Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Uiteindelijk een huis gekocht. Een huis waar ik een paar maanden geleden op had geboden en naast had gegrepen. Ik heb daar toen behoorlijk lang spijt van had en sinds dan geen enkel ander huis meer bezocht want geen enkel voldeed nog aan wat ik precies zocht want ik vergeleek constant met het huis dat van onder mijn neus weg weggekaapt. Pand kwam nu onverwacht terug vij (koper kreeg geen krediet ofzo). Opnieuw bezocht, bod gedaan en akkoord deze keer wel akkoord gekregen van de eigenaars. Een geschenk uit de hemel want plots is mijn droomwoning wél van mij. Nu alles zo goed als officieel is, begin ik spijt te krijgen en zit vol met vooral "wat als" vragen in mijn hoofd. Ik kan momenteel alleen maar aan de negatieve kanten denken en niet meer aan de dingen waarom dit precies mijn droomwoning is/was. Ik zie nu alleen maar de positieve kanten van mijn (vrij luxueus met prachtig uitzicht, maar veel te duur) huurappartement en zie de redenen waarom ik hier altijd weg plots niet meer. Ik heb het gevoel dat ik veel luxe ga opgeven voor een iets ouder huis vol met verborgen gebreken waarbij een hoop rampscenario's in mijn hoofd passeren. Ik hoop dat dit gevoel weg gaat eens ik de sluitel heb (of ten minste nog eens bezocht heb) en dat ik oprecht blij kan zijn... Ik kan sowieso erg slecht tegen verandering, dus dat zal er ook wel mee te maken hebben.
Een huis kopen is geen kleintje he. Tis normaal dat je eens een bod aanvaardt is 'cold feet' krijgt.

Je zegt dat je wat dingen 'opgeeft' tov uw huidige dure appartement.
Dan vermoed ik dat een lening u minder zal kosten als de huur nu ? If so, denk is na wat je aan het huis allemaal kan veranderen om het meer uw huis te maken met dat vrijgekomen budget.
Ik kan u alvast één voordeel opsommen -> een lening indexeert niet, een huurprijs wel.

Een huis kopen is geen kleintje he. Tis normaal dat je eens een bod aanvaardt is 'cold feet' krijgt.

Je zegt dat je wat dingen 'opgeeft' tov uw huidige dure appartement.
Dan vermoed ik dat een lening u minder zal kosten als de huur nu ? If so, denk is na wat je aan het huis allemaal kan veranderen om het meer uw huis te maken met dat vrijgekomen budget.
Ik kan u alvast één voordeel opsommen -> een lening indexeert niet, een huurprijs wel.

Mijn maandlasten zullen inderdaad lager liggen dan de huur die ik nu betaal. Zelfs als ik er de hogere brandverzekering, onroerende voorheffing en pak hogere elektriciteitsfactuur (omwille van de warmtepomp, denk ik) bij optel, dan kom ik nog iets goedkoper uit dan de huur die ik momenteel betaal inclusief de algemene kosten. En inderdaad elk jaar die indexatie waarmee ze elk jaar opnieuw te laat zijn en ik met terugwerkende kracht het verschil moet bijbetalen. Er komt dus inderdaad bugdet vrij voor leukere zaken, maar dan mogen er geen zware gebreken naar boven komen waar ik nu zo een schrik voor heb. Het begint al met de elektriciteit die conform moet worden gemaakt. Dat wist ik natuurlijk wel en heb daar al budget voor voorzien. Van een elektricien al een kosteninschatting gekregen op basis van het keuringsverslag. Maar in mijn hoofd vallen er tijdens die werken een hoop lijken uit de kast waardoor die kosten gaan verdubbelen etc etc.. Ik ben van nature een doemdenker, maar nu heb ik het extreem.

