Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Ik zou er zelf toch niet zo gerust in zijn. Zelf woon ik ~800 meter van de autosnelweg, ook westelijk. Zitten meerdere rijen huizen en zelfs een parkje tussen en de autosnelweg is hoorbaar. In de ochtend ervaar ik het als storend.

Ik raad je echt aan om gewoon te gaan luisteren op verschillende tijdstippen en windrichtingen, het valt niet te voorspellen door naar Google Maps te kijken.

Sluipweg zou ik ook niet helemaal uitsluiten, vlak bij de afrit en als de Karrestraat/E17 afgesloten of drukbezet is lijkt het mij dat Waze ze de Gaversstraat zullen opsturen

Laatst bewerkt:
Halfopen huis waarbij het andere huis aan de 'gesloten' kant nog gebouwd moet worden, m.a.w is nu nog gewoon een stuk land dat niet te koop lijkt te staan, dus niet echt duidelijk of daar binnenkort gebouwd gaat worden maar ik vermoed van wel. Mijn vrouw lijkt dat geen groot probleem te vinden maar ik vind het nogal risicovol: 1) je weet niet hoe dat andere huis er gaat uitzien en 2) als ze daar binnenkort beginnen te bouwen zit je 2 jaar met een constructiezone vlak langs je huis.

Bedenkingen hieromtrent?

Naast ons ligt ook zo een stuk braakliggende bouwgrond.
Het heeft voor en nadelen.
Voordeel is geen buur langs die kant en rustig.
Nadeel is dat er vaak onkruid op staat en tot bij jou in de tuin kan geraken. Moest er ooit op gebouwd worden heb je idd een kleine 2j 'last' ervan.

Voor ons was dit niet echt een punt, genieten van dat leeg stukje grond naast het huis en kinderen spelen er soms op. Volgens de buurt ook niet echt intensie dat er de komende jaren op gebouwd wordt, maar kan ooit wel.
5arsc8Y.jpeg

Het is niet echt rond Brussel :)
Denk niet dat sluipweg een probleem zal vormen

In uw huis ga je dat niet horen, in uw tuin wel (tenzij de wind de andere richting uit waait, dan hoor je niets).
Maar dat is een constant achtergrondgeluid, ik vind dat veel minder storend dan bv. een overweg/treinspoor/passerende camions langs expressweg etc.

De ligging is wel ideaal qua oprit autosnelweg.

Stond dat huis niet te huur niet zo lang geleden?

Afaik is dat huis nooit te huur geweest. Is ook te groot om te verhuren.
Nuja, gisteren op bezoek geweest. Huis is veel meer afgeleefd dan te zien op de foto's en de snelweg is té hoorbaar in de tuin.
En ik schat 100k extra erin steken om het up-to-date te zetten.
Dus interesse helaas weg.

Iemand ervaring met het Vlaams Woningfonds en de Vlaamse woonlening? Ik ga daar vermoedelijk een aanvraag doen maar lees doemverhalen op het internet dat die procedure echt heel lang duurt en altijd slechts net op het nippertje goedgekeurd is.

In hoeverre is die P en G score accuraat? Huis gaan bekijken dat zeker 1 m boven straatniveau ligt, maar P score D.
De P score slaat op het perceel, als er een deel van dat perceel lager gelegen is kan doe score voor dat perceel dus slecht zijn.
Maar ik heb soms ook wel mijn twijfels over die scores.

De P score slaat op het perceel, als er een deel van dat perceel lager gelegen is kan doe score voor dat perceel dus slecht zijn.
Maar ik heb soms ook wel mijn twijfels over die scores.
Op de uitgebreide kaarten merk je dat het perceel hoger ligt dan de rest en inderdaad enkel het begin van de oprit in de zone valt. Ik zal er dus niet te zwaar aan tillen.

Wat zijn de ervaringen met geluidsoverlast / algemeen lawaai in geval van een halfopen bebouwing?

Al een tijdje op zoek naar een open bebouwing. Momenteel nog niet echt iets gevonden wat mij 100 procent kan bekoren, dus ben ik nu ook wat halfopen bebouwingen aan het bekijken wat het aanbod natuurlijk wat ruimer maakt (en uiteraard wat goedkoper is). In het verleden een nieuwbouwappartement gehad (gelijkvloers) en daar was het lawaai van de bovenburen zeer storend (slepende stoelen, lawaai van kinderen, gratis audioconcert van de TV,...) en uiteindelijk 1 van de hoofdredenen waarom dat uiteindelijk verkocht is en ik nu specifiek op zoek was naar een open bebouwing.

Uiteraard zijn dat maar dingen die je pas opmerkt eenmaal je er een paar weken zit, maar dan is het natuurlijk "te laat". Ik heb wat schrik voor hetzelfde scenario bij een halfopen bebouwing, of valt dit toch niet te vergelijken (scheidingsmuur?) tov een appartement? Bouwjaar en gebruikte isolatie zal er denk ik ook wel voor een stuk tussen zitten.. maar zijn natuurlijk allemaal zaken die je moeilijk op voorhand kan uitpluizen.

