Tabel houdt volgens mij geen rekening met de gekoppelde hypothecaire mandaten?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Hij heeft een punt hoor; mijn huis is 335k en volgens de immo-makelaars "instapklaar" maar heb eens de berekening gemaakt en als ik het wil klaarmaken voor de komende decennia dan kwam ik op makkelijk 80 000 euro nog te maken investeringen (da's dan enkel materiaalkost; er vanuit gaande dat ik alles zelf zou doen en enkel voor de moeilijke zaken beroep zou doen op een aannemer).In wat voor een wereld leef jij dat een huis maar "deftig" kan zijn als het een half miljoen kost?![]()
Ja, zo is geen enkele woning ouder dan 10j nog "instapklaar". Een woning die de laatste 20j gebouwd is of deftig gerenoveerd is en een A, B if C peil heeft, is NU instapklaar hè.Hij heeft een punt hoor; mijn huis is 335k en volgens de immo-makelaars "instapklaar" maar heb eens de berekening gemaakt en als ik het wil klaarmaken voor de komende decennia dan kwam ik op makkelijk 80 000 euro nog te maken investeringen (da's dan enkel materiaalkost; er vanuit gaande dat ik alles zelf zou doen en enkel voor de moeilijke zaken beroep zou doen op een aannemer).
Tegen 2050 heeft dat huis ook schrijnwerk van 35 jaar oud.Exact dat dus. (Dan kunt ge beter ne nieuwbouw van 2015 in het Aalsterse kopen)
Mijn referentiepunt is vooral Vl-Brabant of de rand rond Brussel. Voor onder 300k all-in, instapklaar, met tuin en zonder bijkomende kosten is toch al een serieuze uitdaging geworden. En nee ik heb het niet over de villa’s van 250m2 of groter.In wat voor een wereld leef jij dat een huis maar "deftig" kan zijn als het een half miljoen kost?je kan perfect voor 300k een volwaardige gezinswoning vinden met tuin die er niet uitziet alsof die is weggelopen uit de jaren vijftig. Lijkt me dat je nieuwbouw als enige "deftige" woning beschouwd dan? Of huizen van 250m2 op 800m2 grond?
![]()
Huis te koop , 2 slaapkamers , € 240.000
Deze mooie instapklare woning met 2 terrassen is gelegen nabij het centrum van Wetteren.<br><br>Bij het binnenkomen van de woning heeft men een inkomhal, een bureauruimte, een gastentoilet, een bergruimte/wasplaats, een dressing, een badkamer met douche en een ruime slaapkamer dat uitgeeft op de...www.immoweb.be
In zo een krot in het hol van Pluto zou idd niemand willen wonen!
Jaaaaa, natuurlijk hebben die een volwaardige gezinswoning nodig! Beeld je eens in dat iemand die nog maar net start met werken eerst een paar jaar spaart (al dan niet terwijl die een studio huurt) om eigen inbreng en notariskosten op te bouwen... Zodat ze een appartement van 60m2 kunnen kopen. Dat mogen we natuurlijk niet gedroomd hebben dat iemand zo een mensonterende dingen zou moeten doen...
/Sarcasmemodus off

Klopt. Maar denk dat de duurtijd van de lening hier wel correct weergegeven wordt, met die opmerking dat verbouwingsleningen en heropnames er ook inzitten, lijkt me (kon je zien aan de sterke stijging in 2019 en ook in de periode van de massale leningen voor zonnepanelen.Tabel houdt volgens mij geen rekening met de gekoppelde hypothecaire mandaten?
Dat is HEEL moeilijk wanneer iemand DE duurste markt bij uitstek als enig referentiepunt neemt en dan uitspraken doet die voor gans Vlaanderen zouden moeten gelden.Mag je een
Mijn referentiepunt is vooral Vl-Brabant of de rand rond Brussel. Voor onder 300k all-in, instapklaar, met tuin en zonder bijkomende kosten is toch al een serieuze uitdaging geworden. En nee ik heb het niet over de villa’s van 250m2 of groter.
Trouwens er zijn ook jonge gezinnen eh, waar de ouders nog maar een paar jaren werken of die niet het geluk hebben om een goedbetaalde job te hebben waar ze elke maand een mooi bedrag opzij kunnen zetten (al zeker niet in deze tijden). Die kunnen niet zomaar op een studioke een paar jaar gaan leven.
Ps: je kan ook gewoon een discussie aangaan en uw mening verkondigen zonder meteen een denigrerend toontje aan te slaan, zelfs op een publiek forum![]()
Allemaal beweringen zonder bron...2050 is niet meer zo ver en A of A+ zal verplicht zijn. Al wat niet A is mag nog rekenen op grote kosten de komende 25 jaar. Alles zonder lage temp verwarming, zonder deftige gevel en dakisolatie en glas met U groter dan 1.0 mag rekenen op meer dan 100K kosten en bijkomende kosten ten gevolge van de ingrepen.
Al die huizen zijn eigenlijk veel te duur verkocht.
Esthetisch instapklaar, maar energetisch mag je strippen tot op de betonplaat, dus blijft er van je instapklaar niet veel meer over.
Ja dat is duidelijk.Dat is HEEL moeilijk wanneer iemand DE duurste markt bij uitstek als enig referentiepunt neemt en dan uitspraken doet die voor gans Vlaanderen zouden moeten gelden.
En absoluut niets mis met huren en (traag) sparen als je gezin sneller groeit dan doorsnee. De meesten zullen wel het inzicht hebben dat een huis kopen een mooi doel is, maar een langetermijndoelstelling zal zijn.

