dat of 'educated guess' ...
Hope is not a strategy. Mijn mantra, zelfs in corporate life.... Ik kan elke week een paar keer afsteken, zelfs tegen ervaren managers. "Strategy" without execution = fantasy. Zo kan ik wel nog eventjes doorgaan.
Met meerwaarde bedoel ik eerder, geen put graven door iets te kopen en binnen 5j terug ter verkopen.
Altijd een risico. That's life. De put kan wel niet zo groot worden. Enkel je upfront kosten gaan in de riool liggen. Voor de rest gewoon zien dat je geen value destruction doet in je huis. Geen cement in de afvoeren kieperen, chauffage af en toe eens aanzetten tegen schimmel, binnen niet barbecuen.
Als je huis in waarde zakt, zal alles zakken, kun je goedkoper ergens anders kopen.
En uiteraard niet te duur kopen, altijd een risico, that's life.
Niet om rijk te worden door dat stuk vastgoed. Je ander punt is ook wel iets om over na te denken inderdaad, het gaat om wat we willen. Ik was vooral op zoek naar wat al dan niet kan leiden naar een financiële kater, wat uit jouw en andere hun reactie eerder geen 1 van de 3 opties is, zolang wat er gekocht wordt geen kat in een zak is? Zo begrijp ik alle reacties in ieder geval
Yep, see above
We hebben tijdens het studeren al samen gewoond, I know het is nog steeds geen zekerheid maar het feit of we al dan niet samen blijven laten we even in het midden.
Wel, tijdens studeren samenwonen = 7x per dag poepeke zwam en savonds pinten drinken. Eigenlijk moet je iemand al serieus niet graag hebben om er niet mee te kunnen samenwonen.
Ik kan je op een blaadje geven. Als je denkt dat examens sucken en veel stress zijn, ga dan eens samenwonen met een verbouwing en een full time job, geen mama die de was doet, geen papa die de rekeningen betaalt en geen colleges die je kunt skippen als je geen zin hebt. Je gaat snel denken "shit ik had veel tijd en weinig stress vroeger". Throw in kids en je gaat denken "Shit ik had veel tijd vroeger".
That being said, nee, dat is niet echt een referentie. Ik vermoed dat je tijdens je studies niet veel discussies had over welke auto je ging kopen, of je de keuken van 10 of 15k gaat installeren, of je een hypotheek van 20 of 25y gaat nemen, of je 3/5 werkt en wat tuiniert en de madam het gezin financieel ondersteunt, etc etc etc.
We gaan eens met een fictief voorbeeld hoeveel het ons kan kosten om tijdelijk iets te kopen, voor 5, 7, 10+ jaar in te wonen. Puur hypothetisch, Wat zou je doen moest huren geen optie zijn?
Ik snap je insteek nog altijd niet.
1) Waarom is huren geen optie ? Dat is self-imposed. "Huren is weggesmeten geld" kun je gewoon negeren en huren gewoon doen.
2) Welke kosten denk je dat er zijn aan iets kopen? Of je nu 1 5 7 10 20 y ergens woont, dat maakt allemaal niet uit. Je enige one time kosten zijn registratie rechten (bijna niks meer ondertussen) en notaris kosten (die vallen wel mee in het grotere plaatje). Ooit ga je moeten springen en beslissen. Als je op een aankoop van 200-300-400k inzit met je registratie rechten of je notaris kosten, is het probably niet het beste idee om te doen... Als je met 2 iets koopt en na 2 y uit elkaar gaat, zijn die registratie rechten en notaris kosten het minste van je zorgen...Denk dat er dan wel nog meer geld weggepist gaat worden.