Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
1 van de 2 heeft zelf de aannemer gebeld om dingen te dubbel checken rond de bouw en dat geeft mij lijk minder comfortabel gevoel om daar dan nog een jaar van te moeten gaan huren. Dat komt over alsof die mij niet op mijn woord geloofden.. en wat gaat een aannemer zich nog bezig houden met een huis dat hij 6 jaar geleden heeft opgeleverd :/.

Dang, ik kijk er al naar uit om mijn huis te verkopen binnen enkele weken. :cautious: (En das n.b. 150 jaar oud :laugh:)

Dat lijken mij vrij ambetante mensen te zijn. Daar ga je gegarandeerd miserie mee hebben. Is het niet in de aanloop naar de akte, dan is het wel tijdens de huurperiode.
En wtf@die huisbaas? Kan je die mensen niet adviseren contact op te nemen met de huurdersbond ofzo?
Het ging over een carport die zowel in mijn notariële akte vermeld staat als duidelijk op mijn perceel conform de perceelgrenzen van het kadaster staat. Die carport is vergund, zelf mijn tuinhuis is vergund. De makelaar had hun tijdens de rondleiding een grondplan gegeven louter zodat ze tijdens de rondleiding de afmetingen van de ruimtes konden meevolgen. Dat was een plan van de binnenkant van het huis. Maar omdat die carport daar niet opstond wouden ze niet aannemen dat die carport er wel bijhoorde. Ik moest daar bijkomend bewijs van leveren maar die paniekberichten kwamen binnen terwijl ik volop aan het werk was, mijn gsm lag zelf aan mijn bureau terwijl ik continu in vergaderingen zat. In tussentijd hadden die dan maar naar de aannemer gebeld om te vragen of die carport bij mijn huis hoort :oink:. Ik had dan eerder bij de buren gepolst van wie die carport is en dan nog, die twijfel ging er imo serieus over. Zo kunnen ze evengoed gaan redeneren dat de oprit, terras, tuin, tuinhuis en voortuin er niet bijhoren want ‘aja die staan niet op een algemeen niet officieel inrichtingsplan van het huis zelf’:sarcastic:.

Het ging over een carport die zowel in mijn notariële akte vermeld staat als duidelijk op mijn perceel conform de perceelgrenzen van het kadaster staat. Die carport is vergund, zelf mijn tuinhuis is vergund. De makelaar had hun tijdens de rondleiding een grondplan gegeven louter zodat ze tijdens de rondleiding de afmetingen van de ruimtes konden meevolgen. Dat was een plan van de binnenkant van het huis. Maar omdat die carport daar niet opstond wouden ze niet aannemen dat die carport er wel bijhoorde. Ik moest daar bijkomend bewijs van leveren maar die paniekberichten kwamen binnen terwijl ik volop aan het werk was, mijn gsm lag zelf aan mijn bureau terwijl ik continu in vergaderingen zat. In tussentijd hadden die dan maar naar de aannemer gebeld om te vragen of die carport bij mijn huis hoort :oink:. Ik had dan eerder bij de buren gepolst van wie die carport is en dan nog, die twijfel ging er imo serieus over. Zo kunnen ze evengoed gaan redeneren dat de oprit, terras, tuin, tuinhuis en voortuin er niet bijhoren want ‘aja die staan niet op een algemeen niet officieel inrichtingsplan van het huis zelf’:sarcastic:.
Dat ze zeker willen zijn dat het vergund is snap ik. Dat ze, op basis van een niet officieel document, direct in paniek schieten en de aannemer bellen is :wtf:.

Dang, ik kijk er al naar uit om mijn huis te verkopen binnen enkele weken. :cautious: (En das n.b. 150 jaar oud :laugh:)
Bij elke verkoop hebt ge wel ne sjarel die op de houten vloer staat te springen om te zien of je niet liegt en het zijn volle 100kg wel kan dragen. Diezelfde muttes zullen ongetwijfeld bij hoog en laag beweren dat u huis een krot is en dat ge der nooit u vraagprijs voor zult krijgen. Negen van de tien zal de vergezellende zoon of dochter net niet van schaamte achter u behang kruipen.
Hoewel ik het allemaal ook wat raar vind denk ik dat je dit misschien ook kan plaatsen onder 'mensen schieten in paniek'. Ze moeten zo snel mogelijk alle info over een huis hebben en zo snel mogelijk hun bod doen. Elke minuut dat zij geen bod doen is er misschien iemand anders die het huis koopt...
Maar ik snap wel dat je er geen goed gevoel aan overhoud om daar achteraf nog van te gaan huren.

