Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    632
Eergisteren ons bod verhoogt naar €427000, helaas heeft iemand gisteren de vraagprijs van €435000 geboden.
De zoektocht gaat verder......
Waarom dan eigenlijk niet gewoon de vraagprijs bieden? Is 8k het dan echt waard om er misschien naast te grijpen en verder te mogen zoeken?

68ba7d85-5170-11e9-abcc-02b7b76bf47f.png

Is dat per jaar? Meer dan verwacht.
En dan nog, al die dingen lagen er al. Dus door mijn huis hier te bouwen gaat de kost per gebouw alsnog omlaag.

Laatst bewerkt:
als dé reden waarom je die woning wil kopen het "landelijke" is, hou dan rekening met het feit dat die straat voorzien is op uitbreiding. Zelfs al hebben we een "bouwstop", zie ik het wel gebeuren dat daar nog uitgebreid wordt.
Is inderdaad wel zo'n wijk die zal uitgebreid worden.

Na nog wat nagedacht te hebben zullen we toch geen bod indienen. Iets te hard van stapel gelopen.

Nogmaals bedankt, heren!
Ik zal hier in de toekomst nog wel genoeg vragen komen stellen. Veel nieuwe dingen ...:unsure:

Compromis is getekend.
De verkopers wouden in de compromis laten opnemen dat het max. 3 maanden mag duren tussen tekenen compromis en verleiden van de akte, ik was daarmee akkoord. Dag voor tekenen compromis had "mijn" notaris blijkbaar gebeld om te zeggen dat het toch 4 maanden moest zijn voor hem. 🤔

Nu nog een bank kiezen.
Welke rentevoeten krijgt de rest hier tegenwoordig bij hun bankenrondes? (Ik vond er geen specifiek, recent, topic van terug).

Nogmaals bedankt, heren!
Ik zal hier in de toekomst nog wel genoeg vragen komen stellen. Veel nieuwe dingen ...:unsure:

Compromis is getekend.
De verkopers wouden in de compromis laten opnemen dat het max. 3 maanden mag duren tussen tekenen compromis en verleiden van de akte, ik was daarmee akkoord. Dag voor tekenen compromis had "mijn" notaris blijkbaar gebeld om te zeggen dat het toch 4 maanden moest zijn voor hem. 🤔
hij is bang dat hij het werk niet in 3 maand rond krijgt, MSS is zijn personeel in verlof rond hemelvaart :)
Nu nog een bank kiezen.
Welke rentevoeten krijgt de rest hier tegenwoordig bij hun bankenrondes? (Ik vond er geen specifiek, recent, topic van terug).
ik hoorde gisteren dat iemand 2,9% kreeg, denk dat dit wel bij de betere hoort. Maar stel je vraag gerust in de topic 'maandelijkse aflossing', al kan dat hier ook wel denk ik.

Ik zou eens kijken op keytradebank. Als je daar je gegevens ingeeft krijg je een resultaat. Als je daar 0,3% tot 0,5% af kan doen (afhankelijk van je profiel), heb je een goeie rentevoet, lijkt me. Kijk zeker ook naar de schuldsaldoverzekering kost, al is dat nu wat minder belangrijk doordat de rentekost terug zwaar doorweegt.

Nogmaals bedankt, heren!

Compromis is getekend.

Nu nog een bank kiezen.
Ik heb net 2,81% gekregen op 25 jaar, voorstel voor 20 jaar was 2,79 oid dacht ik.
Wel eigen inleg van > 40% & klant van private banking (Fortis). Rentes zijn (licht) aan het stijgen, dus afhankelijk van je profiel is alles onder de 3% wel goed denk ik.

Ik zou eens kijken op keytradebank. Als je daar je gegevens ingeeft krijg je een resultaat. Als je daar 0,3% tot 0,5% af kan doen
Die geeft 3,20% momenteel.
Kijk zeker ook naar de schuldsaldoverzekering kost, al is dat nu wat minder belangrijk doordat de rentekost terug zwaar doorweegt.
Yes scheelt wel wat bij de verschillende voorstellen.
Ik heb net 2,81% gekregen op 25 jaar, voorstel voor 20 jaar was 2,79 oid dacht ik.
Wel eigen inleg van > 40% & klant van private banking (Fortis). Rentes zijn (licht) aan het stijgen, dus afhankelijk van je profiel is alles onder de 3% wel goed denk ik.
Hier liggen de voorstellen tussen de 3,05% en 3,515% (quotiteit van 76 á 77%).
Nog wachtende op 1 antwoord van BNP die ging proberen er onder te gaan (en misschien nog afspraak met Hypotheekwinkel volgende week).

Nogmaals bedankt, heren!

Compromis is getekend.

Nu nog een bank kiezen.
Wij kregen bij KBC een rente van 2,89% op 25 jaar. Wel met ongeveer 35% eigen inbreng.

Wij zijn begonnen met de zoektocht naar een eerste eigen woning. Gisteren naar deze woning gaan kijken.
Ik was van het begin al sceptisch omdat de verwarming + warm water via elektriciteit gebeurd (daarom ook de 26 zonnepanelen...?).
Volgens de eigenaar zou het verbruik "wel meevallen"; naar eigen zeggen 240 euro per maand :unsure: .
Ik was dan al meteen aan het kijken naar mogelijkheden naar een andere vorm van verwarmen en het moet denk ik wel doenbaar zijn om een gascondensatieketel te plaatsen, met dan (voorlopig) leidingen in opbouw.
Iemand die dit nog heeft gedaan en zegt 'ja, wel interessant', of eerder dit huis laten voor wat het is?

