Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
EPC B zit al in de 12% best scorende woningen. De opmerkingen van o.a. camerad en Chauffagist zijn terecht, want volgens de geciteerde bron zit de helft van de huizen in Vlaanderen op score E en F. Dat zijn al serieuze renovaties om naar score A of B te geraken.
Maar er is nog 28 jaar 'dingen zoals verwarmingsketel (niet meer dan een condensatieketel), nieuwe ramen, nieuwe deuren, dakisolatie,..'. Zijn dingen die je in die tijd quasi altijd moet doen als je het de laaste 10 jaar nog niet gedaan heb.

Dus da's geen gigantische extra kost.
En meestal gooi je dat boeltje best helemaal plat om van nul met een deftig ontwerp te beginnen waar energiezuinigheid centraal staat.
dat zou een gigantische extra kost zijn. Maar als je ziet wat je 'maar' moet bereiken is dat echt niet de grote kost anla 100k en meer

Vraag me wel af hoe die pech waarde berekend wordt.
Het huis dat we gekocht hebben, heeft een pech waarde B van 200 en dit zonder niet geïsoleerd dak, gewoon dubbelglas (waarom k denk 1 nog enkel glas), geen zonnepanelen etc....

Je bewering is dat je A+/A MOET halen tegen 2050 en dat je grote kosten zal hebben als je dat niet haalt.

"2050 is niet meer zo ver en A of A+ zal verplicht zijn."

Het klopt niet dt je A+/A moet halen:
1) er is gewoon geen verplichting, wel een doelstelling (https://energiesparen.be/energiedoelstellingen-tegen-2050 )
2) zelfs als die doelstelling verplicht zou worden, dan nog moet je geen A/A+ halen, maar is er een andere optie (zie de link)

"Al wat niet A is mag nog rekenen op grote kosten de komende 25 jaar."

Even naar onze eigen woning gekeken, een EPC B-label (173). Om aan de voorwaarden van piste 1 te komen, moet ik 1 (houten) plafond isoleren van zo'n 20m². Dat kost me alles samen mss 5.000 euro, inclusief herschilderen etc. .

"Esthetisch instapklaar, maar energetisch mag je strippen tot op de betonplaat, dus blijft er van je instapklaar niet veel meer over."

Behalve de kelder en de waterput is er bij mijn weten geen beton in onze woning ;).

Verplichting is misschien een groot woord, maar tegen dan zullen er wel consequenties aan vast hangen vermoed ik. De rechtstreekse afstraffing komt nu al door de hoge energiekosten voor minder zuinige woningen.

Neem nu deze instapklare woning.

Op het eerste zicht niks mis, maar epc C is eigenlijk niet zo denderend. Met 5000 euro maak je daar geen A van. Alles is natuurlijk afgewerkt en in het dak zal je nog niet de optimale isolatie vinden. Idem met spouw en u waarde van ramen.

Zelf gelijkaardige woning gaan bekijken van 2005 en dat ging dan over U 1.3 glas, 12 cm dakisolatie, 5cm spouw isolatie. Maar binnen helemaal afgewerkt en instapklaar.

Je betaalt dus genoeg voor dergelijke woningen, maar op lange termijn gezien heb je te veel betaald.

Je bent niet warmtepomp-ready en je bent niet mee met de doelstelling op vlak van isolatie.

Dat gaat niet over 5000 euro kosten om snel wat dikkere wol te plaatsen en dampscherm. Alles is uitgeplakt en afgewerkt.

Laatst bewerkt:
Voor 5000€ doe je niet veel hoor. Zeker niet als je het laat doen. (Niet iedereen is even handig, of wil weken in de rommel zitten)

Ik vind dit eigenlijk een beetje een non-discussie aan het worden waarbij een aantal mensen iets te weinig bezig zijn met het waarom en te veel naar hun financiële situatie op korte termijn kijken.
Persoonlijk ben ik van mening dat men 1000x strenger mag optreden tegen verhuurders die het zolang mogelijk rekken om iets aan hun pand(en) te doen. Eigenaars die nog 'bewust' stoken op mazout zouden ook gewoon geen subsidies/premies meer hoeven krijgen op hun brandstof. Met de riante subsidies en renovatie leningen, is er imho echt geen reden om deze ketels niet te vervangen.

Laatst bewerkt:
Voor 5000€ doe je niet veel hoor. Zeker niet als je het laat doen. (Niet iedereen is even handig, of wil weken in de rommel zitten)

Ik vind dit eigenlijk een beetje een non-discussie aan het worden waarbij een aantal mensen iets te weinig bezig zijn met het waarom en te veel naar hun financiële situatie op korte termijn kijken.
Persoonlijk ben ik van mening dat men 1000x strenger mag optreden tegen verhuurders die het zolang mogelijk rekken om iets aan hun pand(en) te doen. Eigenaars die nog 'bewust' stoken op mazout zouden ook gewoon geen subsidies/premies meer hoeven krijgen op hun brandstof. Met de riante subsidies en renovatie leningen, is er imho echt geen reden om deze ketels te vervangen.
En wat is "bewust" stoken? Gaat de overheid dat inzicht moeten krijgen in uw spaarrekening en bepalen wat jij met je geld gaat doen?

