Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Iemand ervaring met het Vlaams Woningfonds en de Vlaamse woonlening? Ik ga daar vermoedelijk een aanvraag doen maar lees doemverhalen op het internet dat die procedure echt heel lang duurt en altijd slechts net op het nippertje goedgekeurd is.
Procedure is zeer omslachtig en veel papierwerk en inderdaad pas op het laatste kwam alles binnen.
Maar ik heb mijn eerste 5 jaar aan 1.21% afbetaald, de volgende 5 jaar aan 0.5% en nu zit ik sinds 2 jaar aan 2% (max dacht ik)
Dossierkosten : 50erur

Dus als ge ervoor in aanmerking komt ,zeker doen

Even necromancen via de zoekfunctie: heeft iemand hier inderdaad concreet ervaring mee? En hoe verloopt het proces dan precies?
Ik lees via diverse fora verschillende verhalen over bepaalde termijnen en dergelijke. Mijn bankier stelde mij wel al gerust, maar ik wilde toch zeker zijn dat ik er nergens kantjes afrijd.

Situatie concreet:
- vandaag hebben we een (1) woningkrediet op mijn enige & eigen woning - op dit hypothecair krediet heb ik vandaag nog de woonbonus;
- recent een bouwgrond gekocht waarvoor we een (2) nieuwe lening aangaan en (3) stuk overbruggingskrediet nemen om het huis erop te financieren. Dat betalen we natuurlijk terug op het moment dat ons huis verkocht wordt.
- bedoeling is om ons huis te verkopen en dat ± overeen te laten komen met de oplevering van ons nieuw huis, waarbij (waarna?) de pandwissel kan gebeuren.

Op dat moment heb ik 2 kredieten: (1) en (2). Voor (1) behoud ik dan de woonbonus gezien dat krediet blijft bestaan. Voor (2) heb ik dat uiteraard niet. Correct?
Vooral over die laatste stap lees ik wat dubbele dingen: moeten de pandwissel en de verkoopakte op dezelfde dag gebeuren?
In gesprek gaan met je notaris. Pandwissel kan gebeuren met een kleine termijn er tussen maar das een overeenkomst tussen jou, de bank en de notaris waarbij het geld op een geblokkeerde rekening van de notaris komt te staan in tussentijd zodat daar geen enkele beweging kan op gebeuren buiten het financieren van het nieuwe krediet.
Maar ik benadruk: uw notaris gaat daar de beste antwoorden in kunnen geven.

Even necromancen via de zoekfunctie: heeft iemand hier inderdaad concreet ervaring mee? En hoe verloopt het proces dan precies?
Ik lees via diverse fora verschillende verhalen over bepaalde termijnen en dergelijke. Mijn bankier stelde mij wel al gerust, maar ik wilde toch zeker zijn dat ik er nergens kantjes afrijd.

Situatie concreet:
- vandaag hebben we een (1) woningkrediet op mijn enige & eigen woning - op dit hypothecair krediet heb ik vandaag nog de woonbonus;
- recent een bouwgrond gekocht waarvoor we een (2) nieuwe lening aangaan en (3) stuk overbruggingskrediet nemen om het huis erop te financieren. Dat betalen we natuurlijk terug op het moment dat ons huis verkocht wordt.
- bedoeling is om ons huis te verkopen en dat ± overeen te laten komen met de oplevering van ons nieuw huis, waarbij (waarna?) de pandwissel kan gebeuren.

Op dat moment heb ik 2 kredieten: (1) en (2). Voor (1) behoud ik dan de woonbonus gezien dat krediet blijft bestaan. Voor (2) heb ik dat uiteraard niet. Correct?
Vooral over die laatste stap lees ik wat dubbele dingen: moeten de pandwissel en de verkoopakte op dezelfde dag gebeuren?
Ik kan alleen maar bevestigen wat @TooChé en @toru gezegd hebben. Beste blijft rechtstreeks aan notaris vragen met de info die je van de bank hebt. En kan ook alleen maar benadrukken dat je het zeker moet proberen en bereid je voor dat de bank dwars kan gaan liggen (want je gaat een voor hun nadeligere lening willen overnemen).

Procedure is zeer omslachtig en veel papierwerk en inderdaad pas op het laatste kwam alles binnen.
Maar ik heb mijn eerste 5 jaar aan 1.21% afbetaald, de volgende 5 jaar aan 0.5% en nu zit ik sinds 2 jaar aan 2% (max dacht ik)

Die tijden van die hele lage rentes zijn helaas voorbij. Wij kregen een bepaalde rentevoet en daarop dan allerlei kortingen.
Nu is het een beetje omgekeerd als ik het goed begrijp: ipv kortingen op de basisrentevoet krijg je extra's erbovenop.
+ De beperking ook nog eens van hoeveel je pand maar waard mag zijn.

