Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    631
Hier bij de verkoop hadden we een mooie PID gemaakt. Met fotos en al. Van de 30 man die bezocht, niemand bekeken.

Dan was uiteindelijk de verkoopakte afgerond en de roze map lag nog in de auto.

Die zelf nadien nog gaan afgeven. Hadden we het niet gedaan, geen haan had ernaar gekraaid.

En in de akte stond ergens "PID is overhandigd". Nobody cares .
Tot er iets fout loopt en dan is elke stok die men kan vinden goed natuurlijk

Euhm best wel kritisch. Vooral de ‘sponsors’ (de ouders). Er was een vader die alle kranen in mijn huis getest heeft om te zien hoe snel er warm water doorstroomde. 1 van de kopers vroeg of er een haan in de buurt zat.
Amaai dat is kritisch, not!

Een haan kan er de dag nadat je gaat wonen wel ineens zijn bv.

Hoe lang heeft hem trouwens aan toiletkraan gestaan voor hij door had dat er alleen koud water uit kwam?

Geloof me, die mannen zijn geboren verkopers, ik ben in zee gegaan met diegene die het het hoogst had geschat (4 immo's gepolst) omdat ik me het best voelde bij hem en hij verkocht het binnen de 2u voor vraagprijs, paar uur later al de compromis in mijn handen.
De "laagste" immomakelaar had me maar liefst 30.000 minder opgebracht. Ik heb echt betaald voor zijn "sales"capaciteiten. En ik twijfel er geen seconde aan dat hij staalhard zal gelogen hebben tegen de kopers "dat hij meerdere biedingen verwacht", terwijl hij tegen mij zei dat er maar 1 serieuse koper tussen zat bij het eerste bezoekmoment. 😁
Idem.

Die mannen zijn idd geboren verkopers.
Ik zei bij de verkoop dat ik er gewoon mijn ingestoken geld terug wou uithalen. Zij zeiden dat ze er meer gingen uithalen.
Minus hun commissie zou maar eventjes 65k extra mee behaald.

Idem.

Die mannen zijn idd geboren verkopers.
Ik zei bij de verkoop dat ik er gewoon mijn ingestoken geld terug wou uithalen. Zij zeiden dat ze er meer gingen uithalen.
Minus hun commissie zou maar eventjes 65k extra mee behaald.
Tja het zijn ook die mannen die ervoor zorgen dat je tegenwoordig minstens een halve mil moet leggen om een standaard deftig huizeke te vinden. Artificieel de prijs oppompen door halve waarheden en hele leugens te verkondigen. Prijsafspraken en speculatie die de markt compleet in overdrive laten gaan.

Langs de andere kant kan je ook stellen dat vraag en aanbod speelt, en dat ze eigenlijk gewoon hun job (te goed) doen. Als verkoper plezante tijden natuurlijk, maar als je ziet dat bijna geen enkele jongere nog een huis kan kopen zonder sponsers en een zware levenslange hypotheek aan te gaan vraag ik mij soms af of die mannen hun eigen markt niet om zeep aan het helpen zijn.

Artificieel de prijs oppompen door halve waarheden en hele leugens te verkondigen. Prijsafspraken en speculatie die de markt compleet in overdrive laten gaan.
...
Langs de andere kant kan je ook stellen dat vraag en aanbod speelt, en dat ze eigenlijk gewoon hun job (te goed) doen.
last van schizofrenie?

Een tip: prijsafspraken doe je niet met honderdduizenden mensen samen, dat is niet echt betrouwbaar.

Tja het zijn ook die mannen die ervoor zorgen dat je tegenwoordig minstens een halve mil moet leggen om een standaard deftig huizeke te vinden. Artificieel de prijs oppompen door halve waarheden en hele leugens te verkondigen. Prijsafspraken en speculatie die de markt compleet in overdrive laten gaan.

Hier 3 immo's laten komen en niks gezegd over de verborgen gebreken: 3 schattingen tussen 275k en 320k.