Mijn maandlasten zullen inderdaad lager liggen dan de huur die ik nu betaal. Zelfs als ik er de hogere brandverzekering, onroerende voorheffing en pak hogere elektriciteitsfactuur (omwille van de warmtepomp, denk ik) bij optel, dan kom ik nog iets goedkoper uit dan de huur die ik momenteel betaal inclusief de algemene kosten. En inderdaad elk jaar die indexatie waarmee ze elk jaar opnieuw te laat zijn en ik met terugwerkende kracht het verschil moet bijbetalen. Er komt dus inderdaad bugdet vrij voor leukere zaken, maar dan mogen er geen zware gebreken naar boven komen waar ik nu zo een schrik voor heb. Het begint al met de elektriciteit die conform moet worden gemaakt. Dat wist ik natuurlijk wel en heb daar al budget voor voorzien. Van een elektricien al een kosteninschatting gekregen op basis van het keuringsverslag. Maar in mijn hoofd vallen er tijdens die werken een hoop lijken uit de kast waardoor die kosten gaan verdubbelen etc etc.. Ik ben van nature een doemdenker, maar nu heb ik het extreem.
Tis op zich niet abnormaal dat je zo doemdenkt hoor...
Ik denk dat er weinigen zijn die na de aankoop van een huis niet hier of daar op een verrassing stoten...
Voor die WP (en elektriciteit) kan je altijd via de makelaar is vragen hoeveel de huidige eigenaar(s) betalen. Dat soort informatie delen de meesten wel zonder veel geheimdoenerij.
En zolang je nog een buffer voorziet (wij hadden 30k€) hoef je u financieel ook niet te veel zorgen maken als je ergens iets van gebreken moet oplossen.
En bij elektricteit is er natuurlijk 'conform' en conform. Geen aarding in uw kringen versus hier en daar een stopcontact te veel zijn totaal verschillende dingen.

Mijn partner en ik zijn uit mekaar gegaan en ik ben momenteel aan het evalueren wat de beste keuze zou i.v.m. onze woning dewelke we samen hebben aangekocht. Ik ben eigenlijk op zoek naar advies over wat ik nu eigenlijk best doe met het huis. Dit zijn de mogelijkheden met voor -en nadelen:

Mijn ex-partner uitkopen
Voordelen:
  • Ik kan in mijn huidige woning blijven wonen dewelke ideaal gelegen is en waar ik heel graag woon
  • Ik kan mijn huidige lening behouden aan lage rentevoet (1%)
  • Ik moet niet opnieuw registratierechten betalen
Nadelen:
  • Ik zal diep in de buidel moeten tasten om mijn partner uit kopen (c.a. 100K) en mogelijks een deel moeten bijlenen aan de huidige rentevoet. Verder zal ik ook ETF's moeten verkopen wat een opportuniteitskost met zich meebrengt
  • Ik zal een zwaardere afbetaling hebben en dus minder ruimte hebben om in ETF's te investeren (wederom opportuniteitskost)
  • Ik moet een prijs overeenkomen met mijn ex en hier hebben we natuurlijk tegengestelde belangen. Risico dat ik meer betaal dan de marktprijs
  • Ik moet miserietaks betalen (2.5% want feitelijk samenwonend, c.a. 11K)
  • Een huis dat eigenlijk te groot is voor mij alleen. 4 slaapkamers waarvan er slechts 1 wordt gebruikt
Een nieuwe woning kopen (pandwissel)
Voordelen:
  • Ik kan ook mijn huidige rentevoet behouden
  • Ik kan een kleinere woning kopen met lagere maandelijske afbetaling
  • Ik moet (denk ik) niet opnieuw registratierechten of miserietaks betalen
  • Ik en mijn partner hebben geen tegengestelde belangen bij verkoop huis
Nadelen:
  • Emotionele kost: ik ga bijna zeker in een appartement terechtkomen waar het minder aangenaam vertoeven zal zijn dan in mijn huidige woning
  • Minder flexibiliteit. Wanneer ik een nieuwe partner heb zal ik deze woning waarschijnlijk ook weer moeten verkopen. Ik weet niet of ik dan nog een tweede pandwissel ga kunnen doen en dus toch nog opnieuw registratierechten zal moeten betalen en aan de huidige rente lenen
  • Dan moet ik op heel korte termijn een nieuwe woning vinden. Ik weet niet of dit mogelijk is.
Een nieuwe woning huren
Voordelen:
  • Meer flexibiliteit. Ik weet niet wat de toekomst zal brengen.
  • Geen belastingen (registratierechten of miserietaks)
Nadelen:
  • Maandelijks geld wegsmijten aan huur voor onbepaalde tijd.
  • Emotionele kost: minder aangenaam wonen dan in mijn huidige woning
  • Zal uiteindelijk terug moeten lenen aan de huidige rentevoet en registratierechten betalen
Zijn er misschien mensen die in een gelijkaardige situatie hebben gezeten en hun ervaring willen delen?

