Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
In wat voor een wereld leef jij dat een huis maar "deftig" kan zijn als het een half miljoen kost? :unsure:
Hij heeft een punt hoor; mijn huis is 335k en volgens de immo-makelaars "instapklaar" maar heb eens de berekening gemaakt en als ik het wil klaarmaken voor de komende decennia dan kwam ik op makkelijk 80 000 euro nog te maken investeringen (da's dan enkel materiaalkost; er vanuit gaande dat ik alles zelf zou doen en enkel voor de moeilijke zaken beroep zou doen op een aannemer).

Hij heeft een punt hoor; mijn huis is 335k en volgens de immo-makelaars "instapklaar" maar heb eens de berekening gemaakt en als ik het wil klaarmaken voor de komende decennia dan kwam ik op makkelijk 80 000 euro nog te maken investeringen (da's dan enkel materiaalkost; er vanuit gaande dat ik alles zelf zou doen en enkel voor de moeilijke zaken beroep zou doen op een aannemer).
Ja, zo is geen enkele woning ouder dan 10j nog "instapklaar". Een woning die de laatste 20j gebouwd is of deftig gerenoveerd is en een A, B if C peil heeft, is NU instapklaar hè.

2050 is niet meer zo ver en A of A+ zal verplicht zijn. Al wat niet A is mag nog rekenen op grote kosten de komende 25 jaar. Alles zonder lage temp verwarming, zonder deftige gevel en dakisolatie en glas met U groter dan 1.0 mag rekenen op meer dan 100K kosten en bijkomende kosten ten gevolge van de ingrepen.
Al die huizen zijn eigenlijk veel te duur verkocht.

Esthetisch instapklaar, maar energetisch mag je strippen tot op de betonplaat, dus blijft er van je instapklaar niet veel meer over.

Ja, beeld je eens in dat je maar 30j hebt om je woning energiezuiniger te maken.. :unsure:
Snel wegblijven van al die oude krotten nu, klinkt volstrekt logisch!

Dat A-label is trouwens een doelstelling, geen verplichting.

Mag je een
In wat voor een wereld leef jij dat een huis maar "deftig" kan zijn als het een half miljoen kost? :unsure: je kan perfect voor 300k een volwaardige gezinswoning vinden met tuin die er niet uitziet alsof die is weggelopen uit de jaren vijftig. Lijkt me dat je nieuwbouw als enige "deftige" woning beschouwd dan? Of huizen van 250m2 op 800m2 grond?

In zo een krot in het hol van Pluto zou idd niemand willen wonen!

Jaaaaa, natuurlijk hebben die een volwaardige gezinswoning nodig! Beeld je eens in dat iemand die nog maar net start met werken eerst een paar jaar spaart (al dan niet terwijl die een studio huurt) om eigen inbreng en notariskosten op te bouwen... Zodat ze een appartement van 60m2 kunnen kopen. Dat mogen we natuurlijk niet gedroomd hebben dat iemand zo een mensonterende dingen zou moeten doen...

/Sarcasmemodus off
Mijn referentiepunt is vooral Vl-Brabant of de rand rond Brussel. Voor onder 300k all-in, instapklaar, met tuin en zonder bijkomende kosten is toch al een serieuze uitdaging geworden. En nee ik heb het niet over de villa’s van 250m2 of groter.

Trouwens er zijn ook jonge gezinnen eh, waar de ouders nog maar een paar jaren werken of die niet het geluk hebben om een goedbetaalde job te hebben waar ze elke maand een mooi bedrag opzij kunnen zetten (al zeker niet in deze tijden). Die kunnen niet zomaar op een studioke een paar jaar gaan leven.

Ps: je kan ook gewoon een discussie aangaan en uw mening verkondigen zonder meteen een denigrerend toontje aan te slaan, zelfs op een publiek forum ;)

Tabel houdt volgens mij geen rekening met de gekoppelde hypothecaire mandaten?
Klopt. Maar denk dat de duurtijd van de lening hier wel correct weergegeven wordt, met die opmerking dat verbouwingsleningen en heropnames er ook inzitten, lijkt me (kon je zien aan de sterke stijging in 2019 en ook in de periode van de massale leningen voor zonnepanelen.