Wat zijn de ervaringen met geluidsoverlast / algemeen lawaai in geval van een halfopen bebouwing?

Al een tijdje op zoek naar een open bebouwing. Momenteel nog niet echt iets gevonden wat mij 100 procent kan bekoren, dus ben ik nu ook wat halfopen bebouwingen aan het bekijken wat het aanbod natuurlijk wat ruimer maakt (en uiteraard wat goedkoper is). In het verleden een nieuwbouwappartement gehad (gelijkvloers) en daar was het lawaai van de bovenburen zeer storend (slepende stoelen, lawaai van kinderen, gratis audioconcert van de TV,...) en uiteindelijk 1 van de hoofdredenen waarom dat uiteindelijk verkocht is en ik nu specifiek op zoek was naar een open bebouwing.

Uiteraard zijn dat maar dingen die je pas opmerkt eenmaal je er een paar weken zit, maar dan is het natuurlijk "te laat". Ik heb wat schrik voor hetzelfde scenario bij een halfopen bebouwing, of valt dit toch niet te vergelijken (scheidingsmuur?) tov een appartement? Bouwjaar en gebruikte isolatie zal er denk ik ook wel voor een stuk tussen zitten.. maar zijn natuurlijk allemaal zaken die je moeilijk op voorhand kan uitpluizen.
Hangt ook enorm af van de indeling van de woning (misschien zit er bvb wel een hele lange gang aan de kant van de scheidingsmuur). De grootste factor is natuurlijk wie er naast je woont. Ik zou eens aanbellen om wat vragen over de buurt en woning te stellen, zo heb je toch een eerste indruk.

Lang in een rijhuis gewoond en nooit iets gehoord

Ik heb 10 jaar in een open bebouwing gewoond, nu 6+ maanden in een half open (van 2020).

Ik heb mijn buren nog nooit gehoord, heb het ook eens gevraagd omdat we toch 3 lawaaierige kinderen hebben en ook zij horen dat niet.

De hal is voor beide aan de open kant (maar ook over de volledige breedte van het huis met de open trap) en de leefruimtes staan tegen elkaar.

Hier buurkinderen (1-4 jaar) nog nooit gehoord, geblaf van de hond ook niet. Buren wat verder horen wel het geblaf van buurhond, veel hangt af van constructie denk ik

Vorige huis was uit de jaren 40, slechts 1 buur (de andere kant was een garage van de achterbuur) en met Gyproc met isolatie aan over alle verdiepingen heen werd dat geluid heel goed gedempt.
zelfs toen ze een baby hadden hoorden we daar nauwelijks iets van.

Het huis waar ik nu woon is van 1959, ik ben grootgebracht in dit type woning en weet dat dat qua geluid een ramp was. Dus aangebeld bij de buren en zij zeiden dat ze niets van geluidsoverdracht hadden, de 3kinderen van de vorige eigenaars hoorden ze niet, enkel het gezwier van de wasmachine hoorden ze.
Je raadt het al: ik hoor wèl vanalles... Vooral in de slaapkamer, ik kon letterlijk mijn buurman horen plassen. 🙈
In mijn slaapkamer een voorzetmuur met geluidsisolatie gezet en dat helpt wel, maar niet voor alle geluiden. Probleem is dat hun schouw aan mijn slaapkamer grenst waardoor het geluid meegedragen en versterkt wordt blijkbaar.
Van mijn andere buren hoor ik enkel goed wat grenst aan mijn hal en als ze stoelen verschuiven. Helaas durven ze de muziek in het weekend wel eens goed luid te zetten tot 1u en dat hoor ik dan weer tot in mijn bed. Geluidsisolatie plaatsen daar is geen optie omdat mijn trap daar loopt en een trap kan je niet zomaar efkes 10cm verschuiven.

Kortom: je kan het niet op voorhand weten. 😁 Mijn vorige huis was ouder maar gaf veel minder geluid door omdat we met een totaalrenovatie daarop geanticipeerd hadden, en ondanks dat de huidige buren mij niet kunnen horen, kan ik hen helaas wel horen.

Veel zal ook van opbouw en isolatie afhangen, hier hoor ik mijn buren nooit.

De vloerplaten zijn wel gescheiden, de muur bestaat uit 2x een snelbouwsteen van 14cm met daartussen 5cm akoestische isolatie.
Onze garages liggen tegen elkaar met daarnaast de keuken.

Het enige dat ik soms hoor is wanneer hun garagepoort open gaat.
Dan moet het al stil zijn en moet je er echt op letten, ik merk het eerder aan mijn hond zijn gedrag dan dat ik het zelf hoor.

Vorige huis was uit de jaren 40, slechts 1 buur (de andere kant was een garage van de achterbuur) en met Gyproc met isolatie aan over alle verdiepingen heen werd dat geluid heel goed gedempt.
zelfs toen ze een baby hadden hoorden we daar nauwelijks iets van.

