Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    586
Hier is de zoektocht op gang gekomen sinds een paar maanden.
Budget ong. max 600k (1ste woning wordt verkocht + bijlenen, vandaar een hoger budget). Van de bank mogen we tot >700 gaan maar dat is te veel imo.
Probleem: locatie moet op max 7-8km van Leuven liggen en rustig gelegen zijn. Dat is daar dus belachelijk duur waardoor het niet zo simpel is om iets te vinden ondanks een degelijk budget. De staat mag van krot tot nieuwbouw gaan dus we zijn niet te kieskeurig.
 
Hier is de zoektocht op gang gekomen sinds een paar maanden.
Budget ong. max 600k (1ste woning wordt verkocht + bijlenen, vandaar een hoger budget). Van de bank mogen we tot >700 gaan maar dat is te veel imo.
Probleem: locatie moet op max 7-8km van Leuven liggen en rustig gelegen zijn. Dat is daar dus belachelijk duur waardoor het niet zo simpel is om iets te vinden ondanks een degelijk budget. De staat mag van krot tot nieuwbouw gaan dus we zijn niet te kieskeurig.
Dat probleem kennen we volledig! Een jaar en half geleden zelf op zoek gegaan naar een huis toen we op een appartement in Herent woonden. Hadden er graag blijven wonen maar zelfs met een budget van 450k konden we onze goesting er niet vinden.
We wonen nu ongeveer een jaar in Boortmeerbeek en zijn daar toch nog altijd heel tevreden. :D
 
Wij wonen volgende maand 5 jaar in onze woning in Begijnendijk. Zeer tevreden van de woning (praktisch ingedeeld, niet te groot maar toch voldoende bewoonbare oppervlakte voor een koppel/klein gezin, ruime kamers en heerlijke badkamer) maar ook wel wat water bij de wijn moeten doen op vlak van locatie. Intussen zijn bijna alle binnen- en buitenhuisprojecten aangepakt, dus we zijn hopelijk even gespaard nu.
 
Wij hebben vijf jaar geleden een huis gekocht, met het idee om er 5 a 10 jaar te wonen en dan op zoek te gaan naar iets groter. Ondertussen hebben we vorig jaar een bouwgrond gekocht. Momenteel staat het ontwerp vast en zal binnenkort de bouwvergunning worden aangevraagd.

Spannende tijden! Op zich was het niet perse het doel om te bouwen, maar toevallig een bouwgrond gepasseerd die ons enorm aanstond. Aan de huidige normen bouwen is wel echt niet goedkoop... Wordt goed budgetteren en keuzes maken, maar we zien het volledig zitten :)
 
Hier is de zoektocht op gang gekomen sinds een paar maanden.
Budget ong. max 600k (1ste woning wordt verkocht + bijlenen, vandaar een hoger budget). Van de bank mogen we tot >700 gaan maar dat is te veel imo.
Probleem: locatie moet op max 7-8km van Leuven liggen en rustig gelegen zijn. Dat is daar dus belachelijk duur waardoor het niet zo simpel is om iets te vinden ondanks een degelijk budget. De staat mag van krot tot nieuwbouw gaan dus we zijn niet te kieskeurig.
Wij gaan elkaar tegenkomen... zoeken ook (o.a.) op die locatie, met zelfde budget voor ogen, en met zelfde stretch van het budget :p.
Wij wonen volgende maand 5 jaar in onze woning in Begijnendijk. Zeer tevreden van de woning (praktisch ingedeeld, niet te groot maar toch voldoende bewoonbare oppervlakte voor een koppel/klein gezin, ruime kamers en heerlijke badkamer) maar ook wel wat water bij de wijn moeten doen op vlak van locatie. Intussen zijn bijna alle binnen- en buitenhuisprojecten aangepakt, dus we zijn hopelijk even gespaard nu.
Hoe bevalt Begijnendijk?
 