Op wat baseer jij je eigenlijk?2050 is niet meer zo ver en A of A+ zal verplicht zijn. Al wat niet A is mag nog rekenen op grote kosten de komende 25 jaar. Alles zonder lage temp verwarming, zonder deftige gevel en dakisolatie en glas met U groter dan 1.0 mag rekenen op meer dan 100K kosten en bijkomende kosten ten gevolge van de ingrepen.
Al die huizen zijn eigenlijk veel te duur verkocht.
Esthetisch instapklaar, maar energetisch mag je strippen tot op de betonplaat, dus blijft er van je instapklaar niet veel meer over.
Jouw uitspraak (los van jou als forumganger, laat dat duidelijk zijn) heeft me idd gigantische stekels laten krijgen. Die sloot perfect aan bij de gekende "BG-wereldvreemdheid". Had je gezegd "hier in de Brusselse rand vind je..." Had je absoluut zo geen pinnige reactie gekregen. Betaalbaar wonen op een gezonde manier is daar absoluut een onmogelijke zaak voor het overgrote deel van de mensen die er graag zouden willen wonen.Ja dat is duidelijk.
Ik heb verder nooit gezegd dat die uitspraak voor gans Vlaanderen is, nogal evident dat je in een boerengat andere prijzen betaald als rond een (middel)grote stad.
Swoit ik zie dat je het allemaal wat
persoonlijk aantrekt dus ik laat de zaak voor wat het is![]()

Euhm het opstellen van het PID is zoals cege zo mooi al heeft gepleegd te zeggen : je betaalt een mannetje om dat ineen te steken. En die gegevens van de aannemers waarmee de verkoper gewerkt heeft hebben geen enkele meerwaarde. Aangezien die al jaar en dag failliet kunnen zijn. En dan ga je er vanuit dat die aannemers die documenten zelfs ooit hebben opgesteld of hebben liggen.het is imho dwingend omdat er geen mogelijkheid is voor de koper om het PID zelf op te stellen en daardoor de wet onmogelijk uitgevoerd kan worden, de koper heeft namelijk geen gegevens van de aannemers waarmee de verkoper gewerkt heeft. Daardoor wordt het van openbare orde, want de volgende kopers hebben hetzelfde probleem, wat erger en erger kan worden.
Ik voldoe aan de wettelijke verplichtingen. Ik interpreteer die gewoon anders als u. Uiteindelijk draait het toch rond wat de vrederechter zal zeggen. En zolang je daar niet als een volleerde idioot tegen die rechter zegt ik doe dat niet, je gaat op uw kop mogen staan ik doe dat niet. En gewoon zegt ik heb dat niet en uitlegt zoals ik het al de volledige tijd uitleg en duidelijk herhaald dat je in volle eerlijkheid de koper hiervan op de hoogte hebt gebracht en dat bij zijn bod helemaal geen probleem was (en je anders zijn/haar bod niet aanvaard had) tot op moment van ondertekening bij de notaris en dat je een PID hebt opgesteld met de gegevens die je wel hebt (en bij de bezichtigingen ernaar verwezen hebt), met name ik heb niets. Dan betwijfel ik echt dat die gaat besluiten dat de wettelijke verplichtingen niet gevolgd worden.Als je niet aan je wettelijke verplichtingen voldoet, zal jij de persoon zijn die die 10% moet betalen, hoor![]()
Allemaal beweringen zonder bron...
Je bewering is dat je A+/A MOET halen tegen 2050 en dat je grote kosten zal hebben als je dat niet haalt.![]()
Energiescore van woningen met geldige EPC-registratie
www.vlaanderen.be
Betrekkelijk weinig woningen die nu al de 2050 norm halen.
.EPC B zit al in de 12% best scorende woningen. De opmerkingen van o.a. camerad en Chauffagist zijn terecht, want volgens de geciteerde bron zit de helft van de huizen in Vlaanderen op score E en F. Dat zijn al serieuze renovaties om naar score A of B te geraken.Even naar onze eigen woning gekeken, een EPC B-label (173). Om aan de voorwaarden van piste 1 te komen, moet ik 1 (houten) plafond isoleren van zo'n 20m². Dat kost me alles samen mss 5.000 euro, inclusief herschilderen etc. .
"Esthetisch instapklaar, maar energetisch mag je strippen tot op de betonplaat, dus blijft er van je instapklaar niet veel meer over."