Wanneer zit je aan A en A+.
Mijn woning van 2016 gaan we mss verkopen en die heeft epc 39kWh/m2, E-peil E19. Dat zal allicht A zijn?

Persoonlijk ben ik van mening dat men 1000x strenger mag optreden tegen verhuurders die het zolang mogelijk rekken om iets aan hun pand(en) te doen. Eigenaars die nog 'bewust' stoken op mazout zouden ook gewoon geen subsidies/premies meer hoeven krijgen op hun brandstof. Met de riante subsidies en renovatie leningen, is er imho echt geen reden om deze ketels niet te vervangen.
Je post begint met de stelling dat mensen die handig zijn of kosten willen besparen renovatiewerken zelf uitvoeren maar in je laatste zin begin je over riante subsidies. Het probleem is dat je op veel van die subsidies enkel aanspraak kan maken als je het door een aannemer laat uitvoeren. Een ander probleem is dat de hele resem van regeltjes tweejaarlijks veranderen.

Ik heb bv. zelf nog dakisolatie (Rd 6,8) gestoken, waar volgens de huidige regelingen geen subsidies meer voor gegeven worden. Ik dacht van binnen 2 jaar na elektriciteitsrenovatie het kelderplafond met 6cm PIR platen (Rd 2,7) te isoleren en een snelle zoekopdracht leert mij dat voor DHZelvers opnieuw geen subsidies toegekend worden ...

Dit is alweer een mooi voorbeeld van het matteus effect. Vlamingen die geen geld hebben voor aannemers, betalen belastingsgeld waarmee andere vlamingen die wel alles op korte termijn door een aannemer kunnen laten uitvoeren gesubsidieerd worden.

En nee, het is niet omdat je iets verhuurt dat je in een zee van geld zwemt.

Mijn referentiepunt is vooral Vl-Brabant of de rand rond Brussel. Voor onder 300k all-in, instapklaar, met tuin en zonder bijkomende kosten is toch al een serieuze uitdaging geworden. En nee ik heb het niet over de villa’s van 250m2 of groter.

Trouwens er zijn ook jonge gezinnen eh, waar de ouders nog maar een paar jaren werken of die niet het geluk hebben om een goedbetaalde job te hebben waar ze elke maand een mooi bedrag opzij kunnen zetten (al zeker niet in deze tijden). Die kunnen niet zomaar op een studioke een paar jaar gaan leven.

Ps: je kan ook gewoon een discussie aangaan en uw mening verkondigen zonder meteen een denigrerend toontje aan te slaan, zelfs op een publiek forum ;)
Je kiest er ook wel een hele dure regio uit als referentiepunt. Als startende twintiger kan je in die regio nog wel wat vinden, al zal je dan inderdaad toegevingen moeten doen. Ik vermoed dat weinig twintigers meteen een open bebouwing met grote tuin en A label op een mega locatie kunnen neerpoten. In mijn tijd als twintiger was dat toch niet het geval.
Eigenaars die nog 'bewust' stoken op mazout zouden ook gewoon geen subsidies/premies meer hoeven krijgen op hun brandstof. Met de riante subsidies en renovatie leningen, is er imho echt geen reden om deze ketels niet te vervangen.
Ik ben zo eentje die nog met mazout stookt. De oude ketel vervangen in 2021 door een efficiënter exemplaar. Ik kon toen ook voor gas kiezen of een warmtepomp.

Gas: prijs om de gasleiding van straat tot in mijn woning te krijgen + ketel was zeer stevig.
Warmtepomp: vermits de combinatie met vloerverwarming noodzakelijk was betekende dit voor mij een no go. Immers, de karakteristieke vloer met mooi patina uitbreken en vervangen door een gelijkwaardige vloer betekende ook veel kosten en werk.

Ik heb daarom geopteerd voor een warmtepompboiler (voor het warm water) en een hoogrendement mazoutketel (voor de verwarming).

Zelfs met de riante subsidies en renovatieleningen waren een verwarming op gas of warmtepomp niet optimaal.