Dan onafhankelijke schatter laten komen die gekend staat omwille van hun 'lage' schattingen en open kaart gespeeld over alle gebreken: 335k. :wallbash:

Euhm best wel kritisch. Vooral de ‘sponsors’ (de ouders). Er was een vader die alle kranen in mijn huis getest heeft om te zien hoe snel er warm water doorstroomde. 1 van de kopers vroeg of er een haan in de buurt zat.
steekt dat niet soms dat ze uw woning zo fel in twijfel trekken? alsof je het niet goed hebt gedaan?

ik herinner mij in 1 van de woonsten die ik ging bezoeken dat er bepaalde zaken echt zeer vreemd ingericht waren. Bijvoorbeeld een badkamer met in het midden een badkuip, niet eens aan een muur grenzend. dan in elke hoek een lavabo. Ik kon mij op dat moment niet inhouden en mijn vader zei: 'iemand heeft dat hier ooit met voorbedachte rade gezet' ... verkoper kijkt om ... ik zeg : 'en goedgekeurd'. Ik heb denk ik een kwartier daarmee liggen lachen. het hielp niet dat de verkoper een oud collega student van mij vader was. Nadien besefte ik pas dat het niet echt gepast was, die verkoper zag mij graag vertrekken denk ik.

Mijn PID = er is niets. Trek uw plan. Staat het u niet aan, koop dit dan niet.
Tot je bij de notaris zit en de koper laat noteren dat er nog een PID overhandigd moet worden. Op kosten van de verkoper natuurlijk. Of ga je de (meestal) 10% voorschot betalen omdat de verkoop niet doorgaat omdat de koper een PID eist?

Langs de andere kant kan je ook stellen dat vraag en aanbod speelt, en dat ze eigenlijk gewoon hun job (te goed) doen. Als verkoper plezante tijden natuurlijk, maar als je ziet dat bijna geen enkele jongere nog een huis kan kopen zonder sponsers en een zware levenslange hypotheek aan te gaan vraag ik mij soms af of die mannen hun eigen markt niet om zeep aan het helpen zijn.
Zijn gewoon beide kanten van de stelling eh. En bedoel uiteraard de prijsafspralen onderling.
Mer prijsafspraken onderling tussen verkoper en makelaar ga je geen ganse markt kunstmatig opdrijven.

En het aantal mensen die een lening op meer dan 20 jaar kopen is stijgende, zowel absoluut als relatief. Het aantal mensen dat "levenslang" (ik beschouw >30 jaar als levenslang) een lening aangaan is 0,8% van het totaal aantal leningen.

De mediaan prijs van een woning was vorig jaar nog geen 300.000 euro, verre van je 500.000 . Gezien we zelf een instapklare woning voor 335.000 gekocht hebben, klopt ook dit niet.

Het is niet gewoon "beide kanten van de stelling", het is opgeblazen zever.

Tot je bij de notaris zit en de koper laat noteren dat er nog een PID overhandigd moet worden. Op kosten van de verkoper natuurlijk. Of ga je de (meestal) 10% voorschot betalen omdat de verkoop niet doorgaat omdat de koper een PID eist?
Worst case, voor de rechter, zal een versie opgemaakt worden op mijn kosten.

Best case, voor de rechter : is een document toegevoegd waarop voor elk onderdeel staat de verkoper heeft zich bij ondertekening compromis en bod akkoord verklaard om dit op zijn kosten in orde te stellen. Bij het maken van het bod is hier uitvoerig op gewezen en dit staat ook duidelijk vermeld in de al getekende voorwaarden van het voorcompromis.

In normale omstandigheden heft geen kat erachter gevraagd en staat in het document pid overhandigd en is de case hiermee dan ook volledig afgehandeld.

Anders gezegd, me no care. En de koop wordt niet eenzijdig verbroken door mij door het niet leveren van het pid. Ever...

Worst case, voor de rechter, zal een versie opgemaakt worden op mijn kosten.
worst case:

"Let wel, de koper kan zich nadien nog beroepen op algemene wilsgebreken, zoals o.a. dwaling en bedrog, en kan de aankoop alsnog laten vernietigen of naar de rechtbank stappen om de afgifte van het postinterventiedossier te eisen. Zowel de eigenaar als de veiligheidscoördinator kunnen hiervoor beboet worden, aan de hand van een strafrechtelijke geldboete (100 tot 1000 euro) of een administratieve geldboete (50 tot 500 euro)."
Renegadexxripxx zei:
Best case, voor de rechter : is een document toegevoegd waarop voor elk onderdeel staat de verkoper heeft zich bij ondertekening compromis en bod akkoord verklaard om dit op zijn kosten in orde te stellen. Bij het maken van het bod is hier uitvoerig op gewezen en dit staat ook duidelijk vermeld in de al getekende voorwaarden van het voorcompromis.
hoef je niet te vermelden, de verkoper is namelijk al verplicht om dit op zijn kosten in orde te stellen.