Voor de rest is het een heel tof huis in een relatief rustige buurt maar toch dichtbij de snelweg en belangrijke uitvalswegen.

Wij zijn begonnen met de zoektocht naar een eerste eigen woning. Gisteren naar deze woning gaan kijken.
Ik was van het begin al sceptisch omdat de verwarming + warm water via elektriciteit gebeurd (daarom ook de 26 zonnepanelen...?).
Volgens de eigenaar zou het verbruik "wel meevallen"; naar eigen zeggen 240 euro per maand :unsure: .
Ik was dan al meteen aan het kijken naar mogelijkheden naar een andere vorm van verwarmen en het moet denk ik wel doenbaar zijn om een gascondensatieketel te plaatsen, met dan (voorlopig) leidingen in opbouw.
Iemand die dit nog heeft gedaan en zegt 'ja, wel interessant', of eerder dit huis laten voor wat het is?

Voor de rest is het een heel tof huis in een relatief rustige buurt maar toch dichtbij de snelweg en belangrijke uitvalswegen.
op zich mooie prijs, maar dat verbruik zou je op facturen moeten zien (en NIET op maandelijkse voorschotten!). In opbouw nu nog een gascondensatieketel plaatsen is wel niet zo slim denk ik, maar mss is er geen budget meer over voor een ander alternatief?

Nogmaals bedankt, heren!

Compromis is getekend.

Nu nog een bank kiezen.
Wij hebben net getekend voor 2,88% op 25 jaar voor een quotiteit van 84%. Voorstel dateert van eind december.

Er lijkt geen vloerverwarming te zijn, en in 2 slaapkamers zie ik inderdaad een elektrische radiator hangen. In de leefruimte zie je in de verte ook een exemplaar op 1 foto. Toevallig uit beeld gehouden op de meeste foto's. :sarcastic:

Dan lijkt het plaatsen van een gasketel toch niet zo laagdrempelig te zijn.

EPC = 293.
Dat is dus bijna C. Dus niet zo denderend. Al zou je daarvoor best eens kijken welke maatregelen men voorstelt in het EPC verslag naar de toekomst toe om dit te verbeteren.

Daarnaast kijken of hij een terugdraaiende teller heeft of al een digitale. Als dat nog een terugdraaiende teller is, dan heb je niet zo zeer veel aan die factuur aangezien met die zonnepanelen hij dan een quasi nulverbruik heeft. En enkel het prosumententarief betaalt + vastrecht. Maar die terugdraaiende teller niets is waar je nog de volgende 5 - 10 jaar op kan rekenen. Met alle gevolgen van dien.

Je zou eigenlijk moeten weten op welke temperatuur hij het instelt, en hoeveel effectief verbruik dat elektrisch verwarmen geeft... maar mijn inziens is dat niet iets waar ik voor te springen zou staan.

Je kan een gasketel in opbouw voorzien. Maar als ik naar de foto's kijk moet je ook nog overal radiatoren voorzien, aangezien hij elektrische vuurtjes heeft voorzien voor de ganse woning. En dan is het al snel kostelijk. Ik zou dan eerder zeggen plaats een lucht/lucht warmtepomp. Maar zelfs dan gaat het verbruik nog redelijk kostelijk kunnen blijven. En echt ideale of gemakkelijke positie om die buitenunit te plaatsen is er nu ook niet.
Voor warm water voorzie je dan al dan niet voorlopig een elektriciteitsboiler.

Eerste te nemen stappen voordat je dat koopt is nakijken wat de isolatie in het dak is en die extra te voorzien. En extra voorzetisolatie voorzien voor de voor en achtergevel.

Dat is een beetje het nadeel met woningen van 1990 - 2012/2014. Dat ziet er esthetisch allemaal nog cava uit, en betaal je daar ook extra voor, maar moet je om goed te zijn wel iets gaan doen aan de isolatie die er voorzien is. Wat een serieuze slok op de borrel kan schelen.

Sowieso als je echt serieus dit overweegt, zou ik met een aannemer die een totaalprijs kan maken naar daar gaan om een eerste raming te maken om de aanpassingen uit te voeren die jij in gedachten hebt. Dan weet je ook al direct of het geheel voor u dan nog een haalbare kaart is. Ik persoonlijk zou er voor die prijs echter van weg blijven.

Al kun je al wel redelijk wat aanpassingen uitvoeren aan een oudere woning, die je in die regio ook nog vindt voor 200 - 225k met 125k renovatiebudget (en wat premies). Al gaat het dan wel ook nog niet volledig af zijn.

Thanks!
Ik sta er zelf ook wel wat sceptisch tegenover. Vooral omdat het wat 'opgefrist' is, zonder enige deftige renovatie uit te voeren lijkt me.
De zolder is ook snel snel dicht gemaakt met OSB, naar eigen zeggen wel het dak geïsoleerd maar daar ben je niets mee als je het niet effectief kan vaststellen.

Elek is momenteel nog met een terugdraaiende teller maar daar houden we geen rekening mee want dat zal in de toekomst toch vervangen moeten worden.

Je zou ook de benedenverdieping met een pelletkachel kunnen verwarmen. Is een beperkte investering, weinig/geen breekwerk, kan blijven staan als je eventueel later wil overschakelen. Uiteraard gezeul/stockage nodig. Hier zijn er radiatoren op gasketel, maar die staan zeer weinig op. boven verwarmen we eigenlijk niet

Vorige week eens bij langst de hypotheekwinkel geweest voor een simulatie en daar kreeg zat ik rond de 3.4 ~ 3.6% op 25j met 50% inbreng,
zit daar dan het verschil met persoonlijk langst de bank te gaan, die halve procent ?

Terug
Bovenaan