Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Pfff, ik ben toch wel hard aan het twijfelen wat ik zal doen. Wel of geen immo onder de arm nemen voor de verkoop van mijn appartement.
Volgens de bank is ze al aanzienlijk meer waard dan ik verwacht had en ook het immokantoor had het over hogere bedragen dan ik eigenlijk voor ogen had. Ik heb alleen geen idee wat er allemaal precies bij komt kijken.

Pfff, ik ben toch wel hard aan het twijfelen wat ik zal doen. Wel of geen immo onder de arm nemen voor de verkoop van mijn appartement.
Volgens de bank is ze al aanzienlijk meer waard dan ik verwacht had en ook het immokantoor had het over hogere bedragen dan ik eigenlijk voor ogen had. Ik heb alleen geen idee wat er allemaal precies bij komt kijken.
Veel hangt af van het gevoel met het immokantoor en het percentage/commissie die wordt afgesproken.
Bij ons was dat héél schappelijk. Ik heb 0,0 moeten doen en op de kijkdag heb ik de ganse dag weg geweest. Volgende dag kreeg ik de aanbiedingen en paar dagen later was alles in kannen en kruiken. Het gaf mij persoonlijk gemoedsrust wetende dat iemand met kennis van zaken mijn belangen behartigde.

Uiteraard zijn er veel mensen die het zelf doen en waar dat ook perfect loopt. Maar ik vond het op deze manier prettiger. En die paar duizend euro wordt afgerekend bij de verkoop en ‘voel’ je dus niet. Ik ging ook misschien toezeggen op een prijs die lager was, terwijl de immo ons daar in kalmeerde ‘ik weet dat die en die koppels nog gaan bieden, dus zijt maar rustig en beslis nog niet’.

Maar is dat echt allemaal echt verplicht bij een verkoop? Want de kans is toch reëel dat veel van die zaken niet meer bestaan of gevonden worden? Toch zeker bij oudere woningen.

Meestal kan je die zaken wel opvragen bij de gemeente. Maar garanties heb je bij erg oude woningen toch niet altijd hé.
Neen dat is niet allemaal verplicht. Een PID is verplicht maar er staat niks over volledigheid ervan.

Wat wel verplicht is (dacht ik):

- EPC
- Keuring electriciteit
- Stedenbouwkundig uittreksel
- Bodemattest
- Kadastraal plan
- Watertoets
- Als er verwarmd wordt op stookolie ook een keuringsattest van de installatie en tank (weet niet hoe dat zit voor gas).

Ik heb ook gekozen voor een immo.
Ik heb in het verleden al 2x mee een pand verkocht van een ander, maar als het op mijn eigen spullen aankomt, ben ik echt geen goeie verkoper/onderhandelaar want veel te eerlijk. 😬

Heeft me 7000 euro "gekost", maar heeft me 10k meer opgeleverd dan ik zelf had kunnen doen, geloof ik echt! Dus toch 3000 "winst" én geen gedoe met zelf alles uit te zoeken wat wel of niet moest in orde zijn, geen stress van bereikbaar zijn want uitsluitend met 2 kijkdagen gewerkt waarvan de 2de al gelijk geannuleerd mocht worden,...
Eens het bord er hing, meermaals voor gehad dat er werd aangebeld. Mocht ik het zelf verkopen, zou ik me verplicht voelen mensen gelijk binnen te laten, terwijl ik nu gewoon kon doorverwijzing naar de makelaar zonder me onbeleefd te voelen. 😁

Ben ik de enige die curieus is hoe het afgelopen is met @iamhollywood haar kijkdag?:p
Er zijn gisteren 2 koppels voor de 2e maal komen kijken met de ouders. Vandaag komen nog enkele koppels die zaterdag niet konden. En dan wachten op een bod. Van die 2 van gisteren verwacht ik zeker iets, die hadden op de kijkdag al ouders mee en kwamen voor second opinion met de andere ouders van de andere kant (dat alle sponsors hun zegje kunnen doen zeker :p). Er is ook een koppel zaterdag geweest dat een bod had uitgebracht op het huis rechtover mij, die waren opnieuw geïnteresseerd en hebben ook naar een bod-formulier gevraagd.