  • Leuk
Waarderingen: Pan
Hoe bevalt Begijnendijk?
Niets speciaal, als eender andere gemeente denk ik; klein en rustig. Voldoende bakkers, supermarkten en frituren in de buurt, ook een goede chinees. Op vlak van winkels, brasseries of cafés valt hier wel niets te beleven. We hebben wel het geluk dat we in een straat wonen met zeer fijne buren, normaal organiseren we 2 keer per jaar iets samen: een Nieuwjaarsdrink en een BBQ in augustus (ergens in de 60 inschrijvingen meestal). Goede treinverbinding tussen Leuven en Antwerpen-Centraal ook, enkel de autostrade is wat verder rijden dan ik gewoon was.
 
In principe zoeken we korter bij Leuven, Mechelen of tussen die 2. Maar we kijken wel eens in de regios daarbuiten, en dan komt Begijnendijk wel eens voorbij.

Jullie hadden geen kinderen denk ik? En dus kunt ge prolly ook niks zeggen over (hoeveelheid, nabijheid en kwaliteit van) scholen en hobby-locaties?
 
Niets speciaal, als eender andere gemeente denk ik; klein en rustig. Voldoende bakkers, supermarkten en frituren in de buurt, ook een goede chinees. Op vlak van winkels, brasseries of cafés valt hier wel niets te beleven. We hebben wel het geluk dat we in een straat wonen met zeer fijne buren, normaal organiseren we 2 keer per jaar iets samen: een Nieuwjaarsdrink en een BBQ in augustus (ergens in de 60 inschrijvingen meestal). Goede treinverbinding tussen Leuven en Antwerpen-Centraal ook, enkel de autostrade is wat verder rijden dan ik gewoon was.
En kort bij de Wout, da lijkt mij toch wel een pro :unsure:
 
Ik ga mij inschrijven voor blind gekocht denk ik, zelf iets zoeken is echt de hel.
 
Hier is de zoektocht op gang gekomen sinds een paar maanden.
Budget ong. max 600k (1ste woning wordt verkocht + bijlenen, vandaar een hoger budget). Van de bank mogen we tot >700 gaan maar dat is te veel imo.
Probleem: locatie moet op max 7-8km van Leuven liggen en rustig gelegen zijn. Dat is daar dus belachelijk duur waardoor het niet zo simpel is om iets te vinden ondanks een degelijk budget. De staat mag van krot tot nieuwbouw gaan dus we zijn niet te kieskeurig.

Helpt ook niet dat er veel mensen rondom leuven met een vergrootglas op de immo-sites zitten. Wij hebben iets gekocht dat nooit publiek te koop heeft gestaan anders was het zeker weg geweest voor we het hadden kunnen zien.
 
In principe zoeken we korter bij Leuven, Mechelen of tussen die 2. Maar we kijken wel eens in de regios daarbuiten, en dan komt Begijnendijk wel eens voorbij.

Jullie hadden geen kinderen denk ik? En dus kunt ge prolly ook niks zeggen over (hoeveelheid, nabijheid en kwaliteit van) scholen en hobby-locaties?
Nee, klopt, geen kinderen. Er is een kleuterschool in Begijnendijk maar de lagere en middelbare school is het SJIB in Betekom. In Aarschot en Heist-op-den-Berg zijn er natuurlijk meer scholen. De sporthal in Betekom is de meest gekende locatie op vlak van vrije tijd, denk ik? Verder inderdaad niet zo vanop de hoogte. :p

En kort bij de Wout, da lijkt mij toch wel een pro :unsure:
Bwa. :unsure:
 
Awel, ik bezit in theorie een woning, maar in praktijk nog niet in orde.

Eind oktober is de verkoop doorgegaan met de ex-madam, dus daar geen mooie nieuwbouw meer die me enorm veel tijd en moeite en geld heeft gekost (sjans dak da geld terug heb)

Was niet echt vanplan om iets nieuw te kopen maar mijn ouders hebben het idee gekregen om het huis te schenken aan mezelf en men zussen. Aangezien dat het niet de bedoeling is dat we alledrie een deel hebben, ik nu geen eigendom meer heb, en men beide zussen noch de middelen noch de goesting hebben om elkander uit te kopen. Heb ik besloten om hen uit te kopen.

Vruchtgebruik blijft bij mijn ouders. Is dus eigenlijk een investering voor later. En aangezien ik niet meteen van plan was om iets nieuw te kopen, perfecte manier van werken.