Mijn partner en ik zijn uit mekaar gegaan en ik ben momenteel aan het evalueren wat de beste keuze zou i.v.m. onze woning dewelke we samen hebben aangekocht. Ik ben eigenlijk op zoek naar advies over wat ik nu eigenlijk best doe met het huis. Dit zijn de mogelijkheden met voor -en nadelen:

Mijn ex-partner uitkopen
Voordelen:
  • Ik kan in mijn huidige woning blijven wonen dewelke ideaal gelegen is en waar ik heel graag woon
  • Ik kan mijn huidige lening behouden aan lage rentevoet (1%)
  • Ik moet niet opnieuw registratierechten betalen
Nadelen:
  • Ik zal diep in de buidel moeten tasten om mijn partner uit kopen (c.a. 100K) en mogelijks een deel moeten bijlenen aan de huidige rentevoet. Verder zal ik ook ETF's moeten verkopen wat een opportuniteitskost met zich meebrengt
  • Ik zal een zwaardere afbetaling hebben en dus minder ruimte hebben om in ETF's te investeren (wederom opportuniteitskost)
  • Ik moet een prijs overeenkomen met mijn ex en hier hebben we natuurlijk tegengestelde belangen. Risico dat ik meer betaal dan de marktprijs
  • Ik moet miserietaks betalen (2.5% want feitelijk samenwonend, c.a. 11K)
  • Een huis dat eigenlijk te groot is voor mij alleen. 4 slaapkamers waarvan er slechts 1 wordt gebruikt
Voordelen:
  • Ik kan ook mijn huidige rentevoet behouden
  • Ik kan een kleinere woning kopen met lagere maandelijske afbetaling
  • Ik en mijn partner hebben geen tegengestelde belangen bij verkoop huis
Nadelen:
  • Emotionele kost: ik ga bijna zeker in een appartement terechtkomen waar het minder aangenaam vertoeven zal zijn dan in mijn huidige woning
  • Minder flexibiliteit. Wanneer ik een nieuwe partner heb zal ik deze woning waarschijnlijk ook weer moeten verkopen. Ik weet niet of ik dan nog een tweede pandwissel ga kunnen doen en dus toch nog opnieuw registratierechten zal moeten betalen en aan de huidige rente lenen
  • Dan moet ik op heel korte termijn een nieuwe woning vinden. Ik weet niet of dit mogelijk is.
Een nieuwe woning huren
Voordelen:
  • Meer flexibiliteit. Ik weet niet wat de toekomst zal brengen.
  • Geen belastingen (registratierechten of miserietaks)
Nadelen:
  • Maandelijks geld wegsmijten aan huur voor onbepaalde tijd.
  • Emotionele kost: minder aangenaam wonen dan in mijn huidige woning
  • Zal uiteindelijk terug moeten lenen aan de huidige rentevoet en registratierechten betalen
Zijn er misschien mensen die in een gelijkaardige situatie hebben gezeten en hun ervaring willen delen?

Exact dezelfde keuze moeten maken twee jaar geleden, met dezelfde voor- en nadelen :)

Uiteindelijk gegaan voor het uitkopen van de ex en dus de huidige woning behouden.