Zelf heb ik stiekem ook wel een voorkeur qua kopers. Maja ik mag niet mijn sentiment laten spelen :p, het is het bod dat telt zeker.

- EPC - Spoorloos verdwenen
- Keuring electriciteit - Spoorloos verdwenen
- Stedenbouwkundig uittreksel - Spoorloos verdwenen
- Bodemattest - Spoorloos verdwenen
- Kadastraal plan - Spoorloos verdwenen
- Watertoets - Spoorloos verdwenen
- Als er verwarmd wordt op stookolie ook een keuringsattest van de installatie en tank (weet niet hoe dat zit voor gas). - Spoorloos verdwenen
--> Huis grootouders toen ze dit wilden verkopen. :tongue:

--> Huis grootouders toen ze dit wilden verkopen. :tongue:
Belachelijk want:

- EPC: betaal een manneke
- Keuring Elec: betaal een manneke
- Stedenbouwkundig uittreksel: ga naar een loket
- Bodemattest: ga naar een loket
- Kadastraal plan: ga naar een loket
- Watertoets: ga naar een loket

Loket is al dan niet digitaal.

- Stookolie of andere keuringsattesten: betaal een manneke

Huis grootouders kan worden verkocht!

Beetje moeite doen kan geen kwaad in het leven :)

Ik heb ook gekozen voor een immo.
Ik heb in het verleden al 2x mee een pand verkocht van een ander, maar als het op mijn eigen spullen aankomt, ben ik echt geen goeie verkoper/onderhandelaar want veel te eerlijk. 😬

Heeft me 7000 euro "gekost", maar heeft me 10k meer opgeleverd dan ik zelf had kunnen doen, geloof ik echt! Dus toch 3000 "winst" én geen gedoe met zelf alles uit te zoeken wat wel of niet moest in orde zijn, geen stress van bereikbaar zijn want uitsluitend met 2 kijkdagen gewerkt waarvan de 2de al gelijk geannuleerd mocht worden,...
Eens het bord er hing, meermaals voor gehad dat er werd aangebeld. Mocht ik het zelf verkopen, zou ik me verplicht voelen mensen gelijk binnen te laten, terwijl ik nu gewoon kon doorverwijzing naar de makelaar zonder me onbeleefd te voelen. 😁

Ik overweeg het voornamelijk omdat ik gewoon geen zin heb in al dat gedoe. Het 'persoonlijk' contact met de potentiëlekopers etc. is nog tot daar aan toe, maar heb ook geen zin in duust telefoons, mails en bezoekers.

Het ding is namelijk een beetje, ik weet redelijk zeker dat mijn duplex redelijk goed in de markt zal liggen. +/- 100m2, volledig gerenoveerd met nieuwe ketel + radiatoren (+ extra wachtleidingen om naar een lagere verwarmingstemperatuur te kunnen gaan), keuken, electriciteit, badkamer, vloer (incl 7cm PU), dak vernieuwd + geïsoleerd, ventilatie systeem en nieuwe badkamer. Een en ander op een boogscheut van Gent.

De vraagprijs die ik in eerste instantie in mijn hoofd had was veel lager dan de bank als 'gedwongen verkoop' schatte. Als ik het 'zelf' verkoop, kan ik de vraagprijs 10k lager zetten en het zodoende vlotter van de hand doen.

Ik overweeg het voornamelijk omdat ik gewoon geen zin heb in al dat gedoe. Het 'persoonlijk' contact met de potentiëlekopers etc. is nog tot daar aan toe, maar heb ook geen zin in duust telefoons, mails en bezoekers.