Het huis waar ik nu woon is van 1959, ik ben grootgebracht in dit type woning en weet dat dat qua geluid een ramp was. Dus aangebeld bij de buren en zij zeiden dat ze niets van geluidsoverdracht hadden, de 3kinderen van de vorige eigenaars hoorden ze niet, enkel het gezwier van de wasmachine hoorden ze.
Je raadt het al: ik hoor wèl vanalles... Vooral in de slaapkamer, ik kon letterlijk mijn buurman horen plassen. 🙈
In mijn slaapkamer een voorzetmuur met geluidsisolatie gezet en dat helpt wel, maar niet voor alle geluiden. Probleem is dat hun schouw aan mijn slaapkamer grenst waardoor het geluid meegedragen en versterkt wordt blijkbaar.
Van mijn andere buren hoor ik enkel goed wat grenst aan mijn hal en als ze stoelen verschuiven. Helaas durven ze de muziek in het weekend wel eens goed luid te zetten tot 1u en dat hoor ik dan weer tot in mijn bed. Geluidsisolatie plaatsen daar is geen optie omdat mijn trap daar loopt en een trap kan je niet zomaar efkes 10cm verschuiven.

Kortom: je kan het niet op voorhand weten. 😁 Mijn vorige huis was ouder maar gaf veel minder geluid door omdat we met een totaalrenovatie daarop geanticipeerd hadden, en ondanks dat de huidige buren mij niet kunnen horen, kan ik hen helaas wel horen.
Jij zal betere oren hebben dan je buren :coolbrows:

Wij hebben een anderhalf jaar gewoond in een HOB nieuwbouw.

We hebben het met de buren al eens een paar keer over gehad. En we hebben mekaar bijna nooit gehoord.

Onze buren hadden 3 kinderen en soms dachten ze van. Ja nu moeten de buren het wel horen. Maar wij hoorde niks.

Het is pas wanneer je met een klopboormachine gaat boren, dat je het hoort.

Onze woning waren dan ook van mekaar. Het enige dat elkaar raakte waren de dakpannen en gevelsteen. Daartussen zat dan geluidsisolatie.
Soms zie ik wel eens dat ze de vloerplaat door gieten. Dan zou je denk ik wel meer last hebben (door de trillingen).

Je moet kijken naar de opbouw van die HOB. Alsook hoe dit voorzien is (vb garages tegen elkaar, uw woonruimte tegen de garage van de buur)

Indien er enkel een steen of halve steen tussen zit. Overlast is aannemelijk
Indien elk een eigen steen heeft maar gedeelde betonplaat, overlast is aannemelijk
indien elk een eigen steen heeft, geluidsisolatie ertussen en gedeelde betonplaat, overlast is beperkt, overdracht van trillingsgeluid is aannemelijk
indien elk een eigen steen heeft, geluidsisolatie ertussen en aparte betonplaat, overlast is beperkt, overdracht van trillingsgeluid is beperkt (maar zeer zeker niet nul).

En natuurlijk hangt het ook een beetje af van de mate van de voorziening van de geluidsisolatie die er voorzien was. 2cm, 4cm, 6cm,... (4-6 cm valt dat al zeer goed mee)

En ditzelfde principe geldt ook voor een rijwoning. Al moet je ook rekening houden met wat ze doen. Als ze zitten te drummen of een blaasinstrument gebruiken ga je ook nog last hebben ook al is die isolatie er... Maar met geluidsisolatie is het zelfs een rijwoning al een pak leefbaarder dan vroeger.
En persoonlijk in mijn ogen dag en nacht verschil met een appartement.

Pandwissel slaat enkel en alleen op de lening. Al de rest (notariskosten, voorschotten, ..) staat daar los van.

Een pandwissel staat toe om de hypothecaire lening die loopt op je huidige woning, over te zetten naar de nieuwe woning. Gevolg dat je vaak voordeligere rentevoeten kan behouden of, zeker van toepassing voor een aantal hier op het forum, dat je de woonbonus kan behouden.

Even necromancen via de zoekfunctie: heeft iemand hier inderdaad concreet ervaring mee? En hoe verloopt het proces dan precies?
Ik lees via diverse fora verschillende verhalen over bepaalde termijnen en dergelijke. Mijn bankier stelde mij wel al gerust, maar ik wilde toch zeker zijn dat ik er nergens kantjes afrijd.

Situatie concreet:
- vandaag hebben we een (1) woningkrediet op mijn enige & eigen woning - op dit hypothecair krediet heb ik vandaag nog de woonbonus;
- recent een bouwgrond gekocht waarvoor we een (2) nieuwe lening aangaan en (3) stuk overbruggingskrediet nemen om het huis erop te financieren. Dat betalen we natuurlijk terug op het moment dat ons huis verkocht wordt.
- bedoeling is om ons huis te verkopen en dat ± overeen te laten komen met de oplevering van ons nieuw huis, waarbij (waarna?) de pandwissel kan gebeuren.

Op dat moment heb ik 2 kredieten: (1) en (2). Voor (1) behoud ik dan de woonbonus gezien dat krediet blijft bestaan. Voor (2) heb ik dat uiteraard niet. Correct?
Vooral over die laatste stap lees ik wat dubbele dingen: moeten de pandwissel en de verkoopakte op dezelfde dag gebeuren?

Terug
Bovenaan