Ik heb er nog geen spijt van gehad en ik heb nog altijd de flexibiliteit om de woning te verkopen als het nodig zou zijn.
Het grootste nadeel is wel dat er maandelijks een serieuze som moet betaald worden en ik nu wel een flexi job erbij heb genomen zodat er toch wat financiële ruimte is :)

Ik zie het bijvoorbeeld ook wel niet zitten om dat nog 20 jaar vol te houden :p

Exact dezelfde keuze moeten maken twee jaar geleden, met dezelfde voor- en nadelen :)

Uiteindelijk gegaan voor het uitkopen van de ex en dus de huidige woning behouden.

Ik heb er nog geen spijt van gehad en ik heb nog altijd de flexibiliteit om de woning te verkopen als het nodig zou zijn.
Het grootste nadeel is wel dat er maandelijks een serieuze som moet betaald worden en ik nu wel een flexi job erbij heb genomen zodat er toch wat financiële ruimte is :)

Ik zie het bijvoorbeeld ook wel niet zitten om dat nog 20 jaar vol te houden :p

Ok good to hear. Ik ben ook meer geneigd om mijn ex uit te kopen omdat ik ideaal woon nu en niet de onzekerheid wil hebben dat mijn volgende woning hier niet aan gaat kunnen tippen. Puur financieel daarentegen is een pandwissel volgens mij wel de betere keuze. Maar blijkbaar durven banken tegenwoordig pandwissels wel weigeren.

Hebben jullie de waarde van jullie woning laten schatten door een onafhankelijke schatter of zijn jullie dat op een andere manier overeengekomen?

Hier sla je wat dingen door elkaar of je verwoord het raar (het woordje opnieuw). Je hebt registratiebelasting, en dat is onderverdeeld in o.a. verkooprecht en verdeelrecht.

Verdeelrecht is de zogenaamde miserietaks, die moet je inderdaad enkel betalen als je een bestaand goed anders verdeelt en dus niet als je iets nieuws koopt.
Als je een nieuwe woning koopt, zal je niet onderuit kunnen aan het verkooprecht. Die registratiebelasting zal je moeten betalen op het nieuwe pand. Dus als die "opnieuw" slaat op het huidige pand die je samen met je ex gekocht hebt, moet niet jij maar de koper deze betalen. Maar op je nieuwe pand zal je die wel "opnieuw" moeten betalen.

Ik heb ook mijn ex uitgekocht bij mijn scheiding. Ook hier dezelfde voor- en nadelen afgewogen.
Wij zijn destijds de prijs onderling overeengekomen op basis van input van notaris en bank.

Ik ga er zeker niet onnozel over doen en toegeven dat het financieel nu wel zwaar(der) is en dat ik er echt wel dingen voor moet laten met momenten. Aan de andere kant heb ik wel het huis waar ik mijn thuis voel, wat voor mij wel heel veel rust brengt.

Ik zat ook heel hard met het idee van "een beter huis ga ik niet vinden" en de woningmarkt die er niet beter gaat uitzien volgens mij. Ik woon dan ook nog eens heel graag in het huis, op een locatie waar ik jaren van gedroomd heb, .. Dus ik ben echt wel blij met de keuze, opnieuw, hoe moeilijk het financieel soms is.

Ok good to hear. Ik ben ook meer geneigd om mijn ex uit te kopen omdat ik ideaal woon nu en niet de onzekerheid wil hebben dat mijn volgende woning hier niet aan gaat kunnen tippen. Puur financieel daarentegen is een pandwissel volgens mij wel de betere keuze. Maar blijkbaar durven banken tegenwoordig pandwissels wel weigeren.

Hebben jullie de waarde van jullie woning laten schatten door een onafhankelijke schatter of zijn jullie dat op een andere manier overeengekomen?

