Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Toch niet per sé. Wij hebben een HOB, ons terras zit best ver van dat van onze directe buren, zit ook nog een stuk van ons huis tussen en de oude garage die nu berging is en aan de andere kant staat een omheining en haag.

Gemiddeld gezien toch wel hoor. Ik denk niet dat daar veel discussie over kan bestaan :-) uitzondering zijn er natuurlijk altijd.

Open, halfopen of gesloten, 1 buur met een stinkende hond en je mag het vergeten om gezellig op je terras te zitten. Wij hebben buren met 2 blaffende honden, dat gaat dan ook gepaard met veel geroep op die honden, waardoor ze nog harder blaffen. In de zomer drollen die honden in de tuin en ruik je soms die de drollen.

Het meest bizarre, die mensen hadden geen honden, maar beslissen plots aan hun bijna 60 om niet 1 maar 2 honden te nemen. Onbegrijpelijk dat zoveel mensen een hond nemen. Honden zouden exclusief voor de jacht, politie of schapenteelt mogen gehouden worden. De enige oplossing is een jaarlijkse milieu belasting van 5K per hond.
Sorry ik zal de kakjes niet meer tegen de omheining weggooien.

Is er reeds een sonderingsverslag?

Zolang je dat niet hebt ben je nooit zeker. Die ingezakte woning kan ook gewoon zijn omdat de fundering gewoon slecht of te licht is maar de grond best wel meevalt.

Sowieso ga je bij afbraak en heropbouw altijd een sterkere fundering nodig hebben gezien er bestaande fundering, putten, riolering, kelder,... wordt uitgegraven en verwijderd en je dus met minder stabiele, geroerde of aangebrachte grond zit.

Tip: In dat geval is houtskeletbouw altijd in het voordeel vanwege de lichtere structuur. overigens altijd het geval bij zwakkere en slechte gronden tout court.
Nee geen sonderingsverslag, maar aangezien de woningen links en rechts ook verzakt staan zit daar toch iets structureels. De nieuwbouwhuizen staan wel goed, maar dat zal dan gewoon aan de fundering liggen dus.

We zien wel dus, maar het is gewoon iets waar we rekening mee moeten houden. Uitgaan van het best case scenario is wel leuk, maar een meerkost van een paar tienduizend euro in het slechtste geval is ook iets dat we gewoon moeten incalculeren bij het bod.

Gemiddeld gezien toch wel hoor. Ik denk niet dat daar veel discussie over kan bestaan :-) uitzondering zijn er natuurlijk altijd.

Voor de doorsnee vlaming zal de buur op 0-10m afstand wonen en moet je gewoon geluk hebben met je buren.
Liever een fatsoenlijke buur tegen mijn huis dan een irritante lawaaimakende en hout stokende buur op 10-20 meter afstand.
Het is pas als je honderden meters afstand hebt tussen buren dat een open bebouwing op gebied van geluids- en geurhinder een echt voordeel biedt.

Al de rest is voor mij althans zever op dat gebied.

Eerste bod afgewezen (het was ook wel redelijk diep, 25% van de vraagprijs erafgeknald)
Wel een tegenbod gekregen, al was dat even ridicuul (2,5% van de vraagprijs).

Dus nu een bod gedaan van vraagprijs -12,5%, gebaseerd op de gronden die 500m verder vandaag te koop gekomen zijn. Hopelijk gaan ze der nu wat in mee, want anders is het einde verhaal.

Eerste bod afgewezen (het was ook wel redelijk diep, 25% van de vraagprijs erafgeknald)
Wel een tegenbod gekregen, al was dat even ridicuul (2,5% van de vraagprijs).

Dus nu een bod gedaan van vraagprijs -12,5%, gebaseerd op de gronden die 500m verder vandaag te koop gekomen zijn. Hopelijk gaan ze der nu wat in mee, want anders is het einde verhaal.
Over welke prijs en oppervlakte spreken we?