Het ding is namelijk een beetje, ik weet redelijk zeker dat mijn duplex redelijk goed in de markt zal liggen. +/- 100m2, volledig gerenoveerd met nieuwe ketel + radiatoren (+ extra wachtleidingen om naar een lagere verwarmingstemperatuur te kunnen gaan), keuken, electriciteit, badkamer, vloer (incl 7cm PU), dak vernieuwd + geïsoleerd, ventilatie systeem en nieuwe badkamer. Een en ander op een boogscheut van Gent.

De vraagprijs die ik in eerste instantie in mijn hoofd had was veel lager dan de bank als 'gedwongen verkoop' schatte. Als ik het 'zelf' verkoop, kan ik de vraagprijs 10k lager zetten en het zodoende vlotter van de hand doen.
Geloof me, die mannen zijn geboren verkopers, ik ben in zee gegaan met diegene die het het hoogst had geschat (4 immo's gepolst) omdat ik me het best voelde bij hem en hij verkocht het binnen de 2u voor vraagprijs, paar uur later al de compromis in mijn handen.
De "laagste" immomakelaar had me maar liefst 30.000 minder opgebracht. Ik heb echt betaald voor zijn "sales"capaciteiten. En ik twijfel er geen seconde aan dat hij staalhard zal gelogen hebben tegen de kopers "dat hij meerdere biedingen verwacht", terwijl hij tegen mij zei dat er maar 1 serieuse koper tussen zat bij het eerste bezoekmoment. 😁

Er zijn gisteren 2 koppels voor de 2e maal komen kijken met de ouders. Vandaag komen nog enkele koppels die zaterdag niet konden. En dan wachten op een bod. Van die 2 van gisteren verwacht ik zeker iets, die hadden op de kijkdag al ouders mee en kwamen voor second opinion met de andere ouders van de andere kant (dat alle sponsors hun zegje kunnen doen zeker :p).

Als je zegt 'komen kijken', waar letten mensen dan zo op? Want iemand die elke m2 van mijn muren komt scannen om te zien hoe het geplamuurd is die koopt mijn huis nooit vrees ik. 🤐 (En wij hebben veel kamers die in onbruik zijn dus dan valt dat eens zo hard op natuurlijk.)

Ik vind het wat vreemd dat deze woning stukje dieper staat als de aanpalende gebouwen. Wat dan wel weer het voordeel heeft dat je voor het huis kan parkeren.
Gebeurt veel dat er een achteruitbouwstrook is dat je moet respecteren als je renoveert (afbraak en wederopbouw) of een nieuwbouw zet. Dit voor het uitzicht of eventuele verbreding van de straat.

Ik heb ook lang getwijfeld maar wou mij ook al de miserie besparen. Een bouw opvolgen en zelfstandige activiteit slorpen al genoeg energie op. Ik vertrouw er ook op dat zij de markt beter kennen en hun kost dan wel minstens terugverdienen. Daarnaast heeft zij het epc aan een spotprijsje kunnen regelen.
Als je zegt 'komen kijken', waar letten mensen dan zo op? Want iemand die elke m2 van mijn muren komt scannen om te zien hoe het geplamuurd is die koopt mijn huis nooit vrees ik. 🤐 (En wij hebben veel kamers die in onbruik zijn dus dan valt dat eens zo hard op natuurlijk.)
Euhm best wel kritisch. Vooral de ‘sponsors’ (de ouders). Er was een vader die alle kranen in mijn huis getest heeft om te zien hoe snel er warm water doorstroomde. 1 van de kopers vroeg of er een haan in de buurt zat.

Hier bij de verkoop hadden we een mooie PID gemaakt. Met fotos en al. Van de 30 man die bezocht, niemand bekeken.

Dan was uiteindelijk de verkoopakte afgerond en de roze map lag nog in de auto.

Die zelf nadien nog gaan afgeven. Hadden we het niet gedaan, geen haan had ernaar gekraaid.

En in de akte stond ergens "PID is overhandigd". Nobody cares .

Terug
Bovenaan