Geen onafhankelijke schatter genomen. Wij hebben gewoon 3 immo kantoren laten langskomen en dan een bedrag genomen dat voor beide aanvaardbaar was. Er was gelukkig op dat vlak wel een goede verstandhouding.

Ik had ergens gehoopt dat er dan bij mij iemand nieuw ging leren kennen die kon inwonen en de kosten wat helpen dragen, maar mijn nieuwe vriendin nu is niet echt van plan uit haar regio te verhuizen dus als dat blijft duren vrees ik ook voor dat plan :D

Ik weet ook wel zeker dat ik geen 5 jaar meer ga flexi jobben lol

Geen onafhankelijke schatter genomen. Wij hebben gewoon 3 immo kantoren laten langskomen en dan een bedrag genomen dat voor beide aanvaardbaar was. Er was gelukkig op dat vlak wel een goede verstandhouding.

Ik had ergens gehoopt dat er dan bij mij iemand nieuw ging leren kennen die kon inwonen en de kosten wat helpen dragen, maar mijn nieuwe vriendin nu is niet echt van plan uit haar regio te verhuizen dus als dat blijft duren vrees ik ook voor dat plan :D

Ik weet ook wel zeker dat ik geen 5 jaar meer ga flexi jobben lol
Zelfde hier. Maar dan 4 immo-kantoren en daar het gemiddelde van genomen. Wat wel uitkwam op hetgeen we voor ogen hadden. Voorlopig is het wel te doen, maar nu ook niet zo schitterend als ervoor. Dat er meer kosten zijn, is wel een gegeven.

Het belangrijkste hier was dat mijn dochter nog een soort van stabiele situatie had na de shitstorm waarin ze terecht is gekomen. Geen flexi hier, ook totaal geen zin in. Er is zo al weinig tijd.

Mijn ex uitkopen was destijds niet haalbaar dus ik heb toen noodgedwongen verkocht (zelf gedaan zonder immo). Ik ben toen tijdelijk een appartement gaan huren en in die jaren heb ik goed kunnen sparen. 6 jaar later heb ik opnieuw een (veel betere) woning gekocht met mijn huidige partner. Toen was het een zure en moeilijke beslissing maar op het einde van de rit geen seconde spijt van.

Ik moet een prijs overeenkomen met mijn ex en hier hebben we natuurlijk tegengestelde belangen. Risico dat ik meer betaal dan de marktprijs
Met uw partner overeenkomen dat je het huis laat schatten door een immo mens (of twee, je kiest elk eentje) om dat nadeel weg te werken. Jij betaalt een eerlijke prijs en zij hoeft niet het gevoel te hebben int zak gezet te zijn.

Hier sla je wat dingen door elkaar of je verwoord het raar (het woordje opnieuw). Je hebt registratiebelasting, en dat is onderverdeeld in o.a. verkooprecht en verdeelrecht.

Verdeelrecht is de zogenaamde miserietaks, die moet je inderdaad enkel betalen als je een bestaand goed anders verdeelt en dus niet als je iets nieuws koopt.
Als je een nieuwe woning koopt, zal je niet onderuit kunnen aan het verkooprecht. Die registratiebelasting zal je moeten betalen op het nieuwe pand. Dus als die "opnieuw" slaat op het huidige pand die je samen met je ex gekocht hebt, moet niet jij maar de koper deze betalen. Maar op je nieuwe pand zal je die wel "opnieuw" moeten betalen.

Maar als ik het goed begrijp hoef je bij een pandwissel dus geen registratiebelasting (of dus verkooprecht) van 1% betalen op je nieuwe woning. Op basis van deze bron:
Bij pandwissel is dit een eenmalig registratierecht van amper 75 euro. Deze registratie is nodig om de wijziging in de hypotheek officieel vast te leggen.

Doe de berekening anders eens in een excelleke en bekijk wat het jou oplevert of net niet en maak dan voor jezelf uit of het dat waard is.

Rationeel dan. Probeer niet emotioneel te zijn om een hoop bakstenen

Terug
Bovenaan