Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
De logica is misschien goed, het effect ervan is dat niet. Een aannemer kan ook makkelijker misbruik maken van subsidies dan een particulier met een éénmalig en klein verbruiksvolume op een adres dat door de energiedistributeur bij verdenking op de aanwending ervan gecontroleerd kan worden.
een aannemer krijgt ook die subsidies niet :s
M°°nblade zei:
Tenzij dat verhuurpand een schenking of erfenis was, is dat onroerend goed op zichzelf al de investering die je met huurinkomsten de komende 15-20 jaar afbetaalt. De balans tussen de aankoop- en huurprijs is zodanig geëvolueerd dat de huurinkomsten waarschijnlijk lager zullen liggen dan de maandelijkse hypothecaire aflossing. Er is daar maw. de komende 15-20 jaar geen aangroei van liquide middelen om energierenovaties mee te kunnen betalen.
typisch aan een investering is dat het geld kost en op termijn opbrengt, hé. Maar als je als investering zo'n woning koopt, dan moet je weten dat daar verwachte én onverwachte kosten bij horen.

En je kan altijd een woning verkopen, hé

@Karton wou het net zelf ook posten...

NIET doen: Je koopt een gebouw, maar kan het later niet aan om het even wie verkopen behalve als je de grond er bij mee koopt.

NIET doen: Je koopt een gebouw, maar kan het later niet aan om het even wie verkopen behalve als je de grond er bij mee koopt.
Er zal wellicht wel voorzien worden in de overeenkomst dat je het opstalrecht op éénder welk moment binnen die 7 jaar kan stoppen en de grond effectief vervroegd kan aankopen vermoed ik. Dan vormt het geen enkel probleem om zowel grond als woning te verkopen.

En ik kan me voorstellen dat je op het einde van de rit meer geld kwijt bent: geen idee of die grond na 7 jaar aan de toenmalige verkoopprijs verkocht wordt, of aan de prijs in jaar X+7, én je betaalt tijdens die 7 jaar maandelijkse huur.

Dat lijkt me weer zo'n formule die een aantal mensen in de problemen zal brengen, of op zijn minst meer laten betalen zonder dat ze het goed beseffen.

Is toch niets nieuws? Louche vastgoedmakelaars doen dit al jaren. Enige tijd geleden eens info ingewonnen omtrent hotelvastgoed. Die gast doet het allemaal geweldig klinken maar vermeld er niet bij dat je de grond niet koopt maar dus huurt voor "eeuwig" (realiteit is 99 jaar).

Die grond wordt jaarlijks geïndexeerd natuurlijk en uiteraard is het de grondwaarde van x+7j.

Je moet de grond ook onderhouden alsof het de uwe is. De grond mag niet in waarde verminderen.

Als je het dan alsnog niet kan betalen, ben je je huis kwijt.

Maar wat ik in Netto lees is dat het niet korter lag zijn dan 27 jaar...

Edit: zo te zien slecht gegoogled.

Laatst bewerkt:
Is toch niets nieuws? Louche vastgoedmakelaars doen dit al jaren. Enige tijd geleden eens info ingewonnen omtrent hotelvastgoed. Die gast doet het allemaal geweldig klinken maar vermeld er niet bij dat je de grond niet koopt maar dus huurt voor "eeuwig" (realiteit is 99 jaar).

Die grond wordt jaarlijks geïndexeerd natuurlijk en uiteraard is het de grondwaterpeil van x+7j.

Je moet de grond ook onderhouden alsof het de uwe is. De grond mag niet in waarde verminderen.

Als je het dan alsnog niet kan betalen, ben je je huis kwijt.

Maar wat ik in Netto lees is dat het niet korter lag zijn dan 27 jaar...

Jij bedoelt een erfpacht (minimum werd recentelijk van 27 naar 15 jaar verlaagd).

In het artikel hierboven gaat het over een recht van opstel.

Soit, twee constructies die (doorgaans) niet aan te raden zijn voor aankoop van de gezinswoning..

Er zal wellicht wel voorzien worden in de overeenkomst dat je het opstalrecht op éénder welk moment binnen die 7 jaar kan stoppen en de grond effectief vervroegd kan aankopen vermoed ik. Dan vormt het geen enkel probleem om zowel grond als woning te verkopen.
Geen enkel probleem?

Stel, je hebt financiële problemen of je wil uit elkaar gaan binnen die 7 jaar. Dan moet je ofwel éérst nog een serieuze som samen neerleggen én pas daarna de woning kunnen verkopen aan de prijs die je zelf wil, ofwel moet je de woning verkopen wss aan de bouwmaatschappij tegen wss een vastgelegde prijs (die niet zomaar mee zal stijgen)

Jij bedoelt een erfpacht (minimum werd recentelijk van 27 naar 15 jaar verlaagd).

In het artikel hierboven gaat het over een recht van opstel.

Soit, twee constructies die (doorgaans) niet aan te raden zijn voor aankoop van de gezinswoning..
Oei slecht opgezocht dan. Zat wss met mijn eigen ervaring in mijn hoofd en heb daardoor niet de juiste term opgezocht.