Binnen dit en een paar maanden (voor juli 2021) dus terug huiseigenaar, maar deze keer 100% eigenaar.

Schatter is paar maanden terug geweest, ik weet wat het mij gaat kosten, ik weet ook wat de eigenlijke waarde is, komt goed.

Doodlopende straat, omringd door velden en bossen, en geen van die dingen zijn landbouwgrond, en eigenlijk ook mijn eigendom. I like
 
Laatst bewerkt:
Awel, ik bezit in theorie een woning, maar in praktijk nog niet in orde.

Eind oktober is de verkoop doorgegaan met de ex-madam, dus daar geen mooie nieuwbouw meer die me enorm veel tijd en moeite en geld heeft gekost (sjans dak da geld terug heb)

Was niet echt vanplan om iets nieuw te kopen maar mijn ouders hebben het idee gekregen om het huis te schenken aan mezelf en men zussen. Aangezien dat het niet de bedoeling is dat we alledrie een deel hebben, ik nu geen eigendom meer heb, en men beide zussen noch de middelen noch de goesting hebben om elkander uit te kopen. Heb ik besloten om hen uit te kopen.

Vruchtgebruik blijft bij mijn ouders. Is dus eigenlijk een investering voor later. En aangezien ik niet meteen van plan was om iets nieuw te kopen, perfecte manier van werken.

Binnen dit en een paar maanden (voor juli 2021) dus terug huiseigenaar, maar deze keer 100% eigenaar.

Schatter is paar maanden terug geweest, ik weet wat het mij gaat kosten, ik weet ook wat de eigenlijke waarde is, komt goed.

Doodlopende straat, omringd door velden en bossen, en geen van die dingen zijn landbouwgrond, en eigenlijk ook mijn eigendom. I like

Spijtig dat je dan al die energie en tijd in een nieuwbouw steekt om vervolgens de boel te moeten splitsen. Maar sommige zaken heb je niet in de hand. Als je ouders in dat huis blijven wonen wat doe jij dan ondertussen? Huren?
 
Spijtig dat je dan al die energie en tijd in een nieuwbouw steekt om vervolgens de boel te moeten splitsen. Maar sommige zaken heb je niet in de hand. Als je ouders in dat huis blijven wonen wat doe jij dan ondertussen? Huren?
Jup, that's the plan. In theorie perfect mogelijk. Kmoet gewoon nog correct zien bij bank etc. Want die durven wel eens moeilijk doen als ge nog huurt ook.
 
Ik blijf er toch van verschieten hoeveel sommige (moeten) besteden aan een eigendom.
Die bedragen zie ik hier niet vaak passeren in mijn omgeving, ik kan het soms moeilijk plaatsen. De afbetaling moet dan toch ook stevig zijn?
Is regio dan echt zo belangrijk?

*ik woon in west-vlaanderen é, regio Kortrijk 😋
 
Ge moet ook wel de juste dingen vergelijken eh. In Paal 400k huis + grond vs. bij u enkel de bouw aan 600... da is wel een SERIEUS andere categorie huis, ook al zou het in jacamacca zijn.
 
Collega van mij woont in Sint-Katelijne en heeft vorige week halfopen gekocht voor 540k. Weliswaar nieuwbouw van 2017 met 220 m2 bewoonbaar maar blijft halfopen en aan drukke straat.

Wij hebben grond gekocht in Brasschaat voor bijna 340k, 12 are en bouw start volgend jaar en da kost ons nog is bijna 600k.

Zus van collega bouwt moderne villa in Paal en die betalen net geen 400k voor grond en woning...

Dus ja, regio is idd enorm belangrijk.
Neem nu 1mil om af te ronden (het is trouwens ook niet iedereen zijn budget), ik neem aan dat er wel redelijk wat eigen middelen inzitten + een deeltje lening om u fiscaal potje te vullen?
Is dit het dan waard voor je? Moest dit Brasschaat zijn?

Als het een money-is-no-issue geval is dan negeer je mijn post maar :D
 
Terug
Bovenaan