Mag je een

Mijn referentiepunt is vooral Vl-Brabant of de rand rond Brussel. Voor onder 300k all-in, instapklaar, met tuin en zonder bijkomende kosten is toch al een serieuze uitdaging geworden. En nee ik heb het niet over de villa’s van 250m2 of groter.

Trouwens er zijn ook jonge gezinnen eh, waar de ouders nog maar een paar jaren werken of die niet het geluk hebben om een goedbetaalde job te hebben waar ze elke maand een mooi bedrag opzij kunnen zetten (al zeker niet in deze tijden). Die kunnen niet zomaar op een studioke een paar jaar gaan leven.

Ps: je kan ook gewoon een discussie aangaan en uw mening verkondigen zonder meteen een denigrerend toontje aan te slaan, zelfs op een publiek forum ;)
Dat is HEEL moeilijk wanneer iemand DE duurste markt bij uitstek als enig referentiepunt neemt en dan uitspraken doet die voor gans Vlaanderen zouden moeten gelden.

En absoluut niets mis met huren en (traag) sparen als je gezin sneller groeit dan doorsnee. De meesten zullen wel het inzicht hebben dat een huis kopen een mooi doel is, maar een langetermijndoelstelling zal zijn.

2050 is niet meer zo ver en A of A+ zal verplicht zijn. Al wat niet A is mag nog rekenen op grote kosten de komende 25 jaar. Alles zonder lage temp verwarming, zonder deftige gevel en dakisolatie en glas met U groter dan 1.0 mag rekenen op meer dan 100K kosten en bijkomende kosten ten gevolge van de ingrepen.

Esthetisch instapklaar, maar energetisch mag je strippen tot op de betonplaat, dus blijft er van je instapklaar niet veel meer over.
Allemaal beweringen zonder bron...

Laatst bewerkt:
Dat is HEEL moeilijk wanneer iemand DE duurste markt bij uitstek als enig referentiepunt neemt en dan uitspraken doet die voor gans Vlaanderen zouden moeten gelden.

En absoluut niets mis met huren en (traag) sparen als je gezin sneller groeit dan doorsnee. De meesten zullen wel het inzicht hebben dat een huis kopen een mooi doel is, maar een langetermijndoelstelling zal zijn.
Ja dat is duidelijk.

Ik heb verder nooit gezegd dat die uitspraak voor gans Vlaanderen is, nogal evident dat je in een boerengat andere prijzen betaald als rond een (middel)grote stad.

Swoit ik zie dat je het allemaal wat
persoonlijk aantrekt dus ik laat de zaak voor wat het is 😏

Op wat baseer jij je eigenlijk?
Er wordt hier ook al snel vergeten dat als je nu een hoop inspanningen doet, er zeker een deel daarvan ook weer verouderd zijn tegen 2050. Uw nieuwbouw uit 2015 is dan ook al 35 jaar oud en de normen voor glas, isolatie en wat nog allemaal zullen er ook weer anders uitzien.

Het is makkelijk om van die oneliners te posten, maar zwaaien met "100k kosten", "strippen tot op de betonplaat", ... kan je maar doen als je daar tenminste voorbeelden van hebt he.

Zoals hier al gezegd KAN ook niet zomaar iedereen een huis bouwen met A+ EPC label, niet iedereen WIL trouwens ook een nieuwbouw he. Sommige mensen houden net van het karakter van een oude woning.

Ja dat is duidelijk.

Ik heb verder nooit gezegd dat die uitspraak voor gans Vlaanderen is, nogal evident dat je in een boerengat andere prijzen betaald als rond een (middel)grote stad.