En idd, papierwerk tegen de sterren op, bij mij duurde het 4 maand eer ik wist dat ik ze kon krijgen: dossier goedgekeurd + er was nog voldoende budget over. Voor mijn 2de lening kreeg ik te horen dat het budget op was toen en 6 maand later maar nog eens een aanvraag moest indienen. Die aanvraag 6 maand later kwam dan wel op 2 maand tijd in orde. 😁

Wij hebben een anderhalf jaar gewoond in een HOB nieuwbouw.

We hebben het met de buren al eens een paar keer over gehad. En we hebben mekaar bijna nooit gehoord.

Onze buren hadden 3 kinderen en soms dachten ze van. Ja nu moeten de buren het wel horen. Maar wij hoorde niks.

Het is pas wanneer je met een klopboormachine gaat boren, dat je het hoort.

Onze woning waren dan ook van mekaar. Het enige dat elkaar raakte waren de dakpannen en gevelsteen. Daartussen zat dan geluidsisolatie.
Soms zie ik wel eens dat ze de vloerplaat door gieten. Dan zou je denk ik wel meer last hebben (door de trillingen).

Hier is zelfs de gevelsteen gescheiden, als in ze raken elkaar nergens zonder isolatie tussen. Op de kopse kanten zit er dan wel een smal alu paneel voor van boven tot onder om die spleet te verbergen.
Ik zeg het, op 6 maanden hebben we elkaar nog niet gehoord. Kan er dus mee leven :D.

Bedankt voor je input! Wat bedoel je juist met veel papierwerke? Gaat dit dan over alle attesten indienen?
Moet ik al voor mijn bod aanvaard is best een afspraak maken om te informeren of kan dat allemaal als ik een akkoord heb over een huis?

Het lijkt wel al iets veranderd te zijn. Bij mij is dossierkost 100 euro en rente komt op 2,19% bij berekening.
Heb je aan 100% geleend of nog spaargeld gebruikt?

Halfopen bebouwing leef je toch meer op elkaars lip. Zit je in de zomer buiten op het terras zit je eigenlijk quasi met de buren aan tafel.
Toch altijd inboeten aan privacy imo.

Situatie concreet:

Nee, je moet gewoon altijd een hypotheek lopen hebben. In theorie een overbruggingskrediet, in praktijk een handige bankier

Wij hebben bij aankoop huis 2 de hypotheek van huis 1 volledig overgetrokken naar huis 2. Op dat moment was huis 1 hypotheek vrij. Huis 2 had 2 hypotheken. Een nieuwe en de oude geherfinancierde. Uiteraard moet je genoeg centen hebben om huis 2 te kopen zonder huis 1 te verkopen. De soms van die 2 hypotheken was 120% van huis 2, dus voor heel de constructie hebben we zo goed als 0 cash moeten vrijmaken.
Ik heb wel het verhuur app en aandelen als onderpand moeten geven, maar dat staat nergens in de aktes.

We hebben nu al 2x woonbonus gecasht op die oude hypotheek, dus ik ga ervan uit dat die wissel goed verlopen is. 700 euro rente per jaar betalen op dat leningetje en 1500 belasting terug krijgen. Thanks for the free money.

Halfopen bebouwing leef je toch meer op elkaars lip. Zit je in de zomer buiten op het terras zit je eigenlijk quasi met de buren aan tafel.

Hier grenzen de garages aan elkaar, onze terassen zijn 20m van elkaar met een haag tussen.

Heb meer ‘last’ van mijn overburen, met een straat tussen dus, dan van mijn buren.

Heb een open bebouwing gehad met een tuin van 1800m2 en daar hoorde je de buren ook als je buiten zat.
Wil je geen last van ‘buren’ moet je al heel afgelegen gaan wonen.

Heb meer ‘last’ van mijn overburen, met een straat tussen dus, dan van mijn buren.

Heb een open bebouwing gehad met een tuin van 1800m2 en daar hoorde je de buren ook als je buiten zat.
Wil je geen last van ‘buren’ moet je al heel afgelegen gaan wonen.
Klopt. Door de band genomen zijn percelen voor HOB altijd smaller waardoor de kans op overlast van de buren altijd groter is. Eens te meer wanneer terrassen aansluitend aan de woning tegen elkaar liggen.

Voor de meeste mensen wellicht geen groot probleem, maar zou voor mij al een grote afknapper zijn bij de keuze voor een woning.

Ik moest toch es gniffelen bij de achtergevel

:lol:

moest hier aan denken
8diqho.jpg

Nog een extra gniffel/challenge:
Spot de wc op de eerste verdieping, te zien op de virtual tour. Jawel, dat is de enige daar.
Op het gelijkvloer is overigens enkel eentje in de badkamer.