Indien je ipv verkoper, koper bedoelt, is dit een nietig beding, lijkt me.

worst case:

"Let wel, de koper kan zich nadien nog beroepen op algemene wilsgebreken, zoals o.a. dwaling en bedrog, en kan de aankoop alsnog laten vernietigen of naar de rechtbank stappen om de afgifte van het postinterventiedossier te eisen. Zowel de eigenaar als de veiligheidscoördinator kunnen hiervoor beboet worden, aan de hand van een strafrechtelijke geldboete (100 tot 1000 euro) of een administratieve geldboete (50 tot 500 euro)."
hoef je niet te vermelden, de verkoper is namelijk al verplicht om dit op zijn kosten in orde te stellen.

Indien je ipv verkoper, koper bedoelt, is dit een nietig beding, lijkt me.
Het eerste kan, zoals gezegd... dat risico op een verkoop om dat door iemand te laten opstellen neem ik dan wel op mijn kosten met een boete.

Het tweede, die bepaling is bij mijn weten geen dwingend recht, en kan met beider akkoord, ja ook inherent dmv een bod, verlegd worden.

Die clausule dient namelijk om ervoor te zorgen dat er rekening gehouden wordt bij de verkoop. En de overheid gaat er vanuit dat dit het gemakkelijkste kan afgegeven worden door de verkoper of op zijn kosten. Maar het houdt een andere overeenkomst niet tegen.

En als dat de basis is, dat de koper er vanonder wil muizen, dan geldt die 10% evengoed.

Zoals gezegd me no care.

Het tweede, die bepaling is bij mijn weten geen dwingend recht, en kan met beider akkoord, ja ook inherent dmv een bod, verlegd worden.
het is imho dwingend omdat er geen mogelijkheid is voor de koper om het PID zelf op te stellen en daardoor de wet onmogelijk uitgevoerd kan worden, de koper heeft namelijk geen gegevens van de aannemers waarmee de verkoper gewerkt heeft. Daardoor wordt het van openbare orde, want de volgende kopers hebben hetzelfde probleem, wat erger en erger kan worden.
Renegadexxripxx zei:
En als dat de basis is, dat de koper er vanonder wil muizen, dan geldt die 10% evengoed.
Als je niet aan je wettelijke verplichtingen voldoet, zal jij de persoon zijn die die 10% moet betalen, hoor :)

Mer prijsafspraken onderling tussen verkoper en makelaar ga je geen ganse markt kunstmatig opdrijven.

En het aantal mensen die een lening op meer dan 20 jaar kopen is stijgende, zowel absoluut als relatief. Het aantal mensen dat "levenslang" (ik beschouw >30 jaar als levenslang) een lening aangaan is 0,8% van het totaal aantal leningen.

De mediaan prijs van een woning was vorig jaar nog geen 300.000 euro, verre van je 500.000 . Gezien we zelf een instapklare woning voor 335.000 gekocht hebben, klopt ook dit niet.

Het is niet gewoon "beide kanten van de stelling", het is opgeblazen zever.
Ik bedoel prijsafspraken onder makelaars onderling, is niet iets dat nieuw is he, wordt al jaar en dag gedaan om de prijs in een bepaalde regio hoog te houden.

Tja een deftig huis is natuurlijk relatief, 300k vind je zeker wel iets maar met alle kosten incl om het instapbaar te maken ga je heel gemakkelijk richting de 500k. En dan wil ik wel eens weten hoe jongere die nog maar net aan het werk zijn, zonder sponser zo’n lening afbetaald krijgen. 0,8% klinkt niet veel maar geen idee waar je dat vandaan haalt.

‘Opgeblazen zever’..ok dan leuk argument om iemands standpunt te ontkrachten :|

Ik bedoel prijsafspraken onder makelaars onderling, is niet iets dat nieuw is he, wordt al jaar en dag gedaan om de prijs in een bepaalde regio hoog te houden.
1) Makelaars hebben geen monopolie (verre van zelfs), dus dan moeten ook al de notarissen meedoen aan die prijsafspraken én moeten de huiseigenaars die zelf verkopen ofwel marginaal qua aantal zijn ofwel zoveel "macht" hebben om te volgen in die prijzen. Nochtans zijn er genoeg woningen die enkele maanden te koop staan.
2) Als het niet nieuw is, toon het dan eens aan. En niet "ik heb gehoord dat" of "het kan niet anders dan dat het zo is omdat prijzen hoog zijn".
camerad zei:
Tja een deftig huis is natuurlijk relatief, 300k vind je zeker wel iets maar met alle kosten incl om het instapbaar te maken ga je heel gemakkelijk richting de 500k.
We hebben in augustus 2021 een woning gekocht in een nét-niet-centrumstad, zoals gezegd voor 335k. We hebben er zo'n 60k in geïnvesteerd om er een sauna in te krijgen, alle meubels, huisraad etc in te installeren en enkele verbouwingswerken te doen (2e badkamer). Dus voor minder dan 400k (excl registratierechten weliswaar) heb je een ingerichte, gemeubelde woning die bovendien een 5-sterren vakantiewoning is voor 10 personen (ok, als gezinswoning max 5-6 personen).