Ik ben precies blij dat ik in Limburg woon :unsure:
Ja 't is degoutant veel geld, ben ik het absoluut mee eens. Maar het is nu eenmaal de norm hier in de (ruime) regio, dus we kunnen erover klagen zoveel we willen, veranderen gaat het toch niet doen.
Het is allemaal nagerekend en moet lukken, maar 100k minder vraagprijs was fijn geweest :p soit, als het lukt hebben we wel iets voor de komende 40-50 jaar, dus da's ook veel waard éh :)

Ja 't is degoutant veel geld, ben ik het absoluut mee eens. Maar het is nu eenmaal de norm hier in de (ruime) regio, dus we kunnen erover klagen zoveel we willen, veranderen gaat het toch niet doen.
Het is allemaal nagerekend en moet lukken, maar 100k minder vraagprijs was fijn geweest :p soit, als het lukt hebben we wel iets voor de komende 40-50 jaar, dus da's ook veel waard éh :)
Welke regio? En waarom koop je niet gewoon da´ 1 van die gronden die te koop gekomen zijn? Owv de 6% btw wss

Net bod van 461000 niet weerhouden (Mechelen, in de buurt van het park, 170 vierkante meter, EPC B, 3 slaapkamers). Ik baal wel stevig: meer kunnen we niet bieden zonder ons financieel pijn te doen.

Al 8 jaar in bezit van eigen woning met mijn vrouw

In 2008 alleen een appartement gekocht (nieuwbouw), was van moeten want ouders ging scheiden en ze raden me toen aan om toch maar te kopen. Ik was toen 25 jaar oud. Nog geen jaar later iemand leren kennen maar toen nog geen plannen om samen te wonen. Pas in Juni 2012 gingen we samen wonen. In men appartement was het wat te klein voor met 2 (maar 1 slaapkamer) dus gingen we samen huren en verhuurde ik mijn appartement.

In 2015 beslist om samen iets te kopen. Ik wou mijn appartement houden maar dat was financieel niet direct haalbaar. Dan maar verkocht zonder vastgoedmakelaar (heb er toen zelf 25000€ ingestoken, met de verkoop min aftrek deel voor de bank van de lening heb ik +/- 85000€ overgehouden). Met de koop van onze woning heeft men vrouw dan het schrijfgeld betaald, ik heb dan een groot deel van het geld dat ik gekregen had met de verkoop van mijn appartement gebruikt + derest geleend.

Nu wonen we hier al 8 jaar, ondertussen onze terras volledig onder handen genomen (was nodig) en een vaste trap geplaatst naar de zolder.

Wil graag verhuizen naar een half open bebouwing (nu volledig gesloten dus af en toe hoor je wel de geburen) maar hoe de prijzen er nu voorstaan vrees ik er voor.

@Gr3c0, waarom?

Je hebt toch al een beginkapitaal? Ik heb soortgelijk meegemaakt.

Eerste woning was een app, gekocht in 2008 en verkocht in 2013. Ik had zo een 50k over (was 60+ jaar oud). 2014-2016 gebouwd, overschot app + nog wat geld ingestoken.
Dat heb ik in 2023 verkocht, had toen 200+k over. Heb dar ook een andere woning gekocht (hob uit 2020) en die 200k + nog spaargeld in het nieuw huis gestoken.

Eerste stap is je huis laten schatten, dan kijken bij de bank wat mogelijk is en dan pas panikeren. Jou huis is vandaag wss een stuk meer waard dan toen je het aankocht.

Ik panikeer niet hoor, het is niet dat ik hier direct weg wil. De zolder moet eerst afgewerkt worden om een ruimte te creëren + hier en daar nog wat schilderwerken. De volgende stap is een nieuwe vloer in de living met gasleiding voor gaskachel. Daarna kunnen we nog beslissen wat we met het huis gaan doen maar dan zitten we al 5 a 10 jaar verder. Oh en niet vergeten om af en toe te genieten door eens een reisje te maken met het gezin. :). Het leven bestaat niet alleen maar uit werken en verbouwen.

Drongen en omstreken
Als je iets verder van Gent gaat, liggen de prijzen een pak lager...
Dan moet het wel passen in de regio die je voor ogen hebt natuurlijk...

Correctie, in Zomergem liggen d prijzen per vierkante meter precies niet ver van die in Drongen :eek: t is duidelijk lang geleden dat ik nog naar de prijzen had gekeken...

Als je iets verder van Gent gaat, liggen de prijzen een pak lager...
Dan moet het wel passen in de regio die je voor ogen hebt natuurlijk...

Correctie, in Zomergem liggen d prijzen per vierkante meter precies niet ver van die in Drongen :eek: t is duidelijk lang geleden dat ik nog naar de prijzen had gekeken...
Zomergem en Lovendegem zijn ook opties, maar je zit toch ook vlot aan die prijzen inderdaad :p

Terug
Bovenaan