Geen enkel probleem?

Stel, je hebt financiële problemen of je wil uit elkaar gaan binnen die 7 jaar. Dan moet je ofwel éérst nog een serieuze som samen neerleggen én pas daarna de woning kunnen verkopen aan de prijs die je zelf wil, ofwel moet je de woning verkopen wss aan de bouwmaatschappij tegen wss een vastgelegde prijs (die niet zomaar mee zal stijgen)
Neenee, het wordt nog beter. Als je terug aan de bouwmaatschappij verkoopt is dat tegen de oorspronkelijke waarde :puke:

Wie niet in z’n huis wil blijven wonen en de grond dus niet wil aankopen, kan op het einde van de periode zijn woning ook terug aan het vastgoedbedrijf verkopen. Dit aan de oorspronkelijke aankoopwaarde, exclusief kosten.

Dat is toch te zot voor los te lopen? Spaar dan nog wat voort in plaats van met u ogen open zo in u ongeluk te lopen.

Ik ben trouwens is benieuwd , wat als je iets aan dat huis wil veranderen? Mag dat?

Ze houdt er wel de spanning in :p
Vree hectische week achter de rug, ben sinds maandag medebestuurder van een boekhoudkantoor, heb nu mijn eigen personeel dusja is wel heftige week geweest waar ik nog even van moet bekomen :p. Donderdagavond zijn de eerste 2 biedingen binnengekomen. Die mensen hebben hun werk grondig gedaan door bij de bank en notaris al te passeren. Er staan nog enkele bezoeken gepland dus wil even zien wat dat geeft. 1 van de 2 heeft zelf de aannemer gebeld om dingen te dubbel checken rond de bouw en dat geeft mij lijk minder comfortabel gevoel om daar dan nog een jaar van te moeten gaan huren. Dat komt over alsof die mij niet op mijn woord geloofden.. en wat gaat een aannemer zich nog bezig houden met een huis dat hij 6 jaar geleden heeft opgeleverd :/. We wisten dat al voor ze hun bod uitbrachten en hadden daardoor begin de week al zoiets van ‘pff no matter welk bod die uitbrengen, daar zien wij het toch niet van zitten om aan te verkopen’. Wij hebben een hondje, niet dat die hier ooit iets heeft stukgemaakt, maar met zo’n mensen, ik weet het niet.
Het huis naast mij wordt verhuurd en ik weet hoe hard die mensen afzien met hun huisbaas. Die man komt zelf bij hun binnen controleren als zij weg werken zijn, die vult de regenwaterput achter hun rug bij met stadswater dat de put zeker nooit zou leeg zijn, ik kreeg bij die mensen exact hetzelfde gevoel.

Vree hectische week achter de rug, ben sinds maandag medebestuurder van een boekhoudkantoor, heb nu mijn eigen personeel dusja is wel heftige week geweest waar ik nog even van moet bekomen :p. Donderdagavond zijn de eerste 2 biedingen binnengekomen. Die mensen hebben hun werk grondig gedaan door bij de bank en notaris al te passeren. Er staan nog enkele bezoeken gepland dus wil even zien wat dat geeft. 1 van de 2 heeft zelf de aannemer gebeld om dingen te dubbel checken rond de bouw en dat geeft mij lijk minder comfortabel gevoel om daar dan nog een jaar van te moeten gaan huren. Dat komt over alsof die mij niet op mijn woord geloofden.. en wat gaat een aannemer zich nog bezig houden met een huis dat hij 6 jaar geleden heeft opgeleverd :/. We wisten dat al voor ze hun bod uitbrachten en hadden daardoor begin de week al zoiets van ‘pff no matter welk bod die uitbrengen, daar zien wij het toch niet van zitten om aan te verkopen’. Wij hebben een hondje, niet dat die hier ooit iets heeft stukgemaakt, maar met zo’n mensen, ik weet het niet.
Het huis naast mij wordt verhuurd en ik weet hoe hard die mensen afzien met hun huisbaas. Die man komt zelf bij hun binnen controleren als zij weg werken zijn, die vult de regenwaterput achter hun rug bij met stadswater dat de put zeker nooit zou leeg zijn, ik kreeg bij die mensen exact hetzelfde gevoel.

Dat lijken mij vrij ambetante mensen te zijn. Daar ga je gegarandeerd miserie mee hebben. Is het niet in de aanloop naar de akte, dan is het wel tijdens de huurperiode.
En wtf@die huisbaas? Kan je die mensen niet adviseren contact op te nemen met de huurdersbond ofzo?

Dat lijken mij vrij ambetante mensen te zijn. Daar ga je gegarandeerd miserie mee hebben. Is het niet in de aanloop naar de akte, dan is het wel tijdens de huurperiode.
Dit dus. En je vergeet nog de periode na de huur en het verlijden van de akte, waarin ze naarstig op zoek zullen gaan naar een verborgen gebrek om een deel van hun bod via schadeclaim terug te eisen.

Tenzij die significant overbieden zou ik er ook niet gerust in zijn om aan dergelijke mensen te verkopen.

Terug
Bovenaan