Bedankt voor je input! Wat bedoel je juist met veel papierwerke? Gaat dit dan over alle attesten indienen?
Moet ik al voor mijn bod aanvaard is best een afspraak maken om te informeren of kan dat allemaal als ik een akkoord heb over een huis?

Het lijkt wel al iets veranderd te zijn. Bij mij is dossierkost 100 euro en rente komt op 2,19% bij berekening.
Heb je aan 100% geleend of nog spaargeld gebruikt?

De verplichte renovatie werken dienen grondig gestaafd te worden met tekeningen, offertes, enz...
Aanvraag voor een schijf geld voor die werken, is ook een half dossier telkens met de facturen om te kunnen aantonen dat ge de voorwaarden volgt.

Ik had 120% geleend zelfs destijds. Een stuk boven aankoopprijs huis kunnen gaan om de eerste renovatiewerken mee te kunnen bekostigen.
Er stond bij aanvraag lening welgeteld 2k eur op mijn rekening ofzo :)

Spot de wc op de eerste verdieping, te zien op de virtual tour. Jawel, dat is de enige daar.
Toch handig, moet je niet ver stappen 's nachts.

Ze hadden wat mij betreft ook de schimmel op de deur en poort in de garage mogen wegdoen, evenals de spinnenwebben. Verder de plinten af en toe eens afstoffen en de (smerige) lichtschakelaars eens afwassen is toch ook tof. Dat zijn zaken die je op 20 minuten gedaan hebt en je foto's en bezoeken geven al een veel properdere indruk (want de rest is wel proper zo te zien, buiten die kookplaat dan).

Vind de woonkamer trouwens klein tov de rest van het huis. Hier neemt de woonkamer/keuken een zeer belangrijk deel van de ruimte in (bijna 30%) en dat is gewoon zalig.

Twee aparte WC's is wel niet evident hè met amper 280m2 bewoonbare oppervlakte
Ben je nu serieus? Dit huis heeft zogezegd 280m2 bewoonbare oppervlakte, hetgeen bovengemiddeld is. En dan zie je in die leefruimte dat je uw stoel aan die tafel niet deftig achteruit kunt zetten omdat je dan tegen de zetel/kast zit. Dat terwijl er in de keuken een halve balzaal ongebruikte ruimte lijkt te zijn. Dit is gewoon slecht ingedeeld. Heeft niets met "classic BG" te zien.

u3Z9Fkv.png
Vind de woonkamer trouwens klein tov de rest van het huis. Hier neemt de woonkamer/keuken een zeer belangrijk deel van de ruimte in (bijna 30%) en dat is gewoon zalig.
Ah, toch eindelijk iemand die mij hierin volgt

Ik vind vooral die achtergevel op nix trekken.

Eigenlijk zie je aan de vorm van die bouw
- half dak = minder gevel op te trekken en minder complexe constructie
- heel weinig ramen achteraan waar de tuin dan nog zit

Dat hier gebouwd is van "we willen wel, maar we kunnen niet".

Dat zijn duidelijk budgettaire overwegingen.
Beter dan wachten met een keuken te zetten in mijn ogen want dat is te fixen, die constructie niet meer.

De verplichte renovatie werken dienen grondig gestaafd te worden met tekeningen, offertes, enz...
Aanvraag voor een schijf geld voor die werken, is ook een half dossier telkens met de facturen om te kunnen aantonen dat ge de voorwaarden volgt.

Ik had 120% geleend zelfs destijds. Een stuk boven aankoopprijs huis kunnen gaan om de eerste renovatiewerken mee te kunnen bekostigen.
Er stond bij aanvraag lening welgeteld 2k eur op mijn rekening ofzo :)

Heb je dan geen voorschot op het huis moeten betalen? Ik veronderstel dat het met 2k niet lukt. :p
Ik heb wel wat meer spaargeld dan dat dus ik voorzie wel dat ik die lening ook ga krijgen.

Heb je dan geen voorschot op het huis moeten betalen? Ik veronderstel dat het met 2k niet lukt. :p
Ik heb wel wat meer spaargeld dan dat dus ik voorzie wel dat ik die lening ook ga krijgen.
Ik heb gewoon gezegd dat ik als voorschot maar 5000 euro had en daar zijn de verkopers mee akkoord gegaan. De lening in orde brengen heeft bij mij dus 4 maanden geduurd, je kan idd geen 4 maand wachten eer je dat voorschot stort, dat moest binnen de 10 dagen gebeuren.

Daarnaast had ik natuurlijk al een ander voorstel van een bank op zak, indien de sociale lening niet door zou gegaan zijn, zou ik de aankoop niet hebben moeten laten schieten.

Terug
Bovenaan