Swoit ik zie dat je het allemaal wat
persoonlijk aantrekt dus ik laat de zaak voor wat het is 😏
Jouw uitspraak (los van jou als forumganger, laat dat duidelijk zijn) heeft me idd gigantische stekels laten krijgen. Die sloot perfect aan bij de gekende "BG-wereldvreemdheid". Had je gezegd "hier in de Brusselse rand vind je..." Had je absoluut zo geen pinnige reactie gekregen. Betaalbaar wonen op een gezonde manier is daar absoluut een onmogelijke zaak voor het overgrote deel van de mensen die er graag zouden willen wonen.
Maar voor de rest van Vlaanderen geldt wél dat je voor 300k een perfect bewoonbare woning zonder gigantische energiekosten, kan vinden. En indien niet, zoek dan 10km verder. 😬

het is imho dwingend omdat er geen mogelijkheid is voor de koper om het PID zelf op te stellen en daardoor de wet onmogelijk uitgevoerd kan worden, de koper heeft namelijk geen gegevens van de aannemers waarmee de verkoper gewerkt heeft. Daardoor wordt het van openbare orde, want de volgende kopers hebben hetzelfde probleem, wat erger en erger kan worden.
Euhm het opstellen van het PID is zoals cege zo mooi al heeft gepleegd te zeggen : je betaalt een mannetje om dat ineen te steken. En die gegevens van de aannemers waarmee de verkoper gewerkt heeft hebben geen enkele meerwaarde. Aangezien die al jaar en dag failliet kunnen zijn. En dan ga je er vanuit dat die aannemers die documenten zelfs ooit hebben opgesteld of hebben liggen.
Dit is gewoon niet realistisch hetgeen je hier zegt.

Dus wat houdt dat in. Dat houdt in een opmeting maken met autocad van de afmetingen van de bouw. De verschillende stopcontacten, verlichtingspunten, waterpunten, riolering, etc.. allemaal intekenen naar best vermogen (nergens staat dat dit 100% of zelfs 1% juist moet zijn... best effort !!!!). Met desnoods een nieuwe keuring om dat keuringsverslag te hebben.
In principe contact opnemen met de leveranciers van de technische apparatuur om installateurs in de geburen te noteren (vb ketel, warmtepomp, ventilatieunit,...) en waar mogelijk een handleiding van insteken.

En of ik nu 1k daarvoor betaal. Of ik accepteer 1k minder en de aankoper dient 1k te spenderen om dat op te stellen dat maakt dan allemaal geen bal uit. ZOLANG dit duidelijk gecommuniceerd is. Het enigste dat nog een beetje roet in het eten zou kunnen gooien, mijn gedacht, is de asbestinventaris. Aangezien de technische fiches van het gebruikte materiaal het dan makkelijker maakt voor de asbestverslaggever om na te gaan of er asbesthoudende materialen zijn. Maar uiteindelijk lossen die personen dat ook evengoed op door een rondgang ter plaatse en op basis daarvan een verslag op te stellen waardoor ook dat weer afgehandeld is. Kortom, weer een mannetje dat je moet betalen.

Als je niet aan je wettelijke verplichtingen voldoet, zal jij de persoon zijn die die 10% moet betalen, hoor :)
Ik voldoe aan de wettelijke verplichtingen. Ik interpreteer die gewoon anders als u. Uiteindelijk draait het toch rond wat de vrederechter zal zeggen. En zolang je daar niet als een volleerde idioot tegen die rechter zegt ik doe dat niet, je gaat op uw kop mogen staan ik doe dat niet. En gewoon zegt ik heb dat niet en uitlegt zoals ik het al de volledige tijd uitleg en duidelijk herhaald dat je in volle eerlijkheid de koper hiervan op de hoogte hebt gebracht en dat bij zijn bod helemaal geen probleem was (en je anders zijn/haar bod niet aanvaard had) tot op moment van ondertekening bij de notaris en dat je een PID hebt opgesteld met de gegevens die je wel hebt (en bij de bezichtigingen ernaar verwezen hebt), met name ik heb niets. Dan betwijfel ik echt dat die gaat besluiten dat de wettelijke verplichtingen niet gevolgd worden.
Juist omdat de wetgeving geen enkele expliciete zaken oplegt. Die legt enkel op wat er best zou bij moeten zijn. En die kan dat niet opleggen juist omdat het perfect mogelijk is dat die informatie net zoals voor woningen van 1960 in 2040 als ik vb mijn woning verkoop hopeloos verouderd of überhaupt gewoon niet meer beschikbaar / kwijtgespeeld is. Iets anders denken lijkt mij persoonlijk uzelf iets voorliegen.

