag een extra prijs betalen voor een niet-aangrenzende woning (zoals hierboven betekent dat laatste extra m²s en hogere kost voor isolatie/afwerking zijmuren).

Een rijwoning van 650k zal wel in vele regio's een kleiner publiek aantrekken dan een gelijkgeprijsde alleenstaande/halfopen woning.

Beetje raar om zo te zeggen. Een rijwoning van dezelfde prijs als een (half)open bebouwing zou, als ze beide correct geprijsd zijn, meer kwaliteit of andere betere indeling moeten opleveren, net omdat sommigen graag een extra prijs betalen voor een niet-aangrenzende woning (zoals hierboven betekent dat laatste extra m²s en hogere kost voor isolatie/afwerking zijmuren).

Een rijwoning van 650k zal wel in vele regio's een kleiner publiek aantrekken dan een gelijkgeprijsde alleenstaande/halfopen woning.

Misschien raar verwoord maar we zeggen hetzelfde, alleen somde ik de typische nadelen van rijwoningen op, maar het feit blijft dat je daar inderdaad andere voordelen tegenover verwacht (y)

De ene rijwoning is de andere niet. Net zoals een villa ook niet altijd een mega luxueuze woning blijkt te zijn.

De rijwoningen en driegevels op de Cogels-Osylei zijn geen maat voor een open bebouwing gezet door Bostoen of Matexi. Dan zou ik liever de rijwoning hebben he.

Liever een appartement waar enkele doordachte keuzes gemaakt zijn (ondergrondse garage met fietsenrek, groot hok voor afvalcontainers te zetten), dan een rijwoning waar je met die gore rolcontainers door uw living moet rijden om ze buiten te zetten. Sinds het invoeren van dat diftar systeem, waardoor vuilniszakken vervangen werden door rolcontainers met chip, is een rijwoning zonder (garage)poort toch een tikkeltje marginaler geworden.

Liever een appartement waar enkele doordachte keuzes gemaakt zijn (ondergrondse garage met fietsenrek, groot hok voor afvalcontainers te zetten), dan een rijwoning waar je met die gore rolcontainers door uw living moet rijden om ze buiten te zetten. Sinds het invoeren van dat diftar systeem, waardoor vuilniszakken vervangen werden door rolcontainers met chip, is een rijwoning zonder (garage)poort toch een tikkeltje marginaler geworden.
Ook oplossingen voor he; Veel rijwoningen (in deze prijs categorie) hebben een achteringang of voortuintje & bij ons is er bvb vanvoor ook nog een zeer ruime berging vlak naast de voordeur, ja dat is dan nog 2m door de gang maar bon.

Bvb geen haar op mijn hoofd dat buren boven mij in een appt zou prefereren over buren langs mij, hoe nieuw die blok ook is.

Zoals het altijd eindigt bij de meeste beyondgaming threads "it depends" er zijn goeie en slechte van alles :clap:

meer oppervlakte voor je geld (je hebt perslot van rekening heel wat minder m² geveloppervlakte te betalen.
Da's ook maar heel relatief natuurlijk... Wat zou dat geven 5-10k (natuurlijk meer als je fancy shmancy gevelsteen wilt)?
Als ik even ruw bereken wat mijn complexe gevelsteen metserij mij (sure, offerte van 3 jaar geleden, gekost heeft) kom ik zelfs maar op een 3k prijsverschil uit. Je muur zelf moet je nog steeds bouwen he. De ramen komen dan toch vooraan en achteraan, en die vermeerderen voor het (half)open geval zou een oneerlijk vergelijk zijn, want je krijgt dan ook veel meer mogelijkheden en ja, comfort door meer natuurlijk licht.

Mannekes, in het algemeen open > halfopen > rij > appt > studio > kot > tent > kartonnen doos.
Maar door omstandigheden (budget, locatie, beschikbaarheid, noden, etc) kan de keuze voor het een voor een bepaalde persoon beter zijn dan de andere, dus je moet niet alles over één kam scheren onafhankelijk van budget ... we moeten daar niet over blijven doorbomen

Mannekes, in het algemeen open > halfopen > rij > appt > studio > kot > tent > kartonnen doos.
Maar door omstandigheden (budget, locatie, beschikbaarheid, noden, etc) kan de keuze voor het een voor een bepaalde persoon beter zijn dan de andere, dus je moet niet alles over één kam scheren onafhankelijk van budget ... we moeten daar niet over blijven doorbomen

Inderdaad! Heb zelf jaren in een rijwoning gewoond, maar eerlijk gezegd nooit 100% gelukkig. Ik heb nood aan privacy en ik had altijd het gevoel dat ik dat nooit voor de volle 100% had. Sinds 2 jaar een alleenstaande woning en zou nie meer wisselen. Maar dat zijn uiteraard persoonlijke keuzes..

Da's ook maar heel relatief natuurlijk... Wat zou dat geven 5-10k (natuurlijk meer als je fancy shmancy gevelsteen wilt)?
Als ik even ruw bereken wat mijn complexe gevelsteen metserij mij (sure, offerte van 3 jaar geleden, gekost heeft) kom ik zelfs maar op een 3k prijsverschil uit. Je muur zelf moet je nog steeds bouwen he. De ramen komen dan toch vooraan en achteraan, en die vermeerderen voor het (half)open geval zou een oneerlijk vergelijk zijn, want je krijgt dan ook veel meer mogelijkheden en ja, comfort door meer natuurlijk licht.
1M² Gevel (dus een buitenmuur, maar zonder fundering en binnenspouwblad) betaal je toch al snel 275-350 €, en als jij buitenschrijnwerk wilt 500-850 €/m²

Laatst bewerkt:
1M² Gevel (dus een buitenmuur, maar zonder fundering en binnenspouwblad) betaal je toch al snel 275-350 €, en als jij buitenschrijnwerk wilt 500-850 €/m²
Bedoel je gewoon gevelsteen gemetst bvb? Dat was hier 9 jaar geleden 90€/m², 50€ voor de stenen en 40€ voor het werk. €350 lijkt me extreem veel of het is voor een werkje van enkele m² ipv een heel huis.

Hier in West-Vlaanderen en ik vermoed ook in Limburg is het nog mogelijk om voor €2000/m² incl. BTW te bouwen
Ruwbouw winddicht zit hier op ongeveer 1650€/m² excl btw
Volgend jaar weer 11% personeelskost erbij :)
Dus nog geen een afwerking en techniek zit hier in. Lukt dus nooit.

Terug
Bovenaan