Mulan
Well-known member
2x een huis gekocht via gedwongen verkoop: de verkopers mogen eerst 6 maand via een immomakelaar de woning te koop zetten, pas daarna wordt overgegaan tot een openbare verkoop.Voor de bank is dat dan de gemakkelijkste oplossing. Besef echter wel dat de 'openbare' verkoopswaarde in zo'n scenario véél lager zal uitvallen dan wat je normaal zou krijgen. Dat is dan in verhouding aan een 'dumpingprijs' (wat logisch is).
De eerste woning heb ik 20k meer betaalt dan wat het via openbare verkoop geschat werd, zei de notaris aan mij.
Bij de 2de woning, in volle covid stond ze al 3-4 maand te koop eer ik mijn bod deed. Gezien de belachelijk oververhitte markt toen èn het een huis met tuin betreft wat toen zeer gegeerd was, kunnen we gerust stellen dat de woning eerst te duur geprijsd stond. Ik heb een bod gedaan dat onmiddellijk door de bank werd goedgekeurd dus dat zal ook wel hoger geweest zijn dan wat een openbare verkoop opgebracht zou hebben.
Dus neen, een gedwongen verkoop leidt niet automatisch tot een lagere marktwaarde. Wat ik wel bij beide woningen heb gezien is dat een gedwongen verkoop leidt tot onverzorgde, verwaarloosde woningen.
Waar de meesten hun huis zo netjes mogelijk presenteren om het zo vlot mogelijk te kunnen verkopen, heb ik hier 2x een verwaarloosde woning gezien: vol rommel, vuil, gras dat een halve meter hoog staat,... Waardoor je automatisch al een deel van de potentiële kopers afschrikt.

.
)
uur van mijn tijd verprutst.