Het enigste waar ik niet ga onderuit kunnen, is indien er een medeeigendom is, al de documenten in betrekking hiertoe (toch wanneer er een syndicus is, bij geen syndicus zou je daar eventueel ook nog onderuit kunnen komen - maar daar ken ik te weinig van).

Ben jij het hiermee niet eens, geen probleem... agree to disagree. Ik ga toch niet van mening veranderen en dat toch gewoon zo doen hoor...

#Care.

Ik stook nog op mazout in mijn fermette uit 1974 en kan eens goed lachen met alle paniek van de huidige gas/elek prijzen.
500liter meer verbruik ,so what! Ik heb geen bakken geld moeten investeren om lekker warm te zitten.

Zoals aangehaald in een eerdere topic, ik kan voor mijn verhuurpanden nog 20 jaar huur incasseren, dan nog ruim 5 jaar voor die A norm ingaat verkopen…
Blijf dat een heel rare fetish vinden.

Betrekkelijk weinig woningen die nu al de 2050 norm halen.
Je bewering is dat je A+/A MOET halen tegen 2050 en dat je grote kosten zal hebben als je dat niet haalt.

"2050 is niet meer zo ver en A of A+ zal verplicht zijn."

Het klopt niet dt je A+/A moet halen:
1) er is gewoon geen verplichting, wel een doelstelling (https://energiesparen.be/energiedoelstellingen-tegen-2050 )
2) zelfs als die doelstelling verplicht zou worden, dan nog moet je geen A/A+ halen, maar is er een andere optie (zie de link)

"Al wat niet A is mag nog rekenen op grote kosten de komende 25 jaar."

Even naar onze eigen woning gekeken, een EPC B-label (173). Om aan de voorwaarden van piste 1 te komen, moet ik 1 (houten) plafond isoleren van zo'n 20m². Dat kost me alles samen mss 5.000 euro, inclusief herschilderen etc. .

"Esthetisch instapklaar, maar energetisch mag je strippen tot op de betonplaat, dus blijft er van je instapklaar niet veel meer over."

Behalve de kelder en de waterput is er bij mijn weten geen beton in onze woning ;).

Even naar onze eigen woning gekeken, een EPC B-label (173). Om aan de voorwaarden van piste 1 te komen, moet ik 1 (houten) plafond isoleren van zo'n 20m². Dat kost me alles samen mss 5.000 euro, inclusief herschilderen etc. .

"Esthetisch instapklaar, maar energetisch mag je strippen tot op de betonplaat, dus blijft er van je instapklaar niet veel meer over."
EPC B zit al in de 12% best scorende woningen. De opmerkingen van o.a. camerad en Chauffagist zijn terecht, want volgens de geciteerde bron zit de helft van de huizen in Vlaanderen op score E en F. Dat zijn al serieuze renovaties om naar score A of B te geraken.

En meestal gooi je dat boeltje best helemaal plat om van nul met een deftig ontwerp te beginnen waar energiezuinigheid centraal staat. Tot het invoeren van het EPB-verhaal in 2008 werden de meest wansmakelijke woningen neergepoot in Vlaanderen waar niet omgekeken werd naar energieverbruik. Er werd massaal boven de stand geleefd met architecturale pièce uniques op een groot perceel waar vooral mee gepocht moest worden, maar die vandaag een heuse nachtmerrie zijn om te verwarmen. Gelukkig is er met EPB een soort beteugeling gekomen van de architecturale vrijheid/waanzin (schrappen wat niet past).

Terug
Bovenaan