Dit is alweer een mooi voorbeeld van het matteus effect. Vlamingen die geen geld hebben voor aannemers, betalen belastingsgeld waarmee andere vlamingen die wel alles op korte termijn door een aannemer kunnen laten uitvoeren gesubsidieerd worden.
der zit een goeie logica achter hoor: anders zou iedereen met subsidies materiaal kunnen aankopen om dan in het buitenland te verkopen met winst of om er iets anders mee te doen (bvb op een niet-woning).
M°°nblade zei:
Niemand die dat zegt. Maar je hebt dan wel een (al dan niet kleine) stroom van inkomsten waarmee je investeringen kan doen.

iemand ervaring met het zelf opstellen van de compromis? Ben er nu mee bezig en het lijkt me eigenlijk niet zo moeilijk, wat zijn evt. valkuilen?
Puur voor uw gemak: vraag een notaris om een template, die notaris zal je toch nodig hebben voor de akte uiteindelijk dus die bezorgt je dat normaal probleemloos.

der zit een goeie logica achter hoor: anders zou iedereen met subsidies materiaal kunnen aankopen om dan in het buitenland te verkopen met winst of om er iets anders mee te doen (bvb op een niet-woning).
De logica is misschien goed, het effect ervan is dat niet. Een aannemer kan ook makkelijker misbruik maken van subsidies dan een particulier met een éénmalig en klein verbruiksvolume op een adres dat door de energiedistributeur bij verdenking op de aanwending ervan gecontroleerd kan worden.

Niemand die dat zegt. Maar je hebt dan wel een (al dan niet kleine) stroom van inkomsten waarmee je investeringen kan doen.
Tenzij dat verhuurpand een schenking of erfenis was, is dat onroerend goed op zichzelf al de investering die je met huurinkomsten de komende 15-20 jaar afbetaalt. De balans tussen de aankoop- en huurprijs is zodanig geëvolueerd dat de huurinkomsten waarschijnlijk lager zullen liggen dan de maandelijkse hypothecaire aflossing. Er is daar maw. de komende 15-20 jaar geen aangroei van liquide middelen om energierenovaties mee te kunnen betalen.

Je post begint met de stelling dat mensen die handig zijn of kosten willen besparen renovatiewerken zelf uitvoeren maar in je laatste zin begin je over riante subsidies. Het probleem is dat je op veel van die subsidies enkel aanspraak kan maken als je het door een aannemer laat uitvoeren.

Daar zijn oplossingen voor. EEEEN STOOOP. Voor je het weet, word je weer gebanned voor een week...

Ik heb hier PV laten installeren door vennootschap van een familie lid. Op factuur, het is maar 6%, niet de moeite om te foefelare.

Want, you never know dat ze retroactief met subsidies afkomen en best om te hebben voor de certificatie en heel de reutemeteut.

Maar dat is een factuur waar letterlijk 1 lijntje op staat "installatie PV: 10000 EUR". Dat komt wonderbaarlijk overeen met de ruwe aankoopkost van al het materiaal (was ~9500). De installatie hebben we/zijn we samen aan het doen tussen de soep en de patatten.

Je gaat mij niet wijsmaken dat dat allemaal gecontroleerd wordt en dat er niet gefoefeld wordt. Om de zoveel weken is er een Pano reportage waar je foefelare ziet met aannemers en certificaten etc.

Bij de verkoop bleek dat de stookolie ketel nog in de grond zat, oops, verrassing van de notaris. Toen we hier onze stookolie ketel lieten opvullen, zijn ze hier 2x geweest. 1e maal hadden we niet goed voorbereid, ze konden de put niet goed legen om die te vullen met zand (er zat nog 10cm olie in, was opengeslepen en was volgekieperd met bouwafval - leve Belgische verbouwerij in het verleden...) OK. Wij die geleegd zo goed als mogelijk, maar zat uiteindelijk nog 5cm olie en wat kleine brokken afval. Dat mannetje komt hier een 2e x, in de regen. Regen is blijkbaar een goede regen om gewoon zand op de olie te kappen en een certificaat te geven. Wat stond er op dat certificaat ? 2 data met telkens een hoeveelheid olie die afgevoerd was. 2x een factuur voor olie afvoer. Maar wel een proper certificaat....

Een ander probleem is dat de hele resem van regeltjes tweejaarlijks veranderen.

Ik heb bv. zelf nog dakisolatie (Rd 6,8) gestoken, waar volgens de huidige regelingen geen subsidies meer voor gegeven worden. Ik dacht van binnen 2 jaar na elektriciteitsrenovatie het kelderplafond met 6cm PIR platen (Rd 2,7) te isoleren en een snelle zoekopdracht leert mij dat voor DHZelvers opnieuw geen subsidies toegekend worden ...

Jajaja, maar die houden wel een hele sector in leven die dan belastingen betalen. Ze betalen BTW op hun werken etc. Wie zou er op het einde van de rit meer geven/krijgen. Ik weet het niet. Maar zo Matteus lijkt me dat niet te zijn.

Bwa, daklozen die verhuren ken ik niet :-D

Terug
Bovenaan