Die 500k is dan plots wel héééééééél relatief, lijkt me.
camerad zei:
En dan wil ik wel eens weten hoe jongere die nog maar net aan het werk zijn, zonder sponser zo’n lening afbetaald krijgen. 0,8% klinkt niet veel maar geen idee waar je dat vandaan haalt.
Ik heb nergens gezegd dat elke hypothecaire lening zonder sponsor is ofzo, hé. Jij zei dat "bijna geen enkele jongere nog een huis kan kopen zonder sponsers en een zware levenslange hypotheek aan te gaan"

Bron: NBB

1663656734436.png

camerad zei:
‘Opgeblazen zever’..ok dan leuk argument om iemands standpunt te ontkrachten :|
Ik heb geargumenteerd waarom 500k zwaar overdreven is, waarom er van prijsafspraken nauwelijks sprake kan zijn, waarom quasi niemand levenslang een hypothecaire lening aangaat. Denk dat "opgeblazen zever" hier gezien de argumentatie en het gebrek aan argumentatie van jou niet onterecht is.

Amaai dat is kritisch, not!

Een haan kan er de dag nadat je gaat wonen wel ineens zijn bv.

Hoe lang heeft hem trouwens aan toiletkraan gestaan voor hij door had dat er alleen koud water uit kwam?
Dan hoop ik dat hij ook gekeken heeft of er een doorstromer was of boiler.

Stond misscien een Quooker in de keuken :laugh:

Wat is het volgende ? Verwarming aandraaien en zien hoe snel het warm wordt

Kan je dat ook staven, zoals @JPV ook vraagt, die duidelijke prijsafspraken die "sinds jaar en dag worden gedaan"? Of is het een buikgevoel of "van horen zeggen"?

En daarnaast, als je echt denkt dat vastgoedmakelaars geheel eigenhandig een dergelijke complexe markt van vraag en aanbod kunnen manipuleren, zeker die zoals de woningmarkt waarin nog heel wat andere zaken meespelen, dan dicht je die makelaars toch echt teveel macht toe. Zelfs lokaal.

Je kan je dan toch afvragen waarom ze niet constant die markt manipuleren zodat er een rush op vastgoed is zoals in 2021. Stom toch, dat ze zolang gewacht hebben met hun afspraken en manipulatie om zoveel verkopen te kunnen realiseren...? En stom toch, dat die rush ondertussen ook gaan liggen is, dringend tijd dat ze nog eens in achterkamertjes samenkomen om hun afspraken onder tafel te regelen.

Tja een deftig huis is natuurlijk relatief, 300k vind je zeker wel iets maar met alle kosten incl om het instapbaar te maken ga je heel gemakkelijk richting de 500k.
In wat voor een wereld leef jij dat een huis maar "deftig" kan zijn als het een half miljoen kost? :unsure: je kan perfect voor 300k een volwaardige gezinswoning vinden met tuin die er niet uitziet alsof die is weggelopen uit de jaren vijftig. Lijkt me dat je nieuwbouw als enige "deftige" woning beschouwd dan? Of huizen van 250m2 op 800m2 grond?

In zo een krot in het hol van Pluto zou idd niemand willen wonen!
En dan wil ik wel eens weten hoe jongere die nog maar net aan het werk zijn

Jaaaaa, natuurlijk hebben die een volwaardige gezinswoning nodig! Beeld je eens in dat iemand die nog maar net start met werken eerst een paar jaar spaart (al dan niet terwijl die een studio huurt) om eigen inbreng en notariskosten op te bouwen... Zodat ze een appartement van 60m2 kunnen kopen. Dat mogen we natuurlijk niet gedroomd hebben dat iemand zo een mensonterende dingen zou moeten doen...
onder sponser zo’n lening afbetaald krijgen. 0,8% klinkt niet veel maar geen idee waar je dat vandaan haalt.
/Sarcasmemodus off

Terug
Bovenaan