Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    632
Vorige week eens bij langst de hypotheekwinkel geweest voor een simulatie en daar kreeg zat ik rond de 3.4 ~ 3.6% op 25j met 50% inbreng,
zit daar dan het verschil met persoonlijk langst de bank te gaan, die halve procent ?
Volgens wat ik de afgelopen 2 weken hoorde zou dat beter kunnen met langs de bank te gaan, ja.
Morgen zelf afspraak met Hypotheekwinkel om eens te horen.

Vorige week eens bij langst de hypotheekwinkel geweest voor een simulatie en daar kreeg zat ik rond de 3.4 ~ 3.6% op 25j met 50% inbreng,
zit daar dan het verschil met persoonlijk langst de bank te gaan, die halve procent ?
Hypotheekinkel moet ook eijn commissie krijgen he.. Doe gewoon zelf de bankenronde.

In mijn ogen kan je inderdaad beter zelf “langsgaan” bij de banken. Tegenwoordig kan dit ook bijna bij elke bank digitaal dus dat bespaart je ook weer wat tijd en moeite.
Wij kregen bij KBC online al een vrij scherp voorstel dat we dan voorlegden aan de banken waar we afspraak mee hadden. Bij het maken van de afspraak kan je meteen al zeggen dat je bij KBC (of andere bank waar je online goed voorstel van kreeg) x% hebt en dat het dus geen zin heeft een afspraak te maken indien ze geen beter/evenwaardig voorstel kunnen doen.

Hypotheekwinkel is een goed startpunt om 'nog geen enkele bank te verbranden op voorhand'. Zelf kregen wij er een goed inzicht in het proces van een lening afsluiten en wandelden we buiten met een veel te duur (maar voor ons betaalbaar) voorstel.
Het kon dus alleen maar beter worden :) .

Zoals @Neveneffect aanhaalt, niet alleen de bank maar ook jouw tijd is kostbaar. Bij met maken van een afspraak, zeg al direct welke rentevoet je nu op zak hebt qua voorstel. Niets zo zonde dan iedereen zijn tijd te verspillen.
Wij kregen bij Dexia te horen 'Wa komen jullie hier in feite doen? Je had al lang dat voorstel moeten getekend hebben.' Uiteindelijk bij nog een andere bank (KBC) nog een beter voorstel gekregen.

Makelaars verpesten gewoon de boel. vorige week een bod gedaan op de woning. 75K onder de vraagprijs, 25K onder de uitgesproken gewenste prijs. Je moet niet denken dat die makelaar iets laat weten. Ik hoor gisteren de eigenaars en die makelaar heeft dat bod gewoon niet doorgegeven. Die eigenaars beginnen nu ook te beseffen dat er veel geld naar die makelaar gaat voor nul toegevoegde waarde. Het zou gewoon verboden moeten worden om geld te verdienen met wat misleidende prietpraat te verkopen. Energiezuinig is nu het verkoopspraatje, goochelen met lettertjes. Een epc B is nu al energiezuinig, dat is hetzelfde als tegen een student zeggen dat 12 op 20 een goede score is.

Makelaars verpesten gewoon de boel. vorige week een bod gedaan op de woning. 75K onder de vraagprijs, 25K onder de uitgesproken gewenste prijs. Je moet niet denken dat die makelaar iets laat weten. Ik hoor gisteren de eigenaars en die makelaar heeft dat bod gewoon niet doorgegeven. Die eigenaars beginnen nu ook te beseffen dat er veel geld naar die makelaar gaat voor nul toegevoegde waarde. Het zou gewoon verboden moeten worden om geld te verdienen met wat misleidende prietpraat te verkopen. Energiezuinig is nu het verkoopspraatje, goochelen met lettertjes. Een epc B is nu al energiezuinig, dat is hetzelfde als tegen een student zeggen dat 12 op 20 een goede score is.

Makelaar op aanspreken, die is verplicht elk bod door te geven. Het is de moment om de makelaar mss buiten spel te zetten (weet niet hoe zwaar daaraan getild wordt).

Een EPC B hoeft nu ook niet slecht te zijn, Als die net boven de 100 ligt kan je met wat zonnepanelen bvb een EPC A halen.
Dat label is maar een indicatie, met zonnepanelen, warmtepomp (zelfs als dat niet geschikt is voor eht huis en je draait aan COP 1) haal je de score zo naar beneden.

Je zou ook de benedenverdieping met een pelletkachel kunnen verwarmen. Is een beperkte investering, weinig/geen breekwerk, kan blijven staan als je eventueel later wil overschakelen. Uiteraard gezeul/stockage nodig. Hier zijn er radiatoren op gasketel, maar die staan zeer weinig op. boven verwarmen we eigenlijk niet
Ik zie geregeld huizen of appartementen te koop staan met een inbouw gashaard. Ik vraag me dan vaak af of het mogelijk/ interessant zou zijn op deze te vervangen door een inbouw pelletkachel?

ik blijf ervan verschieten hoe groot het verschil in prijzen tussen regio Ieper en elders is.

Ligt op 7 minuten van de autostrade, dus nog best vlot bereikbaar. OK, ligt ook niet ver van industriegebied, maar rustig genoeg gelegen, nauwelijks camions in de buurt.