Hey allemaal,

Laatst kwam ik een appartement tegen op de eerste verdieping met een EPC van 220. In het gebouw staat het appartement op de laatste verdieping/3de verdieping ook te koop. Deze heeft een EPC van 890. Volgens het EPC verslag is het niet te achterhalen of er isolatie in het dak zit vandaar de hoge EPC.

Hoe is het mogelijk dat de EPC van het appartement, op de eerste verdieping, een EPC heeft van 220 gezien er geen isolatie zit in het dak?
Kan ik als eventuele toekomstige medeneigenaar, mijn medebewoners verplichten om het dak te isoleren?

Hey allemaal,

Laatst kwam ik een appartement tegen op de eerste verdieping met een EPC van 220. In het gebouw staat het appartement op de laatste verdieping/3de verdieping ook te koop. Deze heeft een EPC van 890. Volgens het EPC verslag is het niet te achterhalen of er isolatie in het dak zit vandaar de hoge EPC.

Hoe is het mogelijk dat de EPC van het appartement, op de eerste verdieping, een EPC heeft van 220 gezien er geen isolatie zit in het dak?
Kan ik als eventuele toekomstige medeneigenaar, mijn medebewoners verplichten om het dak te isoleren?
Een grondige investering in dakisolatie wordt meestal door de gemeenschap van mede-eigenaren gedragen. Want dit betreft de bouwschil, en de bouwschil zit meestal in het gemeenschappelijke deel en is geen eigendom van enkel de mede-eigenaars van de appartementen daaronder.

Hey allemaal,

Er kan door de eigenaar wel isolatie geplaatst zijn aan het plafond van de eerste verdieping bvb.

En neen, 1 eigenaar kan niets "eisen" als alle eigenaars mee moeten betalen.

verkopers hebben hier het een en het ander nog achtergelaten heb ik gemerkt:

- paar rollen glaswol
- een fiets
- rommel in de garage
- sleutels van ik weet niet wat
- nog enkele spullen

akte was een maand geleden.
vanaf wanneer mag ik dat toe-eigenen , dan wel weggooien?

verkopers hebben hier het een en het ander nog achtergelaten heb ik gemerkt:

- paar rollen glaswol
- een fiets
- rommel in de garage
- sleutels van ik weet niet wat
- nog enkele spullen

akte was een maand geleden.
vanaf wanneer mag ik dat toe-eigenen , dan wel weggooien?
Bericht sturen dat ze tot 1 oktober hebben om de spullen op te halen, puur uit beleefdheid en klaar!

er zijn wel uitzonderingen denk ik. Niet, @kay-gell ?

Epc durft onderling nogal eens enorm verschillen afhankelijk van wie het opstelt.
Er is de verplichting om te voldoen aan de isolatienorm van 2020.
Ik vermoed, tenzij het een enorm oud gebouw is, dat er wel iets van isolatie zal zijn en dan ook ineens aan die norm voldoet (die belachelijk laag is)
Je kan aan je syndicus eigenlijk dat bewijs vragen van isolatie. Zeker mbt de dakisolatie zou hij dat (gezien de norm) best wel hebben.
Dat is zowat de manier om anderen te "verplichten" zijnde in het kader van een wettelijke verplichting.

Of bellen en gewoon vragen wanneer ze er omkomen en of wat de bedoeling is.
ze zijn al een paar keren spullen komen ruimen. telkens zeggen ze dat ze nog eens gingen komen, maar dat is nu al weer lang geleden. Er staat hier nog een standbeeld dat ze aan iemand beloofd hadden, dat moet echt nog weg. staat zelfs in de akte dat dit voor 31 augustus moest gebeuren. ik moet er wat meer achter zitten inderdaad.

Tja, als er niets op voorhand over op papier gezet is wat er met dat achtergebleven gerief moet gebeuren na het verlijden van de akte, is het een lastig ding natuurlijk.
Persoonlijk zou ik ze bellen met de opmerking dat ze nog tot datum x hebben en dat het gerief de volgende dag naar het containerpark gaat.

In een nieuwbouw appartementsblok heb ik de EPB-attesten eens allemaal ingekeken, en dan de E-peil scores per appartement visueel in Excel gezet met kleurenschalen toegepast:
rmk3BUV.png

Opvallend is hoe de gelijkvloerse verdieping toch afgestraft wordt omdat er een koude kelderverdieping (garage) onder zit. Zoals veel mensen eigenlijk ook weten, vinden we de beste scores bij de appartementen die volledig omringd zijn door andere appartementen.

Fun fact: diegene die een score van 40 of lager haalden, konden nog eens 5 jaar genieten van 50% korting op het KI.

Terug
Bovenaan