Voor zo'n woning betaal je toch héél veel meer in de Vlaamse ruit. Zélfs als je weet dat er renovatieverplichting is (inrichting is lelijk, maar gezien je moet renoveren moet je daar toch doorkijken).

Voor zo'n woning betaal je toch héél veel meer in de Vlaamse ruit. Zélfs als je weet dat er renovatieverplichting is (inrichting is lelijk, maar gezien je moet renoveren moet je daar toch doorkijken).

Maar daar heb je kans dat de woning droog blijft. Overstromingsgevoeligheid voor perceel en gebouw is D...
Ik zou dat nooit kopen in dat geval.

Maar daar heb je kans dat de woning droog blijft. Overstromingsgevoeligheid voor perceel en gebouw is D...
Als je concreet kijkt, valt dat mee hoor. Het huis zelf kan niet nat worden (ligt hoger), de kelder wel, maar da's eenvoudig op te lossen.

Onze straat ligt ook in een diepblauwe zone. Echter, als onze straat onderloopt, dan staat de ganse grote markt van Ieper al onder water. Wat zeker al niet zal gebeuren. Die risico's zijn theoretische modellen, he.

Vakantiewoning ligt zelf net in een overstromingsgevoelig gebied, omdat we 1 meter lager liggen dan toppeil van water zo'n 20 meter verder. Er is wel een 10 meter hoge vesting tussen...

Ik denk dat die modellen niet altijd kloppen. Bepaalde zones die nu al onder staan hebben op die kaart A, andere D. Het is ook allemaal te zien hoe het verder evolueert met het klimaat.

ik blijf ervan verschieten hoe groot het verschil in prijzen tussen regio Ieper en elders is.

Ligt op 7 minuten van de autostrade, dus nog best vlot bereikbaar. OK, ligt ook niet ver van industriegebied, maar rustig genoeg gelegen, nauwelijks camions in de buurt.

Frappant hoe die verschillen toch wel hoog oplopen. In Veurne zou dit al een pak meer gaan. Veurne is ook maar gemeente met lage lonen en een uithoek van het land.

Thanks!
Ik sta er zelf ook wel wat sceptisch tegenover. Vooral omdat het wat 'opgefrist' is, zonder enige deftige renovatie uit te voeren lijkt me.
De zolder is ook snel snel dicht gemaakt met OSB, naar eigen zeggen wel het dak geïsoleerd maar daar ben je niets mee als je het niet effectief kan vaststellen.

Elek is momenteel nog met een terugdraaiende teller maar daar houden we geen rekening mee want dat zal in de toekomst toch vervangen moeten worden.

Ik kan het huis niet meer zien, maar houd er rekening mee dat een grondige renovatie zéér veel geld kost, ik weet niet of je zelf een handige harry bent, maar veel mensen mispakken zich toch aan de kostprijs van het renoveren

Ik heb samen met mijn vader onze 2 huizen zelf zeer grondig verbouwd/gerenoveerd en al meegeholpen bij dichte familie, vrienden.

Zeker ook uw hoofd niet laten zot maken door al die EPC onzin. In onze nieuwe woonst hebben wij een geothermische warmtepomp uiteraard in combinatie met vloerverwarming/ zonnepanelen, dat is zeer efficiënt maar het heeft een prijskaartje.

Een condensatieketel op gas is vaak nog een zeer goede oplossing voor mensen die een oudere woonst willen renoveren en een 'beperkt' budget hebben. Isoleer het dak goed, isoleer de vloer goed, steek eventueel nieuwe ramen, isoleer of verfraai de gevel bij zeer oude huizen het mag van de stad of gemeente), plaats een zonnepanelen installatie.

Merci!
Uiteindelijk een 2de bezoek gedaan om meer in detail te kijken en toen kwamen er toch wat dingen naar boven die we tijdens het eerste bezoek niet hadden gezien. Enkele ramen moesten vernieuwd worden, dak isolatie bleek ook niet top te zijn en vooral de elektrische verwarming vond ik niet interessant. Wij zijn op zoek naar een echt instapklare woning waar we niet zulke kosten aan moeten doen.

Volgens mij is de woning dan ondertussen verkocht, is idd weg op alle websites.

Dat gezegd, vandaag een bezoek in deze woning :giggle:

Merci!
Uiteindelijk een 2de bezoek gedaan om meer in detail te kijken en toen kwamen er toch wat dingen naar boven die we tijdens het eerste bezoek niet hadden gezien. Enkele ramen moesten vernieuwd worden, dak isolatie bleek ook niet top te zijn en vooral de elektrische verwarming vond ik niet interessant. Wij zijn op zoek naar een echt instapklare woning waar we niet zulke kosten aan moeten doen.

Elektrische verwarming is zeker niet interessant. Succes alvast met de zoektocht naar een woonst.

Merci!

Op foto ziet het er alleszins wel een gezellige woning uit. Succes!

Merci!

Je komt wel dicht in de buurt hoor ;), welke regio zoek je juist en welk budget? Ik denk dat deze woning iets aan de hoge kant is qua prijs voor Middelkerke.

Terug
Bovenaan